✅چند جمله از علامه جوادی آملی در مورد حجیّت #عقل
امام کاظم (ع): «إِنَّ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حُجَّتَيْنِ»؛[الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص16]
#عقل در مقابل شرع نيست...
#عقل و نقل هماهنگ هستند، نه عقل و شرع!چون شرع قانونگذار است و #عقل قانونشناس...
ما هيچ قانون #عقلي نداريم که #عقل قانونگذار باشد. #عقل يک چراغ قوي است که قانونشناس است...
شرع صراط است و #عقل سراج، بين چراغ و راه خيلي فرق است...
کار چراغ فهميدن و کشف کردن است، نه قانونگذاري!
جلسه درس اخلاق (1397/01/23)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✳️ #دموکراسی آری یا نه؟؟!
✅در محضر علامه #شهید_مطهری
🌕 #دموكراسى در مفهوم غربى با #دموكراسى در مفهوم اسلامى تفاوتى دارد. #دموكراسى در مفهوم غربى در حدود آزاديها و رهاييهاى حيوانى خلاصه مىشود. #دموكراسى غربى همان است كه ما نتيجهاش را امروز در پيشروترين كشورهاى #دموكراسى غرب مثلا انگلستان و فرانسه مىبينيم. انگلستان در ده سال پيش مسئله #همجنس_بازى را روى چه اساسى قانونى كرد؟ روى اساس #دموكراسى. گفت قانون آن است كه ملت بخواهد، مردم بخواهند، #اكثريت_مردم ما در عمل نشان دادهاند كه #همجنس_بازى را مىخواهند.
#دموكراسى ايجاب مىكند كه اين كار قانونى باشد.
ما مىگوييم خواسته بشر و اين كه انسان بخواهد، ملاك نيست. اين همان تز ملا نصر الدين است كه سوار قاطرش بود، گفتند كجا مىروى؟ گفت: «هر جا كه #ميل_قاطر باشد.» انسان كه نبايد تابع شهوت و ميلهاى خودش باشد. آنها مىگويند ملت ما اينچنين خواسته است!
به واسطه اعدام چند نفر همجنسباز، كشورهاى به اصطلاح دموكرات دنيا و پيشرفته در #دموكراسى اعتراض كردند. در ورقهاى كه از زبان فرانسه ترجمه كرده بودند ديدم چند گروه اعتراض كرده بودند كه اين بر ضد #دموكراسى و آزادى است كه همجنسبازى در كشورى مانند ايران جرم شناخته شود. آنوقت چند گروه هم عليه ايران اعلاميه داده بودند. در صدر همه، گروه همجنسبازان مؤنث بود. بعد مثلا اتحاديه خلق همجنسبازان و گروه سوسياليست همجنسبازان، از اين قبيل اسمهاى عجيب و غريب.
ما مىخواهيم #دموكراسى را بر اساس آزاديهاى انسانى بنا نهيم نه بر اساس رهايى حيوانيت؛ و امكان ندارد انسانيت انسان آزاد باشد در حالى كه حيوانيت او رهاست. يعنى [در رابطه] انسانيت و حيوانيت، يا بايد حيوانيت تابع و مطيع انسانيت باشد و يا انسانيت انسان مقهور و ذليل و برده حيوانيتش باشد.
مجموعه آثار شهيد مطهري (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 218
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅ #فقر در کلام علامه جوادی آملی
« #فقير به معناي گدا نيست، #فقير به معني ندار نيست، اين «فعيل» به معني «مفعول» است، همان طوري که «قتيل» به معني مقتول است. فقير يعني کسي که #ستون_فقراتش_شکسته است و ويلچري است. ملّتي که دستش خالي است جيبش خالي است کيفش خالي است، اين #ستون_فقراتش_شکسته است اين قدرت قيام ندارد چه رسد به مقاومت. فرمود مال خود را حفظ بکنيد، توليد کنيد، اشتغال داشته باشيد و گرنه ميشويد فقير. #مسکين هم همين طور است مسکين به معني گدا نيست، مسکين؛ يعني کسي که ساکن است پويا نيست #قدرت_حرکت ندارد. ملّتي که دستش خالي است جيبش خالي است کيفش خالي است، اين زمينگير است.»
جلسه درس اخلاق (1396/12/24)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
انگیزه در زندگی.png
60.2K
#انگیزه_در_زندگی
بخشی از #کتاب «رهایی از تکبر پنهان»
اثر استاد #پناهیان
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅بعضی ها هستند که تا دیروز #انقلابی بودند ولی حالا دیگر خسته شده و کُفرشان در آمده است.تازه دارد معلوم می شودکه در دلشان چه چیزهایی بوده است! آنها الان حاضرند برای رسیدن به خواسته های خود با #ضد_انقلاب هم آوا شده و به ملت خود خیانت کنند. یک ذره رحم و شفقت در دل چنین انسان هایی وجود ندارد.
📚بخشی از #کتاب« رهایی از تکبر پنهان»؛ اثر استاد #پناهیان
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅آیا جامعۀ ما جامعۀ #آزادی است؟
️پاسخ از مقام معظم رهبری
◀️الان جامعه، جامعهی #آزادی است و مردم میتوانند حرف بزنند؛ حرف هم میزنند؛ راجع به #ولایت_فقیه -یعنی اصل و مبنا- هم حرف میزنند. شما ببینید چقدر مطلب نوشتند! اینهایی که نوشتند، همه که دفاع نکردند. آقایی برداشت کتاب نوشت، اجازه هم گرفت، چاپ هم شد و دست همه هم بود!
او اصل #ولایت را اصلاً منکر شد؛ اما چون جوابها دندانشکن بود، عقبنشینی کرد. نوشتند که اصلاً #ولایت در حتّی معصوم هم وجود ندارد! چرا؟ چون #ولایت یعنی قیمومت! قیمومت بر چه کسی است؟ بر صغیر است، بر #مهجور است؛ پس مردم مهجورند! یعنی یک #تحریف کاملاً حاکی از بیاطّلاعی و عدم اشراف به مسأله و ندانستن مسأله انجام شد؛ اما به شکل علمی آن را مطرح کردند. کسی هم معارضشان نشد.
آن آقا هم در همین تهران زندگی میکند؛ کسی هم نپرسید چرا نوشتی!؟ آیا این جامعه #آزاد نیست!؟ آیا این کشور #آزاد نیست!؟ آیا اینجا #آزادی_بیان و #آزادی_فکر نیست!؟ مگر #آزادی_فکر چیست؟ باید حتماً چهار نفر آدم بیایند، بدون استناد به هیچ حجّتی، به هیچ منطقی، به سه، چهار نفر فحش بدهند تا معنایش آزادی باشد!؟ این خیلی خوب است!؟
(۱۳۷۷/۱۲/۰۴)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅سه فائدۀ #مطالعۀ_تاریخ
1. درک عمیق تر و ملموس تر #حقایق
•مطالعۀ تاریخ درک عمیقتری از حقایق را به ما میدهد و کمک میکند تا بسیاری از حقایق نظری برای ما قابل لمس شوند و به نوعی حقایق را بیواسطه از سرچشمه دریافت کنیم. وقتی تاریخ را مطالعه میکنیم با ترجمۀ مفاهیم مواجه نیستیم بلکه با خود واقعیتها مواجهیم. تاریخ در واقع بیان کنشها و واکنشهاست و لذا درک عمیقتری از حقایق و مفاهیم را به ما هدیه میدهد. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که در کتابخانه به مطالعۀ مبحث مردم شناسی پرداختهاست. حال اگر این فرد به میان مردم کوچه و بازار برود و با آنها تعامل داشته باشد قطعاً معرفت عمیقتری از مردم کسب خواهد کرد که آموختههای نظری با وجود فوایدی که دارند، اما هیچگاه این معرفت را به او نخواهند داد.
2. #زایندگی معارف دریافتی از تاریخ
•حقایقی که از تاریخ دریافت میکنیم برای ما دائماً زایندگی داشته و محدودیت مفاهیم نظری را ندارد. وقتی یک مفهوم نظری را یاد میگیریم در مقایسه با یادگیری یک پدیدۀ عینی و تاریخی، زایندگی کمتری خواهد داشت و کمتر برای ما همچون چشمه جوشش خواهد داشت. امّا واقعیتها ذوابعاد و ذو وجوه هستند. اگر بهواسطۀ مطالعۀ تاریخ، واقعیتی را در اختیار داشته باشیم، این واقعیت را میتوانیم از ابعاد و زوایای مختلف بررسی و تحلیل کنیم و هر زمان بسته به عقل و فهم خود و نیاز زمان، مفاهیم تازهای را از آن دریافت نماییم. ولی مفاهیم نظری عموماً این خاصیت را نداشته و ظرفی ت آنها بهلحاظ برداشت مفاهیم و معارف مختلف، کمتر از واقعیتها هستند.
3. آثار فراوان #تربیتی
•اثر تربیتی مفاهیم و پیامهای تاریخی بر روی انسان بسیار زیاد است. اساساً هر مفهوم و پیامی که در بستر تاریخ قرار گرفته و از دل یک تجربۀ تاریخی به انسان منتقل میشود، اثرش در انسان از نظر تربیتی بیشتر از مفاهیمی خواهد بود که از طریق مباحث عقلی و نظری دریافت کرده است؛ و حتی از موعظه اثرش بیشتر است. ممکن است انسان به لحاظ عقلی در خصوص مطلبی قانع شود ولی وقتی آن را در بستر تاریخ دریافت کند میزان تأثیرپذیری روحیاش بیشتر خواهد بود. یکی از دلایل اینکه بررسی سیرۀ بزرگان و عرفا، اینقدر از نظر روحی تأثیرگذار و تربیت کنندهاست، همین است. هرکسی میخواهد از نظر روحی و اعتقادی خودش را تربیت کند باید تاریخ اسلام بخواند. اگر کسی مطالعۀ عمیق در تاریخ داشته باشد، یک پختگی روحی خاصی پیدا خواهد کرد و در نهایت درد دین در سینه اش پدید خواهد آمد. برترین اسوه ها همه در بستر تاریخ شکل میگیرند و عاقبتهای عبرت آموز در تاریخ فراوان وجود دارند که باید برای پرهیز از سوء عاقبت از آنها خبر داشت. یکی از آثار تربیتی بسیار مهم که به دست آوردن آن تقریبا منحصر به مطالعه تاریخ است نفرت پیدا کردن از کفر و اهالی جبهه باطل است.
منبع؛ http://bayanmanavi.ir/post/1346
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
بحران آب.mp3
559.7K
#بحران_آب
استاد رائفی پور
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
بررسی ابعاد قضیۀ دراویش.mp3
850K
بررسی ابعاد #قضیه_دراویش
استاد رائفی پور
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
وعده های دورغ در انتخابات.mp3
1.42M
#وعده_های_دورغ در انتخابات...
الگویی از امیرالمؤمنین(ع)
استاد رائفی پور
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
مذاکرات.mp3
706K
چگونه می توان مردم را در عرصۀ سیاست #منحرف کرد؟
رابطۀ #مذاکرات با #پنلگها...
استاد رائفی پور
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
کارت ساعت زنی؛آری یا خیر.png
46.4K
✅ #کارت_ساعت_زنی؛آری یا خیر
استاد پناهیان
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame