21.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊🕊🕊
#روایت_فتح محصول ۱۴۰۲
✨ ای دل تو چه می کنی؟ میروی یا میمانی؟
🔸روایتی از #فلسطین امروز
صوت #شهید_آوینی
ژانر حماسی
تولید کننده: هوش مصنوعی!
#امام_زمان
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✂️ #رنج_بزرگ_ما
رنج بزرگ ما، از هجوم حادثهها و تازیانۀ گرفتاریهاست. و این گرفتاریها، به دنیا پیچیده و با این جام آمیخته است. پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی میخواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست. اما اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاها، هدیههای بزرگی خواهند بود، که ضعفهای تو را به تو نشان میدهند و وابستگیهای تو را میشکنند. و هر بلاء، این نعمت را داراست: نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر...
📚 #کتاب
#نامههای_بلوغ، ص ۱۱۸
علی صفایی حائری #عین_صاد
#امام_زمان
#طوفان_الاقصی
#فلسطين
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#استاد_پارسانیا
✅ فناوریها نیازمند تبیینهای فلسفی است. بعضی وقتها تبیین فلسفی که در فرهنگ دیگر برای این کار داده شده و غلط هم هست منتقل میشود وقتی که منتقل میشود این فناوری به شما یک ظرفیت عملی را میدهد؛ اما یک خسارت نظری را در سطح فهم انسانی هم بهبار میآورد.
#تکنولوژی
#مقاومت
#حجاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
#رهبر_معظم_انقلاب حضرت #امام_خامنهای مدظلهالعالی
💠 اگر دل ما سالم نباشد، نمیتوانیم دنیای سالمی درست کنیم.
🔸 اگر در درون خودمان معیوب باشیم، نمیتوانیم عیب جامعه و جهان را برطرف کنیم. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
—————————
💠ما از دورانی که در قم بودیم، یک رفیقی داشتیم که از لحاظ معنوی خیلی من به او دلبستگی داشتم؛ از جلسات ایشان - جلسات دوستانهی دو نفری، سهنفری که مینشستیم با هم گعدههای طلبگی میکردیم - من خیلی بهره میبردم؛
🔻از #معنویات او، از خلقیات او، از گفتارها و رفتارهای معرفتی او.
🔹ایشان را سالها ندیده بودیم؛ چون رفته بود نجف و ما هم که اینجاها مشغول بودیم، سرگرم بودیم.
🔸بعد از آنکه من #رئیس_جمهور شده بودم، ایشان به ایران آمده بود. یک وقت تصادفاً ایشان را دیدم، گفتم #رفیق! من الان به تو احتیاجم بیشتر از آن وقت است. من حالا رئیس جمهورم؛ آن وقت یک طلبهی معمولی بودم.
🔹قرار گذاشتیم که هر هفتهای، دو هفتهای یک بار بیاید پیش ما؛ و همین جور هم بود تا از دنیا رفت؛ رحمةاللَّهعلیه. ما نیاز داریم.
🔸هر کدام مسئولیتمان بیشتر است، نیازمان بیشتر است. «آنان که غنیترند، محتاجترند» به این جلسات اخلاقی، به این جلسات معنوی. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳
#امام_زمان
#فلسطين
#مقاومت
#حجاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✍️ از دغدغههای جدی اهل بیت(ع) همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است. از مصادیق بارز این نوع تفکرات، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است.
اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقلها و گفته های خود، از شیعیان میخواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند.
بعنوان نمونه، #امام_صادق به مفضّل فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید".
ائمه بویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و میفرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت میکنند.
این هشدارها تا جایی ادامه پیدا میکند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین میکنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمیدهند. اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره میاندازد.
این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسهای که سخنانی از سنخ مطالب منبر👆شنیدیم، با حفظ احترام، به سخنران و یا مداح جلسه, نادرستی مطالب را متذکر شویم. سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است.
🔹حجتالاسلام جعفري؛دانشيار موسسه آموزشيپژوهشي امامخمينی(ره)
🔺منابع: إختيار معرفهالرجال،ح525؛مستدرك الوسائل،ج12،ص315؛ الغيبة طوسى ص177؛ امالي طوسى،ج 2،ص264
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
♦️ #تیلور و مسئله جامعۀ ایران پس از #انقلاب_اسلامی
▫️چارلز تیلور بعنوان فرد کاتولیک، بدنبال یکراه جمع میان دینداری و #سکولاریسم است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح میسازد و از این سخن میگوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را بسمت خود میکشند و مشکلاتی برای او رقم میزنند. توصیف او از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانهی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است.
▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگینتر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه میدارد و به زعم خودش جمع میکند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه میشود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه میشود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی میکنند.
▫️تیلور درباره ایران صحبت نمیکند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفتهاند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت میکند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دیندار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیکتر است، به آن ادعاهایی که ما داشتهایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان او میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد.
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر تیلور:
۱. تهیشدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمیگیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمیشود.
۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر میکنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم.
۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینهای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینههای در دسترس برای دین داری یا بیدینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمدهاند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینهها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار میدهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمیتوانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح میشود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد میکند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینهها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر میشود.
▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته میداند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفیای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند.
#استاد_بابایی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
1_8286480505.pdf
653.9K
#شبهات_فاطمیه
پاسخ به ۹ شبهه مهم و شایع از ۹ سال زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها
۱. چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟
۲. چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟
۳. شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت
۴. چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟
و...
#ایام_فاطمیه
#امام_زمان
#فاطمیه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#پرسش
ما فقرمان بیشتر شده یا قناعتمان کم شده؟
#سبک_زندگی
شیوه زندگی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌹 🌸 🌹 🌸 🌹
🍀 قبل از اعمال ماهِ #رجب این فرصت را از دست ندهیم...
#میلاد_امام_محمد_باقر علیه السلام
و حلول #ماه_رجب مبارک باد💐
#امام_زمان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
-----¦﷽¦-----
⭕️ #آیتالله_مصباحیزدی و مسأله #ارتداد
یکی از تهمتهایی که شب گذشته در مناظره شبکه۴ سیما از سوی یکی از مناظرهکنندهها به صورت حاشیهای علیه #علامه_مصباح_یزدی مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشهی #استاد_مصباح بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «ارتداد» در اندیشه علامهمصباح بود.
✅ از نگاه آیتاللهمصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر میگیرن (انسانسازی در قرآن،ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادتآفرین دیگران را به مخاطره میاندازه (فلسفهاخلاق،ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّپراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم ارتداد میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره.
✅ در جایی دیگه، #علامه_مصباح «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزشهای دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمانرُشدی» و «کَسروی» ذکر میکنند (پاسخ استاد بهجوانانپرسشگر،ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم #امام_خمینی به ارتداد #جبهه_ملی اشاره میکنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاباسلامی و ریشههای آن،ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخاستاد بهجوانانپرسشگر،ص۱۲۰).
یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه #فساد ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگو جهاد در قرآن،ص۸۷). ایشان به صراحت میفرماید: «آنچه فقها فرمودهاند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مىشود، مربوط به مقام اثبات است» (نقشتقلید در زندگیانسان،ص۱۴۱)
همچنین علامهمصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه،ص۲۶۹). پس از نگاه آیتاللهمصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛
۱- علنی و اجتماعی بودن
۲- عالمانه و عامدانه بودن
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha