📣تهیهکننده «گاندو» از مسیر پر فراز و نشیب سریال گفت / سوژههایی که در فصل دوم بود همه واقعی بودند
◽️مستندات آنچه در گاندو روایت شد موجود است و همه مبتنی بر اتفاقات و سوژههای واقعی است.
◾️در صنعت فیلمسازی غرب شخص رئیس جمهور و دولت مورد نقد قرار میگیرند، اما اینجا تنها به گوشهای کوچک از عملکرد دولت به صورت سریال و داستان پرداخته شد و همین را هم ظرفیت نقد نداشتند.
◽️فشارهای سانسوری و عدم پخش گاندو در فصل دوم آنقدر بود که کل صدا و سیما زیر این فشار بود.
◾️یک ماه و خردهای در فصل یک گاندو بچههای صدا و سیما و کارکنان حقوق نمیگرفتند و همه من را مقصر میدانستند!
◽️آنقدر مردم گفتمان گاندو را دوست داشتند که ما موظف شدیم که همقدم و همکلام مردم باشیم و هرجور شده فصل دوم گاندو را بسازیم. هنرمند باید به داد مردم برسد.
◾️اصلا به فرض اینکه گاندو دروغ بود؛ ولی چرا روی بخشی از کارت هویت سیاسی خانم شارلوت لوپز وارته برای حضورش در ایران، باید نوشته شود سفارت علیا حضرت ملکه بریتانیا در تهران؟! ببینید نفوذ تا کجاست.
◽️ما ساعتها در اینباره حرف زدیم که پایان قصه چگونه باشد.
◾️گاندو تابوشکنی کرد و بستری را برای نقد فراهم کرد و کار را برای بقیه راحت کرد.
✅مشاهده کامل خبر:
🌐b2n.ir/y95419
#گاندو
#مجتبی_امینی
📰@rah_nevesht_ir
📄ما و بانکهایمان به جنگ با خدا رفتهایم؟! / نگاهی به مستند فاکتور صوری و وضع بانکداری
🖊نویسنده: زینب پاک رو
🔹مستند «فاکتور صوری» حرفهایی میزند که ذهن خیلیهامان را مشغول خود کرده، از آن مشغولیات ذهنیای که هر چقدر دو دو تا چهار تا میکنی پاسخی برایش نمییابی!
🔹آیا شیوهی بانکداری ما با زمان طاغوت تفاوت چشمگیری کرده؟ آیا بانکهای ما به جنگ با خدا رفتهاند؟ خلاصه آنکه آیا ربا بر سفرههایمان جولان میدهد؟
🔹کار پیچیدهایست دیدار و هماهنگی با تک تک این آدمها و رفتن به تک تک این مکانها، با همهی چالشهایش، انگیزهای میخواهد بس جوانانه.
🔹فیلمبرداری با جزئیات پیش میرود و چیزی از قلم نمیافتد؛ فقط گاهی دوربین لرزشهای بیجا دارد. موسیقی متن هم همراه است.
🔹بانکداریمان را گند فساد برداشته؟ پس چه کار میکردهاند این همه سال؟ فقط سود میگیری؟ این بهره نیست؟ اصلا کاری به شرعی بودن یا غیرشرعی بودنش ندارید؟
🔹فاکتور صوری از آن مستندهایی است که شما را با پرسشهایتان تنها نمیگذارد.
🔹پایانش هم خوب رقم میخورد، همهی عناصر به خوبی کنار هم ظاهر شدهاند و معناگرایانه هستند؛ بهویژه تصویر شهید صدر که مدام به چشم میخورد و در پایان به ناگاه دلیل رازآلودش را مییابم.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/y31723
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/fktr-s
#فاکتور_صوری
#مستند
📰@rah_nevesht_ir
💢مرور سه یادداشت به بهانه سالروز درگذشت جلال آلاحمد
⭕️ادبيات تاريخ ساز و ادبيات نبشقبر/نكاتی در باب نگرش توليدی به علوم انسانی و برداشتهايی آزاد از نگاه جلالآلاحمد به ادبيات
🔸وقتی با هدف حلاجی مشكلات ما در علوم انسانی و دغدغه يافتن راهی برای اصلاح آنها، سراغ جلال آل احمد ميرويم، باز هم پاسخهايی متفاوت، تحولخواه، بومی و واقعي مييابيم
🔶مسئله اول در نگاه جلال، كمتر خود «علوم انسانی» بوده و بيشتر «عوامل انسانی» و «نظام آموزشی» علوم انسانی را نقد کرده است
🔸در اين يادداشت، برداشتهايی را از نگاه نقادانه جلال به تصوير شكلگرفته از ادبيات در جامعه آوردهايم؛ به هوای امكان تعميم اين برداشتها برای ساير علوم انسانی
✅مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/e32426
⭕️جانب ما جانب بيجانبی/نگاهی به سفرنامه «سفر روس» آلاحمد
🔷هرگاه نام سفرنامهنويسی به ميان ميآيد از گذشتگان «سفرنامه ناصرخسرو» به ذهن متبادر ميشود و از معاصرين«خسی درميقات» آلاحمد.اما ديگر سفرنامههای جلال هم خواندنياند
🔹سومين سفرنامهی او «سفر روس» است؛حاصل سفری يك ماهه
🔷مقدمه مختصر شمس آلاحمد بر اين كتاب تا حدودی اين نكته را روشن میکند كه چرا جلال در اين كتاب حال وهوايی ديگر دارد
✅مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/q92451
⭕️آموزهای برای زمانه نتوانستنها/ نگاهی به نون والقلم آلاحمد
🔶برخی خواستهاند از جلال آلاحمد پیشوایی برای ادبیات دینی در ایران بسازند. در این متن، نشان میدهیم که نظریه سیاسی جلال (که در نونوالقلم بیان شده)عمیقا بازتابی از ادبیات شیعی است
✅ مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/y26695
📰@rah_nevesht_ir
🎤گفتگو با محمدعلی محمددوست، کارگردان مستند «پدر طالقانی» - آیت الله مبارز
✳️مستند «پدر طالقانی» مخاطب را با فرازوفرودهای زندگی آیتالله طالقانی در دوران شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) و سال های اولیه انقلاب اسلامی آشنا میکند.
✳️آقای طالقانی برای بسیاری از احزاب و تشکلهای مبارز و انقلابی، حکم یک بزرگتر و به نوعی پدر را داشته که این مسئله زندگی آیتالله را با چالشها و داستانهای مختلفی همراه کرده است.
✳️او عقیده زیادی به مسئله پرورش اخلاقی نیروها داشت؛ اهمیت تربیت در نگرش آقای طالقانی، مسئلهای است که شاید کمتر کسی به آن پرداخته باشد و ما سعی کردیم در مستند اشاراتی به آن کنیم.
✳️«پدر طالقانی»، پژوهش سنگینی داشت و بخش عمدهای از پروسه 5 ساله ساخت مستند به امر تحقیقات اختصاص یافت و ما در این مسیر، حدود 4هزار سند را جمع آوری کردیم و با بیش از 50نفر مصاحبههایی ترتیب دادیم.
✳️ایدهی روایت کار بر اساس کتاب اسناد ساواک که درباره آیتا… طالقانی است، شکل گرفت.
✳️شیوهی روایی مستند بازسازی، دوری از گفتوگومحور بودن و تکیه بر روایت، سبب شد تا ما بتوانیم هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را داشته باشیم و مستند به یک اثر آرشیوی صِرف تبدیل نشود.
✳️خانواده آیتا… طالقانی نیز نظرشان به کلیت کار مثبت بود.
✅مشاهده کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/b60067
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/s53940
#پدر_طالقانی
#مستند
📽 سینما را متفاوت دنبال کنید 🔻🔻🔻
⭕️ @rah_nevesht_ir
چگونه فیلمنامه نویسی را شروع کنیم؟ / درس چهارم: فیلمها به زندگی آدمها شکل میدهند
💢فیلمساز با ناخودآگاه مخاطب دست و پنجه نرم میکند و به آن شکل میدهد. فیلمها میتوانند تفکر و سبک زندگی ما را تغییر بدهند.
💢وقتی یک نفر فیلم میبیند، در مرحله اول سرگرم میشود. حالا در این زمان شما یک مطلب را به او القا میکنید و او نباید متوجه این القا بشود.
💢داستان میتواند به شدت عاطفه ما را تحریک کند و ما را متوجه چیزهای بخصوصی بکند و روی ما اثراتی بگذارد.
⭕️داستانگویی ناقص یا غلط چه آثاری دارد؟
💢نقش منفیهای یک فیلم معمولا چه شکلی هستند؟ مثلا زشت هستند یا نقص ظاهری دارند. شخصیتهای مثبت معمولا چه نشانههایی دارند؟ مثلا پوست سفید و چشمان آبی. این فیلمساز یک تفکر و یک الگو به جامعه القا میکند که مثلا با آدم زشت همصحبت نشوید.
💢داستانگویی ناقص و غلط عملا مخاطب را گمراه میکند.
💢تصویری که داستانهای غلط از شما برای خودتان ساختهاند باعث میشود نگاه آگاهانه و واقعبینانهای نسبت به جامعه و مشکلات و حوادث آن نداشته باشیم.
💢فیلمنامههای خوب روی زمین نمیمانند. سینما داستانهای خوب را میبلعد. کافی است داستانگویی را یاد بگیرید.
✅مشاهده کامل آموزش:
🌐b2n.ir/n19084
🛑مطالب بالا گزیده ای از فایل آموزشی فیلمنامهنویسی #جلیل_سامان، کارگردان و نویسندهی سهگانه ارمغان تاریکی، پروانه و نفس است. برای دریافت فایل صوتی این جلسات میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
#آموزش_فیلمنامه_نویسی
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
⭕️@rah_nevesht_ir
دیپلماسی همبرگری/ نقدی بر مستند مک دونالدز
🖊نویسنده: رامین ابوئی
🔸قرنها خونهای زیادی در روند کشورگشاییها ریخته شد تا رهبران کشورهای استعماری متوجه شدند که برای تسخیر، زیاد هم نیاز به باروت و ریختن خون نیست. احساسات یک ملت را تصاحب کردن به دنبال خود همان منافعی را به ارمغان میآورد که تسخیر سرزمین ها.
🔹در مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» با نوع خوشمزهای از ابزار کشورگشایی مواجه می شویم؛ فست فود.
🔸مستند مروری بر روند شکلگیری و تغییرات مدیریتی «مک دونالد» دارد.
🔹با بررسیهای عمیق در مستند به این واقعیت میرسیم که مک دونالدز خود وسیلهای برای تنظیم ساختارهای اجتماعی کشورهای مختلف متناسب با اهداف نظام سرمایهداری است.
🔸شاید در دید اول با توجه به کلیشهها فکر کنیم فستفود صرفا بر اندام مصرفکنندگان تاثیر منفی بگذارد اما در این مستند با این حقیقت روبرو میشویم که ماجرا فراتر از تاثیرگذاری بر جسم مصرفکنندگان است.
🔹مک دونالد متهم است به استثمار کارکنان شعب خود، تخریب سنگین جنگلها، تاثیرگذاری بر ناخودآگاه کودکان و سایر تاثیرات مخرب این برند بزرگ فستفود آمریکایی.
🔸سرمایهداری دیگر تحت سلطه سیاستمداران نیست بلکه خود سیاستمداران را نیز راهبری میکند تا هموارکنندگان مسیر رسیدن منافع به سردمداران سرمایهداری باشند.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/w08795
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/r57608
#مک_دونالدز
#مستند
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥سینما؛ کلید پیشرفت کشور / بررسی نقش و جایگاه «سینما» و مفهومشناسی آن در منظومهی فکری رهبر انقلاب
🗓به مناسبت روز ملی سینما
❇️فیلم چیز جذابی است؛ سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانهی فوقالعادهای است، یعنی واقعاً الان هیچچیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری.
❇️هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوههای هنرىِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده.
❇️من میگویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شما [سینماگران] است. من شأن سینما را این میدانم.
🔻مفهومشناسی سینمای متعهد، دینی و انقلابی
❇️بعضی کسان میگویند در هنر متعهد، کلمهی اول با کلمهی دوم تناقض دارد؛ این دو چگونه با هم میسازد!؟ بحث مسئولیت و تعهد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمیگردد.
❇️هنرمند، هم در باب فرم و قالب هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهد دارد و نباید به سطح پایین اکتفا کند.
❇️هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی میکند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیهای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.
❇️شما [سینماگران] میتوانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق و معتقد به ارزشهای اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همینطور میتوانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برندهی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.
✅مشاهده کامل مطلب:
🌐b2n.ir/k54562
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬اصغر، اصغر است / نگاهی به مستند «اصغر آقا آکتور سینما»
🗓به بهانهی روز ملی سینما
🖊نویسنده: فاطمه محجوبی
✴️کمتر مستندی راوی زندگی شخصیِ بازیگران میشود.
✴️مستند «اصغر آقا آکتور سینما» سراغ سوژهای رفته است که ابراهیم حاتمیکیا معتقد است خود این سوژه دستمایه تولید یک فیلم است.
✴️«اصغر نقیزاده» بازیگر سینما و تلویزیون، از قصهای روایت میکند که او را از زیرزمین حوزه هنری به جلوی دوربین و قابهای ماندگار کشانده.
✴️روایتهای ابراهیم حاتمیکیا، گلعلی بابایی، رضا کیانیان و دیگران به تکمیل پازلی از شخصیت اصغر آقای قصهی ما کمک میکند.
✴️درکنار مرور خاطرات روزهای کودکی در محله جی، عکسها و سکانسهایی که ضبطشان ماجراها داشته هم به یاری قوهی خیال میآیند تا با آن روزهای آقای نقی زاده بیشتر همراه شویم.
✴️اصغر آقا خودش است؛ چه وقتی که میشود اصغرِ «از کرخه تا راین» و چه زمانی که اصغر «آژانس شیشهای» میشود. آدمهای متفاوت را زیست میکند، اما اینها ابعاد متفاوت او هستند که قابلیت عجیبی است.
✴️شاید سینما باید بیشتر از این به او توجه میکرد اما از زمانی که ارزش در سینمای ما «دیده شدن» شد، نه «شنیده شدن»، همه چیز تغییر کرد.
✴️سینما منتظر است؛ منتظر هنرمندانی از جنس اصغر نقیزاده.
✴️مستند «اصغر آقا آکتور سینما» قدمی است برای گفتن از هنرمندانی که شاید آنقدر مشهور نشدند، ولی حال سینما با حال آنها خوب شد.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/k65082
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️حکومت تفکر بساز و بفروشی بر سریالهای نمایش خانگی
🖊نویسنده: راضیه یگانه
🔸طبق نتایج یک نظرسنجی که به تازگی دربارهی دلایل اقبال مردم به فیلمهای نمایش خانگی انجام شده، نیمی از شرکت کنندگان، گزینهی «کمتر بودن محدودیتها در فیلمنامه و تولید» را انتخاب کردهاند
🔹کیفیت مطلوب و ساخت قوی، حضور ستارهها و افزایش اوقات فراغت نقاط قوتی هستند که میتوانند ملاک اقبال به یک فیلم یا سریال باشند؛ اما نیمی از طرفداران نمایش خانگی معیار دیگری برای تماشای سریال برگزیدهاند؛ «کمتر بودن محدودیتها در فیلمنامه و تولید»
🔸آیا «کمرنگ بودن محدودیتها در نمایش خانگی» اثر مطلوبی داشته یا توهمی بیش نیست؟
🔹با نگاهی به سریالهایی که اخیرا در نمایش خانگی پخش شده این دم خروس دیده میشود که اکثر فیلمسازهای ما جز داستانهای تکراری تزئین شده با بیهودهجات، چیز جدیدی ارائه نکردهاند
🔸«محدودیتهای کم» در VODها تنها دستاویزی به سازندگان داده تا با ظاهرنمایی و زرورقکشی روی اجناس بُنجل قبلی،تفاوتی ظاهری در سریال خود نسبت به تلویزیون ایجاد کنند
🔹باید از سازندگان این سریالها سوال کرد که کمرنگ شدن محدودیتهایی که آنها را دست و پاگیر میدانند چه کمکی به صنعت فیلمسازی ایران کرده است؟
🔸فریب کمرنگ بودن محدودیتها تنها برای جیب نمایشخانگیسازان آورده داشته است
🔹«کیفیت»؛ اصل مغفولماندهای است که هر جا به درستی به آن پرداخته شده، پربار میوه داده است
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/t45337
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
گزارش آشوب؛ روایتی که باید ادامهدار باشد / اثرگذاری سبک به کار رفته در مستند
✴️دهه 60 یک دهه عجیب و تکرارنشدنی در تاریخ ایران است؛ مطلع این دهه اما از تمام سالهای آن بهنظر عجیبتر است. حضور سه رئیسجمهور، ترور رئیس دو قوه از قوای سهگانه کشور، ترور امام جمعهتهران و هزاران اتفاق ریزودرشت دیگر گواهی بر خاصبودن آن است
.
✴️در تمام این سالها سینمای ایران چه در فضای مستند و چه در بخش داستانی، نسبت به روایت اتفاقات آن سالها و بهخصوص سال 1360 منفعل عمل کرده است.
✴️در روزهای اخیر مستند «گزارش آشوب» منتشر شده که بهصورت خاص و مطالعه موردی به فضای سال 60 پرداخته است.
✴️این مستند سعی دارد بهدور از هرگونه قضاوت نسبت به اتفاقات آن سال و همچنین با دوری جستن از موضعگیری، صرفا یک گزارش باشد از سال پرآشوب تاریخ ایران.
⭕️اثرگذاری سبک به کار رفته در مستند گزارش آشوب
✴️جامعه امروز ایران بهشدت نیازمند این سبک روایت تاریخی است، روایتهای موجز، بهاندازه و دور از قضاوت.
✴️واکنشها نسبت به تصاویری آرشیوی این مستند جالب توجه بوده و بهنوعی موید موفقیت و اثرگذاری سبک مستند «گزارش آشوب» است.
✴️این جنس روایتها بهخوبی نشان میدهد امنیت نعمت گرانبهایی است که هیچچیز جای آن را نمیگیرد؛ هرچند برخی به تمسخر و کنایه در مواجهه با هر مشکلی بگویند: «در عوض امنیت داریم.»
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/j20038
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
هدایت شده از کتاب پیشه
📽 «فیلم بخوانید»؛ بستهٔ پیشنهادی کتاب درباره سینمای ایران
🔴 در این مجموعه کتابی که برای مخاطب عمومی علاقهمند به سینما پیشنهاد دادهایم؛ تلاش کردهایم تا در دلِ نقد فیلمها و به زبان نقد، مهمترین ویژگیهای سینمایی که در ایرانِ بعد از انقلاب بوده و سینمایی که انتظار میرود باید باشد را نشان دهیم.
🔻«آینه جادو؛ جلد دوم»: مجموعه نقد فیلمهای نوشتهشده توسط شهید آوینی است که مطالعهٔ همه آنها در کنار هم، نوع نگاه و مبانی نقد او به سینما را تا حد زیادی روشن میکند.
⚠️کتاب با قیمت قدیم ۱۱ هزار تومانی به تعداد محدود موجود است. چاپ جدید آن ۵۰ هزار تومان است.
🔻«عبور از سینمای سانسور»: نظرات وحید جلیلی دربارهٔ وضعیت غیرطبیعی سینمای ایران است که اصرار دارد بسیاری از ظرفیتهای فکری و واقعیتهای تاریخی جذاب ایرانی را نبیند.
🔻«لانگ شوت»: محمدرضا شهبازی برای شکستن فضای نقدهای ستایشگرانهٔ برخی فیلمهای جشنواره فجر، راهی به جز طنز نیافته است.
🔻«سکّهٔ تقدیر»: بررسی سریال معروف «روزی روزگاری» بر اساس مبانی زیباییشناسی دینی سینماست. نعمتالله سعیدی در حین نقد، از ویژگیهایی که فیلمسازیِ دینیِ ایرانی باید واجد آن باشد نیز سخن میگوید.
🔻«ده قاب، ده قهرمان»: نقد و بررسی ده مستند برگزیدهٔ بخش «ملت قهرمان» جشنوارهٔ عمار، به قلم نعمتالله سعیدی است که با مصاحبهٔ کارگردان هر فیلم کامل شده است.
🚫هزینه آثار: ۱۰۶ هزار تومان
♨️ تخفیف ویژه و ارسال رایگان: ۹۰ هزارتومان
💢 سفارش مستقیم:
@sarir1_admin
🌐 Vaketab.ir
✅ کتاب را هم به داراییهای خود اضافه کنید.
🆔 @Vaketab_ir
🎥گاندو سه یا سریال حضرت معصومه / جواد افشار به سراغ کدام پروژه خواهد رفت؟
♦️پس از پایان سریال گاندو2 و استقبال مخاطبان زمزمههایی مبنی بر تولید سریال گاندو 3 از سوی تهیهکننده این اثر شنیده شد.
♦️خرداد ماه سال جاری خبری نیز مبنی بر پایان نگارش سریال حضرت معصومه (س) توسط جواد افشار در رسانهها مطرح شد.
♦️به احتمال زیاد تهیه کننده و کارگردان هر دو اثر یعنی گاندو3 و سریال حضرت معصومه (س)، مجتبی امینی و جواد افشار خواهند بود.
♦️حال باید دید در ماههای آینده این تیم به سراغ کدام پروژه خواهند رفت.
♦️طبق گفتهی جواد افشار، سریال حضرت معصومه (س) اثری تاریخی-مذهبی است و بیش از 100بازیگر و 50 لوکیشن دارد.
♦️ با توجه به استقبال زیاد از گاندو2، بعید نیست افشار و امینی، ابتدا سراغ گاندو 3 هم بروند و سپس ساخت این سریال تاریخی مذهبی را به سرانجام برسانند.
♦️گفتنی است، در صورتی که این سریال تاریخی مذهبی جلوی دوربین برود، سیما فیلم در کنار این اثر مذهبی تاریخی، سریال های حضرت موسی به کارگردانی حاتمی کیا و سلمان فارسی به کارگردانی میرباقری را هم در دست تولید دارد.
✅مشاهده خبر در راهنوشت:
🌐b2n.ir/w64235
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe