12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #شهید_آوینی:
حقیقتوجود #علی علیهالسلام بیرون از دسترس معرفت ماست...
#سید_شهیداناهلقلم
•┈┈••✾••┈┈•
🕋 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ
💐 میلادبا سعادت یعسوبالدین، #امامالمتقین حضرت #امیرالمؤمنین علیهالسلام و روز بزرگداشت مقام #پدر مبارک باد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
#رهبر_معظم_انقلاب:
✨ انسانهای معمولی در #جبهه وارد صفا و #نورانیتِ_عرفان میشدند
🔆 #فتحالفتوح، تربیت این جوانان است
♨️ #شهید_همت و #شهید_خرازی اسطورههای تربیت شده در جنگ
جنگِ #انسانساز
#دفاع_مقدس
#کارخانه_آدم_سازی
حضرت #آیتالله_خامنهای
🔰 #شهید_آوینی:
✍️ آن آستین خالی که با باد اینسو و آنسو میشود، نشان مردانگیست. گاهی #باد باید فقط به افتخار حسین خرازی بوزد تا نامردهای روزگار رسوا شوند.
🗓 ۸ اسفند سالروز #شهادت سردار سپاه اسلام حاج #حسینخرازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 ماجرای #علم و #دین
برخورد متدینین با علوم تجربی
🔹 از حدود قرن ۱۶ میلادی #علومتجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی فرانسیس #بیکن و #دکارت و تلاش جدی #نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند.
🔸 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن #جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران #فتحعلیشاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد.
به نظر میرسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است:
1⃣ شیفتگی افراطی
بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح #معراج #نبیاکرم(ص) با ماده و انرژی انیشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از #ایسم های متعدد.
🔻تلاشهای #بازرگان، #رشید_رضا ی مصری، #علی_الوردی عراقی و... را نیز میتوان در همین فضا فهم کرد.(با تمام تفاوتها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید ۱۰ صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید.
2⃣ دشمنی افراطی
بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب #طب_اسلامی و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام ( #رنسانس) فراهم می آورد
برخی جریان ها مانند #فرهنگستان یا #فردیدیها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.
3⃣ نگاه واقع گرایانه
اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود.
🔻از نمادهای این جریان #شهید_مطهری است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است(دو دسته اول یا فاقد یکی یا هر دو هستند).
🌀 لذا اگر #اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیقتری با فرآوردههای غرب برقرار میکنیم.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ مدار مغناطیسیِ #علی علیهالسلام
🔹 یک آهن در حالت طبیعی فقط یک آهن است و وقتی به یک مدار مغناطیسی متصل میشود، خودش مدار مغناطیسی میگردد... به همین دلیل #شهید دارای اعجاز است.
🔸 هر كس به مدار مغناطيسی #علیبنابیطالب(ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر میگذارد؛ او #کمیلبنزیاد میشود، او #ابوذر_غفاری میشود، او #سلمان پاک میشود.
🔻 سپهبد #شهید_قاسم_سلیمانی
▪️بخشی از سخنرانی در اختتامیهی کنگرهی ملی ۸هزار شهیدگیلان۹۵/۲/۱۴
#شهیدسلیمانی
#حاج_قاسم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌿 🍀
#رهبر_معظم_انقلاب:
ضرورتشناختسیرهائمهبهعنوانیک #انسان_دویست_وپنجاه_ساله
🔸ما این #یازده_امام را #یکانسان فرض میکنیم - یک انسان ٢٥٠ ساله- برای خاطر اینکه خودشان فرمودهاند که همه ما در حکم انسان واحدیم. گاهی فرمودهاند که آنچه از ما شنیدید، میتوانید به امام دیگر نسبت دهید. این در روایات ما وجود دارد و معمول به هم هست. اگر شما سخنی را از #امامصادق علیهالسلام شنیدید و در ذهنتان نبود، مانعی ندارد که آن را به امام باقر نسبت دهید، چون اینها دو نفر نیستند و در حقیقت یک نفرند. ملاک وحدت در اینهاست و آن، وحدت فکر و وحدت شخصیت است. و «کلهم نور واحد»؛ اینها همه یک نورند.
یعنی به سوی یک طرف، انسانها را هدایت میکنند؛ چون نور، هدایتگر است. اینها شاخص راه انسانیتاند به یک جهت و به یک طرف. بنابراین اینها یک انسانند.
🔹اگر ما چنانچه در زندگی #امیرالمؤمنین علیهالسلام مثلا یک نقطه ای پیدا کردیم که در زندگی امامصادق یک چیز ضد آن را دیدیم، این بنظر ما تناقض میآید و واقعا تناقض است؛ همچنان که اگر در زندگی خود #علی علیهالسلام دو چیز متناقض ببینیم، برای ما قابل قبول نیست؛ اگر در زندگی او و در زندگی فرزندش #امامحسن، فرزندش #امامحسین، فرزندش امامصادق دو چیز متناقض دیدیم، واقعا تناقض فرض میکنیم؛ چون اینها دو نفر نیستند؛ اینها افراد و عناصر اصلی یک گروه رهبری هستند؛ آن هم یک گروه رهبری ای که پیوند آن ها به یک دیگر، اصیلترین پیوندهاست؛ یعنی #پیوند خدایی.
🔸بنابراین ما وقتی که میخواهیم زندگی #ائمه علیهمالسلام را در نظر بگیریم و رویش مطالعه کنیم، دوازده امام را تک تک و جدا جدا مورد بحث قرار نمیدهم؛ بلکه یک نفر را فرض میکنیم که در روز رحلت #پیغمبر صلیاللهعلیهوآله ولادت یافت و در سال٢٦٠ - سال رحلت #امامعسکری - از دنیا رفت. ما یک انسان ٢٥٠ ساله را در نظر میآوریم.
📚 #کتاب
#همرزمان_حسین علیهالسلام
حضرت #آیتالله_خامنهای
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✂️ برشی از یک کتاب
#سرگرمی یا #تفقّه
بر #عالِم_اسلامی، که خود را #دانشمند و متخصص در امور اسلامی میداند و از اسلام #سخن میگوید و به راهنمایی پیروان اسلام میپردازد واجب است... تصوری #جامع و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعهای واحد که هیچ پارهای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد؛ و این است معنی #تفقّه_در_دین.
یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا. بنابراین، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند. دانشمند اسلامی و #نمایندۀ_اسلام و #سخنگوی آن است. نه آن کس که #علم_فقه بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل#اجتماعی در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد... این گونه کسان، #تفقّه در دین #ندارند، بلکه هر یک از جزئی از دین، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کردهاند.
📚 #کتاب
#الحیاة، جلد ۱، ص ۵۱
#محمدرضا_حکیمی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨
حضرت #امام_خمینی(ره):
🔹خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال #محرومان جامعه است.
#رهبر_معظم_انقلاب:
🔸امام طرفدار جدی حمایت از #مستضعفان و #عدالت_اجتماعی بود.
🍀١۴ اسفند روز #احسان و #نیکوکاری و تأسیس #کمیتهامداد امامخمینی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌳 🍀
🌿 اسلام و #محیطزیست
💠 کسی که #انسانیت خود را نشناسد نمیتواند حرمت محیط زیست را رعایت کند
🔸 دو غده در #تفکر_غرب وجود دارد و آنچه غرب را گرفتار کرده همین دو غده است؛ یکی #انکار_معاد و دیگری #انکار_تجرد_روح.
🔹 متاسفانه غرب با وجود تحمیل کردن #جنگجهانی اول و دوم بر جهان، هنوز بیدار نشده و اکنون نیز جنگهای نیابتی را به راه انداخته است، چرا که آنها بشر را همین میدانند که در تالار تشریح خلاصه میشود و مرگ را پایان خط میدانند، در حالی که جامعه جهانی را با این تفکر باطل، نمیتوان اصلاح و اداره کرد.
🔸 این #نظاماسلامی که به برکت خون شهدا و تلاش های #امامراحل(ره) و ایثارگری ایثارگران به ثمر رسید، حرف قرآن را زنده کرد؛ قرآن میگوید انسان مرگ را میمیراند، نه اینکه بمیرد، در فرهنگ دین، انسان ثابت است و نه ساکن؛ لذا اگر ما این حرف انبیاء را بفهمیم و باور کنیم که ابدی هستیم، شرافت، #کرامت و انسانیت خود را ارزان نخواهیم فروخت.
🔹 #قرآن جایی که از علم، فهم، ادب و امانت سخن میگوید نام انسان را در کنار نام فرشتگان ذکر میکند و در جایی که حرف از خوردن است، نام انسان را در کنار نام حیوانات میآورد؛ درک این معارف قرآنی، انسان را متوجه جایگاه خود میکند و او را به او می شناساند؛ بیماریهایی مانند اختلاس، بی آبرو کردن دیگران، حقوقهای نجومی و غرور که جامعه را تکه تکه می کنند، ریشه در همین نکته دارند که انسان خود را نشناخته است.
🔸 این انسان است که فضا و محیط پیرامون خود را میسازد، ما وقتی حرمت محیط زیست را رعایت خواهیم کرد که نخست حرمت بدن خود را حفظ کنیم، انسان وقتی انسانیت خود را نشناسد هرگز نمی تواند حرمت محیط زیست را رعایت کند.
🔹 زمین و آسمان از انسان جدا نیست، ما به هم وابسته ایم، شما اگر به آسمان و زمین بد کنید، زمین و آسمان نیز به شما بد خواهد کرد، ما سخن خدا را باور نکردیم در حالی که خداوندی که خالق زمین و آسمان و دریا است به ما فرمود از این طبیعت چگونه استفاد کنیم، لذا باید فرهنگ دین و معرفت نفس در جامعه بیش از گذشته ترویج شود، آنگاه دیگر لازم نیست به انسانی که خود را شناخته است، بگوییم در جایی زباله نریزد و یا طبیعت را حفظ کند، چون او ابتدا برای خود احترام قائل است و بعد برای دیگر مخلوقات خدا.
🔸 #تغذیه مناسب و خودداری از اسراف، گام بلندی در حفظ محیطزیست است؛ انسانی که بیرویه میخورد و #اسراف می کند، نمیتواند زمین و محیط زیست را حفظ کند.(۱۹ بهمن ۹۵)
حضرت #آیتالله_جوادیآملی
🌳 ۱۵ اسفند، #روز_درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی
#درخت_برای_زندگی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 تعریف من از طلبیده شدن این است که بی قرار شوم به رفتن!
✨ صبح زود، يا بهتر است بگويم هنگام سحر، لايهی #نفاق به شدت ضعيف است؛ و #دروغ گفتن و خود را پشت ديگری پنهان كردن سختتر از ساعات ديگر روز است. برای همين است كه #دعا بيشتر اثر دارد!
📚 #کتاب
#احضاریه
#علی_مؤذنی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مسئولیت #رهبری حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رهبری این است که مراقب باشد بخشهای مختلف، آهنگ ناساز با #نظام و #انقلاب نزنند. هر جا چنین آهنگی بوجود بیاید جای حضور رهبری است.
📚 #کتاب
#از_نیمه_خرداد (طرحی از #اندیشه و رهبری حضرت #آیتالله_خامنهای)
#مصطفی_غفاری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴. 🏴. 🏴.
🔰 #شیعه ما چنین است
🔹شخصی به #امامکاظم علیهالسلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف میکنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمناند خیلی چناناند.
🔸فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند.
📚 #کتاب
#فلسفه_تاریخ، ج۳، ص۳۲۳
#شهید_مطهری
اَللّهُمَ صَلِّ عَلىٰ موسیَٖ بنِ جَعفَرﷺ
اَلمعذَّبِ فی قَعرِ السُجون و ظُلَمِ المَطامیرِ
ذِی السّاقِ المَرضُوضِ بِحَلَقِ القُیودِ
والجِنازَة المُنادىٰ عَلیها بِذُّلِ الاِستِخفاف...
▪️عرض تسلیت شهادت حضرت #بابالحوائج امام موسیبنجعفر علیهالسلام
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha