eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر ما دیدیم رفتار ما جوری است که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان حاکمیّت قرآن نسبت به ما خشمگین نیستند و از وجود ما ناراحت نیستند، باید در مفید بودن خودمان شک کنیم. @resalathozehenghelabi
🏴 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله را تسلیت گفتند. بسم اللّه الرحمن الرحیم انا للّه و انّا الیه راجعون با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه‌ی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا می‌باشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. @resalathozehenghelabi
♦️حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است؛ حساب یک ذرّه و دو ذرّه هم نیست! 🔲رهبر معظم انقلاب: 🔺 حوزهى علميه از زمان خودش خيلى عقب است. حساب يكذرّه و دو ذرّه نيست. مثل اين است كه دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه يكديگر بروند و يكى اسبش از ديگرى تندروتر باشد و آنكه اسبش كندروتر است، بعداً به اتومبيل دست پيدا كند. طبيعى است آنكه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمىرسد. 🔺الآن وضعيت اينگونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و كلام و حقوق، دنيا را فراگرفته است. ما وقتى به خودمان برگرديم، خيلى فاصله داريم. ▪️نرم افزار حوزه و روحانیت ص 668 @resalathozehenghelabi
دشمنان دو نکته‌ی اساسی را در باب دین دنبال میکنند یکی اسلام منهای روحانیت است؛ یکی هم اسلام منهای سیاست است.۱۳۸۹/۰۷/۲۷ @resalathozehenghelabi
🔶فرق آنچه باید باشد با آنچه هست. 🔶در حاشیه اظهارات آیت الله بوشهری👇👇
🔶فرق آنچه باید باشد با آنچه هست. 🔶در حاشیه اظهارات آیت الله بوشهری 🔹اگر خروجی مجموعه ای اندازه یک صدم ظرفیت آن باشد، جای افتخار و تقدیر دارد یا جای سرزنش؟ براستی اگر مقصد دو روزه را یک ماهه طی کنیم، یا کاری دو ساعته را یک هفته انجام دهیم، باید هورا کشید و سر را بالا گرفت؟ 🔹 حضرت آقا (حفظه الله) درباره ظرفیت های حوزه، به همین مثال اشاره کرده و می فرمایند: «امروز سرمايه ى حوزه، سرمايه اى متناسب با بازدهی اش نيست. مثل اين است كه شما ده ميليارد تومان يك جا سرمايه گذارى كنيد، در ماه هم، مثلًا صد ميليون تومان سود ببريد. صد ميليون، البته پول خوبى است؛ اما سودِ ده ميليارد نيست. حوزه، سرمايه ى خيلى عظيمى است و بهره اى كه ما امروز از حوزه مى بريم، خيلى كمتر از آن سرمايه ى متناسب با حوزه است. ما در دوره ى خودمان، بايد اين توان و قابليّت را بيابيم كه از اين سرمايه استفاده كنيم. من خوفم از اين است كه خداى متعال از ما بپرسد «ثُمّ لَتُسْئَلُنّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النّعِيمِ» (تکاثر، 8)؛ اين نعيم است ديگر! شما از اين نعمت، چطور استفاده كرديد؟ آيا كشور احتياج نداشت؟ آيا زمانه، زمانه اى بود كه -الحمدللّه- همه چيز روبه¬راه بود و هيچ مشكلى وجود نداشت؟ گفتيد حالا بالاخره اين هم هست و ذخيره اى است؛ بماند براى آينده؟ آيا چنين بود، يا قدرت قاهره اى بالاى سر شما وجود داشت، كه نمى گذاشت تكان بخوريد؟ عذرتان چيست؟ (حوزه و روحانيت، ص 1018)» 🔹مسئولان حوزه باید در برابر «آنچه باید می شده» پاسخگو باشند و گزارش دهند، نه آنکه به خرده کارهایی که در طول ده ها سال شده، خودشان و دیگران را راضی کنند. 🔹باید به جای بزرگ کردن خرده کارها، از علت نرسیدن به نقطه مطلوب بگویند. از سویی نگاه به کارهای انجام شده، و از سوی دیگر چشم بستن بر روی ظرفیت های عظیم حوزه و مسئولیت سابق و فعلی، همان رکودی است که منتقدان می گویند. 🔹 «فرصت سوزی» و «استعداد سوزی» عمق فاجعه ای است که در حوزه در حال شدن است و مسئولان نمی خواهند ببینند، چه رسد به اینکه قبول کنند و به فکر تحول باشند. بدتر آنکه، مسئولان نمی خواهند انتقادها را ببینند و منتقدین را شتاب زده و چشم بسته، بخوانند. معلوم است وقتی همه چیز گل و بلبل است، دیگر چه نیازی به تحول باشد. ▪️مرتضی بخشنده @resalathozehenghelabi
مردم ما همیشه قداستی برای روحانیت قائل بوده‌اند و بحمداللَّه، امروز هم قائلند. مردم، روحانیت را مجموعه‌ای پاک و سالم و قابل اعتماد می‌دانند. می‌بینیم دشمن، از تجربه‌های خود در این زمینه، استفاده می‌کند. دشمن می‌فهمد که باید روحانیت را در چشم مردم، از حیثیت و اعتبار انداخت. همه‌ی تلاششان این است! تبلیغات می‌کنند، دروغ می‌گویند، اگر مسأله کوچکی را در جایی پیدا کنند، چندین برابر بزرگ می‌کنند و برای این‌که روحانیت را از چشم مردم بیندازند، خوبیها و گذشتها و فداکاریها را نمی‌گویند. علم و دانش روحانیت را انکار می‌کنند و تقوای آنها را منکر می‌شوند؛ همچنان که پنجاه سال، در دوران رژیم پهلوی هم از این کارها می‌شد. روحانیت، که مجموعه‌ای علمی و تقوایی است، به وسیله بلندگوهای رژیم پهلوی، فاقد علم و تقوا معرفی شده بود. امروز هم همان تبلیغ کذا انجام می‌گیرد. اینها مجموعه کارهایی است که دشمن انجام می‌دهد. @resalathozehenghelabi
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: 💥 سه رویکرد در فقه حکومتی وجود دارد: فقه موضوعات، فقه نظامات، فقه سرپرستی👇👇👇
💥 سه رویکرد در فقه حکومتی وجود دارد: فقه موضوعات، فقه نظامات، فقه سرپرستی ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «سه رویکرد در فقه حکومتی وجود دارد: 1⃣ رويکرد اول، فقه حکومتي را به استنباطِ «احکام موضوعات اجتماعي» تفسير مي‌کند که مُجري آنها حکومت است. طبق اين رويکرد، همچنین فقه حکومتي موظف است به تزاحمات اين احکام در مقام اجرا و همچنين به مسائل مستحدثه‌اي که پيش مي‌آيد پاسخ دهد. 2⃣ رويکرد دوم ـ که نسبت به رويکرد اول جامع‌تر است ـ فراتر از احکام موضوعات کلي، به «نظام» توجه مي‌کند و معتقد است که ما نظام احکام داريم که ناظر به جامعه است. همچنين مي‌توان گفت مکلف آن هم جامعه است و نه فرد. در اين رويکرد، مسئله مستحدثه‌اي که مورد توجه قرار گرفته و مي‌بايست به آن پاسخ داد، «نظامات اجتماعي» است، مانند نظام سياسي، نظام اقتصادي و ديگر نظامات اجتماعي. اين نظريه را بيش از همه مي‌توان نزدیک به دیدگاه مرحوم شهيد بزرگوار صدر دانست که با نظام‌هاي ـ به اصطلاح ـ وارداتي مواجه بودند؛ ايشان در عصر خود و در جغرافياي عراق با نظام‌هاي مارکسيستي که نفوذ بسياري داشتند، مواجه بودند. از اين رو سعي داشتند تئوري اقتصاد اسلامي را در مقابل اقتصاد سرمايه‌داري و اقتصادهاي سوسياليستي و کمونيستي ارائه دهند. بنابراين ايشان به اين نکته عنايت کردند که ما غير از فقه احکام موضوعات، داراي فقه نظامات نيز هستيم که در قدم بعد در تفسير اين نظام، دامنه عملکرد آن و حتي طريق دستيابي به اين نظام نيز نظريه‌پردازي کردند. 3⃣ در رويکرد سوم ـ که مبتني بر انديشه‌هاي حضرت امام (ره) است - غير از اين که ما داراي نظامات اجتماعي هستيم يک امر اساسي‌تري وجود دارد و آن مسئله حکومت هست و اينکه دين داراي حکومت است و بلکه حكومت با کل دين برابر است؛ يعني اصل اسلام حکومت است و اين حکومت مأمور تحقق توحيد است. اين جامعه و رسالت اصلي آن (اقامه توحيد) در موازنه با حاکميت مادي واقع مي‌شود، اين طور نيست که ما در يک خلأ زندگي کنيم بلکه در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که نقطه مقابل آن نظام‌هاي مادي هستند.» ۹۱/۱۲/۱۶ @resalathozehenghelabi
✅ حوزویان باید نقش تقویت نظام اسلامی داشته باشند 👈 گفت‌وگو با آیت‌الله کعبی درباره مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی 🏷 بمناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی 🔹 مرحوم آیت‌الله شاهرودی در سنین جوانی از شهید سیدمحمدباقر صدر اجازه‌ی اجتهاد گرفتند و همچنین در سنین جوانی در درس حضرت امام خمینی در بحث ولایت فقیه هم حاضر می‌شدند و حتی با امام راحل سؤال و جواب هم می‌کردند و به‌خاطر فضل حوزوی‌شان مورد تشویق امام واقع می‌شدند. 🔸 عمر مفید آیت‌الله شاهرودی در دوران حضور در حوزه‌ی نجف، صرف جدیت در تحصیل و حضور در درس بزرگان و نیز حضور مجدانه در درس‌‌های شهید صدر شد؛ به‌گونه‌ای که ایشان به‌عنوان یکی از وارثان مکتب امام خمینی و مکتب آیت‌الله العظمی شهید سیدمحمدباقر صدر قلمداد می‌شود. 🔹 ایشان با اخلاص و پافشاری، در مسیر ولایت فقیه و پشتیبانی از رهبری انقلاب گام نهادند و عمر شریف خود را وقف تقویت مبانی فقهی و حقوقی و قضائی نظام جمهوری اسلامی کردند و در پذیرفتن مناصب بسیار بزرگ، در شورای نگهبان، در مجمع تشخیص، در مجلس خبرگان و در هرجا که لازم بود، دریغ نکردند. 🔺 من از ایشان بارها شنیدم که می‌گفت «ما نباید حوزه را خلاصه بکنیم در تعلیم و تعلم؛ بلکه حوزه و حوزویان باید نقش تدوینگری، نقش بیدارگری، نقش مطالبه‌گری، نقش احیاگری و نقش اقامه‌ی حکم‌الله و حفظ نظام اسلامی و تقویت نظام اسلامی را در کنار و همراهی رهبری داشته باشند.» @resalathozehenghelabi
#سانسور #بی_سابقه بیانات #آیت_الله_جوادی_آملی توسط مدعیان #آزاد_اندیشی.👇👇
بیانات توسط مدعیان 🔸نگارنده تحریرالاصول در مراسم رونمایی این اثر چه فرمود که به مذاق یک جریان خاص حوزوی ناخوشایند آمد؟! 🔹مراسم رونمایی از کتاب در صبح پنجشنبه ۹۷/۱۰/۶ ٬ با سخنرانی در سالن همایش مؤسسه برگزار شد. 🔸آیت الله جوادی در این مراسم بیانات بسیار مهمی در حوزه و خصوصا رویکرد علمی مرحوم ایراد کردند. 🔹این مراسم به طور از پخش شد اما با این وجود محتوای کامل سخنان ایشان در هیچکدام از رسانه ها بازتاب نیافت و شد! 🔹در بیانات آیت الله جوادی چه مطلب خاصی وجود داشت که شجاعت بازنشر آن وجود ندارد؟! یا این رویه غیرحرفه ای منشا دیگری دارد و با رویکردهای سیاسی برخی حضرات هماهنگ نبود که محکوم به سانسور شده است! 🔸گفتنی است آیت الله جوادی آملی چندی پیش٬ در اجلاسیه تشکل حوزوی موسوم به به ایراد سخن پرداختند و سخنان اخیر ایشان در آشکار با سیاست های حوزوی این تشکیلات قرار دارد و در قالب گفتمان و اصلاح متون قرار می گیرد و به نظر می رسد علت اصلی بیانات این عالم نواندیش توسط رسانه های همسو با را می توان در همین جستجو کرد. 🔹در روزهای آینده٬ نوع مواجهه با نظرات تخصصی این چهره برجسته حوزوی٬ ماهیت و هویت برخی رسانه های حوزوی متمایل به یک جریان خاص را روشن خواهد کرد. 🔸انتظار آن است که فیلم٬ صوت و متن بیانات آیت الله جوادی در معرض قضاوت همه حوزویان ارجمند قرار گیرد و منشا در عرصه در حوزه شود. 🔶‌پی افزود با بیانات چهره های حوزوی٬ شایسته نیست؛ خصوصا از جانب کسانی که داعیه و را دارند و از ضرورت ایجاد سخن می گویند. طبیعتا بدنه حوزویان ارجمند در ارزیابی و ٬ را قضاوت خواهند کرد نه را. @resalathozehenghelabi