✳️ تمدید زمان اکران آثار برگزیده و پر مخاطب جشنواره عمار
⭕️ در پی درخواست مخاطبان و استقبال شما همراهان یازدهمین جشنواره عمار، اکران آثار برگزیده و پرمخاطب این دوره از جشنواره از ساعت 18 روز جمعه 19 دی ماه به مدت 48 ساعت در سایت Ammaryar.ir ادامه خواهد داشت.
⭕️ بنابراین گزارش در بخش برگزیدگان یازدهمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار، مستندهای اگلانتین، همه فرزندان، در لباس سربازی، استان چهاردهم سرو قامت، اوگاندا یاقوت سبز، کشور کوچک من، نقش زیگلر، هم وتن، آرمون، تروکاژ، بلاگردان، قزل قیه، متری شش و نیم، نفس خوار، تفنگچی های پاوه، فصل شیدایی و آثار داستانی ازدواج به وقت کرونا، جبران می کنم، پیشکش، پرستار، دیپورت و آثار پویانمایی شهر موشکی، نجات هولیر و بیقرار و نماهنگ های تار و پود و من و تو اکران خواهند شد.
⭕️ در بخش آثار پر مخاطب نیز مستندهای دیوانگی، ماح، العبد مجتبی، جوجه اردک زشت، دوم شخص، مهندس ولی، کمیته، روزگار ابراهیم، اصغر آقا آکتور سینما، کلانتر، فالکن، تولد یک تراژدی، دختر رؤیایی و آثار داستانی دختر الهام، اژدها لازم می شود، گور(گوساله)، لیاخوف، جای خالی (علی ملاقلی پور)، وال، مأمور و پویانماییهای حسین پسر غلامحسن، فقط برای خدا 2 و هلوکاست یک تمدن و نماهنگ دختران نور اکران خواهند شد.
⭕️ گفتنی است مستندهای داغ قره باغ، نبرد نهان و کفن جیب ندارد که به دلایل فنی در هنگام اکران ایام جشنواره با مشکلاتی در پخش روبرو شدند به مدت 24 ساعت اکران خواهند شد.
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی کرونا همه چیز را آنلاین می کنید
✳️ گزارش خبرگزاری صدا و سیما از فعالیت عماریار در ایام برگزاری بازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
🌐 blog.ammaryar.ir
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔵 یادداشت هایی بر مستندهای یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار(3) - باشگاه منتقدان مردمی
⭕️ یک مستند شسته رفته و تر و تمیز! – نگاهی به مستند هیچ و پول
✳️ https://b2n.ir/509654
🖊 زهرا حاتمی
⭕️ یادداشتی برای فیلم مستند کیان ایران – مردان نبرد
✳️ https://b2n.ir/611668
🖊 محسن صیادیان
⭕️ تولد یک خلاقیت؛ تولد یک تراژدی – نگاهی به مستند تولد یک تراژدی
✳️ https://b2n.ir/770877
🖊 امیر حسین کاربخش راوری
⭕️ نقدی بر مستند پیشگامان
✳️https://b2n.ir/253928
🖊 زهرا دمیرچی
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔵 یادداشت هایی بر مستندهای یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار(4) - باشگاه منتقدان مردمی
⭕️ وقتی دریا رنگ خون می گیرد – نقدی بر مستند اگلانتین
✳️ https://b2n.ir/910827
🖊 رامین ابوئی
⭕️ مار در آستین – نگاهی به مستند تروکاژ
✳️ https://b2n.ir/867643
🖊رامین جهانی
⭕️ درگیرِ اقیانوسهای پهناور – چرا مستند ماح را باید ببینیم؟
✳️ https://b2n.ir/242232
🖊 عاطفه سالاری
⭕️ جدا نشدنی ها – نگاهی به مستند « در آغوش فرمانده »
✳️ https://b2n.ir/111694
🖊 فاطمه حجتی
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
هدایت شده از عماریار
🌟 نظر شما مهم است
❇️ چه میزان از عملکرد #عماریار در برگزاری #یازدهمین_جشنواره_مردمی_فیلم_عمار رضایت دارید⁉️
🔻با استفاده از لینک زیر نظرات خود را برای ما ارسال کنید.🔻
🌐 EitaaBot.ir/poll/dn0mt
🆔 @AmmarYar_IR
⭕️ اعلام اسامی 20 فیلم پر مخاطب جشنواره عمار
✳️ سامانه عماریار، سامانه اکران آنلاین آثار یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، بر اساس آمار بازدید فهرست 20 فیلم پر مخاطب را اعلام کرده است که به شرح ذیل است:
مستند دیوانگی به کارگردانی صدرا علی بک
مستند اگلانتین به کارگردانی سمیه ذاکری خطیر
مستند قزل قیه (سنگ طلا) به کارگردانی سیامک مختاری
فیلم کوتاه اژدها لازم میشود به کارگردانی سامان غنائمی
فیلم داستاتی سخت شیرین به کارگردانی سید مهدی میر غیاثی
مستند العبد مجتبی به کارگردانی محمد مهدی روحی و سید سجاد اسدی
پویانمایی هلوکاست یک تمدن به کارگردانی سعید دولت ابادی فراهانی
مستند تروکاژ به کارگردانی محمد هادی نعمتی
مستند فالکن به کارگردانی سید محمد مهدی پوریزدان پرست
مستند دوم شخص به کارگردانی ایمان احمدی
مستند روزگار ابراهیم به کارگردانی علیرضا خوش بیان
مستند کلانتر به کارگردانی محمدرضا میراضی
دختر رویایی به کارگردانی محمد حسن یادگاری
فیلم سینمایی دختر الهام به کارگردانی دانش اقباشاوی
مستند ماح به کارگردانی سید عباس طهماسبی
مستند هم وتن به کارگردانی حسین نوری و محسن اردستانی رستمی
مستند کمیته به کارگردانی عبدالحسین بدرلو
فیلم کوتاه وال به کارگردانی سید مهدی میرغیاثی
فیلم کوتاه ازدواج وقت کرونا به کارگردانی یوسف سبحانی
فیلم کوتاه جبران میکنم به کارگردانی جمال احمدی
🌐 blog.ammaryar.ir
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ همه آمارهای یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار + فایل PDF
✳️ یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سال جاری به صورت آنلاین در سایت عماریار برگزار شد که همین مسئله سبب شد تا مخاطبان بیشتری بتوانند در روزهای اکران فیلم های جشنواره مخاطب فیلم ها باشند.
✳️ اکران 327 اثر در قالب های داستانی مستند، پویانمایی، نماهنگ، برنامه و آیتم تلویزیونی به صورت آنلاین سبب تا آمار متفاوتی از مخاطب در ایام برگزاری جشنواره ثبت شود.
✳️ ما در این فایل PDF تلاش داشتیم تا به ارائه گزارشی اجمالی از برگزاری یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سایت عماریار بپردازیم و آماری از از جمله پر مخاطبترین و محبوبترین فیلم های جشنواره، گزارشی از بخش های جنبی این دوره از جشنواره، گزارشی از استقبال مخاطبان از خرید بلیط اختیاری و نظرات مردمی را به شما ارائه دهیم.
🔵 دانلود فایل PDF در لینک ذیل:
🌐 https://b2n.ir/835973
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔵 سید محمود رضوی:
🌀 دوستانی که فرصت مطالعه کمتری دارند ، دیدن 1919 را از دست ندهند
⭕️ چندی قبل فرصتی دست داد تا به تماشای مستند ۱۹۱۹ بنشینم.
⭕️ مستند روایتی است، از یک مذاکره و یک قرارداد ننگین بین ایران و انگلیس با اطلاعات تاریخی مفصل که نشان میدهد در ظاهر یک توافق معقول چه اتفاقاتی میتوانست برای ایران بیفتد.
⭕️ پیشنهاد می کنم دوستانی که فرصت مطالعه کمتری دارند ، دیدن این مستند را از دست ندهند
✳️ گفتنی است، مستند «نوزده نوزده 1919» روایتی متفاوت از قرارداد 1919 میان ایران و انگلستان است که برای نخستینبار، برخی زوایای پنهان این قرارداد استعماری را روایت میکند.
✳️ اکران آنلاین این مستند نیمه بلند از دوشنبه 29 دیماه در سامانه عماریار آغاز شده است و شما مخاطبان می توانید جهت تماشای آن به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
✳️ تراژدی تاریخ
✳️نگاهی به مستند ۱۹۱۹ ساخته مهدی صلواتچی
🖊 نویسنده : مریم حجتی
⭕️ آن چه کشور طی دهههای معاصر گذرانده هرچند عبرتآموز، آنچنان گزنده است که مجال بحث و بررسی را تنگ و دشوار میسازد.
⭕️ فقر، هلاکت و ذلت واژههایی نیستند که بهتوان انتظار داشت مخاطب ایرانی برای مدتی طولانی آنها را تحمل کند.
⭕️ مانند حادثهدیدهای شکنجهکشیده، خاطرات تلخ ملی نیز برای هضم و مرور فاصلهای میطلبند تا غم، درد و حقارت فرصت تسکین پیدا کند. در عین حال، همین فاصله عرصه را برای دفن واقعیت و بازتکرار بدعهدیها و کارشکنیها میگشاید.
⭕️ مستند 1919 روایت خود را از واقعهای آغاز میکند که یک قرن از وقوع آن گذشته. در عین حال از ورای این فاصله یکصد ساله و زنده کردن شخصیتهایی که از آنها اگر چیزی هم مانده نامی است و یادی، اشارتی گاه و بیگاه مسیر خود را به سوی روزهایی نزدیکتر خواهند جست.
⭕️ مراسم نوروزی 1299فرا میرسد، در حالی که قحطی، مرگ و گرسنگی بر چهره کشور سایه افکنده است. روزنامه رعد خبری را با 9 روز تأخیر به چاپ میرساند؛ کلنل فضلاله، از افسران ژاندارمری، همزمان با مراسم نوروزی سران حکومتی به زندگی خود پایان داده است.
⭕️ به رغم پنهانکاریهای دولتی یادداشتی کوتاه که در لباس کلنل جا مانده بود، مسیر خود را از غسالخانه به روزنامهها، اشعار، کتابها، منابر، خطابهها و مبارزات خیابانی باز میکند.
ای هیئت ژاندارمری ایرانخواه
باشید ز اسرار وطن هم آگاه
سربازی انگلیس چون در پیش است
آن به که بمیرد کلنل فضلاله
⭕️ توافق 1919 هرچند به قیمت خونهای بیگناه و زندگیهای پرشمار بسته شد اما جایی جز زبالهدان تاریخ نخواهد داشت.
⭕️ مهدی صلواتچی، در مستند 38 دقیقهای خود به تشریح وقایع مربوط به انعقاد تا لغو یکی از پرماجراترین قراردادهای مابین ایران و انگلستان پرداخته است.
⭕️ اندک بودن تصاویر آرشیوی از زمان انعقاد قرارداد، گروه سازنده را به استفاده گسترده از فیلمهای آرشیونمایی شده و ترکیب آن با تصویر و خلاقیتهای صوتی و گرافیکی سوق داده که سبب شده تا نتیجه کار از لحاظ روایی جذاب و قابل توجه شود که این مسئله میتواند از طرف افراد مسلط به رویدادهای آن دوره، نقطه قوت کار تلقی شود.
⭕️ این دسته از منتقدان، 1919را تنها مروری سطحی و سریع میدانند که با بهرهگیری از تصویر و روایت به تجربه و خلق جذابیت پرداخته است.
⭕️ با این حال ساخته کارگردان جوان را باید از زاویهای دیگر نگاه کرد. بخشی وسیعی از جامعه ایران آشنایی و حتی علاقه اندکی نسبت به اتفاقات دهه پایانی سلطنت قاجار دارند.
⭕️ نامهایی چون خیابانی، بهار و عشقی هرچند از شاخصههای غرور ملی، نامهایی نیستند که در حافظه عمومی ما بیش از یک یا دو جمله بتوان در معرفی آنها پیدا کرد.
⭕️ مستند 1919 جامعهای را مخاطب میبیند که شنیدن اسم کلنلها و وثوقالدولهها تداعیگر خاطرهای برای او نیست و مستند، از این ویژگی به نفع خود بهره برده.
⭕️ صلواتچی ابایی ندارد از این که نقشی جدید برای شخصیتهای داستانش تعریف کند. محدودیت اطلاعات تاریخی مخاطب به مستند فرصت داده تا به ارائه روایتی نشنیده و نا آشنا بپردازد.
ادامه دارد ...
🅾 لینک کامل مطلب :
🌐 https://b2n.ir/770230
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
✳️ روایتی جذاب برآمده از کالبدشکافی تاریخ
🗯 نظر نادر طالب زاده درباره مستند ۱۹۱۹ :
⭕️ مستند 1919 با انتخاب سوژه ای جذاب و سفری به تاریخ 100 ساله ایران به دنبال بازگو کردن و کالبد شکافی تاریخ است، مستندی که با تصاویری آرشیوی و دقیق دوره ای از تاریخ را با راش هایی سیاه و سفید و آرشیو هایی بکر روایت میکند.
⭕️ بیان تاریخ در یک مستند با آن چه که یک تاریخ دان روایت می کند بسیار متفاوت و اثرگذار خواهد بود و این مستند توانسته بود به خوبی به نقش استعماری انگلیس در کشورها اشاره کند.
⭕️ یک مدل فیلمسازی در سینمای مستند وجود دارد که اساس و پایه آن بر مبنای آرشیو بنا نهاده شده، مدلی از فیلمسازی که در آن نیازی به فیلمبرداری و گرفتن راش نیست و ۱۹۱۹ از این جنس مستندهاست
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ ماجرای یک وطن پرست که دست به خودکشی زد
🗯 مردم از کلنل فضل الله می گویند
⭕️ تماشا در عماریار
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ همراه با فجر ۳۹ - نقدی بر رمانتیسم عماد و طوبا
⭕️ تلاش بی فایده
رمانتیسم عماد و طوبا روایتی ساده و اپیزودیک از آشنایی، خواستگاری، ازدواج و بچه دار شدن دو جوان عشق سینماست که خرد خرد روایت می شود و گاهی حرفهایی فلسفی درباره عشق و عاشقی و زندگی می زند و گاهی با رؤیا پردازی، تنه به تنه با فانتزی جلو می آید و و گاهی هم تلاش می کند تا برای مخاطب خرده قصه ای تعریف کند.
رمانتیسم عماد و طوبا می خواهد تا نسخهای تصویری از جستارهای آلن دو باتن با موضوع عشق و زندگی باشد، همانقدر اپیزودیک و کوتاه همراه با یک برگ برنده جذاب و عمیق که خواننده را به فکر فرو ببرد.
تلاش کارگردان در قصه گویی برای شبیه شدن به ساختار روایی جستار به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده چرا که در جستار مخاطب سوار بر بال خیال و همذات پنداری با شخصیت های قصه و قرار دادن خود در جایگاه راوی هر تصویری که با قصه جستارنویس در ذهن دارد را تصور می کند اما در ساحت سینما کارگردان باید موقعیت و شخصیت بسازد نه این که بخواهد با حرف و دیالوگ کارش را پیش ببرد.
فیلم، جستار نیست که بشود با سکانس هایی مثل شرح و تفسیر مثال نون زیر کباب و یا دعوای زن و شوهر بر سر این که کتابخانه کجا باشد مخاطبش را به فکر فرو ببرد.
حرف فیلم با ساختاری که برای بیان آن انتخاب شده در حد و اندازه سینما نیست به خصوص این که نوع عشق و عاشقیاش را از آن ور آب گرفته و یا چاشنی خرده فرهنگ های ایرانی قاطی اش کرده.
✳️ خوانش ادامه متن در سایت راه نوشت
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
👨👦👦 بخش ویژه کودک و نوجوان در عماریار
📺تماشای رایگان آثار
⭕️ در این روزها که مصرف آثار چندرسانهای بهویژه «فیلم» و «سریال» در فضای مجازی جهش پیدا کرده است و کودکان و نوجوانان هم مخاطب ویژه این دسته از محصولات فرهنگی هستند، عماریار با دغدغه ارائه محتوای سالم، جذاب و آموزنده به خانوادهها و مخاطبان، همزمان با ایامالله دهه فجر از صفحه ویژه «کودک و نوجوان» خود با بیش از هزار قسمت کارتون، انیمیشن، فیلم سینمایی و سریال رونمایی کرد.
⭕️ تماشای تمام آثار صفحه کودک و نوجوان عماریار در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مدت 10 روز رایگان، همراه با مصرف اینترنت نیمبها خواهد بود.
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔵 یک ضد قهرمان جمعی
🔵 نقدی بر فیلم بی همه چیز
✳️ «بی همه چیز» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته « فريدريش دورنمات» است، اثری که سعی کرده تا ضمن وفاداری کامل به متن نمایشنامه با اندکی دخل و تصرف و وطنی کردن آن یک اثر قصه گو را با خلق فضای یک روستا لا مکان در یک موقعیت لا زمان به مخاطب عرضه کند.
⭕️ «بی همه چیز» ماجرای انتقام عجیب زنی است که پس از سال ها به زادگاهش بازگشته تا با پول عدالتی که سال ها پیش از او دریغ شده را برای خودش اجرا کند و همانطور که از نامفیلم هم پیداست، قرار است روایت انسان هایی بی همه چیز باشد، انسان هایی که هر کدام در موقعیت های مختلف انسانیت خود را زیر پا می گذارند و به نوعی آب که ببینند شناگران ماهری می شوند.
شروع بی همه چیز شروع خوبی از کار در آمده و کارگردان توانسته در سکانس استقبال از مهمانِ تازه وارد آدمهای قصهاش را معرفی و شخصیتهایش را تا حدودی بسازد.
⭕️ فیلم کارگردانی سر راست و حساب شده ای دارد و بازی ها کاملا خوب و از آب در آمده است اما شخصیت پردازی پرویز پرستویی از کل فیلم عقب تر است، پرویز پرستویی همان تیپ های قبلی اش را بازی کرده و نتوانسته با اتمسفر فیلم عجین شود و شخصیت امیر را همراه با دو قطب خیر و شرش بسازد.
⭕️ نقطه ضعف اساسی «بی همه چیز» را شاید بتوان فیلمنامه کار عنوان کرد؛ چرا که قرایی نتوانسته آن چنان که باید در ایرانیزه کردن نمایش نامه دورنمات خوب عمل کند، جاهایی در خلق فضای روستا خوب بوده مثل نوری و گاوش و جاهایی در شخصیت پردازی بد بوده مثل همراهی خانواده امیر با مردم شهر و تنها گذاشتن امیر و همین مسئله سبب شده تا فیلمنامه کار از میانه به بعد بیشتر بر اساس دیالوگ کارش را پیش ببرد تا کنش شخصیت ها و نتواند ارائه کاملی از مانیفست خود در بررسی لایه های اجتماعی خلق شده بدهد.
یک ضد قهرمان جمعی
⭕️ ضد قهرمان در «بی همه چیز» مردم روستا هستند، چرا که این مردمند که در فشار اقتصادی در سراشیبی سقوط قرار می گیرند، «بی همه چیز» توصیفی تلخ و گزنده و تمسخر آمیز از فطرت انسانی و فقر است و نمایش روی دیگری از انسان، انسان هایی که در گذشته به یک انسان بی پناه برای خوش آمد ارباب ظلم کردند و اکنون به سبب ترس از برای رسيدن به منافع خود، اصول اخلاقى را به راحتى زير پا ميگذارد و در راه رسيدن به اين مقصود، تمامى اشتراكات و عقايد و حتى روابط دوستانه و خونی خود را نادیده می گیرد تا جایی که برادر نیز به برادر رحم نمی کند.
فیلم با ساخت دوگانه های عشق و نفرت، ثروت و فقر و آبادانی و ویرانی، عدالت و بی عدالتی و اخلاق و بی اخلاقی نشان دهد که پول تعیین کننده همه چیز است، و به همین جهت است که زن با ورود به روستا با پول تنها قصد انتقام گرفتن از امیر را ندارد بلکه او در سکانس هایی با قرار دادن مردم روستا در دو راهی وجدان و پول می خواهد از مردم زادگاهش نیز انتقام بگیرد و آنان را در برابر وجدان خودشان قرار دهد تا با دست خودشان از امیر انتقام بگیرند.
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣 درام بازی؛ چگونه میتوانیم فیلمنامه بد ننویسیم!
💢 کارگاه آموزشی فیلمنامهنویسی با تدریس #داوود_مرادیان
▫️ سرفصلهای کارگاه:
🔸 ساختار درام
🔹 تنش
🔸 طراحی کاراکتر
🔹 تفاوت و شباهت مستند آرشیوی و فیلمنامه داستانی
🔸 اهمیت و کارکرد دیالوگ
🔹 مفهوم روایت
🔸 تفاوت روایت و قصه
🔹 حادثه محرک
🔸 اوج
🔹 تعیین سرنوشت کاراکتر
🔸 ویژگیهای کاراکتر
⏰ زمان برگزاری: از اول اسفند به مدت 10 جلسه
🏠 مکان: حسینیه هنر تهران
💰 هزینه: 500 هزار تومان
⭕️ اطلاعات بیشتر و ثبتنام🔻
🌐 https://b2n.ir/640519
📞 02142795910
💢 عماریار، مرجع عرضه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ دو قهرمان، دو پرتره، دو شهید
✳️ در حالی که سال گذشته سال کم رونق تولید در سینمای ایران بود اما قرار شد که سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شود و پس از اعلام نام 16 فیلم که هر کدام در یک بخش نامزد جایزه در جشنواره فجر شده اند، فیلم هایی که در این میان حرفی برای گفتن دارند، کم نبودند.
✳️ در این مطلب به دو اثر اقتباسی یعنی فیلم «تک تیرانداز» با اقتباس از زندگی شهید عبدالحسین زرین و فیلم «منصور» با اقتباس از زندگی شهید ستاری می پردازیم.
✳️ دو فیلم یاد شده فیلم های قهرمان محوری هستند که مخاطب را از ابتدا تا انتها درگیر میکنند و نشان می دهد که می شود قهرمان خلق کرد و شعار نداد اگر به حرف مان اعتقاد داشته باشیم و این اعتقاد خود راهش را در لحنمان پیدا میکند.
✳️ ساخت فیلم سینمایی از زندگی الگوهای یک جامعه در ساختار سینمایی هر کشور امری بدیهی است و ساخت چنین آثاری در این سال ها توسط جوانان حزب اللهی نشان می دهد که گویا قرار است سینما دوباره به خودش قهرمان ببیند، قهرمانانی که گویا رفته رفته سینما دارد یادشان می کند، سینمایی که از نمایش پهلوانانش بی نصیب بود و حالا دارند عینیت می یابند.
«تک تیر انداز»؛ استاد شلیک های طلایی
✳️ در سال های پیش و در یک جلسه بود که رهبری در دیدار با نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس به فیلم «تک تیر انداز» آمریکایی ساخته کلینت ایستوود اشاره کردند و این که چگونه غربی ها در فیلم هایشان تشوقی می کنند «یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمیآید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند»
✳️ حضور تک تیر اندازان حرفه ای در جنگ هشت ساله علیه رژیم بعث کم نبوده و علی غفاری در جدیدترین اثرش سراغ زندگی شهید عبدالحسین زرین، اسطوره ای گمنام و استاد شلیک های طلایی رفته و تلاش کرده تا اثری قهرمان محور را در برشی کوتاه از زندگی این شهید به مخاطب عرضه کند.
✳️ علی غفاری کارگردان نام آشنای سینمای ایران زندگی دراماتیک شهید زرین را با بازی کامبیز دیرباز به فیلمی حماسی و دراماتیک بدل کرده که این روزها در جشنواره فجر و در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.
«منصور»؛ ناب و بکر
✳️ منصور قصه ای است در گذشته اما بسیار مناسب برای امروز، فیلم در سال های پایانی جنگ می گذرد، جایی که ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است و سرتیپ ستاری در حال کار روی طراحی و تولید نخستین جنگنده ایرانی است.
✳️ منصور روایتی کمتر دیده شده از هشت سال جنگ تحمیلی، با محوریت زندگی شهید ستاری است که توسط سیاوش سرمدی کارگردانی و جلیل شعبانی آن را تهیه کرده است.
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ تک تیرانداز بر اساس واقعیات بود
⭕️ بودجه ده میلیاری فیلم
✳️ علی غفاری، کارگردان فیلم تک تیرانداز، در نشست رسانه ای این فیلم با بیان این که ما تلاش داشتیم تا فیلمی قهرمان پرور بسازیم و به همین سبب زندگی شهید زرین را محور فیلمنامه قرار دادیم، گفت: هر فیلمنامهای با سلیقه کارگردان بازنویسی میشود، و در فرآیند نگارش فیلمنامه کار تغییراتی جزئی اتفاق میافتد که البته ما به بخش بسیاری از واقعیت وفادار بودیم.
✳️ کارگردان فیلم تک تیرانداز با بیان این که همه آن چه در فیلم بود بر اساس واقعیت است و مستندات آن وجود دارد، اظهار داشت: ما سعی کردیم که بار دراماتیک کار را بالا ببریم و کمی تخیل هم چاشنی کار کنیم.
✳️ کارگردان با اشاره به شباهت کامبیز دیرباز به شهید زرین و دلیل انتخاب او برای ایفای این نقش گفت: بازی در نقش یک تک تیرانداز بسیار سخت است و من شاهد تلاش های او برای به دست آوردن نقش بودم.
✳️ ابراهیم اصغری، تهیه کننده این فیلم با اشاره به سختی های تولید و ساخت یک فیلم جنگی، اظهارداشت: ما تمام تلاش خود را جهت اجرای هر چه بهتر دکور انجام دادیم و از آن جایی که عراق قویترین نیروی زمینی منطقه را داشت، تلاش کردیم تا قدرت دشمن را به تصویر بکشیم تا کار قهرمان قصه به چشم آید.
✳️ تهیه کننده تک تیرانداز با بیان این که بودجه فیلم حدود 10 میلیارد بود، تصریح کرد: به اعتقاد من در شرایط فعلی بودجه زیادی برای این نوع فیلم نیست.
✳️ کامبیز دیرباز نیز در سخنانی گفت: بابت نقشی که آن را بازی کردم بسیار خوشحالم، در این بیست سالی که من کار بازیگری انجام میدهم، این دومین نقش واقعی من بود.
⭕️ فریادِ هیچ
⭕️ نگاهی به فیلم ابلق
✳️ نرگس آبیار از آن دست کارگردان هایی است که به سراغ هر سوژه ای که میرود به دنبال خلق آن است، از شیار و آن مادر شهید گرفته تا شبی که ماه کامل شد و ماجرای عشق در میانه خون.
✳️ این بار هم آبیار در خلق فضای حاشیهنشینی موفق عمل کرده و توانسته زورآبادی برای مخاطب بسازد که حداقل می شود باورش کرد، زورآبادی در حاشیه شهر که که برجهای سر به فلک کشیده آن را احاطه کردهاند و سرخوشیشان را از همان چرخ و فلک و نور و رنگ هایش میشود حدس زد، سرخوشی که حسرت اهالی زور آباد است.
✳️ زورآبادی که در فاضلاب هایش موش ها جولان می دهند و به جان مردم افتاده اند و در خانه هایش مردانی زندگی می کنند که زنانشان را کتک می زنند و به آن ها بی محلی می کنند و یا زنان در آن مورد تجاوز قرار می گیرند.
✳️ قصه ابلق ماجرای محله ای است که مردم در آن وضع خوبی ندارند و برای امرار معاش رب و ترشی و عرقیجات درست می کنند و به جلال (بهرام رادان) می فروشند و به نوعی جلال صاحب کار و بزرگ آنهاست و همین مسئله سبب شده تا نتوانند در برابر کارهایی که می کند حرفی بزنند.
✳️ آبیار نه به موفقیت فیلم های قبلی اما تا حدودی توانسته به خلق این زور آباد و اتمسفری که می خواسته برسد، اما پاشنه آشیل آبیار در ابلق این بود که نتوانسته دست روی یک ماجرای واقعی بگذارد و همانند آثار قبلیاش قصهای واقعی را پیدا و از آن اقتباس کند.
✳️ آبیار سعی کرده تا از چند آسیب اجتماعی مثل تجاوز، حاشیه نشینی، فقر، مرد سالاری وام بگیرد و قصه ای بسازد، قصه ای که پایانی برای آن ترسیم نمی کند و پایان ساخته شده در فیلم هم نمیتواند پاسخی برای آنچه که آبیار از ابتدا ساخته، باشد. پایانی که جلال با بازی بهرام رادان همچنان در حال پوست کندن گوسفند است و موش هایی می بینیم که هنوز جولان می دهند.
✳️ شخصیت هایی که آبیار خلق می کند همه در انتها سکوت می کنند، حتی راحله (الناز شاکردوست) تنها شخصیتی که حداقل از او انتظار می رفت به واسطه ظلم هایی که بر او رفته در قامت یک قهرمان، کنشمندتر عمل کند.
✳️ در ابلق هر کس به یک دلیل سکوت می کند، یکی به خاطر ترس و دیگری به خاطر مصلحت اندیشی و یکی به خاطر سنت های جامعه و یکی دیگر هم به خاطر این که موقعیتش را در خطر می بیند، سکوتی که شاید اگر ده سال پیش به نمایش در میآمد، میتوانست همچنان موضوع قابل بحث باشد، اما سکوت اهالی زور آباد خیلی عقب است از همه چیز، مخاطب سکوت را زیاد دیده در این سال ها، حتی کنش آنارشیستی را هم دیده، ابلق همه چیز را برای یک کنش متمدنانه فراهم می کند، از رحمت (مهران احمدی) که خیاط است تا اعتراف زنان زور آباد، اما آبیار این کنش را در پایان از مخاطب دریغ میکند.
✳️ ابلق فیلم متوسط اما رو به بالا از آبیار است که همچون کارهای قبلیاش قصه را دیر شروع میکند، اما خلق فضا این اجازه را می دهد که مخاطب فیلم را پس نزد.
✳️ زوج شکیبا و شاکردوست همچنان جواب می دهد و رادان آن چنان شخصیتش در کار ننشسته، فیلم چند دوربین روی دست و چند نمای لانگ و از بالای سر دارد که حسابی آزار دهنده است.
🖊 محمدرضا پورصفار
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ از ظلمت شب رخت به مهتاب کشیدیم
✳️ در تاریکی شب که ظلمت بر زمین سایه می افکند ماه شب مهتاب است که زمین را روشن میکند و این مهتاب است که یک تنه جور ظلمت شب را میکشد، «منصور» در جشنواره سی و نهم حکایت مهتاب در شب ظلمانی را داشت، فیلمی که در میان این همه فیلم بیمسئله، لا مکان و لا زمان خوش درخشید.
✳️ در سینمای ایران که کارگردانان با شعار « ما آیینه جامعه ایم » فیلم هایی بدون کارکرد می سازند و با چنین خزعبلاتی سر مدیران فرهنگی را شیره می مالند و حرف فیلم هایشان در حد اخبار صفحه حوادث روزنامه باقی می ماند و جایگاه سینما را از آرمان سازی برای جامعه به حد نازلی تنزل می بخشند باید قدر منصورهای سینمای ایران را دانست.
✳️ منصور فیلمی که در بازیگری و کارگردانی بی ادعا به میدان آمد و همین هم سبب شد تا بیشتر از همه فیلم ها به چشم بیاید، فیلمی که اگر عواملش می توانستند در فیلمنامه کار قدری قوی تر ظاهر شوند، شاید به یکی از آثار ماندگار سینمای ایران با موضوع زندگی شهدا تبدیل میشد.
✳️ فیلم از دو عقبه پژوهش و مستندسازی در تیم ساخت، بهره مند است و همین سبب شده در بازیهای تکنیکی گرفتار نشود و حتی از دانای کل و نریشن هم استفاده نکند و مخاطب را به دل یک تجربه ناب سینمایی ببرد.
✳️ سیاوش سرمدی در منصور در مقام کارگردان به سراغ سوژهای رفته که قصهاش را از تاریخ معاصر وام گرفته اما به شدت فیلم رو به جلو و تابلوی راه است، روایتی از شهید ستاری که در اوج تحریم های خارجی و سنگ اندازی های داخلی حرکت رو به جلویش را ادامه می دهد.
🖊 محمدرضا پورصفار
⭕️ خوانش متن کامل در این لینک
🌐 blog.ammaryar.ir
🎬 مروری بر نقد فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سایت راه نوشت
⭕️ مخدوش در موضوع، متشتت در مضمون / نقدی بر فیلم «یدو»
🔵 https://b2n.ir/j84923
⭕️ مصائب «مصلحت» / نگاهی به نخستین ساخته حسین دارابی
🔵 https://b2n.ir/h61454
⭕️ «روزی روزگاری آبادان»؛ ریختن تئاتر در ظرف سینما
🔵 https://b2n.ir/k90414
🖊 محمد تقی فهیم
—————————————————————
⭕️ نعل وارونه متهمین همیشه شاکی / نگاهی به فیلم «شیشلیک»
🔵 https://b2n.ir/y10428
⭕️ نگاهی به فیلم «یدو» / فرصت از دست رفته
🔵 https://b2n.ir/e67708
⭕️ آیا «منصور» سر آغاز ژانر پیشرفت در سینمای ایران است؟
🔵https://b2n.ir/f79948
🖊 حامد بامروت نژاد
—————————————————————
⭕️ نقدی بر فیلم تک تیرانداز – کدام قهرمان؟
🔵 https://b2n.ir/n42911
⭕️ شریف اما ناقص – نگاهی به فیلم یدو
🔵 https://b2n.ir/d81616
⭕️ نقدی بر فیلم مصلحت – دوگانه مصلحت قلابی و انقلابی
🔵 https://b2n.ir/d70431
🖊 محمد مهدی خالقی
—————————————————————
⭕️ از ظلمت شب رخت به مهتاب کشیدیم / نگاهی به فیلم منصور
🔵https://b2n.ir/t53160
⭕️ ملالِ ملالت آور – نقد فیلم روشن
🔵 https://b2n.ir/u31803
⭕️ فریادِ هیچ – نگاهی به فیلم ابلق
🔵 https://b2n.ir/s00622
🖊 محمدرضا پورصفار
—————————————————————
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ لایه برداری از نفوذ فساد در معادن
⭕️ گفت و گو با سیامک مختاری، کارگردان مستند قزل قیه
✳️ سیامک مختاری، کارگردان مستند قزل قیه، با بیان این که این مستند قصه معدن سنگ مرمر در شهرستان سریش آباد است، اظهار داشت: این شهر، شهری در محاصره معادن سنگ مرمر است، اما با این وجود چیزی از این معادن به مردم شهر نمیرسد و آنها همچنان با مشکلات معیشتی و نبود شغل دست و پنجه نرم می کنند.
✳️ مختاری با بیان این که مردم این شهر سال هاست که به دنبال گرفتن حق خود از مسئولین هستند اما همیشه با وعده هایی روبرو هستند که پایانی برای آن ها تصور نمی شود، گفت: این مستند به ماجراهای درگیری مردم شهر با یکی از معادن و معدن دارهای آن منطقه را روایت می کند، مردمی که قرار است خودشان به دنبال احقاق حق شان بروند.
✳️ وی با اشاره به اهمیت بالا و ارزش مالی معادن داخل کشور و مخفی ماندن این مسئله از چشم مردم، گفت: یکی از پر سودترین معدن ها معدن مرمر است که قیمت بالایی دارد و نود درصد از آن صادرات می شود.
✳️ مختاری معدن مرمر شهر سریش آباد کردستان را از معادن مرغوب و با کیفیت در ایران دانست و افزود: ما تلاش داشتیم تا در این مستند از لا به لای معدن مرمر سریش آباد نگاهی به برخی ابهامات در فساد شبکهای در مجموعه معدنها داشته باشیم و این که به چه نیتی از معدنها استفاده میشود و چرا در برخی مواقع قانون به درستی در این زمینه اجرا نمیشود.
🔘 خوانش ادامه مطلب در این لینک
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe