eitaa logo
راهبر مربی
1.6هزار دنبال‌کننده
516 عکس
146 ویدیو
328 فایل
💠هم اندیشی جهت تبلیغ دانش آموزی 💠 ارائه طرح درس ها و نکات تبلیغ دانش آموزی و دانشجویی 💠 بررسی چیستی، چرایی و چگونگی کار تربیتی 💠 تجربه نگاری راه ارتباطی: @Derakhshani72 تبادل: @er_ma_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕 نشریه الکترونیک و پویای رشدآوند الگوهای تقویت تعامل خانواده با مسجد و مدرسه ▫️ ۵۹ صفحه | ۱۲ مگابایت 📥 دریافت: m8r.ir/roshdavand 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
💢 کارگاه تخصّصی مهارت‌های تبلیغ دانش‌آموزی 📌 ویژه طلّاب برادر (حضوری) 🗓 یکم و دوّم آذر ماه - ساعت ۸ الی ۱۸ 📝 همراه با صدور گواهی 📍 قم، چهارراه شهدا، جنب بوستان کتاب، معاونت فرهنگی و تبلیغی، سالن رضوان ✍ ثبت‌نام و آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی: 🌐 el.balagh.ir/doreh/7281 🆔 @balagh_ir
سلام دوستان طرح درسهای مختلفی در کانال قرار داده شده است که از قسمت فایل ها می توانید ببینید و دانلود کنید.
بعد از مدت ها چهارشنبه دوباره توفیق حضور در مدارس تهران دست داد با توجه به اینکه این روزها دوستان زیادی به مدارس اعزام می شوند ابتدا تجربیات قبلی را مرور کنیم بعد بیان نکات تکمیلی بپردازیم ان شاء الله برای دوستان مفید واقع شود.
تجربه حضور در مدارس سه استان خراسان شمالی، تهران و قم دربازه زمانی اول مهر تا وسط آبان ماه 1401 به همراه چند نفر از دوستان طلبه: بخش اول: توصیف وضع موجود بنده از سال 1392 تبلیغ دانش آموزی را شروع کردم و تا الان ادامه دارد. 1- در کلاس های امسال تفاوت خاصی با کلاس های سال های قبل نبود دانش آموزان مثل سابق پر انرژی و و پر سوال هستند و شیطنت های خاص خودشان را نیز دارند و هرچقدر سن بالاتر می رود شیطنت ها بیشتر می شود. اما تفاوت با سال های قبل: - با توجه به فضای عمومی کشور سوال ها بیشتر جنبه اجتماعی پیدا کرده است در حالی که در سالهای قبل سوالات بیشتر متوجه مسائل فردی و نیازهای فردی افراد بود. -با توجه به دو سال تعطیلی بچه ها چندین برابر قبل درگیر فضای مجازی شدند و بالتبع سواد اینستاگرامی آنها هم رشد قابل توجهی داشته است یعنی انبوهی از اطلاعات درست و غلط بدون دسته بندی و خط و ربط مشخص در ذهن بچه هاست. -شبهات زیادی در ذهن بچه ها وجود دارد و مثل عموم مردم تعداد زیادی از این شبهات را پذیرفتند. -جرات و جسارت بچه ها کمی از قبل بیشتر شده است ولی قابل توجه نیست و فضا همچنان آرام است. 2-با وجود هجمه های زیاد و تصویر سازی غلط که در فضای رسانه ای صورت می گیرد استقبال کادر مدرسه و دانش آموزان از کلاس های گفتگو خیلی خوب بود و متقاضی حضور مجدد و مستمر در مدارس بودند که برای ما مقدور نبود و بخاطر این مسئله عذرخواهی می کردیم. 3- همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند قوه ی تحلیل و سطح فهم نسل جدید بسیار بالاست و به راحتی می توانید مباحث سطح بالا را در کلاس مطرح کنید و دانش آموزان نیز همراه می شوند و می فهمند. 4- در مدت حضور در مدارس چالش خاصی نداشتیم چالش هایی مثل کشف حجاب و ... خیلی کم بود که عموما بعد از گذشت یک ربع از کلاس همه چیز به حالت عادی بر می گشت و همراهی صورت می گرفت البته آمادگی شنیدن تیکه و مواجه شدن با چالش را داشته باشید مدارس و دانش آموزان مثل هم نیستند ولی اگر مبلغ توانمند باشد در چند دقیقه اول کلاس تمام این مسائل را مدیریت می کند و یک گفتگوی خوب را رقم می زند. آنچه در عموم کلاس ها مشاهده می شد این بود که بعد از کلاس نگاه بچه ها به خیلی از مسائل تغییر می کرد و از اینکه برخی شبهات برای آنها حل شده است احساس رضایت می کردند و این مسئله ضرورت حضور و ارتباط گیری بیشتر را می طلبد تا در این نبرد نابرابر این بچه ها را مقاوم سازی کنیم و الا انتظار نداشته باشیم که بدون پشتیبان در برابر این جنگ شناختی نابرابر ثابت قدم بمانند. 5-مدارس زیادی متقاضی حضور ثابت روحانی (طرح امین) در مدارس بودند ولی ظاهرا نیرو به اندازه کافی برای اینکار وجود ندارد و متولیان امر پاسخگوی تمام درخواست ها نیستند.
بخش دوم: چند پیشنهاد 1- دوستانی که با دانش اموزان کار می کنند حتما با امادگی کامل در بین دانش آموزان حاضر شوند. اگر تمایل به اینکار دارید ولی الان آمادگی لازم را ندارید برای کسب آمادگی های لازم تلاش کنید در دوره های متناسب با تبلیغ دانش آموزی و کار تربیتی شرکت کنید هرچقدر آموزش بیشتری ببینید آزمون و خطای کمتری خواهید داشت لذا کسب مهارت را در اولویت بگذارید. 2- بدون طرح درس در کلاس حاضر نشوید یک طرح درس منسجم، قوی و جذاب متناسب با فضای دانش آموزی داشته باشید و در کلاس ارائه کنید در این زمینه پیشنهاد می شود حتما چند طرح درس داشته باشید چون ممکن است در ابتدای کلاس به این نتیجه برسید که طرح درسی که در نظر داشتید برای این کلاس مناسب نیست و باید برنامه دوم یا سوم را اجرا کنید. - در مواردی که دوستان بدون طرح درس خوب و قوی در کلاس حاضر می شدند متاسفانه کنترل کلاس از دست خارج می شد و عملا کلاس بدون نتیجه تمام می شد. -سعی نکنید تمام شبهات و سوالات را در یک جلسه پاسخ دهید و به شدت از کشکولی صحبت کردن و پراکنده گویی خودداری کنید. اگر تازه کار هستید اصلا با پرسش و پاسخ کلاس را شروع نکنید چون نمی توانید کلاس را جمع کنید بلکه در ابتدای کلاس سوالهای هدفمند بپرسید و به سمت بحث مورد نظر خود جهت دهی کنید سپس به ارائه بحث بپردازید و در ضمن بحث به سوالات پاسخ دهید تا انسجام کلاس از دست شما خارج نشود. - طرح درس ها را به نحوی تنظیم کنید که به مخاطب اندیشیدن را یاد بدهد و به مسائل ریشه ای تر پرداخته شود تا با آگاهی از آن مخاطب خودش قادر باشد به شبهات دیگر پاسخ دهد. این کار کمی سخت است ولی کار تبلیغی را پایدار می کند برای اثر گذاری بیشتر می توانید از تکنیک های هویت سازی نیز استفاده کنید. 3-برای شروع تبلیغ دانش آموزی از مدارس متوسطه اول یا همان راهنمایی قدیم شروع کنید چون هرچه سال تحصیلی بالاتر می رود چالش های موجود در کلاس هم بیشتر می شود. 4-اگر امکان حضور مستمر برای تبلیغ و ارتباط گیری دارید ترجیحا در مدارس مشخص و ثابتی حضور پیدا کنید و بر اساس سیر تربیتی کار را پیش ببرید کار مستمر چندین برابر از کار مقطعی اثرگذاری بیشتری دارد. 4- در نهایت از حضور در فضاهای مختلف خودداری نکنید و تحت تاثیر فضاسازی رسانه ها قرار نگیرید بروید بین جوانان و از کار کردن در این فضا لذت ببرید وقتی وارد میدان بشوید مشاهده می کنید که آنطور که تصویرسازی می شد نیست و خیلی راحت می شود کار کرد. متاسفانه شاهد بودیم بخاطر فضاسازی های صورت گرفته بعضی از حضور فعال در مدارس و ... خودداری می کردند در حالی که ما شاهد بودیم مطالبه بود ولی نیرویی که در میدان باشد نداشتیم. با توسل و توکل در میدان حاضر باشیم و بدانیم که هدایت بدست خداست و اگر خدا توفیق دهد ما صرفا ابزاری برای انتقال پیام هستیم و اگر کوتاهی کنیم رحمت الهی از زندگی ما رخت بر می بندد و دچار خسران می شویم. ارادتمند همه دوستان علی درخشانی @rahbar_morbbi
هدایت شده از راهبر مربی
اینبار که مدارس رفتم چندتا اتفاق جالب افتاد که خیلی قابل توجه بود. چند روز پیش با مدیران مدارس قم جلسه ای داشتیم که آنها هم همین مسائل را تایید می کردند...
هدایت شده از راهبر مربی
مشاهده ۱: قبل از کرونا در مدارس وقتی بحث از روابط دختر و پسر می شد عموم دخترها می گفتند هدف ما از رابطه صرفا ازدواج است ولی الان ادبیات غالب دوستی اجتماعی هست. می گفتند ما صرفا می خواهیم دوست باشیم و آقایون را بشناسیم اصلا به ازدواج و تعهدات عاطفی و ... فکر نمی کنیم. هرچند برای مواجه این حالت از قبل آمادگی داشتم ولس احساس کردم طرح درس های بروز تری باید برای پاسخ به این مسائل آماده بشود تا نگاه دانش آموزان کمی اصلاح شود. مشاهده۲: نمیدانم بخاطر حضور چند ساله در جمع دانشجویان بود یا اینکه سطح اطلاعات مخاطب بسیار پایین بود... در موارد بسیاری حجم بی اطلاعی دانش آموزان بسیار زیاد بود و هرچه گفته می شد اینها نشنیده بودند و گویا در دنیای بی خبری سیر می کردند!!! این فضای بی خبری از یک طرف و بمباران شبهات از طرف دیگر را فقط با کار جهادی و حضور مستمر می توان شکست و نیازمند یک حرکت جدی در زمینه روایت گری هستیم.
هدایت شده از راهبر مربی
مشاهده سوم اما تکراری بود😔 گلایه معلمین و مدیران از حضور دوستان بدون آمادگی در کلاس بود و می گفتند زنگ زدیم گفتیم لطفا از این افراد نفرستند مدرسه چون نه تنها شبهات را پاسخ ندادند بلکه شبهات جدیدی هم ایجاد کردند😒 رفقا طرح درس و مطلب قوی چیزی نیست با یک ساعت وقت گذاشتن بشود آن را جمع کرد بعضی وقت ها برای یک طرح درس، چندماه تا چند سال باید زمان بگذارید. واقعا مایه تعجب است بعضی دوستان حاضر نیستند چند ساعت آموزش ببینید و سطح مهارت و محتوای خود را ارتقا دهند اما با اعتماد به نفس کامل سر کلاس می روند. دوران کشکولی حرف زدن و پراکنده گویی گذشته است باید یاد بگیریم در چارچوب و روشمند صحبت کنیم و از قبل اشکالاتی که متوجه مطالب و روش ما هست اصلاح کنیم. نه بچه ها و نه کادر آموزشی مدارس با کسی تعارف ندارند از مربیان خوب استقبال می کنند و مربیان ضعیف را پس می زنند. پ.ن: مبلغ خوب نسبت به آموزش حریص هست
هدایت شده از راهبر مربی
مشاهده چهارم: در بعضی از مدارس بجای اقناع بچه ها از آنها تعهد گرفته شده بود که سکوت کنند. کادر آموزشی مدارس می گفتند سوالات بچه ها زیاد و جدید است و ما توانایی پاسخگویی به سوالات آنها را نداریم لذا ترجیح دادیم تا با تعهد گرفتن مسئله را حل کنیم. در واقع مسئله حل نشد فقط صورت مسئله پاک شد😔 به طور کلی ما شاهد هستیم که افراد زیادی دنبال جواب سوالات خود هستند و گوش هایی آماده ی شنیدن هستند ولی کسی برای پاسخ دادن نیست دوستانی که در اعتکاف و مدارس حضور داشتند با ادبیات مختلف این مطلب را تایید می کردند. ✍بنابراین ضروری است مهارت های لازم را کسب کنیم و با نور علم وارد میدان شویم.
چهارشنبه 1403/08/23 مدارس شریف آباد تهران تجربه نگاری تبلیغ دانش آموزی هماهنگی برای تبلیغ مدارس معمولا با نوسان های زیادی همراه است مثلا گفتند برای مباحث سیاسی تشریف بیاورید بعد گفتن متوسطه اول یا دوم؟ دوم را انتخاب کردیم اما در نهایت آنچه اتفاق افتاد حضور در کلاس دختران هشتمی و نهمی بود. این را گفتم تا در روزهای آینده اعزام شدید در مواجه با این ناهماهنگی های شوکه نشوید زیرا همیشه همه چیز طبق برنامه و خواست ما پیش نمی رود. الحمدلله کادر مدرسه استقبال خوبی داشتند اما از آنها بهتر استقبال گرم و صمیمی و همراه با تعجب بچه ها بود البته تعجب شان از حضور حاج آقا در مدرسه بود. چند دقیقه اول به ذائقه سنجی بچه ها گذشت و اینکه دوست دارند درباره چه مسئله ای صحبت کنیم؟ فروانی آسیب های اجتماعی زیاد بود بچه ها چالش های زیادی به خصوص در روابط اجتماعی، ارتباط با والدین، مدیریت احساسات و کنترل هیجانات، ارتباط با نا محرم و ... داشتند. بحث که شروع شد بچه ها پرشور و هیجان صحبت می کردند انگار که تابحال کسی پای صحبت های آنها ننشسته است در زمانی اندکی که داشتیم حرف های جدی زیادی بین ما رد و بدل شد اما هنوز ناگفته های زیادی باقی مانده بود که زنگ خورد بچه ها تمام زنگ تفریح را هم سوال پرسیدند و در نهایت معلم کلاس بعدی توانست این گفتگو را نیمه تمام به پایان برساند و ما هم راهی کلاس بعدی بشویم. بچه ها مدام می گفتند تورو خدا بازهم بیایید ساعت بعد یا روزهای آینده بیایید ما هنوز کلی سوال داریم. اما بعضی به فکر دوستان خود بودند و کلاس بعدی را پیشنهاد می دادند یکی می گفت کلاس 9 آ بروید دیگری 8 ب را پیشنهاد میکرد و می گفت حتما بروید این مطالب را به دوستم هم بگویید. این همه اصرار و درخواست بچه ها حاکی از یک خلأ بود بچه ها دنبال گفتگو و حل چالش های خودشان بودند اما مامنی برای پاسخ به این مسئله پیدا نمی کردند. در طول 10 سال گذشته و در 100 ها کلاس شاهد این صحنه ها بوده ام هرچه جلوتر آمده ایم این صحنه ها نه تنها کمتر نشده است بلکه متناسب با شدت هجمه ها و مشکلات بیشتر نیز شده است البته باید توجه داشته باشیم که در مواردی ابتدا باید یخ شکنی کرد و بعد از اعتماد سازی تازه فضای گفتگو و هم دلی فراهم می شود. ✅همه ی این مقدمات را گفتیم که به اینجا برسیم: چالش های زیادی که در خیابان مشاهده می کنیم با حضور در جمع بچه ها به راحتی قابل حل است. ✅برای تاثیر گذاری بهتر باید حضور مستمر داشته باشیم لذا در صورت امکان یک یا چند مدرسه را برای حضور مستمر انتخاب کنید با یک سیر محتوایی پیش بروید. ✅اگر امکان حضور مستمر ندارید از حضور مقطعی دریغ نکنید. ✅حتما قبل از جضور در کلاس طرح درس مناسب را انتخاب کنید و چند طرح درس احتیاطی نیز داشته باشید شاید شرایط کلاس به گونه باشد که امکان اجرای طرح درس اول شما نباشد. ✅نسبت به تاب آوری اجتماعی و امید به زندگی و نحوه ی مواجه با مشکلات زندگی حتما مطالعه داشته باشید و طرح درس مناسب را از قبل تهیه کنید. ✅فکر کردن به خودکشی و حتی در مواردی اقدام به خودکشی یک آسیب پرتکرار شده است در این زمینه همه ی مربیان و معلم ها باید آموزش های لازم را ببینند لذا اگر دوره ی مرتبط دیدید پیشنهاد میشود حتما شرکت کنید. ✅روابط نامشروع، استعمال دخانیات و مشروبات الکی و غرق شدگی بیش از حد در فضای مجازی جزو 10 آسیب اول با فروانی بالا می باشد که باید نسبت به مواجه با آن توجیه باشیم. ✅آموزش مدیریت هیجانات و تعامل با خانواده دیگر چالش پرتکرار می باشد لذا نحوه ی تعامل با خانواده می تواند یک طرح درس کاربردی ناظر به نیازهای دانش اموزان باشد. @rahbar_morbbi
✅ مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 💢 مدرسه آنلاین آذر ماه 📌 در موضوعات: 🔸 مهارت‌های زندگی (مدیریت استرس) ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرهوش 🗓 شنبه‌ها به مدت 4 هفته ⏳ از 3 آذر ماه 1403 ⏰ 16 الی 17 🔹 احکام شرعی (احکام طلاق) ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور 🗓 یکشنبه‌ها به مدت 4 هفته ⏳ از 4 آذر ماه 1403 ⏰ 16 الی 17 🔸 بررسی شبهات روز با تاکید بر تبیین جبهه مقاومت ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین علی درخشانی 🗓 دوشنبه‌ها به مدت 4 هفته ⏳ از 5 آذر ماه 1403 ⏰ 16 الی 17 🔹 الگوی سوم زن در سیره حضرت زهرا (س) ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی 🗓 سه شنبه‌ها به مدت 4 هفته ⏳ از 6 آذر ماه 1403 ⏰ 16 الی 17 📃 همراه با صدور گواهی پایان دوره 🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با موضوعات و اساتید در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی 🌐 el.balagh.ir/category/5073 ارتباط با ادمین 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
به امید خدا امشب تجربه نگاری برنامه ی دانش آموزی ۳ روزه را خواهیم داشت.
پرسمان تحولات بسیج.pdf
937.1K
🔰کتابچه «پرسمان سیاسی» تحولات منطقه غرب آسیا 📌ویژه پرسش و پاسخ‌ها و شبهات مرتبط با تحولات منطقه و جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان ┅🔸
ایام طوفان خیز.pdf
4.13M
🔰جزوه ایام طوفان‌خیز 🔸 با محوریت سخنرانی امام موسی‌صدر در رابطه با کمک به مقاومت فلسطینی، فریضه‌ دینی و انسانی. ┅
مشق مادر.pdf
4.06M
مشق مادری طرح درس فاطمیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تبلیغ ویژه کودک و نوجوان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سرفصل جلسات: جلسه اول: موضوع اهمیت و ضرورت قدرشناسی جلسه دوم: تبیین جایگاه مادر جلسه سوم: حقوق مادر جلسه چهارم: بالاتر از وظیفه جلسه پنجم: مهربان مثل مادر •┈┈••••✾•▪️⚫️▪️•✾•••┈┈• 🏴 🗣 📚 📝 🇮🇷 ┏━━━━━━━━🏴🇮🇷┓ 🆔 @tablightakhasosi ┗◼️🥀 ━━━━━━━━┛
راهبر مربی
.
ضمن عرض سلام و ادب و خوش آمد گویی به دوستان جدید طرح درس ها را از قسمت فایل ها می توانید ببینید. همچنین می توانید کلید واژه و را جستجو بزنید.