eitaa logo
حجاب
180 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
57 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسأله‌ی پوشش ✍️ مهدی عسگری🇮🇷 نماینده مردم نجیب کرج، اشتهارد و فردیس پوشش عفیفانه، فرهنگ جاریِ ما درطول تاریخ این کهن سرزمین بوده و در آموزه‌های دینی ما نیز مورد تأکید قرار گرفته است. سبک پوشش و آرایش، به‌عنوان یکی از شاخه‌های «سبک زندگی» به‌شدت تحت تأثیر عوامل زیرساختی و کلان جامعه قرار دارد و به‌عنوان یک کنش اجتماعی، متأثر از ساختارهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد. بنابراین با یک موضوع تک‌بعدی و جزئی مواجه نیستیم که به‌طور مستقل مورد تحلیل و تجویز قرارگیرد؛ لذا هرگونه برنامه‌ریزی در این حوزه، بدون نگاهی کلان و طرحی جامع، اثربخشی مطلوب، عمیق و پایداری را نخواهد داشت. البته این نکته به معنی بی‌تفاوتی حاکمیت و جامعه دینی به مسأله پوشش و عفت عمومی نیست، بلکه التفات‌بخشی نسبت به رویکردها و اقداماتی است که فارغ از ریشه‌ها، بسترها و مقیاسِ درگیری فرهنگی، صرفاً به سطوح خُرد، میدانی و فردی بسنده می‌کنند. الگوی‌ پوشش، یکی از وجوه درگیری تمدنی غرب با اسلام است که غرب برای آن به‌صورت سازماندهی‌شده، برنامه‌ریزی و هزینه می‌کند، آنها در این‌ تقابل، هدفمند و هم‌افزا عمل می‌کنند و ما _به لحاظ نظری و عملی_ پراکنده و ناهماهنگ. از طرف دیگر، سکولاریسم پنهانی که در سیستم آموزشی و رسانه‌ای ما جریان دارد نیز پازل جریان معارض را تکمیل می‌کند. احکام پوشش در اسلام نه تنها نشانگر منع حضور زن در اجتماع نیست بلکه نشان می‌دهد اسلام روابط اجتماعی زن را مبتنی بر نگاه انسانی و باتوجه به عواطف فطری و لطافت وجودی او تنظیم و بر استحکام خانواده و سلامت اخلاقی جامعه تأکیدکرده، اما غرب، حضور زن را برمحور جنسیت و مادی‌گرایی ترسیم کرده است. تمدن غرب، حجاب را سدی بزرگ در برابر رواج نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی غربی می‌داند که برای شکستن مقاومت فرهنگی جامعه‌ی ایرانی و فعال‌سازی گسل‌های درونی، بر روی آن تمرکز کرده است. از سوی دیگر نواقص نظام حکمرانی بویژه درحوزه معیشتی و نابرابری در توزیع فرصت‌ها، بستر و شیب جامعه را برای نمادهای ارزشی همچون حجاب، نامناسب و منفی می‌نماید. درحالیکه حاکمیت شیب محیطی را درجهت الگوی تراز باید تنظیم کند اما اینک عرصه عمومی برای رعایت پوششِ تراز هموار نیست و به طور مثال به لحاظ اجتماعی و اقتصادی، هزینه‌ها و محذورات خاصی را در پی دارد. در این‌ میان اتفاقات تلخی نیز روی می‌دهد که بر نگرانی جامعه می‌افزاید؛ گاهی حوادثی چون ماست‌پاشی در شاندیز، (فارغ از چند و چون ماجرا) تصویری بی‌منطق و مشمئزکننده از حامیان حجاب را ترسیم می‌کند و گاهی شاهد برخوردهای تند و خشن در برابر تذکرات برخواسته از حساسیت‌های مذهبیِ جامعه هستیم. این چالش‌های اجتماعی ریشه در کم‌توجهی‌ها، تناقضات و دوگانگی‌هایی دارد که در عرصه‌ی سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در کشور وجود دارد و این‌گونه خود را در سطح جامعه نشان می‌دهد. ما از سویی درصدد حفظ فرهنگ بومی، معنویتِ تاریخی و ارزش‌ها و نمادهای مذهبی در جامعه هستیم و از سویی با تجویز الگوی توسعه غربی و ترویج تفکرات سرمایه‌داری و نئولیبرالی، به‌جای حرکت به سمت عدالت، (به‌عنوان یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب) به سوی شکاف طبقاتی حرکت کرده‌ایم و این شرایط باعث شکل‌گیری و تشدید گسل‌های اجتماعی می‌شود. یکی از مهمترین بخش‌های زیرساختی در معماریِ سبک زندگی، نظام آموزش‌ و پرورش است که عملاً کارکرد مطلوبی در این حوزه نداشته‌ و با وجود تجارب موفق (که به‌صورت موردی اجرا شده) و طرح‌ها و ایده‌های مؤثر که نمونه‌ای از آنها را در ماه‌های گذشته به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه کرده‌ایم و علی‌رغم تمرکز جریان معارض، بر مدارس دخترانه برای ایجاد گسست و التهاب، همچنان با کوتاهی و غفلت جدی در این حوزه مواجهیم. موارد مؤثر دیگری همچون سازمان رسانه‌ای، فضای مجازی، مدل شهرسازی و الگوی ساخت مسکن، صنعت مدلینگ و زنجیره‌ی طراحی، تولید و توزیع پوشاک، فضای اداری و نحوه مواجهه دستگاه‌های اجرایی با این موضوع، از جمله عوامل مهمی است که نیاز به توجه جدی دارد که در این خصوص با از وزیر فرهنگ و وزیر صمت، از آنها خواسته‌ایم تا نسبت‌ به مسئولیت‌هایشان در این حوزه پاسخگو باشند. طرح فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که بدون توجه به اهمیتِ هنجارپذیری و درونی‌سازی این حکم الهی، بر و محدودیت‌های اجتماعی تمرکز کرده دارای نواقص، آسیبها و تبعات زیادی است و نیاز به بازنگری اساسی دارد. آنچه به اجمال مورد تأکید این یادداشت قرار دارد، ضرورت نگاه جامع و شبکه‌ای به الگوی پوشش است چراکه برخورد با منکر، اگر خلاصه در عوامل خُرد شود و از برخورد با ریشه‌ها و جریان‌های سازماندهی‌شده که به اشاعه منکر می‌پردازند غفلت شود، اثر مطلوب را نخواهد داشت بلکه ممکن است ناخواسته در طرح جریان معارض قرار گرفته و پازل آن‌ها را تکمیل کند. 🔗 @mahdiasgari133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅روزه گرفتن از نظر علم پزشکی ✍در شش روز نخست ماه مبارک رمضان: حرارت بدن 5/1 درجه پایین می آید که افرادی که دارای عفونت هستند، عفونت بدن کاهش پیدا می کند. از روز ۶ ماه مبارک رمضان تا ۱۰: عفونت های بدن دفع پیدا می کنند و همچنین کلسیم مازاد از بدن خارج می شود، معده شروع به پاکسازی می کند و مواد زائد را خارج می کند. از روز ۱۰ تا ۱۴ ماه مبارک رمضان: پاکسازی سیستم عصبی و تقویت سیستم عصبی انجام می گیرد. از روز ۱۴ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان: پاکسازی عروق و قلب انجام می گیرد. غلظت خون در این روز ها پاکسازی و تخلیه می شود. از روز ۲۱ تا ۳۰ ماه مبارک رمضان: تمامی عفونتها و مواد زائد از بدن بیرون می رود. در پایان ماه مبارک رمضان: با بدنی سالم و تصفیه شده از مواد زائد روبرو هستیم، به شرط تغذیه ای صحیح در ماه رمضان ♡اَللهُمّ عَجّل لِوَلیّکَ الفَرَج♡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احیاء یعنی زنده كردن، نقطه ی مقابل «اماته» كه به معنی میراندن است. این كلمه چنین می رساند كه شب- كه قسمتی از وقت انسان است- دو حالت دارد: ممكن است شبِ كسی زنده باشد و ممكن است شبِ او مرده باشد. شبِ زنده آن شبی است كه انسان تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا و با مناجات و راز و نیاز با ذات پروردگار به سر ببرد، و شب مُرده آن شبی است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشی ذات مقدس پروردگار بسر ببرد.می گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست كه این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان.
💠 روزه زن شیرده 🔹 اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دايه، با اجرت باشد يا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می‌ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی از اوقات برخی از ما فکر می‌کنیم که عبادت و توبه فقط با استغفار و گریه به دست میاد اتفاقا بعضی اوقات ما توبه می کنیم یا ساعت ها مناجات میکنیم اما اون رو خدا قبول نمی کنه.. چراااا؟؟؟ چون داخل اون لحظه تکلیف ما چیز دیگه ای بود مثلا ممکن بود تکلیف این بود که بریم سری به پدر و مادر بزنیم یا خوش و بشی باهاشون انجام بدیم... یا به قول علامه دل یک محزون رو باید اون لحظه خوشحال می کردیم..💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فراموش کردن قنوت ⁉️ سؤال: اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 می‌تواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یادآورد می‌تواند قنوت را انجام دهد. 🔸نکته: قنوت در نماز واجب نیست و مستحب است و جبران قنوت برای درک فضیلت و ثواب قنوت می‎باشد. بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای.