🔺درباره ماجرای پناهیان...
1️⃣ پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
▫️اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2️⃣ اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به روند دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
▫️اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از بچههای انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
🔹آغاز ماجرای پیادهروی اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
🔸همین پناهیان سالهای سال اسلام سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3️⃣ همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4️⃣ مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از قدرنشناسی است. خدا از انسانهای ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند.
▫️آخرین مورد پیش روی مان شهید رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای جریان خاص پررنگ است.
5️⃣ این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی احقاد بدریه است؛ نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
✍️حسین ایزدی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
🔻 مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم(7)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
👤 تجربههای میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
📅 زمان: شنبه 17 شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
🔘 نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
#خوانش_اندیشه| اهمّ دغدغههای اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانهایِ حوزوی در هفتهای که گذشت؛
▪️حوزه علمیه قم؛ پیشتازی و مرزبانی|احمدحسین شریفی
📎 لینک یادداشت
▪️ وزیر را در این مهم یاری دهیم|محسن قنبریان
📎 لینک یادداشت
▪️ نقش خودی های نا اهل در صلح تحمیلی|داود مهدویزادگان
📎 لینک یادداشت
▪️ دربارۀ هوش مصنوعی|محمدصدرا مازنی
📎 لینک یادداشت
▪️ چند نکته دربارۀ وفاق|علی مهدیان
📎 لینک یادداشت
▪️ کاهش و اُفت دینداری|محمد جعفری
📎 لینک یادداشت
▪️بدعتی به نام دهۀ محسنیه|دانیال بصیر
📎 لینک یادداشت
▪️پیوست عدالت؛ سهل و ممتنع|احمد اولیایی
📎 لینک یادداشت
▪️سخنی مهم با اساتید و طلاب|موسی آقایاری
📎 لینک یادداشت
🆔 @rahamedia
📌تبلیغ؛ علم یا مهارت؟
🔻این نقیصه باید بهعنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد
🔘 امروزه تا از تبلیغ در حوزههای علمیه سخن به میان میآید، ابعاد مهارتی که نقش بسیار اندکی در تأثیرگذاری بر مخاطبان و تربیت عمیق آنها دارد به ذهن عموم اهالی حوزه میرسد. درحالیکه تبلیغِ یک حقیقت، بیشتر وابسته به حقانیت آن است و این تبلیغ باطل است که بیشتر وابسته به مهارتهای تبلیغی و قدرت تزئینی مبلّغ باطل است. همچنان که به فرمودۀ خداوند متعال این ابلیس است که در مقام تبلیغ باطل مجبور به تزیین است.
🔘 معنای اینکه خداوند ایمان را در قلب مؤمنان تزیین میکند، تجلی زیبایی حقیقی ایمان توسط خداوند است، نه تزیین تقلبی آن؛ این زیبایی متناسب با زیباییهای فطری روح انسانی است که توسط خداوند در اوج زیبایی و زیباپسند آفریده شده است. در واقع خداوند پرده از زیبایی ایمان برمیدارد، نه آنکه آن را علیرغم نازیبا بودن زیبا جلوه دهد. و این همان کاری است که یک مبلّغ دین نیز باید انجام دهد. ذوق و هنر مبلّغ باید اولاً در خدمت درک و ثانیاً نشان دادن زیبایی دین باشد؛ و الا دین نیازی به تزیین ندارد.
🔘 توجه به تبلیغ از حیث محتوایی (نه مهارتی) امری است که در حوزههای علمیه مغفول بوده و تاکنون مورد اهتمام نبوده است. این نقیصه باید بهعنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد. حوزه باید بتواند علم لازم برای «تأمین محتوای تبلیغ» که مبتنی بر «علم ایجاد انگیزه» است، را تولید کرده و در اختیار مبلغین قرار دهد.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍🏻 کارگاه روایت
💢 بررسی روایتهای اربعینی سعید احمدی
🎙 به میزبانی هادی حمیدی، نویسنده و کنشگر رسانهای
⁉️ همراه با پرسش و پاسخ
📆 دوشنبه 19 شهریورماه
⏰ ساعت 21 تا 22
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🔗 متن کامل خبر
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔹پیش بینی آیت الله طالقانی درباره آیت الله خامنهای در سال ۱۳۵۰ طبق گزارش مأموران ساواک
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
📌 راهی برای مقابله با بیانگیزه شدن طلبهها
🔘 یکی از مشکلات مهم سالهای اول طلبگی این است طلبه با انگیزههای قوی معنوی و معرفتجویی به حوزه میآید و بعد با یک دورۀ سرد و بیروح تحصیل ادبیات روبرو میشود.
🔹طلبه کم کم دلسرد میشود، مخصوصا اگر ادبیات با فراوانی آیات و روایات خوانده نشود. اگر دروس جنبی هم خوانده میشود آنها هم آنقدر از مقدمات بعیدۀ علمی استفاده میشود که باز با انگیزهها و نیازهای معنوی طلبه سازگاری ندارد. یکی از راههای مقابله با بیانگیزه شدن طلبه ها توجه به ضرورت حلم در کنار علم است.
🔹کسی که میخواهد اهل علم بشود باید برای رسیدن به نتایج لذت بخش علم صبور و حلیم باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبۀ شریف همّام میفرماید متقی علم را با حلم در میآمیزد «یمزج الحلم بالعلم». اما نباید زیادی بار این دلسرد شدن را به دوش طلبه ها گذاشت.
🔹 راه چاره دیگر این است که طلبهها خود به متن قرآن و فهم آن عشق بورزند و کنجکاوی خود را برای درک زیباییهای قرآن و نهج البلاغه افزایش دهند. آنوقت خواهند دید چقدر یاد گرفتن زبان عربی جذاب است و میتواند معرفت آفرین و معنویت زا باشند. اما راه حل اساسی این است که مدارس پیش دانشگاهی فعال بشوند و کسانی که احتمال میدهند بخواهند طلبه بشوند در دبستانها و دبیرستانها، دوران تحصیل عربی را پشت سر بگذارند که وقتی وارد حوزه میشوند دیگر از درسهای اصلی شروع کنند.
🔹 درسهای جنبی هم باید تحول اساسی پیدا کنند و بتوانند به جذب معنوی و تامین معرفتی طلاب تازه وارد منجر شوند.
✍️استاد پناهیان
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
راهبرد مبارزه و تعامل آیتالله طالقانی
🔘 نکتهای که در زندگی آیتالله طالقانی هست که ممکن است در نگاه اول کمی گیجکننده به نظر برسد تعامل او با افراد و جریانهایی است که گاهی دو سر یک طیف هستند برای نمونه جبهه ملی و فدائیان اسلام یا اساساً نسبتی با افکار و شخصیت او ندارند مثل دستگاه پهلوی.
🔘 مدتها برای خودم سؤال بود که مدل ذهنی آیتالله طالقانی چطور بوده که میتوانسته بین پایبندی به اصولش و تعامل با چنین گسترهای از افراد و گروهها جمع کند؟
🔘گذشت تا سخنی از مقام معظم رهبری دیدم که به گمانم پاسخم را در آن یافتم. ایشان می فرمود: «ما از اینکه مسلمان هستیم، موضع انقلابی مذهبی داریم و روی ارزشهایی تأکید داریم نباید خجالت بکشیم… دانشجوی ما هم نباید خجالت بکشد که مُهر امّل به او میزنند.»
✍️ محمدرضا آتشینصدف
📎متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
نقش حوزویان در بسط هوش مصنوعی
🔰دنیای مدرن کنونی روزبهروز پدیدههای نوظهوری ازجمله «هوش مصنوعی» را رونمایی میکند که روند تعاملات بشری در جوامع مختلف را دچار تحولاتی عمیق میکنند.
🔹امروزه برخی کشورها ازجمله آمریکا و عمده کشورهایی که اهدافی همسو با آمریکا را دارند، صدرنشین استفاده بهینه از این فناوری در حال تحول هستند، اما کشور ما در بسیاری از شاخصهای هوش مصنوعی وضعیت مناسبی ندارد.
🔸چند وقتی است که مقام معظم رهبری ضمن بیان تذکراتی در خصوص هوش مصنوعی این مطالبه را داشتهاند که « باید کاری کنیم که در دنیا حداقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم»(۲۶ آبان ۱۴۰۰ )
🔻 اما نقش حوزویان در بسط هوش مصنوعی، موضوعی است که در این یادداشت به آن اشاره میشود
📎 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طالقانی، مرد صریح و با صفا
🔹رهبر معظم انقلاب: نگذارید نسبتهای واقعی ایشان (آیت الله طالقانی) با انقلاب، تبدیل بشود به نسبتهای غیر واقعی!
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
سید اسدالله مدنی، یار جدایی ناپذیر ولایت
🔘 آیت الله مدنی دروس فلسفه، عرفان و اخلاق را در مدت چهار سال نزد امام خمینی گذراند.
🔹 در سال 1342 و شروع قیام حضرت امام، آیتالله مدنی، نخستین کسی بود که با تعطیل کردن کلاسهای خود در نجف و تشکیل مجالس سخنرانی، در جهت افشای چهره پلید رژیم مزدور پهلوی گام برداشت.
او در نجف، سردمدار جریان دفاع و پشتیبانی از نهضت امام به شمار میآمد.
🔘 از زمان تبعید حضرت امام به نجف، آیتالله مدنی، همواره یار و یاور امام بود.
در دوران خفقان شدید رژیم پهلوی علیه طرفداران امام که هرگونه تبلیغات به نفع مرجعیت ممنوع بود و با آن مقابله میشد، آیتالله مدنی، مرجعیت امام را مطرح میکرد.
در همین زمینه ساواک طی گزارشی اعلام میدارد: «نامبرده (آیتالله مدنی) در همدان به نفع خمینی فعالیت و بیش از یک سوم اهالی همدان را مقلد خمینی کرده است و در هر محفل و مجلسی از خمینی تمجید میکند و وی را اعلم مجتهد [مجتهد اعلم] قلمداد مینماید.»
🔸 وی در جهت علمی نیز عالمی کمنظیر بود و از استادان برجسته حوزه علمیه نجف اشرف به شمار میرفت طوری که حضرت امام وی را «سيد العلماء الاعلام» میشناختند اما او هیچگاه حتى اجتهادش را مطرح نکرد و میگفت:«شما چه حجتی دارید که به من آیتالله میگویید. وقتی در نجف بودم عدهای از من خواستند رساله بنویسم که مخالفت کردم، برای این که مرجعی چون حضرت آیتالله خمینی وجود داشت که باید همه از ایشان تقلید میکردیم.»
او امام را اسلام مجسم و ولایتفقیه را با تمام وجودش پذیرفته بود.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
4_5981310682069471923.mp3
2.56M
🎙پادکست رحامدیا؛
آیا آخوند خراسانی قائل به ولایت فقیه نبود؟؟
🎧 چه چیز موجب شد طرفداران مكتب ليبرال دموكراسي به سیره علمی و عملی آخوند خراسانی خرده بگیرند و تلاش کنند دیدگاههای او را در برابر نظر امام خمینی در باب ولایت فقیه قرار دهند؟!
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia