هدایت شده از روشنگر مدیا
✅ طریقت ها در ترکیه امروزى
🔘 حرکت مذهب، در سیاست داخلى ترکیه را مىتوان، از طریق جریان طریقتها یا سایر گروههاى مذهبى محافظه کار در داخل ترکیه بررسى کرد. این نکته شایان توجه است که اسلام در ترکیه، یک مسئله انحصارى نیست و موضوعى فراتر از احزابى نظیر رفاه، یا... در آینده است. حضور شفاف و آشکار اسلام در جامعه ترکیه، از طریق وجود برخى نهادهاى واسطهاى که خط مشى خاصى را دنبال مىکنند نیز قابل شناسایى و مشاهده است. براى فهم اسلام سیاسى در ترکیه باید از سایر #طریقت ها و جماعات موجود در سطح این کشور تحلیلى به دست آورد، زیرا آگاهى نسبت به فرایند شکلگیرى، مستلزم آگاهى نسبت به این احزاب و طریقتهاست؛ به عبارت دیگر اسلام گرایىبر شانه این احزاب و طریقتها ظهور کرده و به قدرت رسیده است.
♨️مسئله طریقتهاى مذهبى و میزان نفوذى که مىتوانند در جامعه اعمال کنند، موضوعى مربوط به زمان حاضر نیست، بلکه از دوران عثمانى اهمیت آن براى سیاست مداران کشور شناخته شده بود. طریقتهاى مذهبى یا گروههاى متصوفه در جامعه امروز ترکیه که از نمادهاى غیر دینى استفاده مىکند، در صحنه سیاسى و بخشهاى اقتصادى، حضور فعال دارند. اختلاف نظر و تنوع اندیشه این گروهها به اندازهاى است که برخى اوقات عدهاى از آنها را در مقابل دیگران قرار مىدهد. به طور کلى اضمحلال امپراطورى عثمانى، ضربه شدیدى به این گروهها وارد ساخت و حیات آنها را به زندگى مخفیانه و توام با ترس و هراس تبدیل کرد.از جمله مهمترین این طریقتها مىتوان به طریقت نور، بکتاشیه ، تیجانیه ،نقشبندیه، عجزمندیه، طریقت #فتحاله_گولن و.. اشاره کرد.
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
🛑 اشراف ساواک بر فعالیتهای انجمن حجتیه
🔘رهبران #انجمن_حجتیه به ویژه شیخ محمود حلبی به جهت بیم داشتن از تعطیلی انجمن و خنثی شدن تبلیغات آنان در مقابل فرقه بهائیت و برای استمرار حیات فرهنگی انجمن، به فکر به دست آوردن امتیازهایی از نظام شاهنشاهی بودند و بر این اساس، گاهی فعالیت ها و سخنرانی های خود را به اطلاع مأموران ساواک می رساندند.
↕️برای نمونه: در نامه ارسال شده در تاریخ 20 /2 /43 از سوی #ساواک تهران به مدیریت کل اداره سوم، آمده است: «در حال حاضر سرپرست این قبیل جوانان که چند سال است با بهائی ها در داخل و حومه تهران مباحثه می کنند، آقایان فلسفی و شیخ محمود واعظ می باشند. شیخ محمود حلبی، روزهای جمعه هر هفته پیش از ظهر، چند نفر جوان را در منزل خود برای بحث با بهایی ها آموزش می دهد و بدون سر و صدا و خودنمایی در محیط کاملاً محرمانه و مؤدبانه با بهاییها جر و بحث می کنند و تاکنون دیده نشده که در محافل عمومی و یا منبر، این موضوع را مطرح یا تنقید نمایند و با این که از وعاظ درجه یک تهران و طرف توجه عموم هستند و چندین هزار از جمعیت در مسجد مروی در ماه های رمضان و محرم و صفر هر سال، پای منبر از سخنان او استفاده می کنند تاکنون دیده نشده که در زمره دیگر وعاظ مخالف درآید و یا در جلسات آن ها شرکت کند و یا برعلیه مقامات، سخنرانی و تنقید نماید و با این که چند سال قبل، عضو مؤثر جبهه ملی بوده و درخراسان فعالیت می کرد، به کلی مراوده خود را با آن ها قطع کرده و روی همین اصل، #روحانیون و وعاظ برای او احترام خاصی قایل می شدند.»(1)
📚1. آرشیو مرکز انقلاب اسلامی، پرونده محمدتقی فلسفی، شماره بازیابی 1027، ص 42.
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
♨️ماهیت فرقه های انحرافی
🔘همه #فرقهها مجمع الجزايري از صحبتهاي خوب، زيبا و عامه پسند هستند و حتي مباحثي که مطرح ميکنند اما آنچه در بررسي فرق از ديد پنهان ميماند، نه عقايد آنان بلکه روابط و عملکرد تشکيلاتي آنان است که عموماً و بلا استثناء بر پايه مريد و مرادي است. اغلب فرق فعاليتهايشان را با ظاهري زيبا و جذاب حتي در پوشش مؤسسات رسمي و قانوني و داراي مجوز در جامعه ارائه ميدهند اما با ورود به مراکز فعاليتي و بررسي روند کارها و برنامههايشان ميتوان به ماهيت فرقهاي آنان پي برد. بسياري از فرق در پوششهايي مانند انجمنها، مراکز هنرهاي رزمي، مؤسسات يا سازمانهاي زيست محيطي، آموزش علوم باطني، آموزش تفکر، علم موفقيت، مؤسسات فرهنگي، ان. جي. او.ها، مراکز اقتصادي، گروههاي سياسي و مذهبي فعاليت ميکنند. آنها داراي رفتارهاي دوگانه ميباشند، در ظاهر به مسائلي تظاهر کرده و در باطن به چيز ديگري عمل مينمايند، به ظاهر در فلان راستا تبليغ مينمايند ولي در باطن آنها روابط تشکيلاتي فرقهاي حاکم است، روابطي از بالا به پايين يا همان مريد و مرادي، #قطب و قطب بازي.
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
💢 عنصر فرهنگی بهائیت در ایران(3)
↩️ از دیگر عناصر سرشناس #بهائی که در عرصه فرهنگی و #مطبوعات فعالیت میکرد، دکتر #شاهپورراسخ میباشد. که استاد مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بود. وی در سال 1303ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران در رشته اقتصاد و ادبیات فارسی به پایان برد. در سال 1325ش، با دکتر مهری راسخ (خواهر زاده ایادی) ازدواج کرد. ارتباط نزدیک با #عبدالکریم_ایادی پزشک مخصوص شاه و تعصب بسیارش در مرام #بهائیت موجب شد تا در رژیم #پهلوی جایگاه و پایگاه مناسبی بدست آورد. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا، آموزشگاه عالی و حضور در مراکز دولتی، موقعیت او را به عنوان یک دولت مرد بالا برد. (1)
🔻راسخ در سی و ششمین دوره انجمن شور #بهائیان در سال 1350ش، به عنوان نائب رئیس انجمن برگزیده شد. (2) وی نقش فعال در تبلیغ بهائی گری در مطبوعات است. به طور نمونه میتوان از مقالاتی که با نام وی در واسط دههی چهل شمسی در مجلهی راهنمای کتاب به صاحب امتیازی #احسان_یارشاطر و مدیریت ایرج افشار درج میشد، یاد کرد.
1. حسن قریشی، چهرههای آشنا، صص 232--231.
2. اخباری امری، سال 1350، ش4، صص 144--143.
@feraghvaadyan
جمعه
۲۹ آذر ۱۳۹۸
۲۳ ربیعالثانی ۱۴۴۱
۲۰ دسامبر ۲۰۱۹
هدایت شده از روشنگر مدیا
💢 عنصر فرهنگی بهائیت در ایران(3)
↩️ از دیگر عناصر سرشناس #بهائی که در عرصه فرهنگی و #مطبوعات فعالیت میکرد، دکتر #شاهپورراسخ میباشد. که استاد مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بود. وی در سال 1303ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران در رشته اقتصاد و ادبیات فارسی به پایان برد. در سال 1325ش، با دکتر مهری راسخ (خواهر زاده ایادی) ازدواج کرد. ارتباط نزدیک با #عبدالکریم_ایادی پزشک مخصوص شاه و تعصب بسیارش در مرام #بهائیت موجب شد تا در رژیم #پهلوی جایگاه و پایگاه مناسبی بدست آورد. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا، آموزشگاه عالی و حضور در مراکز دولتی، موقعیت او را به عنوان یک دولت مرد بالا برد. (1)
🔻راسخ در سی و ششمین دوره انجمن شور #بهائیان در سال 1350ش، به عنوان نائب رئیس انجمن برگزیده شد. (2) وی نقش فعال در تبلیغ بهائی گری در مطبوعات است. به طور نمونه میتوان از مقالاتی که با نام وی در واسط دههی چهل شمسی در مجلهی راهنمای کتاب به صاحب امتیازی #احسان_یارشاطر و مدیریت ایرج افشار درج میشد، یاد کرد.
1. حسن قریشی، چهرههای آشنا، صص 232--231.
2. اخباری امری، سال 1350، ش4، صص 144--143.
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
♦برگزاری نوزدهمین یادواره شهید ادواردو آنیلی و دومین گردهمایی رهیافتگان
⬜ عصر روز چهارشنبه، ۲۷ آذرماه با حضور آیتالله محسن اراکی، رئیس سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، خانم رونیکا فاضلی، تازه مسلمان آلمانی، مرضیه هاشمی، رهیافته آمریکایی و تعداد زیادی از تازه مسلمانان کشورهای مختلف جهان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔽این مراسم با سخنرانی آیتالله اراکی همراه بود و وی ضمن تأکید بر ضرورت معرفی سه شخصیت اروپایی و آمریکایی که در جریان #انقلاب_اسلامی متحول شدند، گفت: این سه نفر انصافا افراد برجسته و ستارگان درخشانی هستند که رسانههای غرب میخواهند آنها فراموش شوند.
⏺آیتالله اراکی تصریح کرد: یکی از دلایل تشویق جوانان مسلمان غرب به پیوستن به سازمانهایی نظیر داعش و القاعده، هدایت نسل تازه به اسلام گرویده به سمتی دیگر و جایگزینی اسلامی دروغین به جای اسلام #امام_خمینی(ره) است.
🔸وی گفت: نیمه پنهانی در جهان غرب داریم که همان تحول ایدئولوژیک، اخلاقی و بنیادی است، راز پیدایش #اسلام_هراسی تهدیدی است که غربیها از این لایه و نیمه پنهان احساس میکنند، جامعه مسلمانان امروز در جهان غرب با دیروز متفاوت است، در جهان پیش از انقلاب، نسل پیر و قدیم اسلامشان را حفظ میکردند؛ اما امروز پس از انقلاب نسل جوان ساکن در غرب به اسلام رو آورده و رویکرد اسلامی و انقلابی دارد.
☑️آیتالله اراکی در پایان با تأکید بر گسترش همکاریهای علمی ایران با دانشگاههای خارج از کشور به منظور نشر انقلاب و اندیشههای امام و رهبری گفت: ما باید کاری کنیم که این نوع همکاری به ویژه با دانشگاههای اروپایی برای تبیین اندیشههای امام و رهبری صورت گیرد، اگر چنین شود، شاهد پاسخگویی خوبی از سوی اندیشمندان غربی خواهیم بود.
@feraghvaadyan
🌸امام علی(ع):
زمانی که #مهدی ظهور کند، زمین چنان برکات و گنج هایش را خارج می کند که دیگر فقیری یافت نمی شود که به آن صدقه دهند.😍
📗بحار ج۵۲ ص۳۳۸
☀️ جهت عضویت
👇
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
به #کانال_راه_امین_بپیوندید
👇👇👇
@raheamin ایتا
sapp.ir/raheamin سروش
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
☀️ جهت عضویت
👇
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
به #کانال_راه_امین_بپیوندید
👇👇👇
@raheamin ایتا
sapp.ir/raheamin سروش
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
هدایت شده از روشنگر مدیا
⭕️ نفوذ بهائیت در رسانههای عصر پهلوی
♨️فعالیت بهائیان در عرصه مطبوعات را باید از زمان روی کار آمدن حکومت پهلوی و آزادی عملی که بهائیان در این دوران بدست آوردند، دانست. بهائیان در این زمان با انتشار مجلهای اخبار امری و سپس آهنگ بدیع قدم دراین راه نهادند. آنها بعدها با روی کار آمدن دولت هویدا، فعالیت در این عرصه را گسترش دادند. هویدا خود یکی از فعالان در عرصه #مطبوعات بود به طوری که در زمان معاونت شرکت ملی نفت به انتشار مجله کاوش پرداخت و در زمان نخست وزیریاش مجله دیگری به نام تلاش را منتشر کرد که سردبیری آن را مجید رهنما برعهده داشت. (1)
🔹هویدا که همواره میکوشید روابط دوستانهاش با روشنفکران و نویسندگان برقرار کند، داوود رمزی را مجری برنامههای ادبی و معرفی کتاب در #تلویزیون ثابت پاسال بود مأمور کرد تا به طریقی نویسندگان نامدار را برای گفتگو به نخست وزیری بکشاند. (2)
▪️داوود رمزی ضمن بهره گیری از امکانات دفتر نخست وزیری، عدهای از نویسندگان و خبرنگاران را گرد خود جمع کرد و به یاری بودجه و اعتباری که در اختیار داشت گروهی از نویسندگان را تحت نفوذ خود گرفت.
پس از داوود رمزی، مسئولیت کارگزاری #بهائیان در مطبوعات به ستار لقایی سپرده شد. او به عنوان یک جوان پرانرژی، فعالیت خود را تحت نظارت یک بهائی دیگر به نام فرهاد نیکخواه که از مشاوران و دوستان نزدیک امیرعباس هویدا و معاون وزیر اطلاعات بود، در عرصه مطبوعات ایران آغاز کرد.
📚1. دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان، نیمه پنهان، امیرعباس هویدا، ج14، صص 48-47.
2. همان، ص 283.
@feraghvaadyan