eitaa logo
رحا مدیا
6.7هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
165 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی آدرس وب سایت: https://rahamedia.net/ ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی دعوت حق را لبیک گفت 🔹این عالم اصفهانی که از جمعه گذشته، به دلیل مشکلات زمینه‌ای مثل عفونت ریه و کلیه در بیمارستان عسکریه بستری و در ادامه به کرونا مبتلا شد، امروز به دیار باقی شتافت. 🔹 وی متولد ۱۳۱۳ هـ.ش، از علمای مجاهد و خیّر اصفهان و از شاگردان امام خمینی بود. 🔹 مراسم تشییع و خاکسپاری این عالم اصفهانی فردا در مدرسه دارالحکمه اصفهان برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
🔘 آیت الله سید کمال فقیه ایمانی 📗 پدیدآورنده اولین تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی 📝 «نورالقرآن فی تفسیر القرآن»؛ اثری ارزشمند برای جهان اسلام ▪️آیت الله فقیه ایمانی درباره سفارش امام خمینی جهت تفسیر انگلیسی و روسی قرآن می‌گوید: ✳️ یک بار رفتم خدمت حضرت امام قدس سره؛ ایشان فرمودند: «آقای فقیه، علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه [قرآن] داریم؛ اما تفسیر نداریم. خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می‌کنم. حضرت امام گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می‌خواهم. دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.» آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب (تدوین) کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می‌کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی‌آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می‌کردم. آن گروه [مترجم] این را از من می‌گرفت و ترجمه می‌کرد. ❇️ در زمان حیات امام سه جلدش بیرون آمد. باقی‌اش هم بیست جلد شد. آقا خیلی از این کار خوشحال بودند...؛ تفسیر در بیست جلد به انگلیسی منتشر شد و نسخه روسی هم چون حروف و صفحه‌اش را ریزتر گرفتند، هجده جلد شد.... ♻️ تفسیر «نورالقرآن فی تفسیر القرآن» گلچینی از تفسیرهای گوناگون است که با چشم‌پوشی از اختلاف‌های لغوی و موارد اختلاف شیعه و سنی، مجموعه‌ای روان و قابل اعتماد را به مخاطبان عرضه کرده است. ✅ روزانه ۶۰ تا ۷۰ جلد از این تفسیر انگلیسی برای درخواست‌کنندگان در سراسر جهان فرستاده می‌شد؛ حتی برخی از کشورها نیز خود تصمیم به چاپ این کتاب گرفتند. 🔰 همچنین پژوهش، چاپ و نشر کتاب‌های ارزشمند یکی دیگر از دستاوردهای بزرگی است که زیر نظر حضرت آیت الله سید کمال فقیه ایمانی قدس سره انجام می‌گرفت و به سراسر جهان فرستاده می‌شد؛ و همین امر در جذب بسیاری به اسلام و تشیع مؤثر واقع شد. @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘حدیث روز 🔻امام سجاد علیه السلام : 🔹لوْ یَعْلَمُ النّاسُ ما فى طَـلَبِ الْعِلْمِ لَطَـلَبوهُ وَ لَو بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَ خَوضِ اللُّجَج 🔸اگر مردم مى‏ دانستند که در جستجوى دانش چه چیزى [نهفته] است، بى‏گمان در پى آن مى ‏رفتند ، حتّى اگر با ریخته شدن خون و فرو رفتن در اعماق دریا باشد. 📚کافى ، ج ۱، ص ۳۵، ح ۵ ▪️شهادت سید السجادین و زین العابدین علیه السلام بر ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و تمام عاشقان و محبان آن حضرت تسلیت باد. https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رحا مدیا
🔘ویروس‌های منحوس مجالس عزاداری ❇️ مقام معظم رهبری در خصوص نحوه شرکت در مجالس حسینی در شرایط کرونایی فرموده اند « نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیله‌ی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند.»( ۲۰؛۰۵؛۱۴۰۰) ❇️ اگر چه این بیانات در خصوص ویروس منحوس کرونا است اما مدتها است که مجالس و محافل حسینی گرفتار ویروس‌های منحوس دیگری است که تبیین هر کدام از آنها مجال خاص خودش را می‌طلبد. ♨️تفسیر عوامانه از روایات، بیان داستانهای غیر واقعی در مورد حادثۀ عاشورا، برجسته نمودن عبارات غلوآمیز، استفاده از اشعار دروغ و به دور از شأن ائمه، رقابت‌های نابجای هیئت‌های عزاداری، استفاده از آهنگ‌ها و موسیقی‌های غیر متعارف، پررنگ شدن قمه زنی در برخی مناطق، راه رفتن بر روی خار و آتش با پای برهنه، اشک محور شدن مجالس و ... برخی از این ویروس‌ها محسوب می‌شوند. ❇️ امروزه نیز با پیشرفت وسایل ارتباطی، چنین آسیب‌هایی توسط رسانه‌دارن معاند بیشتر برجسته شده و بساط طعن و تمسخر مجالس حسینی در جوامع اسلامی و غیر اسلامی فراهم شده است ♨️ سکان داران اصلی مبارزه با چنین آسیب‌هایی حوزویان هستند که اگر در این زمنیه کوتاهی کنند، سارقان حرفه‌ای فکر و فرهنگ شیعه به راحتی مردم را از آموزه‌های اصیل عاشورا دور می‌کنند. 🖋 https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘پا به پای رئیس جمهور 🔻 آیت الله سید احمد علم الهدی با اشاره به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چنین بیان کردند که طبق فرمایش رهبری منظور از دولت در بیانیه گام دوم دولت جوان حزب الهی است که باید در تحقق و خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی گام های بلند بردارد. ❇️ رییس جمهور نیز اعلام کرده‌اند که می خواهند دولت مبتنی بر گام دوم انقلاب تشکیل دهد، این رییس جمهور می خواهد جهادی کار کرده و ایجاد تحول کند و وزرایی جهادی و جهادگر می خواهد. ❇️ امام جمعه مشهد مقدس چنین بیان کردند که نمایندگان مجلس باید بدانند وزرای این دولت با دولت های قبل تفاوت دارند . بنابراین در ارزیابی و تأیید صلاحیت ها، جنبه جهادگر بودن و الگوی بیانیه گام دوم را در نظر بگیرند. ❇️ ایشان به وزرای پیشنهادی نیز چنین سفارش کرد که بدانند دولت سیزدهم دولتی نیست که وزیر پشت میز تکیه و بخش نامه صادر کند بلکه باید پا به پای رییس جمهور در عین ساده زیستی و بدون بهره برداری از مقام و قدرت جهادی کار کنند. ❇️نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این مردم نمی تواند تحمل کنند که وزیر در وزارت خانه بنشیند و از زیر دست آن ها اختلاس گرها بیرون آید. https://rasanews.ir/002sm7 @resalathozehenghelabi
🔻در بدنه نظام باید اتفاق بیفتد تا طیف و، دست پاک و روی کار بیایند ✔️ آیت الله علیدوست ❓چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟ ▪️ سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می باشد: ➖اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد : ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می باشد. هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می دهد؛ خداوند می فرماید: « وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. تعدادی از برنامه های اجرایی نهادهای امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح اجرا نگردیده اند. ➖ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است. مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفت و گوهای آنان و در ادبیات رسانه ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می گردد. اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهادها را می دیدند و لمس می نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی شد. ➖سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، عدم هماهنگی های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می باخت؟ 🔹عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می گذارند و به صورت مجموعه ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می پذیرند. 🔻لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده و انقلابی 💢 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰ملت عاشورایی با فرهنگ عاشورا زنده است🔰 💢 دیدار فرمانده و اعضای شورای فرماندهی تیپ مستقل امام صادق(ع) با آیت الله سید احمد خاتمی ⬅️ آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه ملت عاشورایی با فرهنگ عاشورا زنده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا این است، مرگ با عزت از عیش در مذلت بهتر است؛ این شعار سالار شهیدان و رجز عزیز فاطمه در روز عاشورا بود، ما نیز باید این شعار را حفظ و گسترش بدهیم. ⬅️ وی افزود: قرآن کریم می‌گوید نگاهتان به قصص انبیاء نگاه عبرت‌آموز باشد، یعنی گذشته را آینه آینده بگیرید؛ این نامش نگاه تحلیلی و جریانی است. ⬅️ ایشان با بیان اینکه عبرت‌ها در عرصه تاریخ بسیار زیاد است؛ یادآور شد: در مجالس حسینی خطبا، به جنبه نهضت سالار شهیدان نگاه ویژه‌ای داشته باشند؛ افزون برنگاه تاریخی که دستمایه برای تحلیل است؛ عبرت‌های این نهضت‌ را هم بیان کنند. در مسأله عزت و ذلت ناپذیری بویژه در این مقطع باید تأکید کرد؛ چون دشمنان این ملت در پی آن هستند که ذلت این ملت را ببینند. البته هرگز موفق نخواهند شد. ⬅️ آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه ملت عاشورایی با فرهنگ عاشورا زنده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا این است، مرگ با عزت از عیش در مذلت بهتر است؛ این شعار سالار شهیدان و رجز عزیز فاطمه در روز عاشورا بود، ما نیز باید این شعار را حفظ و گسترش بدهیم. https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت عالم فرزانه جناب حجت الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی رضوان‌الله‌علیه را به علمای اعلام و جامعه‌ی روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به ویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان بیشمار آن روحانی جلیل القدر تسلیت عرض میکنم. ایشان نمونه‌ی بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
(4) ♨️طمع عمر سعد به گندم ری ❇️ گفتند به تو حکومت ری را می خواهیم بدهیم رىِ آن وقت، یک شهر بسیار بزرگ پُرفایده بود. ❇️ گفتند اگر به جنگ حسین‌بن‌علی نروی، از حاکمیت ری خبری نیست. این‌جا یک آدم ارزشی، یک لحظه فکر نمی‌کند؛ می‌گوید مرده‌شوی ری را ببرند؛ ری چیست؟ ❇️ همه دنیا را هم به من بدهید، من به حسین‌بن‌علی اخم هم نمیکنم؛ من به عزیز زهرا، چهره هم درهم نمیکشم؛ من بروم حسین‌بن‌علی و فرزندانش را بکشم که میخواهید به من ری بدهید!؟ ❇️ آدمی که ارزشی باشد، این‌طور است؛ اما وقتی که درون تهی است، وقتی که جامعه، جامعه دور از ارزشهاست، وقتی که آن خطوط اصلی در جامعه ضعیف شده است، دست و پا می‌لغزد؛ ❇️ حالا حدّاکثر یک شب هم فکر میکند؛ خیلی حِدّت کردند، یک شب تا صبح مهلت گرفتند که فکر کنند! اگر یک سال هم فکر کرده بود، باز هم این تصمیم را گرفته بود. این، فکر کردنش ارزشی نداشت. ❇️ یک شب فکر کرد، بالاخره گفت بله، من ملک ری را میخواهم! البته خدای متعال همان را هم به او نداد. آن وقت عزیزان من! فاجعه کربلا پیش می‌آید. 🎤امام خامنه ای؛ ۱۳۷۷/۰۲/۱۸ https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احوال حوزه
💠جایگاه عزاداری در فرقه گنابادیه 🔸یکی از انحرافات فرقه گنابادیه این است که کربلا و عاشورا در تفکرات این فرقه جای ندارد. 🔹البته چون اقطاب گنابادیه تا عصر صفویه همه سنی بوده‌اند کمتر از امام حسین علیه‌السلام در تفکرات آنها دیده شده و اگر برخی از اهل سنت که اهل بیت را نیز قبول داشته اند( مثل شاه نعمت الله) در زندگی آنها اثری از عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام وجود ندارد. 🔻حتی کسانی چون عبد القادر گیلانی عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام را حرام می داند.{1} 🔻نور علی تابنده قطب گنابادیه در عید سال 81 که مصادف با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا بود به مناسبت عید نوروز پیامی منتشر می نماید که ریشه روضه را می زند و می گوید: دو عید داریم یکی عید قربان و دیگری عید فطر که مراسم رسمی عبادی مثل نماز خواندن در آن برقرار کرده اند و یک عید هفتگی داریم که جمعه است، پس عزا نداریم.{2} 👈بعد در مورد روضه و ذکر مصیبت برای اهل بیت می گوید: در زمان ائمه یاد حضرت به این اسم و به این رسم نبود.{3} 🔰اینکه ایشان گفته اند که ما در زمان ائمه چنین چیزی نداشتیم باید گفت یا تاریخ نخوانده‌اند یا می خواهند برداشت خودشان رابگویند. البته از کسی که هیچ اطلاعی از اصول اولیه دین هم ندارد بیشتر از این نمی‌شود توقع داشت. 📚پی نوشت 1-نفحات الانس صفحه 56 2-پیام نوروزی نورعلی تابنده در سال 81 3-همان کانال را دنبال کنید https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘حدیث روز 🔻امام زین العابدین علیه‌السلام: 🔹علاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: اَلوَرعُ فِی الخَلوَة وَالصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ وَالصَّبرُ عِندَ المُصیبَةِ وَالحِلمُ عِندَ الغَضَبِ وَالصّدقُ عِندَ الخَوفِ 🔸نشانه‌های مؤمن پنج چیز است، پرهیزکاری در خلوت، صدقه دادن در تنگدستی، شکیبائی در ناگواری، بردباری بر خشم و راست گفتن به هنگام ترس 📗الخصال، جلد۱، صفحه۲۶۹ @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘بصیرت و وفای اباالفضل العباس 🔻در زیارات و کلماتی که از ائمه علیهم‌السّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است: یکی بصیرت، یکی وفا. 🔻بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ در روز تاسوعا، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان می‌دهیم. 🔻چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما! 🔻نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا این‌که به شهادت رسیدند. 🔻انسان برادرانش را در مقابل چشم خود برای حسین‌بن‌علی قربانی کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکی از برادران برود تا این‌که مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است. 🎤امام خامنه ای؛۱۳۷۹/۰۱/۲۶ @resalathozehenghelabi
🔘فقط برای دین ♻️یک مبلغ در عین این که با منطق مصالح و مفاسد می‌اندیشد باید همواره این حقیقت را در جان خود روشن نگه دارد که او با این منطق فقط برای دین می‌اندیشد ♻️ این معیار مال خودش نیست و تنها به این دلیل با این معیار می‌اندیشد که معیار پیروزی و پیشرفت دین است، نه پیشرفت خودش. ♻️این جاست که مبلغ باید هر از چند گاهی به خودش رجوع کند و عمل و اقدام و منطقش را وارسی کند و جهت‌گیری فکری‌اش را در مصالح و مفاسدی بسنجد تا مطمئن شود که جهت گیری فکری‌اش در مصالح برپایه حفظ دین و امانت استوار است نه بر پایۀ اشخاص و یا هر پایۀ منفعت طلبانۀ دیگر 📚حوزه و بایسته‌ها، آیت الله سید محمد باقر صدر، ص30 @resalathozehenghelabi
🔰حوزه و معضل طلاق🔰 🔻 آمار طلاق هیچگاه چنین نگران‏کننده نبوده است.از هر سه ازدواج در کشور یکی منجر به طلاق می‌شود اما در تهران یکی از 2 ازدواج ودر قم، مشهد،گیلان،مرکزی،مازندران یکی از 2.5 ازدواج به جدایی کشیده می‌شود. 🔻 گسترش طلاق با قبح شکنی و عادی انگاری شدیدش تبدیل به معضل‌ جدی جامعه ایرانی_اسلامی ما شده است. ♨️ از نظر کارشناسان عوامل مهم طلاق بیش از آنكه معطوف به مسائل مالی و كمبود اقتصادی باشند مربوط به فقر فرهنگی و تهاجم فرهنگ غرب است. آمار استانها کاملا گویای این واقعیت است. 🔶 طلاق یک راه‌حل نهایی در موارد اجتناب‌ناپذیر است ولى باید به حداقل ممکن تقلیل یابد؛ چراکه در روایات اسلامى شدیداً مذمت شده و مبغوضترین حلال‌ها است. ⬅️.. لا تطلقوا فإن الطلاق یهتز منه العرش طلاق ندهیدکه عرش به لرزه درمی‌آید(وسائل‌ج16ص268) ⬅️ما أحل اللّه شيئا أبغض إليه من الطلاق خداوند چيزى را كه نزد او منفورتر از طلاق باشد،حلال نكرده است.كنز العمّال۲۷۸۷۱) 🔶 معمولاً در دو تا پنج سال اول زندگی مشترک طلاق‌ شکل می‌گیرد. طلاق توافقی رتبه چهارم دعاوی حقوقی کشور را دارد. ♨️میزان طلاق، کشور را در شرایط بحران قرار داده و برای فرهنگ و جامعه نگران‌کننده است. ❓حوزه و حوزویان که هادیان جامعه و حافظان دین و فرهنگ هستند چه راه‌حلی برای این بحران دارند؟ ❓آیا حوزه علمیه آسیب‌های اجتماعی را رصد و راهکارهای متناسب دینی ارائه می‌کند؟ ❓آیا حوزه برای خود چنین وظیفه‌ای قائل است؟ ❓آیا از ظرفیت بی‌نظیر منابر برای نجات کیان خانواده و فرهنگ استفاده می‌شود؟ ✍️ @resalathozehenghel
📌سیزدهم محرم 🔻در کتاب بحار الانوار از علامه مجلسی ( رحمه الله) در خصوص روز سیزدهم محرم چنین آمده است: در این روز زنان بنی اسد برای برداشتن آب راهی نهر فرات شده در کنار نهر فرات با پیکرهای بی جان کشته هایی مواجه شدند که گویی همین امروز جان باخته اند. زنان شیون کنان و گریان به عشیره خود بازگشته خطاب به مردان عشیره گفتند شما را چه می شود که نشسته اید و پیکر بی جان امام حسین علیه السلام و اهل بیت و یارانش پاره پاره روی ریگهای بیابان افتاده اند؟ شما در روز قیامت هنگام روبرو شدن با پیامبر، حضرت زهراء و امیرمومنان علی بن ابیطالب( صلوات الله علیهم اجمعین) چه پاسخ خواهید داد و چگونه عذر تقصیر خواهید آورد؟ اگر شما اقدامی ننمائید ما خود اقدام به تدفین ایشان خواهیم نمود. مردان عشیره بنی اسد برای تدفین پیکر شهدای کربلا بپا خواسته و عزم خویش را جزم نمودند اما پیکر شهدا همگی ناشناس بر زمین افتاده اند!! در این هنگام سواری از راه دور در حالی که اشک دیدگان و صورتش را فرا گرفته بود، به ایشان نزدیک شد. سوار خطاب به مردان بنی اسد چنین گفت: ای مردان بنی اسد من نام صاحب این پیکرها را می دانم. پس در کنار پیکر مطهر پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام قرار گرفته، آن بدن مطهر را در آغوش گرفته، به بوئیدن و بوسیدن آن بدن پاک مشغول شد و با پدر خویش به سخن گفتن پرداخت.سپس پیکر پدرش را به محل قبر منتقل و با کمی کنار زدن خاک، قبری آماده برای امام حسین علیه السلام پدیدارگشت. سپس وی بدن پدرش را به تنهائی و بدون کمک دیگران در مضجع شریفش قرار داد و خطاب به حاضران گفت: مرا در تدفین پدرم، کسی یاری می رساند. هنگامی که پدر را در قبر قرار داد، گونه های خویش را بر رگهای بریده پدر قرار داده و گفت: خوشا به زمینی که بدن پاک تو را در بر گرفته است. دنیا بعد از تو تاریک و آخرت به نور وجودت روشن خواهد شد. شب بعد از تو طولانی و اندوه بی پایان خواهد بود. سپس بر روی مضجع شریفش چنین نوشت: این قبر حسین بن علی ابیطالب علیه السلام است که او را تشنه و غریب کشتند! وی سپس به سمت پیکر عمویش عباس علیه السلام رفته او را در آن حالت دردآوری که ملائک را اندوهگین و حور العین بهشت را گریان نمود، مشاهده نمود. بر رگهای بریده عمویش بوسه زده، خطاب به وی چنین گفت: دنیا بعد از تو عمو جان نابود باد ای قمر بنی هاشم، از من به تو ای شهید سلام. سپس پیکر عمویش را آنچنانکه پدر را به تنهائی به خاک سپرد، در درون مضجع شریفش قرار داد. سپس به بنی اسد فرمان داد تا در دو محل قبر حفر نمایند تا در یکی از انها پیکر شهدای بنی هاشم و در دیگری پیکر اصحاب دفن گردد. پیکر حر بن یزید ریاحی را عشیره اش از محل کربلا به محل کنونی مدفن وی منتقل نموده و به خاک سپردند. هنگامی که آن سواراز دفن پیکرهای شهدا فارغ شد، سوار بر اسب خویش شد و عزم رفتن نمود. در این هنگام مردان بنی اسد گرداگرد او جمع شده و مانع رفتن وی گردیده او را به ارواح کسانی که با دست خویش به خاک سپرده بود قسم دادند خود را معرفی کند. آن سوار در پاسخ فرمود: من حجت خدای متعال بر شمایم. من علی بن الحسین علیه السلام هستم. سپس به سمت کوفه روان شده و به اسرای کربلا در کوفه ملحق گردید. https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘مثل کلیسا نشویم ✅ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در اولین جلسه بنیاد خیرین حوزه های علمیه چنین بیان کردند که «شئون، جایگاه، عزت و مرتبت حوزه باید در همه حال حفظ شود؛ در ایجاد منابع پایدار برای حوزه می بایست به این مهم توجه کرد.» 🔷 این سخن آیت الله اعرافی مسئله‌ای ضروری برای حوزه های علمیه است. همانطوریکه حوزه های علمیه در طول حیات طیبۀ خود استقلال مالیشان را حفظ کرده‌اند، باید همچنان از استقلال مالی برخوردار باشند. ♨️ اگر حوزه‌ها به دولت ها وابستگی مالی داشته باشند، باید تابع سیاست های پیشنهادی آنها بوده و با تغییر هر دولت، سیاست های حوزه نیز تغییر کند. ⭕️ این مسئله باعث می شود حوزه های علمیه در مسائل سیاسی ، فرهنگی، اجتماعی و... پیرو دولت ها باشند و چنین روندی سبب می شود حوزه ها به حاشیه بروند و به همان بلایی که بر سر کلیساها آمد مبتلی شوند. ✅ در کنار این استقلال مالی، مسئولین حوزه باید از انفعال بیرون آمده و با ارائه طرح ها و برنامه های اقتصادی، علاوه بر رفع مشکلات مالی حوزه، فکری اساسی نیز به حال معیشت طلاب نمایند تا در شرایط نابسامان اقتصادی، بدون دغدغه‌های مالی مشغول درس و بحث و سایر وظایف حوزوی خود شوند. 🛎 در صورت ادامه روند فعلی حوزه ( که طلاب معزز چوب بی‌برنامگی معیشتی مسئولان حوزوی را می‌خورند) باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کم رنگ شدن حضور جویندگان علوم حوزوی در مدارس علمیه باشیم. 🖌 https://eitaa.com/resalathozehenghelabi