#كاپیتالیسم
كاپیتالیسم روشی است كه در آن وسائل عمده تولید به كمك سرمایه های شخصی فراهم شده و اموال به مالكیت صاحبان سرمایه باقی می ماند.
در كاپیتالیسم كارگران به عنوان روز مزد اجیر #صاحبان_سرمایه اند، و تمام قدرت مالی در دست اشخاص معدودی در جامعه خواهد بود.
در مقابل كاپیتالیسم، #كمونیسم و #لنینیسم و #استالینیسم قرار دارد.
بیشتر بدانید!
کاپیتالیسم یا #نظام_سرمایه_داری صنعتی, عبارت از یک سیستم اقتصادی است که در آن, وسایل عمدهء تولید به واسطهء سرمایه های شخصی فراهم شده و به مالکیت شخصی صاحبان سرمایه باقی می ماند.
در این نظام از نظر ابزارهای تولید وسایل مکانیکی, نقش اوّل را ـ به جای نیروی کار انسان و حیوان ـ در شیوه های ساده تولید دارد و بخش عمده ای از نظام زندگی اجتماعی بر گِرد ضروریات تولید صنعتی سامان می یابد.
سیستم کاپیتالیستی بر سه پایهء اساسی زیر پی ریزی شده است :
1- مالکیت خصوصی را به طور غیر محدود محترم می شمرد و اجازه می دهد جمیع عناصر تولید از قبیل زمین وابزار و ساختمان و معادن, به مالکیت خصوصی درآید. خروج از این محور امکان ندارد, مگر در یک وضع استثنایی که ممکن است بعضی از منابع ثروت, ملی شود و به مالکیت دولت درآید.
2 - آزادی در ازدیاد ثروت: هر فردی می تواند از آن چه در تملّک دارد, بهره کشی کند و از آن استفاده ببرد وثروت خویش را تا هر مقدار بخواهد, افزایش دهد.
3- آزادی در تصرّف: نظام کاپیتالیستی همان گونه که آزادی #بهره_کشی را ضمانت کرده, آزادی مصرف را نیزتضمین نموده است و لذا هر فردی هر طوری که بخواهد, می تواند برای رفع نیازها و خواسته های خویش خرج کند ونوع کالاهایی را که می خواهد مصرف کند, انتخاب نماید و دولت فقط برای حفظ مصالح عمومی, مصرفی برخی کالاها همانند موارد مخدّر را می تواند ممنوع سازد.
این اصطلاح را بیش تر #سوسیالیست ها, به خصوص #مارکسیست ها رواج و مورد انتقاد قرار دادند.
از دید آن ها, در چنین سیستمی مالکیت خصوصی تعیین کنندهء چهرهء اقتصادی, سیاسی و فرهنگی جامعه است اما از دید اقتصاد دانان غیر مارکسیست, سرمایه داری سیستمی است که در آن تولید میان عوامل تولید (کار, زمین وسرمایه ) بر حسب تولیدگیری نهایی آن ها توزیع می شود. به عبارت دیگر: وسایل تولید منبع تولید ارزش و درآمداست, به خلاف مارکسیست ها که کار را تنها منبع تولید ارزش می دانند و در نتیجه سود حاصله از سرمایه را نامشروع و به زیان جامعه می دانند.
جهت اطلاع بیش تر به کتاب نوشته آیت اللّه #شهید_محمد_باقر_صدر و کتاب #مکتبهای_سیاسی نوشته ءبهاء الدین پازارگاد و دانشنامهء سیاسی نوشتهء داریوش آشوری مراجعه نمایید.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
اعلام موجودیت گروه جهادی «ایران سربلند»
🔻 گروه جهادی «ایران سربلند» متشکل از مدیران دولتهای گذشته، نمایندگان ادوار و فعلی مجلس شورای اسلامی، حقوقدانان و سیاسیون، بازاریان، اقوام مختلف، ورزشکاران اعلام موجودیت کرد.
🔻در بیانیه این گروه آمده است: در تلاشیم با افزایش امید و اعتماد عمومی و ارتقای عزت ملی در جهان اسلام و تحقق "عدالتمحوری" و " تحولخواهی انقلابی" به سمت جامعه آرمانی حرکت کنیم.
مشروح خبر را اینجا بخوانید👇
https://khabarfoori.com/detail/2573069
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
☑️سایت رهبرانقلاب بخشهای منتشر نشده ای از تاکید ایشان برای «تولید محتوا در فضای مجازی» منتشر کرد.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
"من درآوردیست"
داشتم با یکی از دوستان، که به تازگی از رسالۀ دکتریاش در #علوم_اجتماعی دفاع کرده، صحبت میکردم.
میگفت که دادهها و تحلیل در پژوهش کیفی «مندرآوردی» است. در پاسخ لبخندی زدم و گفتم که احتمالاً منظورت از «مندرآوردی»، «#خلاقانه» است.
جالب اینجاست که این دوست عزیز رسالهاش را نیز با یروش_کیفی انجام داده، اما همچنان بر اساس کلیشههای موجود در مباحث روششناختی، به طور ناخودآگاه این صفت را برای پژوهش کیفی بیان میکند.
این پیشفرض همچنان پابرجاست که بر اساس آن، اصالت و اعتبار و عینیت در پژوهش کیفی در مقایسه با #پژوهش_کمّی کمتر پنداشته میشود. در حالیکه اصالت و اعتبار یک پژوهش به ذات رویکرد روشی آن برنمیگردد، بلکه به #فرآیند_پژوهش، چه کمّی و چه کیفی، مربوط است. اگر فرآیند تحقیق درست و علمی نباشد، پژوهش نیز معتبر نخواهد بود.
به طور مثال، در یک پژوهش کمّی اگر پرسشنامهها به درستی پر نشوند و یا دادهها به صورت غیرواقعی و دستکاریشده در نرمافزار تحلیل دادهها وارد شوند، نتیجه چیزی جز «مندرآوردی» بودن تحقیق نخواهد بود.
نوشته: #مسعود_زمانی_مقدم
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
▫️ دو امامت، دو «12» تاریخی
12 بهمن به نام #امام_خمینی ـ یعنی اولین ولی فقیه این انقلاب ـ ثبت شده است. ورود قاطع حضرت امام به این کشور و رقم زدن زندگی جدید ایران اسلامی عملاً از او یک رهبر بلامنازع در این اقلیم ساخت و از همان روز معلوم بود که حکم آنچه است که او خواهد فرمود؛ یعنی امام شده بود.
12 فروردین نیز به نام مردم #ایران ثبت شده است، روزی که مردم ایران برای اولین بار و در اوج آگاهی رأی داد و قاطعانه «#نظام_اسلامی» را تعیین کرد، روزی که حضرت امام در پیام تاریخی خویش آن را آغاز «#امامت_امت» خواند و به مردم گفت «قدمهای بعدی را هم بردارید».
مطابق دیدگاه حضرت امام این آرایش و این آهنگ اگر با دقت و کمال ادامه می یافت طومار هر چه ظلم را در کشور ما و منطقه و جهان به خوبی بر می چید.
این نظر متفاوت دربارۀ نقش و مقام مردم ـ نظریّۀ #مردمسالاری_دینی ـ با چند نظریّۀ پایۀ دیگر تقویت می شد، از جمله این که «ارادۀ ملی جانمایۀ پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیۀ گام دوم).
#جبهۀ_انقلاب به این باور نرسیده است.
در نتیجه در افق تراز #انقلاب_اسلامی ایران پرواز نمی کند.
این یعنی از دست دادن فرصت،
این یعنی تعویق از تقدیر زمانه.
ما جامعه را و حتی رهبری معظم انقلاب را معطل فهم های ناقص خود کرده ایم.
نتیجه هم انفعال است، انفعالی بسیار بسیار بی جا و البته خسارتبار.
این بیماری تنها یک درمان دارد : «درک امام و ایمان به آن»
حضرت امام در روز 12 فروردین پیامی خطاب به مردم ایران صادر فرمود که ابتهاج خود را بابت مشارکت بالای مردم و انتخاب جمهوری خود ابراز کرد و جملاتی پرمعرفت در پیام تبریک خود آورد که هیچگاه نباید فراموش شود.
در ضمن از مردم خواست که این روز را فراموش نکنند و دائماً جشن بگیرند.
هنوز جبهۀ انقلاب نمی داند با وجود 22 بهمن با این روز باید چه بکند.
در فصل و گام جدید که #فصل_فرهنگ است، باید منتظر سؤالهای بی حد و حصر جوانان دربارۀ همۀ بنیادهای فکری انقلاب اسلامی و تصمیمات راهبردی آن باشیم و هیچ سؤالی را با تکدّر یا تجبّر به ضعف نکشیم و خاموش یا بی جان نکنیم.
ما باید تبیین کاملی از امکان جمع شدن «ولایت فقیه» و «جمهوری اسلامی» یا «مردمسالاری دینی» ارائه نماییم.
اگر به مردم اجازۀ قد کشیدن بدهیم حتماً یکی از سؤالاتشان این خواهد بود، برای آن آماده شویم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
منبع: کانال ایتایی حجت الاسلام فلاح شیروانی
☘️ @faslefarhang
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
آنچه باید در مورد مکتب #لیبرتاریانیسم بدانید.
با
ما
در
کانال " راهبری فرهنگ"
همراه باشید.👇👇👇
.
🔵#لیبرتاریانیسم
همین ابتدا !!!! لیبرتاریانیسم را با #لیبرالیسم و #نئولیبرالیسم اشتباه نگیرید!
از لیبرتاریانیسم به عنوان #فلسفه_سیاسی «خود مختاری» نام میبرند. آزادیهای فردی و حق مالکیت افراد جامعه از اصول و پرینسیپهای اولیه لیبرتاریانیسم است.
لیبرترینها بازار کاملا آزاد و آزادیهای سیاسی را از هدفهای پدید آمدن این نگرش مینامند.
موضوع مهمی که در تعریف لیبرتاریانیسم وجود دارد نقش #نهاد_دولت و سیستم سیاسی سلطهست و همین باعث پدید آمدن لیبرتاریانیسم و نقدش بر لیبرالیسم و نئو هاست و هر دو #ایدئولوژی را به خاطر پذیرفتن نقش #دولت زیر سوال میبرد.
به عقیده لیبرترینها نهایتا میشود پذیرفت که تنها نقش دولت(State) نگهبان یا دولت شب است و امر نگهبانی از شهر و محافظت از شهروندان را میتواند داشته باشد.
بنابراین معاملات و مراودات، شکل و نوع زندگی افراد، مالکیت فردی، همه و همه تصمیمات فردی هستند که از دایره اختیارات چیزی به نام دولت خارج است.
لیبرترینها با تأكید بر آزادیهای سیاسی، انجمنهای داوطلبانه حداكثر استقلال و آزادی انتخاب را برای شهروندان شکل جدیدی از جامعه را معرفی میکنند.
همینطور از پدیده هایی مانند نژادپرستی، #امپریالیسم و شکل دموکراسی که اکثریت مردم بر اقلیت قدرت مییابند، فاصله می گیرد.
آزادیخواهان غالباً معتقدند انسانها در ذات خود آزادند، تمایل دارند كه بر طبق اهداف طبیعی خود عمل و شکل زندگی خود را بر طبق میل خود تایین کنند.انسانها آزادند تا زمانی که در دیگری درد ایجاد نکنند، بنابراین هیچ دولتی صلاحیت ورود و شکستن این آزادی را ندارد و حق دخالت بر بازار و امرار معاش و چرتکه انداختن برای مجبور کردن افراد جامعه به پرداخت مالیات را ندارد.
انسانها خود قادر به تشخیص در كمك به نیازمندان بدون اجبار و تهدید به خشونت از طریق #مالیات هستند. بنابراین آنها به درجات مختلف رسیده و توان تصمیمگیری در رابطه با داراییهایشان را خواهند داشت، و نیازی به پرداخت مالیات به منظور کمک به افراد ضعیفتر جامعه نیست.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
💠 سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
📝 یادداشتهای استاد مطهری، ج 6، ص 131
https://eitaa.com/rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
سخنی زیبا و راهبردی از سردار دلها #حاج_قاسم سلیمانی
#جمهوری_اسلامی حرم است.
توصیه می کنیم این کلیپ رو ببینید.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
صوت و متن
اولین جلسه #خارج_فقه_الاجتماع
(#جامعه_شناسی_اسلامی)
#آیت_الله_اراکی
در تاریخ 22 آبان ماه 1397
بقیه صوت های این سلسله دروس از سایت ایشان قابل دانلود می باشد.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
01-elmol-ejtema-22-08-97.pdf
381.6K
متن
اولین جلسه #خارج_فقه_الاجتماع
(#جامعه_شناسی_اسلامی)
#آیت_الله_اراکی
تاریخ 22 آبان ماه 1397
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
01-elmol-ejtema-22-08-97.mp3
12.45M
صوت
اولین جلسه #خارج_فقه_الاجتماع (#جامعه_شناسی_اسلامی)
#آیت_الله_اراکی
تاریخ 22 آبان ماه 1397
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
الزامات مطالعات راهبردی آینده پژوهی.pdf
505.4K
الزامات #مطالعات_راهبردی_آینده_پژوهی
تهیه و تدوین : آقای محمد خلج /
ناظر علمی : آقای سید یونس ادیانی
کانال ایتایی «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#كاپیتالیسم
این تصویر طبقه بندی اقشار #جامعه توسط کپیتالیسم را نشان می دهد.
كاپیتالیسم روشی است كه در آن وسائل عمده تولید به كمك سرمایه های شخصی فراهم شده و اموال به مالكیت صاحبان سرمایه باقی می ماند. در كاپیتالیسم كارگران به عنوان روز مزد اجیر صاحبان سرمایه اند، و تمام قدرت مالی در دست اشخاص معدودی در جامعه خواهد بود. در مقابل #كاپیتالیسم، #كمونیسم و #لنینیسم و #استالینیسم قرار دارد.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
سه #مکتب_کلاسیک
جدول بالا پایه های اصلی سه ایدئولوژی سیاسی اصطلاحا کلاسیک را نشان میدهد.
اصول، خواست و در ادامه روش انجام سیاست که در تعریف #سعادت_اجتماعی اختلافهای اساسی با یکدیگر دارند.
منبع:
Comparative Govrement and politics 2019(11thEdition)
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
✅دوره مجازی جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی
🔻🔺پژوهشکده زن و خانواده با هدف آشنایی پژوهشگران حوزه زن و خانواده با جریان ها و تحولات مهم این عرصه در سال های پس از انقلاب تاکنون (1397-1357)، اقدام به برگزاری دوره مجازی آفلاین با موضوع " جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی"می نماید.
✔️شیوه برگزاری دوره به صورت مجازی(آفلاین) می باشد و به شرکت کنندگان، گواهی معتبر از سوی پژوهشکده زن و خانواده اعطاء خواهد شد.
✔️مخاطبین دوره، اساتید رشته های مطالعات زنان، حقوق، روان شناسی و تاریخ انقلاب اسلامی، طلاب و دانشجویان رشته مطالعات (اسلامی) زنان و رشته های مرتبط، مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ، پژوهشگران و فعالان مطالعات زن و خانواده و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی خواهد بود.
🔷🔸علاقمندان به شرکت در دوره فوق می توانند با مراجعه آدرس های زیر ثبت نام نمایند:
🌐http://event.wrc.ir
🌐http://wrc.ir
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
☑️ رفع فیلتر یوتیوب تایید شد
🔸سجاد بنابی، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم به رفع برخی از سایتها از جمله یوتیوب برای افرادی چون خبرنگاران، استادان، دانشجویان گرفته است. اطلاعرسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#زندگی_لاکچریِ اجاره ای!!!
☑️رضا صادقی:
زندگی لاکچری برخی سلبریتی ها در اینستاگرام اجارهای است/ ۹۰درصد هنرمندان مشکل مالی دارند
🔸#رضا صادقی خواننده #موسیقی_پاپ:
خیلی از مسائلی که در #اینستاگرام به آن پرداخته میشود واقعی نیست، خیلی از ماشینها و زندگیهای لاکچری که برخی افراد در اینستاگرام از خودشان به نمایش میگذارند، اجارهای و #فیک است.
🔸کمتر از ۱۰ درصد #هنرمندان یا سلبریتیها زندگی بدون مشکل مالی دارند. شاید فقط ۲ درصد از این هنرمندان و #سلبریتیها باشند که از قبل فکری برای آینده خود کردهاند اما اغلب آنها درآمدهایی که دارند و کارهایی که انجام میدهند، صرفا برای گذران زندگی روزانه کافیست.
🔸بسیاری از هنرمندان فرصت نکردهاند برای جمع کردن مال و ثروت وقت بگذارند اما مردم فکر میکنند که هنرمندان در پر قو زندگی میکنند درحالیکه واقعا اینگونه نیست و این قشر نیز مشکلات خاص خودشان را دارند. زندگیهایی که در #اینستاگرام منتشر میشود، تا حد زیادی به واقعیت شبیه نیست.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آسیبهای_هوش_مصنوعی
(توصیه به دیدن⏯)
اظهارات پروفسور #نوح_یووال_هراری در باره چالشهای قریب الوقوع ناشی از بکارگیری گسترده #هوش_مصنوعی برای #جوامع_انسانی.
#آینده_پژوهی
#جنگ_رباتها
#توقف_تکنولوژی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
✅ رسانهها و طبقهبندی گرم و سرد #مک_لوهان
✍️ #یونس_شکرخواه
💠 رسانهها از نگاه #مارشال_مکلوهان به دو گروه #گرم و #سرد تقسیم میشوند.
🔸مکلوهان میگوید #رسانه_گرم به یکی از حواس انسان با "وضوح بالا" (high definition) جواب کامل میدهد به گونهای که شما را غرق خود میکند و دیگر نیازی نیست که شما جاهای خالی پیام را پر کنید. (مثالهای مکلوهان: رادیو، چاپ، عکس، سینما، تئاتر و سخنرانی).
🔸او میگوید رسانههای سرد همیشه ناکامل هستند و لذا در چنین موقعیتی گیرنده پیام صرفا یک گیرنده نیست و ناچار است جاهای خالی پیام را خودش پیدا و پر کند. (مثالهای مکلوهان: تلفن، سخن، کارتون، تلویزیون و سمینار).
🔸من به طبقه بندی مکلوهان اعتقادی ندارم، باورم این است که نمیتوان رسانهها را با اطمینان در دو سوی انتهایی این طبقهبندی او قرار داد، اما میتوان گفت که بعضی از رسانهها نسبتهایی با "طیف" سرد و گرم دارند.
🔸اگر به طبقهبندی مکلوهان تکیه کنیم #اینستاگرام باید رسانه گرم باشد (عکس) و #توییتر رسانه سرد (سخن آنهم در محدوده ٢٨٠ کاراکتر). که مورد توییتر به نظرم به شدت جای حرف دارد و نمیتواند سرد باشد.
🔸مکلوهان اساسا رسانهها را امتداد حواس انسان میداند. از دیدگاه او تلویزیون ادامه چشم است و رادیو ادامه گوش و چرخ ادامه پا و عینک ادامه چشم و... و به همین سبب هم میگوید "رسانه همان پیام است" معنی این حرف او این میشود: چشم ما دور دستها را نمیدید و تلویزیون اختراع شد و صدایمان به دور دست نمیرسید و رادیو (طبل قبیلهای) را اختراع کردیم. من عینکی هستم و پیام عینک ضعف چشم من است.
🔸با منطق مکلوهانی؛ اینترنت نه تنها امتداد حواس پنجگانه ما که باید حتی امتداد کل سلسله اعصاب ما باشد.
🔸مگر کامپیوتر با منطق مکلوهانی امتداد ذهن ما نیست؟ پس چرا توییتر امتداد زبان نباشد؟ اما حالا میپرسم از توییتر چه میشنویم؟
آیا توییتر صرفا سخن است؟ یا چاپ هم هست یا عکس هم دارد و حتی صدا هم دارد...
🔸نمیشود به شیوه مکلوهانی رسانهها را به سرد و گرم طبقهبندی کرد. طبقهبندی او چیزی شبیه به یا یک یا صفر است و به نظر میرسد با بروز شبکههای اجتماعی منطق یا این یا آن دیگر گرهگشا نیست و باید از صفر تا یک را طیفی طولانی و شبکهای درهم تنیده دانست.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
چگونگی تشخیص #خبر درست از نادرست
در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه #استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارشخبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانهای میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
چگونگی تشخیص خبر درست از نادرست را در اینجا ببینید
اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از #شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
۱- خبر را چه کسی نوشته است؟
در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد.
وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید. اینگونه در مییابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقالهی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است و یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه و یا خبر ساختگی است!
۲- خبر چه چیزی میخواهد بگوید؟
خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، میگوید. در حالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیر قابل پیگیری، و یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابل تشخیص است.
۳- خبر چه زمانی منتشر شده است؟
حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای "خبر فوری" در خبر بر میخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
۴- خبر در کجا منتشر شده؟
خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاریها و سایتهای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود.
اگر خبر را برای نخستین بار در شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
۵- از خواندن خبر چه احساسی به شما دست میدهد؟
خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در سه خبرگزاری و یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔹کاربران #اینترنت دلایل متعددی برای حضور خود در #شبکههای_اجتماعی دارند؛ از پر کردن اوقات فراغت و اطلاع از آخرین اخبار گرفته تا خرید و فروش محصولات و خدمات.
🕘این ساعات به عوامل مختلفی مثل بالا بودن نرخ بیکاری و افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی و همچنین #فرهنگ و #سبک_زندگی یک کشور و میزان و نحوه بازاریابی از شبکههای اجتماعی، مربوط میشود.
🔸بین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، میزان ساعاتی که افراد در شبکههای اجتماعی گذراندهاند عموما نرخ ثابتی داشته است، ولی این عدد در ۱۸ کشور افزایشی بوده است که مهمترین آنها کنیا، آفریقای جنوبی، اماراتمتحدهعربی و نیجریه بوده است.
▪️کشور #ژاپن و #فیلیپین، به ترتیب کمترین و بیشترین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در ۴ سال اخیر را داشتهاند.
▪️لازم به ذکر است که این آمار، پیش از تغییر رفتار شبکههای اجتماعی ناشی از شیوع گسترده ویروس #کرونا در جهان میباشد.
#خبر
#رصدوتحلیل
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🎞 دانلود مستند #آقامرتضی با کیفیت خوب در سایت روشنگری:
1️⃣ قسمت اول:
Roshangari.ir/video/66813
2️⃣ قسمت دوم:
Roshangari.ir/video/66814
#شهیدآوینی
#سید_شهیدان_اهل_قلم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#آتئیسم
پیروان این مكتب می گویند چیزی به عنوان #مافوق_طبیعت وجود ندارد و #انسان را فقط موجود طبیعی می دانند كه باید با همان #عقل طبیعی اداره شود.
خداناباوری یا بیخدایی یا #خداانکاری یا الحاد یا آتئیسم (به فرانسوی: Athéisme)، در معنای عام، رد باور به وجود خدا است.
در معنایی محدودتر، بیخدایی این موضع است که هیچ خدایی وجود ندارد.
در جامعترین معنا، بیخدایی به سادگی، عدم باور به وجود هر گونه خداست.
بیخدایی نقطهٔ روبروی خداباوری است،که در کلیترین شکل، اعتقاد به وجود حداقل یک خدا میباشد
واژه آتئیسم در زبان انگلیسی از واژه یونانی atheos (به یونانی: ἄθεος) گرفته شده است که به معنای #بی_خدایان است.
این واژه در گذشته با دلالت ضمنی منفی، در اطلاق به کسانی به کار رفته که بی اعتقاد به خدایانی میشدند که در جامعه در سطح گسترده مورد پرستش قرار میگرفتهاست. با گسترش آزادی اندیشه و پرسشگری #شک_گرایانه و متعاقباً انتقادات رو به فزونی از دین، کاربرد این اصطلاح محدودتر و هدفمند شد.
نخستین افرادی که به طور رسمی خود را با واژه «بیخدا» تعریف میکردند در قرن ۱۸ام بودند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang