eitaa logo
🔹رفیق
189 دنبال‌کننده
278 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 : حقیقت‌وجود علیه‌السلام بیرون از دسترس معرفت ماست... •┈┈••✾••┈┈• 🕋 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ‏] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ 💐 میلاد‌با سعادت یعسوب‌الدین، حضرت علیه‌السلام و روز بزرگداشت مقام مبارک باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 : ✨ انسان‌های معمولی در وارد صفا و می‌شدند 🔆 ، تربیت این جوانان است ♨️ و اسطوره‌های تربیت شده در جنگ جنگِ حضرت 🔰 : ✍️ آن آستین خالی که با باد این‌سو و آن‌سو می‌شود، نشان مردانگیست. گاهی باید فقط به افتخار حسین خرازی بوزد تا نامردهای روزگار رسوا شوند. 🗓 ۸ اسفند سالروز سردار سپاه اسلام حاج 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 ماجرای و برخورد متدینین با علوم تجربی 🔹 از حدود قرن ۱۶ میلادی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی فرانسیس و و تلاش جدی و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند. 🔸 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران ، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد. به نظر میرسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است: 1⃣ شیفتگی افراطی بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح (ص) با ماده و انرژی انیشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از های متعدد. 🔻تلاشهای ، ی مصری، عراقی و... را نیز میتوان در همین فضا فهم کرد.(با تمام تفاوتها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید ۱۰ صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید. 2⃣ دشمنی افراطی بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام ( ) فراهم می آورد برخی جریان ها مانند یا تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند. 3⃣ نگاه واقع گرایانه اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. 🔻از نمادهای این جریان است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است(دو دسته اول یا فاقد یکی یا هر دو هستند). 🌀 لذا اگر را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق‌تری با فرآورده‌های غرب برقرار می‌کنیم. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✳ مدار مغناطیسیِ علیه‌السلام 🔹 یک آهن در حالت طبیعی فقط یک آهن است و وقتی به یک مدار مغناطیسی متصل می‌شود، خودش مدار مغناطیسی می‌گردد... به همین دلیل دارای اعجاز است. 🔸 هر كس به مدار مغناطيسی (ع) نزدیک‌تر شد، اين مدار بر او اثر می‌گذارد؛ او می‌شود، او می‌شود، او پاک می‌شود. 🔻 سپهبد ▪️بخشی از سخنرانی در اختتامیه‌ی کنگره‌ی ملی ۸هزار شهیدگیلان۹۵/۲/۱۴ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌿 🍀 : ضرورت‌شناخت‌سیره‌ائمه‌به‌عنوان‌یک 🔸ما این را فرض میکنیم -‌ یک انسان ٢٥٠ ساله-‌ برای خاطر اینکه خودشان فرموده‌اند که همه ما در حکم انسان واحدیم. گاهی فرموده‌اند که آنچه از ما شنیدید،‌ میتوانید به امام دیگر نسبت دهید. این در روایات ما وجود دارد و معمول به هم هست. اگر شما سخنی را از علیه‌السلام شنیدید و در ذهنتان نبود،‌ مانعی ندارد که آن را به امام باقر نسبت دهید،‌ چون اینها دو نفر نیستند و در حقیقت یک نفرند. ملاک وحدت در اینهاست و آن،‌ وحدت فکر و وحدت شخصیت است. و ‌«کلهم نور واحد»؛‌ اینها همه یک نورند. یعنی به سوی یک طرف،‌ انسانها را هدایت میکنند؛‌ چون نور،‌ هدایتگر است. اینها شاخص راه انسانیت‌اند به یک جهت و به یک طرف. بنابراین اینها یک انسانند. 🔹اگر ما چنانچه در زندگی علیه‌السلام‌ مثلا یک نقطه ای پیدا کردیم که در زندگی امام‌صادق یک چیز ضد آن را دیدیم،‌ این بنظر ما تناقض می‌آید و واقعا تناقض است؛‌ همچنان که اگر در زندگی خود علیه‌السلام دو چیز متناقض ببینیم،‌ برای ما قابل قبول نیست؛‌ اگر در زندگی او و در زندگی فرزندش ،‌ فرزندش ،‌ فرزندش امام‌صادق دو چیز متناقض دیدیم،‌ واقعا تناقض فرض میکنیم؛‌ چون اینها دو نفر نیستند؛‌ اینها افراد و عناصر اصلی یک گروه رهبری هستند؛‌ آن هم یک گروه رهبری ای که پیوند آن ها به یک دیگر،‌ اصیل‌ترین پیوندهاست؛‌ یعنی خدایی. 🔸بنابراین ما وقتی که میخواهیم زندگی علیهم‌السلام را در نظر بگیریم و رویش مطالعه کنیم،‌ دوازده امام را تک تک و جدا جدا مورد بحث قرار نمیدهم؛‌ بلکه یک نفر را فرض میکنیم که در روز رحلت صلی‌الله‌علیه‌وآله ولادت یافت و در سال٢٦٠ - سال رحلت -‌ از دنیا رفت. ما یک انسان ٢٥٠ ساله را در نظر می‌آوریم. 📚 علیه‌السلام حضرت 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✂️ برشی از یک کتاب یا بر ، که خود را و متخصص در امور اسلامی میداند و از اسلام میگوید و به راهنمایی پیروان اسلام میپردازد واجب است... تصوری و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعه‌ای واحد که هیچ پاره‌ای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد؛ و این است معنی . یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا. بنابراین، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند. دانشمند اسلامی و و آن است. نه آن کس که بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد... این گونه کسان، در دین ، بلکه هر یک از جزئی از دین، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کرده‌اند. 📚 ، جلد ۱، ص ۵۱ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✨ ✨ ✨ حضرت (ره): 🔹خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال جامعه است. : 🔸امام طرف‌دار جدی حمایت از و بود. 🍀١۴ اسفند روز و و تأسیس امام‌خمینی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀 🌳 🍀 🌿 اسلام و 💠 کسی که خود را نشناسد نمیتواند حرمت محیط زیست را رعایت کند 🔸 دو غده در وجود دارد و آنچه غرب را گرفتار کرده همین دو غده است؛ یکی و دیگری . 🔹 متاسفانه غرب با وجود تحمیل کردن اول و دوم بر جهان، هنوز بیدار نشده و اکنون نیز جنگهای نیابتی را به راه انداخته است، چرا که آنها بشر را همین میدانند که در تالار تشریح خلاصه میشود و مرگ را پایان خط میدانند، در حالی که جامعه جهانی را با این تفکر باطل، نمیتوان اصلاح و اداره کرد. 🔸 این که به برکت خون شهدا و تلاش های (ره) و ایثارگری ایثارگران به ثمر رسید، حرف قرآن را زنده کرد؛ قرآن میگوید انسان مرگ را می‌میراند، نه اینکه بمیرد، در فرهنگ دین، انسان ثابت است و نه ساکن؛ لذا اگر ما این حرف انبیاء را بفهمیم و باور کنیم که ابدی هستیم، شرافت، و انسانیت خود را ارزان نخواهیم فروخت. 🔹 جایی که از علم، فهم، ادب و امانت سخن میگوید نام انسان را در کنار نام فرشتگان ذکر میکند و در جایی که حرف از خوردن است، نام انسان را در کنار نام حیوانات می‌آورد؛ درک این معارف قرآنی، انسان را متوجه جایگاه خود می‌کند و او را به او می شناساند؛ بیماری‌هایی مانند اختلاس، بی آبرو کردن دیگران، حقوقهای نجومی و غرور که جامعه را تکه تکه می کنند، ریشه در همین نکته دارند که انسان خود را نشناخته است. 🔸 این انسان است که فضا و محیط پیرامون خود را میسازد، ما وقتی حرمت محیط زیست را رعایت خواهیم کرد که نخست حرمت بدن خود را حفظ کنیم، انسان وقتی انسانیت خود را نشناسد هرگز نمی تواند حرمت محیط زیست را رعایت کند. 🔹 زمین و آسمان از انسان جدا نیست، ما به هم وابسته ایم، شما اگر به آسمان و زمین بد کنید، زمین و آسمان نیز به شما بد خواهد کرد، ما سخن خدا را باور نکردیم در حالی که خداوندی که خالق زمین و آسمان و دریا است به ما فرمود از این طبیعت چگونه استفاد کنیم، لذا باید فرهنگ دین و معرفت نفس در جامعه بیش از گذشته ترویج شود، آنگاه دیگر لازم نیست به انسانی که خود را شناخته است، بگوییم در جایی زباله نریزد و یا طبیعت را حفظ کند، چون او ابتدا برای خود احترام قائل است و بعد برای دیگر مخلوقات خدا. 🔸 مناسب و خودداری از اسراف، گام بلندی در حفظ محیط‌زیست است؛ انسانی که بی‌رویه میخورد و می کند، نمیتواند زمین و محیط زیست را حفظ کند.(۱۹ بهمن ۹۵) حضرت 🌳 ۱۵ اسفند، و آغاز هفته منابع طبیعی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔅 تعریف من از طلبیده شدن این است که بی قرار شوم به رفتن! ✨ صبح زود، يا بهتر است بگويم هنگام سحر، لايه‌ی به شدت ضعيف است؛ و گفتن و خود را پشت ديگری پنهان كردن سخت‌تر از ساعات ديگر روز است. برای همين است كه بيشتر اثر دارد! 📚 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛎 زنگ ⏳ این چند دقیقه تدریس را از دست ندهید...؛ پیشنهاد می‌کنیم ببینید حتی اگر از خوشتان نمی‌آید. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 مسئولیت حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رهبری این است که مراقب باشد بخش‌های مختلف، آهنگ ناساز با و نزنند. هر جا چنین آهنگی بوجود بیاید جای حضور رهبری است. 📚 (طرحی از و رهبری حضرت ) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴. 🏴. 🏴. 🔰 ما چنین است 🔹شخصی به علیه‌السلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف می‌کنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمن‏‌اند خیلی چنان‏‌اند. 🔸فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند. 📚 ، ج۳، ص۳۲۳ اَللّهُمَ صَلِّ عَلىٰ موسیَٖ بنِ جَعفَرﷺ اَلمعذَّبِ فی قَعرِ السُجون و ظُلَمِ المَطامیرِ ذِی السّاقِ المَرضُوضِ بِحَلَقِ القُیودِ والجِنازَة المُنادىٰ عَلیها بِذُّلِ الاِستِخفاف... ▪️عرض تسلیت شهادت حضرت امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha