#روشنفکر کیست...!؟
#ایمانوئلکانت اعتقاد دارد اگر در جامعه ای گزاره غالب این باشد که "فکر نکنید اطاعت کنید" آن جامعه در دوران تاریکی به سر می برد و اگر در فردی هم این گزاره غالب باشد آن فرد در دوران کودکی به سر می برد.
گزاره ای که یک جامعه را به دوران روشنایی می برد و یک فرد را به #بلوغ_روانی می رساند این است که "جرات و شهامت #آزاد_اندیشی داشته باش".
بنابراین از نظر کانت روشنفکر بودن دو ویژگی دارد: اول علم و آگاهی و دوم شجاعت و شهامت.
#کارل_مانهایم اعتقاد دارد که تمام شناخت ها به #ساختارهای_اجتماعی وابسته هستند. از نظر او این منافع طبقات و گروه های اجتماعی است که نحوه اندیشیدن آنها را تعیین می کند بنابراین کشیش ها شبیه هم فکر می کنند، نظامیان شبیه هم و پزشکان شبیه هم. تنها افکار روشنفکران است که وابسته به شرایط و ساختارهای اجتماعی نیست. مانهایم روشنفکران را افرادی بی طبقه می دانست که اندیشه هایشان تحت تاثیر منافع طبقاتی نیست.
#ادوارد_سعید، روشنفکر را کسی می داند که به نقد "قدرت" و "سنت" می پردازد. روشنفکر این نقد را در انظار عموم انجام می دهد بنابراین همه هستی اش را موکول به یک تشخیص انتقادی می کند. پس می توان برای روشنفکران دو ویژگی قائل شد.
اول این که تفکر نقاد در آنها فعال است. پس گرفتار تفکر عاطفی -عادتی، جوزدگی و تقلید نیستند،
دوم این که این نقد ها را با شهامت مطرح می کنند و از نگرانی در مورد حاصل عملی کار خویش فاصله گرفته اند.
پس هر فرد دانشمند و تحصیلکرده ای روشنفکر محسوب نمی شود و هر جامعه ای هم که دانشگاه و دانشجو زیاد داشته باشد از دوران تاریکی به عصر خرد نقل مکان نکرده است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه باید
در مورد #آگوست_کنت بدانید.
#جامعه_شناسی
#جامعه_شناسان
#مدرسه_جامعه_شناسی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
بررسی تحلیلی ابعاد مختلف ازدواج سفید درایران.pdf
318.7K
#دانلود_مقاله
«بررسی تحلیلی ابعاد مختلف #ازدواج_سفید درایران (مؤلفه ای از #سبک_زندگی غربی)
نوشته:
سیدحسین #شرف_الدین
#جلال_عراقی
از جمله مسائل مستحدثه و غیرمنتظره در جامعه ایران معاصر در دهه کنونی، پدیده موسوم
به «ازدواج سفید » است. ازدواج سفید به عنوان مؤلفه ای انضمامی از سبک زندگی مدرن، با
مختصات ویژه تقریباً هیچ تناسب معنا داری با نیازها، انتظارات، اقتضائات، زیرساخت های
فرهنگی، الگوها و قواعد هنجاری و تجربه های زیسته جامعه ایران به عنوان یک جامعه مذهبی
دارای اکثریت مسلمان، برخوردار از حاکمیت دینی و ملتزم به شریعت اسامی ندارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
روش تحلیل راهبردی swot.pdf
465.3K
#دانلود_مقاله
روش #تحلیل_راهبردی (SWOT)
نویسنده: احمدی، محمد رضا
noormags-تبیین_موقعیت_راهبردی_(swot_analysis)_امام_صادق_(ع)_در_مهندسی_فرهنگ_و_تمدن_اسلامی-1849555_94606.pdf
852.8K
#دانلود_مقاله
تبیین موقعیت راهبردی (Analysis SWOT) #امام_صادق (علیه السلام) در #مهندسی_فرهنگ و تمدن اسلامی
نویسنده: رهبری، عباس
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
♨️وجدان جمعی Collective Canscience
✍️#وجدان_جمعی اصطلاحی است در ترجمه Collective Canscienc که مورد استفاده #دورکیم قرار گرفته است. وی وجدان جمعی را مجموعهای از باورها و احساسات جمعی میداند. بهرغم او، وجدان جمع یا «روح جمع» دلیل تداوم جامعه و پیوند نسلها در خلال اعصار و قرون است و خوبی و بدی عمل یا نیک برشمردن آن تابع وجدان جمع است.
✍️وجدان جمعی از نظر #دورکیم تنها عام نیست و خاص نیز هست. برای مثال وجدان جمعی، جزئیات تفصیلی هر کردار و هر اعتقاد مذهبی را با دقت تمام تعریف میکند.
✍️ دورکیم معتقد است در جامعهای که پیشرفتهتر است و به عبارتی تقسیم کار در آن پیچیدهتر است دایره عمل آن بخشی از هستی که تابع وجدان جمعی است کاهش مییابد و واکنشهای جمعی بر ضد تخطی از ممنوعیتهای اجتماعی تضعیف میگردد. به عنوان مثال نحوه اعمال عدالت، در جامعهای بدوی، با دقتی موشکافانه و جزء به جزء بر پایه احساسات جمعی تعیین شده است. در عوض در جامعهای که تقسیم کار اجتماعی در آن شدت یافته، همین امر فقط به نحوی انتزاعی و به اصطلاح عام معین میشود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
4_5931593639594560283.pdf
1.36M
#دانلود_کتاب
واژگان #مکتب_فرانکفورت
نویسنده: #ایوکوسه و #استفن_آبه
مترجم: #افشین_جهاندیده
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
روش تحلیل محتوای کیفی تطبیق یافته به منظور تحقیق در متن قرآن کریم.pdf
748.2K
#دانلود_مقاله
#روش_تحلیل_محتوای کیفی تطبیق یافته به منظور تحقیق در متن قرآن کریم؛
ارائه یک مطالعه موردی در علوم رفتاری
نویسنده: #عبدالهی_نیسیانی، علی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
noormags-کشف_دلالت_های_اجتماعی_ـ_سیاسی_سوره_نمل_با_روش_تحلیل_محتوای_کیفی-1499400_94606.pdf
796.3K
#دانلود_مقاله
کشف دلالتهای اجتماعی سیاسی #سوره_نمل با روش #تحلیل_محتوای_کیفی
نویسندگان: #بهروزی لک، غلامرضا؛#میرچراغ_خانی، حسین
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
4_5893308880938600505.pdf
1.89M
#دانلود_کتاب
#انسان_اجتماعی
نویسنده: #رالف_دارندورف
مترجم: غلامرضا #خدیوی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
4_5917914752872351756.pdf
788.2K
#دانلود_کتاب
آشنایی با #مارکس📘
نویسنده: #پل_استراژن
ترجمه: کاظم #فیروزمند
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#سحرگهان
سحرگهان که موذن برآورد آواز
به روی دل شود از حق در عنایت باز
برآورند مناجاتیان قدس خروش
زنند بر صف روشندلان صلای نماز
بیا به مجمع ایمانیان یک دل و دین
که این گروه به یک قبله می کنند نماز
مقام امن الهی ، منادی توحید
عزیزتر حرم کبریا حریم حجاب
ز خواب بخت بلندم به کوتهی گرود
بگو موذن خوش لهجه برکشد آواز .
سحرگهان یک قطعه آواز است که هیچ گونه موسیقی و افکتی ندارد و به همان صورتی شنیده میشود که در ابتدا ضبط شدهاست. رفعتی در این باره بیان میکند: اسدالله ملک، از دوستان و همکاران خوب من بود. نوار سحرگهان را از من گرفت که برای صدای من ساز بزند. یکماهی نوار دستش بود ولی بعد آن را پسداد و گفت: رفعتیجان، این قطعه هیچ احتیاجی به ساز ندارد و همینطوری کامل کامل است.
قاسم رفعتی در آن زمان در رادیو کار میکرد و دوستان بسیاری در رادیو داشت که حسین صبحدل از تهیهکنندگان قدیمی رادیو از جمله این دوستان بودند. این آواز برای اولین بار در آستانه ماه رمضان در سال ۱۳۵۸ یا ۱۳۵۹ در حسینیه ارشاد تهران اجرا شد. قاسم رفعتی در خصوص نحوه اجرای این آواز در آن زمان میگوید:
اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بود که قرار بر این شد تعدادی آثار با موضوع مناجاتهای مختلف ماه مبارک رمضان تولید شود که قطعه «سحرگهان» یکی از همین آثار بود… حسین صبحدل که از سالهای پیش با هم دوست بودیم، مرا به ناهار دعوت کرد؛ ناهاری در حسینیه ارشاد و اصلاً فکر نکنید برنامهای آنجا برگزار میشد یا مناسبتی بود. آن روز حسینیه ارشاد خالی خالی بود، مثل یک سالن سینمای خالی. صبحدل با یک دستگاه ریل ضبط صوت و چند قطعه شعر آمده بود. با هم ناهار خوردیم؛ نان و پنیر و هندوانه. گپ زدیم و او چند شعر به من داد. از من خواست یکی از آنها را برای ضبط یک مناجات سحرگاهی بخوانم. نگاهی به شعرها انداختم و نمیدانم در آن لحظه چه حس و حالی داشتم یا به چه فکر میکردم یا به چه دلیل یکی از شعرها نظرم را جلب کرد؛ شعر سحرگهان.
شعر را خواندم و با آواز زمزمه کردم. بعد از سالها کسب تجربه، میدانستم که بیات اصفهان برای خواندن این شعر مناسب است. دست آخر زدم زیر آواز و با صدای بلند آن را خواندم بیخبر از اینکه صبحدل داشت صدایم را ضبط میکرد. وقتی تمام شد، آن را گوش کردیم و هر دو راضی بودیم.
به این ترتیب یکی از ماندگارترین مناجاتهای سحرگاهی در تاریخ موسیقی معاصر ضبط شد و از شبکههای رادیو و تلویزیون به خانههای مردم ایران راه پیدا کرد…
آواز سحرگهان تا به امروز بازخوانی نشدهاست و قاسم رفعتی گاهی آن را در برخی مجالس مانند مراسم بزرگداشتش در تالار وحدت خواندهاست. سراینده قطعه سحرگهان ناشناس است و با وجود تلاش قاسم رفعتی و برخی دیگر برای یافتن هویت شاعر این قطعه شعر، نام و نشانی از وی تاکنون یافت نشدهاست و به صورت معما باقی ماندهاست.👇🏻
❇️دومین نشست مسئله های نوپدید آینده #حوزه_زنان_و_خانواده
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر علاسوند
(عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده)
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر قاسمپور
(رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس)
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر اردبیلی
(مشاور شهردار و مدیر مرکز امور بانوان شهرداری تهران)
⏰ زمان برگزاری:
#چهارشنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۰:۳۰ / به صورت مجازی
🔴لینک شرکت در جلسه ؛
🖇️b2n.ir/j07690
سخنرانی استاد مهکام 1401-01-14 .mp3
39.68M
#فقه_سلامت
#استاد_مهکام
جلسه اول
تاریخ: 1401/01/14
موضوع: اختلالات هویت جنسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚برگزار شده توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
1401-1-15 سخنرانی استاد مهکام.mp3
45.1M
#فقه_سلامت
#استاد_مهکام
جلسه دوم
تاریخ: 1401/01/15
موضوع: اختلالات هویت جنسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚برگزار شده توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#خون_مشهد_جوشید
#شهید_اصلانی
"این روزها اسم مشهد سر زبانها بود، مشهد میگویند چون رهبر اهل آنجا است، رییس جمهور اهل آنجا است، انقلابی ها اهل آنجایند، باید بد نام میشد مشهد، چون محل ترویج امید بود. امید نباید بجوشد امید نباید باشد. اینهمه خبر بد از مشهد مخابره شد که چه شود؟ ورزشگاه و داستان فوتبال را ، مصاحبه جناب مداح را، شعر خوانی و مدح مقابل امام جمعه را دیدید؟ همه هم البته غلط بود اما غلطها را چنان ضریب دادند که تصویری از مشهد آفریده شود در ذهن مردم، آنچنان که میخواهند.
جهل و ندانمکاری ما هم مدد میدادشان اما آنها کارشان را خوب بلد بودند. میدانستند اگر زشتیها به دست نادانهای رسانه چی و نامردهای بی بی سی چران بیفتد، همه با هم بلدند چه کنند و یک خط را جلو میبرند. آنهم بد نام کردن مشهد.
آنها که مشهد رفته بودند سخن از امید از زبان مردم کوچه و خیابانش زیاد میشنیدند. باید این امید مخابره نمیشد. باید صدای مشهد خفه میشد. همه بهانه ها را جمع کردند همه بهانه بود تا صدای مشهد که صدای جمهوری اسلامی بود که صدای پیروزی بود، خفه شود.
اما نمیدانستند برگ برنده ای دارد خدا، که خودش رو میکند و وقتی رو کند ، جگر ها را میسوزاند و چشمها را مبهوت میکند. آن وقت نمیتوانید لایک نکنید و کامنت نگذارید و عبور کنید.
شما دنبال قاتل و دست کثیف دشمن باشید. خوب است. اما بیایید دست خدا را هم ببینیم.
کشتند، به جرم روحانی بودن، با لب تشنه، در آغوش امام رئوف، روحانی رزمنده، روحانی جهادی، روحانی هم نشین محرومین، روحانی حرم امام هشتم، روحانی آقای جمهوری اسلامی.
ببینید زیر پست بی بی سی را، روی نعشش میزنند و میکوبند و میرقصند. نوش جانش اهل روضه میفهمند چه میگویم.
به جرم اتصال به جمهوری اسلامی میزنندش، که حرم است، که مظهر جنگ با اربابانشان است که اگر بماند همه حرمها میمانند، نوش جانش، مدافعین حرم میدانند چه میگویم.
با لباس سربازی اش به خونش کشیدند، روی سنگ فرش خاک قدمهای امامش، هنگام بدو بدو کردن برای محرومین، یعنی دویدن برای انقلاب، برای جمهوری اسلامی، روی پای امامش جان داد، نوش جانش، اهل مبارزه آرزو میکنندش.
حالا یک تنه سرها به سمت تو برگشت. چرا تو را خدا انتخاب کرد، آخوند خاکی رزمنده و جهادی گمنام حاشیه نشین و دلسوز مردم؟ چرا تو؟
مشهد همه دار و ندار ما است ، امید ما است، این مردم با گدایی سر سفره او آقا شده اند. چند وقت بود دنبال یک خادم بودیم راه حرم را نشانمان بدهد، چه کسی بهتر از تو. چند وقت بود حرم ما مدافع مشهدی لازم داشت، که بهتر از تو.
به قیافه ات نه تقابل شیعه سنی میخورد نه تقابل ایران و افغان، تو راست کار به تماشا کشیدن چهره جمهوری اسلامی بودی. همان که به بهانه اش روی خونت میرقصند یزیدیها. خوش به حالت.
کاش ما را هم مثل تو بپذیرد آن دست با تدبیر عالم."
(علی مهدیان)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
💢فردگرایی Individualism
🔻#فردگرایی، فلسفهای است در مورد زندگی؛ که بر اولویت نیازهای فردی بر نیازهای گروهی، روابط اجتماعی نهچندان منسجم و گرایش به خودمختاری تأکید دارد. در این نظام اعتقادی، جامعه، مجموعهای متشکل از افراد بیهمتاست؛ که اهداف و علایق خاص خود را دارند و سعی میکنند، تا حدودی از زیر نفوذ دیگران بیرون بیایند.
🔻فردگرایی معمولا به طرق مختلف، ریشه در انسان، روشنفکری، اصلاحات، انقلاب، تضعیف اشرافسالاری(Aristocracy)، تضعیف #کلیسا یا مذهب سنتی و #انقلاب_صنعتی یا رشد #سرمایهداری، داشته است؛...
🔻فردگرایی، بهعنوان یکی از پیامدهای طبیعی انسانگرایی(Humanism) و سکولاریسم، محوریت غریزه و امیال انسانی را در برگزیدن ارزش، خلقیات و رفتارها میپذیرد و دولت، جامعه و خرد را در مسیر امیال خود میخواهد. از ویژگیهای فردگرایان به موارد زیر نیز میتوان اشاره کرد:
🔹هویت، فردی است و با تلاش خود فرد حاصل میشود؛
🔹مبنای توضیح رفتارهای اجتماعی فرد عمدتا نگرشهای شخصی است تا هنجارها و نقشهای اجتماعی؛
🔹اهداف شخصی و گروهی، غالبا هماهنگی ندارند و در این صورت؛ اولویت با اهداف شخصی است؛
🔹مردم طوری اجتماعی میشوند، که به سازمانها و نهادها، وابستگی هیجانی پیدا نمیکنند؛
🔹 بیشتر بر ابتکار و پیشرفت فردی تاکید میشود و رهبری در آنها یک آرمان است؛
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
تعالی علوم انسانی.mp3
42.06M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه با موضوع: تعالی #علوم_انسانی
در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان گرگان و واحد آزاد شهر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
☑️ آمار ازدواج در قم نصف شد + نمودار
🔸ثبت احوال استان قم طی گزارشی به بررسی وضعیت تعداد ازدواجهای ثبت شده از سال ۱۳۹۰ تاکنون پرداخته است که دادههای ارائه شده از نصف شدن آمار ازدواج در قم طی ده سال اخیر حکایت دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang