حیثیتِ بهار، به باران تند اوست
از ما نگیر فرصت اشک مدام را...
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🏴 نهضت #امام_حسین(ع) هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد
🔸اگر ما مبارزه حسين بن على عليه السلام را با لشكريان يزيد و ابن زياد از جنبه نظامى، يعنى از نظر ظاهرى و صورى، در نظر بگيريم امام حسين(ع) شكست خورد و آنها پيروز شدند؛ اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم، فكرى و اعتقادى است، يعنى حكومت يزيد سمبل جريانى بود كه مىخواست فكر اسلامى را از بين ببرد و امام حسين(ع) براى احياى فكر اسلامى جنگيد، در اين صورت بايد ببينيم آيا امام حسين(ع) به مقصودش رسيد يا نرسيد؟
🔹آيا توانست يک فكر را در دنيا زنده كند يا نتوانست؟ مىبينيم كه توانست. هزار و سيصد سال است كه اين نهضت هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد؛ يعنى هر سال عاشورا، عاشوراست و معنى «كلّ يوم عاشورا» اين است كه هر روز به نام امام حسين(ع) با ظلم و باطلى مبارزه مىشود و حق و عدالتى احياء مىشود.
🔸اين پيروزى است و پيروزى بالاتر از اين چيست؟ يزيدها و ابن زيادها مىروند ولى حسينها و عبّاسها و زينبها باقى مىمانند، البته به عنوان يک ایده نه به عنوان يک شخص، بلكه به عنوان يک صاحب اختيار و حاكم بر جامعه خويش. آرى، آنها مىميرند اما اينها زنده و جاويد باقى مىمانند.
📚 #کتاب
#نبرد_حق_و_باطل، ص۴۱
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#گوهر_اشک بر حسین فاطمه
💠 #شهیدسلیمانی:
همراه خود دو چشم بسته آوردهام که ثروت آن در کنار همه ناپاکیها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر #حسین_فاطمه است.
#حاج_قاسم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
آفتاب کامل.pdf
7.9M
📥دریافت
📚 #کتاب
#آفتاب_در_مصاف (مجموعه گفتارها درباره #امام_حسین و #عاشورا)
#رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #موشن_گرافی
🔸 اگر گناه بکنیم و سپس به مجالس حسین ابن علی(ع) برویم و پس فردا دوباره دنبال آن گناه برویم، یعنی روح ما با روح حسین ابن علی(ع) پیوند نخورده است...
📖 #کتاب
#حماسه_حسینی
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🕯 #سلام بر او! روزی که متولّد شد و روزی که #تشنه شد و روزی که در دستان پدرش پیش از آنکه او را ببوسد و با او وداع کند، #ذبح شد.
📚 #کتاب
#امام_شناسی
آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
#علامه_طهرانی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🏴 ارتباط اندوه روز عاشورا و قیامت
🔻 #امام_رضا علیهالسلام:
من كان يوم عاشورا يوم مصيبته و حزنه و بكائه جعل الله عزوجل يوم القيامة يوم فرحه و سروره
🔴 هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار میدهد.
📚 #بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴
•┈┈••✾••┈┈•
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🔹درباره کار #اباعبدالله(ع) و بچه ها و جوانها و اهل بیت آن حضرت تأمل کنید. آن حضرت میخواهد #عاشورا آئ
🔸 #مکتب ارزش ذاتی دارد و #خون از مکتب کسب ارزش می کند.
📚 #کتاب
#آیینه_تمامنما: بیاناتی از استاد محمدصادق(محی الدین)حائری شیرازی درباره حضرت #امام_حسین علیه السلام و واقعه #عاشورا
#آیتالله_حائری_شیرازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 معنایی متفاوت از #عاشورا و #تاسوعا
☑️ چرا روز شهادت #امام_حسین(ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟
بیشتر اهل لغت این تصور را دارند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده پس عاشورا یعنی دهم محرم. همین طور تاسوعا. اما نظر ديگری هم هست
اما این معنا به دلایلی اشتباه است:
۱- آیا واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز بکار میرود؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
۲- آیا اگر امام حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
۳- آیا قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می شده است؟
در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
۴- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود.
اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند.
مثلا در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند:
اول –ثانی- ثالث- رابع .... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل ثامونا – سابوعا
اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.
لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
🔹 عِشر (به کسر عین) و عِشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است. مُعاشر (به ضم میم) یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد .
خداوند متعال می فرماید:
وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نسا ۱۹) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق
وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ (حج۱۳) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عِشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد.
العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را به کسی که مورد نظر است عرضه میکنند.
✅ و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام به شدت بالا می رود.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد،عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.
🔹 اَتسع (به فتح الف) یعنی گروهها ۹ نفره شدند.
اما اِتسع (به کسر الف) یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید.
اِتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن
– بالا رفتن ظرفیت.
اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد.
التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیتش زیاد باشد.
و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.
✅ و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی, وسعت می یابد.
🔸این ۲ نام از ابداعات #امام_سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات پیامبراکرم از کلمه عاشورا، بجز واقعه کربلا روایاتی گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین است.
اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد لغت تاسوعا بکار برده شده باشد.
🖋 نفیسه سادات موسوی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha