مقام معظم رهبری:
آنچه من بر آن تأکید میکنم، این است که ما امروز در جامعهمان نیاز مبرم داریم به اینکه #آرمان_ها را مدام تکرار کنیم، مدام بگوییم، مدام روی آن کار کنیم، مدام #مطالبه کنیم. این مطالبهگری خیلی چیز خوبی است. #مطالبه_گریِ آرمانها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضدّ انقلاب با این #مطالبهگری_ها مواجه نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد.
۹۷/۳/۷
@resalathozehenghelabi
🔶نگاهی بر فضای آزاد اندیشی در حوزه علمیه
🔹حتما شما هم شنیده اید که؛
" فضای علمی حوزه آزاداندیش است و از قدیم الأیّام شاگرد با جسارت به مطلب استاد اشکال می گرفت و استاد هم برآشفته نمی شد و حتی در مواردی تسلیم نکته سنجی شاگرد می گردید."
🔹اما نشنیده اید که چرا شیخ طوسی(ره) در مقدمه "المبسوط" از هراس خود نسبت به بیان ایده هایش سخن می گوید و اظهار می دارد که در نگارش "النهایه" تلاش کرده ام مطابق روش مألوف سلفِ صالح سخن بگویم تا متهم نگردم!
یا کمتر شنیده اید که إبن ادریس حلّی(ره) تنها به خاطر اینکه در برخی مسائل اصولی و آراء فقهی پایبند شهرت(که البته از نظر آقایان حجیت ندارد) نبوده، آماج تیرهای تهمت قرار گرفته است.
🔹حتما از شیخ هادی تهرانی(ره) شاگرد پرآوازه شیخ انصاری(ره) نشنیده اید که تنها به خاطر جسارت بر مشهور، متهم به کفر و فسق گردید. در همین حوزه آزاد اندیش که تنها شاهد آن "اشکال شاگرد بر استاد" است، امثال مطهری(ره) خود تبعیدی کرده و از قم روانه تهران می شوند و حضرت روح الله(ره) درهای خانه را به روی خود می بندد!
🔹من از همه اینها یک نتیجه منطقی می گیرم :
و آن این است که در حوزه باب انتقاد و اشکال مفتوح است اما تا وقتی که در حدود مشهورات و اجماعات منقول باشد! اما اگر کسی جسارت به خرج دهد و از حریم این دو (که اتفاقاً هیچ کدام حجیت فقهی ندارند!) خارج شود، باید لباس مسکنت به تن کند و تیر اتهام را به جان بخرد.
یکی به او خواهد گفت: "یَأتی بفقهٍ جدیدٍ" دیگری خواهد گفت: "مخالفت با مشهور در حکم إستخفاف به حکم الله است!" آن یکی دردمندانه فریاد برخواهد آورد که "وا فقها وا اسلاما" و امروزی تر ها هم خواهند گفت "دست استکبار در حوزه است."
🔹اگر حوزه ما آزاداندیشی را خارج از حدود شهرت ها و اجماعات منقول می پذیرفت و از حصار گذشته بیرون می آمد و حرکت خود را به سوی آینده شروع می کرد، "مؤسسه فقاهت" نباید در ابراز آراء علمی خود در اصول و فقه تا این اندازه در مخصمه قرار می گرفت و درخواست هایش از مؤسسات فقهی اصولی بی جواب باقی می ماند و از سوی کسانی که حتی بسته اجتهادی بسیار دقیق و عمیق پنج جلدی را تورّق نکرده اند، متهم به هزار و یک تهمت ناشایست می گردید.
🔹آیا زمان آن نرسیده است که بزرگان ما به خود آیند و دست از تملّق حوزه بردارند و به رفع عیوب آن بپردازند! "طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ النّاس" و آیا وقت آن نرسیده است که طلاب و اساتید فاضل از کسانی که اندیشمندان حوزه را مورد هجمه قرار می دهند، گفتگوی علمی را مطالبه نمایند؟!
▪️محمد تقی اکبرنژاد
@resalathozehenghelabi
امام خمینی(ره): نکته آخری که توجه به آن لازم است اینکه روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شدهاند. اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مواخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت. ۶۷/۱۲/۳
@resalathozehenghelabi
💠 آشنایی با شورای سیاست گذاری
🔸شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یکی از ارکان و بخش های مهم دستگاه ولایت می باشد، دستگاه ولایت عبارت است از منصوبین ولی فقیه که بدون فرایند انتخابات وارد ساختار قدرت می شوند.
شورای سیاست گذاری از جمله مهمترین بخش های دستگاه ولایت می باشد که نزدیک ترین و شبیه ترین وظیفه و رسالت را به ولی فقیه دارد.
در رابطه با شورای سیاست گذاری به صورت مختصر به چند سر فصل مهم اشاره می شود:
🔸 اهتمام شورای سیاست گذاری به دیدگاه ها و مطالبات ولی فقیه
وظیفه سیاست گذاران نماز جمعه، ایجاد یک معاونت واقعی برای آشنا کردن ائمه جمعه با دیدگاه های مترقی امام خامنه ای و به خصوص پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب از شورای سیاست گذاری و ائمه جمعه در رابطه با رسالتشان می باشد .
🔸برخی از بایسته ها و شایسته های ائمه جمعه و سیاست گذاران این نهاد، از نگاه امام خامنهای:
حاکم بودن نگاه انقلابی بر مدیریت های این نهاد مهم،
تکامل دائم و روز به روز این مجموعه انسانی،
وجود نظارت واقعی بر عملکرد ها،
جوان گرایی در گزینش ائمه جمعه،
ایجاد ساختار توانمند مدیریتی،
مبارزه با تحجّر و خرافات و انحرافات فکری،
داشتن رویکرد تربیتی و ارتباط با مدارس و مقاطع تحصیلی،
تلاش برای حفظ ایمان مردم به روحانیت،
بسیجی بودن و ارتباط با نیروی مقدس بسیج،
اعتلای محتوا و ایجاد جذابیت در خطبهها،
حفظ وحدت و امید در جامعه،
کسب محوریت در اجتماع مردمی،
ساده زیستی،
در دسترس مردم بودن،
پاسخگویی به شبهات موجود و مقدر،
داشتن روحیه انقلابی،
جلوگیری از نفوذ عناصر ناباب در مراکز حساس،
عدم وابستگی به جناح های سیاسی و بی اعتنایی به دسته بندی صهیونیستی اصلاح طلب و اصولگرا ،
ملجأ مردم در گرفتاری ها،
قلب و قرارگاه فرهنگی شهرها،
ارتباط با حوزه و دانشگاه، عدالت خواهی و مبارزه با فساد
و عدم دخالت در عزل و نصبها.
#ائمه_جمعه
@resalathozehenghelabi
🔴 اگر مردم #پشتیبان یک حکومتی باشند این حکومت سقوط ندارد.
♦️امام خمینی (ره):کاری بکنید که مردم محبت به شما بکنند،پشتیبان شماباشنداگر مردم پشتبیان یک حکومتی باشنداین حکومت #سقوط_ندارد اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند،آن رژیم از بین نخواهد رفت اینکه رژیم سابق از بین رفت برای اینکه پشتبیان نداشت ملت پشتیبانش نبود ملت پشت به او کرد بلکه خود ملت او را بیرونش کرد.
📚صحیفه نور ، جلد ۷ ، صفحه ۲۵۳
@resalathozehenghelabi
3.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم!
🔸اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نا خواسته توجه به مادیات بکنیم ، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد!
🔸من خوف این را دارم که مردم به واسطه امثال من به بهشت بروند و ما برای خاطر اینکه خودمان مهذب نبودیم به جهنم برویم!
و این خوف زیادی که من دارم این است که ما روبرو بشیم با این ها.
ما در جهنم باشیم اینها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند و این خجالت را انسان کجا ببرد!
#تهذیب_نفس
#روحانیت
#امام_خمینی
@resalathozehenghelabi
🔴 محبوبیت به چه قیمت؟؟
🔴 آیت الله شبیری زنجانی:
⏪ ورود طلاب به فعالیتهای سیاسی یکی از عوامل مهم کم شدن محبوبیت آنان است
نوع طلبهها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبه ها نیست. الان اگر اختلافی بین طلبه و غیر طلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلی ها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه می دانند؟ چون محبوبیت طلبه ها کم شده است. اینها مصیبتهایی است که اگر چه سخت است اما باید قبول کرد.
بسیاری از افراد تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ یک بازاری محترم این کار را نمی کند که یک طلبه انجام میدهد.
⏪ با نهایت احترام و با رعایت ادب در نقد فرمایش معظم له عرض می کنم:
به راستی محبوبیت و یا عدم محبوبیت روحانیت فی نفسه ارزشمند است ؟ و آیا اهل بیت علیهم السلام در زمان خودشان محبوب اکثریت جامعه بودند ؟ آیا امام حسین علیه السلام نزد همه مردم محبوبیت داشت؟
گذشته از مردود بودن صغرای این فرمایش - که ما آن را غیر کارشناسانه و القا بعضی مذبذبین بیوت می دانیم - آیا نباید به دلائل این واکنش اجتماعی توجه کرد؟ چه گونه است که مردم امام خمینی و مقام معظم رهبری را عاشقانه دوست دارند اما نسبت به روحانیت فاسد و فریبکار و خود باخته مانند آنانی که در آن مهمانی کذایی خدمت حضرتعالی رسیدند متنفرند !
بلی ! براستی مردم نسبت به عملکرد و رفتار بعضی روحانیون تجملگرا و لیبرال و اهل اشرافیت ناراحتند !
اما نباید این عدم محبوبیت را به پای دخالت در سیاست دانست چرا که امام راحل به معنای واقعی کلمه در سیاست دخالت کرد و تشییع جنازه ایشان را میتوان منحصر بفرد دانست.
مردم از روحانیت پاپ صفت بیزارند روحانیتی که همانند بعضی علمای زمان طاغوت پشت پرده با شاه و ساواک مراوده داشتند و طلاب را از راه امام خمینی بر حذر می داشتند! و با شعار قداست مرجعیت نه تنها امام را همراهی نکردند بلکه ایشان را چه آزارها که ندادند!
ایجاد حکومت دینی وظیفه ذاتی روحانیت و فقهای شیعه است تا از این رهگذر بستر هدایت برای عموم جامعه ایجاد کند.
آیا حضرات آقایان به وظیفه خود در قبال این نظام اسلامی عمل کردند؟ آیا دلسوزانه از این حکومت که ثمره خون هزاران شهید است حمایت نمودند؟
این چه منطقی است که ما کاری به سیاست نداشته باشیم و سرمان به وعظ و درس گرم باشد تا محبوب باشیم؟ به راستی باید تامل کنیم محبوبیت به چه قیمت؟؟
دیگر از نامیدن حوزه به سکولار وحشت نکنید و آن استاد دانشگاه بیچاره را مورد حمله قرار ندهید چرا که گفتن واقعیت ها یادآوری درد است و نگفتن آن موجب صد درد!!
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ابوالقاسم سیفی مازندرانی
@resalathozehenghelabi
💠نقدی بر سخنان آیت الله العظمی وحید خراسانی
آیتالله وحید خراسانی در دیدار با رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که باید با زبان نرم با جهان سخن گفت، تاکید کردند: صحبت کردن با زبان خشن و تند و با روشهای افراطی با جهان، خدمت کردن به اسرائیل است.
در تحلیل سخنان ایشان چند نکته قابل ذکر می باشد :
1 – ایشان فرموده اند که باید با زبان نرم با جهان سخن گفت. فرض اول این است که منظور ایشان از جهان شامل قدرتهای غربی از جمله آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان نمی باشند . در این صورت با بررسی رویکرد جمهوری اسلامی در تعامل با کشورهای جهان به این نکته می رسیم که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون رفتار جمهوری اسلامی با این کشورها از جمله کشورهای اسلامی و مستضعف جهان هیچ وقت با تندی و خشونت نبوده است که بخواهد موجب خدمت به دولت اسرائیل بشود، مگر در مواردی که حق کشورمان پایمال شده باشد مانند کشتار حجاج ایرانی و یا فاجعه منا که پس از تعلل دولت در این زمینه خود مقام معظم رهبری وارد صحنه شدند و با تهدید عربستان جنازه های شهدای منا را با احترام پس گرفتند.
فرض دوم این است که منظور ایشان از کشورهای جهان شامل دولتهای غربی نیز می باشد و این فرض شبیه سخنان بعضی از دولتمردان می باشد که منظور از تعامل با جهان در واقع همین کشورهای قدرتمند غربی می دانند. در این صورت سخن ایشان با مبانی سیاسی دین مبین اسلام، فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در تضاد و تعارض می باشد .
موضع قرآن کریم در قبال دشمنان جامعه اسلامی این است که نهتنها افراد جامعه، بلکه خود پیامبر اکرم (ص) را هم بشدت از هرگونه مدارا و تسامح در قبال آنها برحذر میدارد و تأکید میکند که آنها ظاهر مدارامآب به خود میگیرند تا تو را به عدول از مواضعت بکشانند: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون» [سوره قلم آیه 9] (آرزو دارند که تو سازشکاری کنی تا آنها همه چیز را ماست مالی کنند!) و پیشبینی میکند که آنها تا زمانی که از اهداف و ارزشهای اسلامی دست برنداری، از تو راضی نخواهند شد: «وَ لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» [سوره بقره آیه 120]( یهود و نصاری هیچگاه از تو راضی نمیشوند مگر اینکه کاملاً از روش و آیین آنها تبعیت کنی)؛
در مورد تعامل با آمریکا و اروپا (خصوصا در مسئله هسته ای ) مقام معظم رهبری در تاریخ 2 خرداد 1397 در دیدار با مسئولین نظام فرمودند:
«ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی نشان دادهاند که در حساسترین مواقع، با آمریکا همراهی میکنند. ؛ ... اروپاییها حرفهایی میزنند اما تاکنون ندیدهایم که بهمعنی واقعی کلمه در مقابل آمریکا ایستاده باشند. ... ایران با 3 کشور اروپایی دعوا ندارد بلکه با توجه به سابقه اروپاییها، ما به آنها اعتماد نداریم و به همین علت آنها باید تضمینهای واقعی بدهند. اگر اروپاییها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیلشده هستهای محفوظ است.»
از مجموع مباحث مطروحه می توان چنین نتیجه گرفت که اگر دشمن فرد یا جناحی از مؤمنان باشد که دشمنیِ پیشآمده، دشمنی شخصی و جناحی و … است، اسلام به شدت به مدارا با چنین دشمنی توصیه میکند و اگر دشمن، دشمنیاش بر سر دین و آیین است و در واقع با اسلام و جامعه اسلامی دشمنی دارد، به هیچعنوان کمترین مدارایی با وی شایسته نیست. از آنجا که شبکه صهیونیسم جهانی در همه این کشورها خصوصا آمریکا دارای نفوذ گسترده ای می باشد، تا زمانی که مسیر انقلاب اسلامی را منحرف ننماید دست بردار نمی باشد و به همین دلیل نرم برخورد کردن با این کشورها اتفاقا بالاترین خدمت به اسرائیل می باشد. نه اینکه دفاع از حق و بیان حق و ایستادن در مقابل ظالم باعث خدمت به اسرائیل می باشد . این چنین سخنانی از چنین مرجع عالیقدری بعید و به دور از شان ایشان می باشد .
حسین کاظمی
@resalathozehenghelabi