eitaa logo
راه حق
2.9هزار دنبال‌کننده
893 عکس
174 ویدیو
98 فایل
موسسه مذهبی فرهنگی راه حق ارتباط با ادمین کانال: @admin_rahehagh پخش زنده جلسات: https://www.aparat.com/rahehagh.com/live پایگاه اینترنتی: www.rahehagh.com کانال نشر آثار استاد( کلیپ‌ها، جملات ناب‌و) https://eitaa.com/joinchat/3416260843C07d460a228
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸یکی از آیات قرآن کریم در بحث بندگان خداوند را دقت کنیم: وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً «بندگان خداوند رحمان، كسانى هستند كه با سبکی روی زمین راه می‌روند و هنگامی‌که جاهلان با آن‌ها برخورد می‌کنند، می‌گویند: سلام». 🔸به قسمت اول توجه کنید: وَ عِبادُ الرَّحْمنِ، بندگان خداوند رحمان کسانی هستند که با سبکی راه می‌روند. یعنی چه؟ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً؛ یعنی تکبر ندارند. همۀ مفسرین این‌طور معنا کرده‌اند. اما خداوند می‌توانست بفرماید: «عِبادُالرَّحمٰن الَّذینَ لا یَسْتَکْبِرونَ»؛ کسانی هستند که تکبر نمی‌ورزند. چرا به جای عبارت «لا یَستَکبِرونَ» یا «لا یَتَکَبَّرونَ» فرموده: يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً؛ سبک راه می‌روند. 🔔 ادمین: در چند پست بعدی تفسیر این آیه ی کریمه ارائه میشود: حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸۱. خداوند در اینجا به جای عبارت «تکبر نمی‌ورزند» یک تصویر ارائه کرده است. یعنی خداوند نحوهٔ رفتار فرد متواضع را در قبال نحوهٔ رفتار یک فرد متکبر، تصویر می‌کند. که چه بشود؟ تا اینکه حس تواضع به ما منتقل شود. تصویر را ببینید، کسی که به سبکی راه می‌رود. یعنی ما معنای تواضع و تکبر را در ذهنمان می‌فهمیم، اما وقتی یک رفتار به مقایسه گذاشته می‌شود، حس تواضع و تکبر به ما منتقل می‌شود. 🔸۲. با این تصویر، یک چیز دیگر هم اتفاق می‌افتد. گاهی می‌گویند: فلانی فرد متکبری است. اما گاهی شما می‌بینید که این فرد وارد مجلس شد و به هیچ‌کس هم اعتنا نکرد و با حالت غرور نشست. این چه حسی دست می‌دهد؟ به خاطر اثر تصویری که از تکبر عملی او مشاهده می‌شود، حال انزجار از تکبر و حال تمایل به تواضع به دست می‌آید. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸۳. ضمناً یَمشونَ صِرف راه رفتن نیست. «مَشْی» یعنی چه؟ طرز رفتار. یعنی چیزی که از انسان ظهور و بروز پیدا می‌کند و دائم به آن توجه دارد و چون راه رفتن، تجلی رفتار ماست که ظهور بیرونی دارد و به چشم می‌آید، به آن مشی گویند. پس يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً یعنی چه؟ یعنی رفتارشان طوری است که آرامش و سبک‌باری را منتقل می‌کنند. این، معنایی فراتر از «تکبرنداشتن» است. ممکن است کسی تکبر نداشته باشد، اما درد ساز است. به خاطر این که فرد حساسی است، انسان نمی‌داند چگونه با او رفتار کند. از هر رفتاری ناراحت می‌شود. کسانی که ایجاد تکلف و زحمت می‌کنند یا از دیگران توقع دارند، مخالف «یَمشُونَ هَوْناً»  هستند. 🔸 يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً یعنی احساس سبک‌باری و آرامش از رفتار آن‌ها منتقل می‌شود. عالمی می‌گفت: همین که بچه‌ها به من فحش ندهند، همین را شکر می‌کنم. این رفتار را کنار رفتار کسی بگذارید که می‌گوید: از من برای این کار تشکر نکردند. ممکن است کسی تکبر نداشته باشد اما چون حساس است، همه را به تکلف و زحمت می‌اندازد. 🔸در این آیه می‌فرماید: شاخص عِباد خداوند این است که کسی در رفتار آن‌ها احساس سختی نمی‌کند. تکبر که ندارند هیچ، بلکه تکلف هم ندارند. چون منشأ تکبر و تکلف، انتظار داشتن و متوقع بودن است. عده‌ای دائم از دیگران انتظار دارند. این افراد، هرچند خودشان هم حس نکنند و ندانند و متوجه نباشند متکبر هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
1401.2.8.1[1].mp3
8.23M
حجة الاسلام شیخ مسعود فلاحتی 🕖 پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🎙موضوع: جزء ۲۷ جلسه بیست و یکم- ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ 🕌 مشهد مقدس - حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها، موسسه راه حق 🏴ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
1401.2.8.2.mp3
5.55M
حجةالاسلام شیخ محمدتقی ذاکر 🕓 پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ابوحمزه ثمالی جلسه بیست و یکم - ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ 🕌 مشهد مقدس - حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها، موسسه راه حق 🏴ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸در اختلافات، انتظار دارم فرد مقابل کوتاه بیاید و عذرخواهی کند. انتظار دارم دیگران من را درک کند. انتظار دارم دیگران برایم کاری بکند. در هر مجلسی وارد می‌شوم و اظهارنظر می‌‎کنم، انتظار دارم اظهارنظرم مورد توجه واقع شود و به آن عمل شود. این فرد، هر چند خودش متوجه نباشد، متکبر است. چرا؟ اولاً اینکه این انتظارات تمام‌نشدنی است. چرا انتظار داری؟ خوب او هم از شما همین انتظار را دارد. ثانیاً کسی که انتظار دارد، کسی است که خودش را می‌بیند و به خودش توجه دارد و تکبر دقیقاً یعنی همین. تکبر یعنی من کسی هستم. خواسته‌هایی دارم، خواسته‌هایم هم مهم است پس باید برآورده شود. انتظار یعنی همین. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
1401.2.9.2.mp3
4.84M
حجةالاسلام شیخ محمدتقی ذاکر 🕓 جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ابوحمزه ثمالی جلسه بیست و دوم- ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ 🕌 مشهد مقدس - حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها، موسسه راه حق 🏴ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸اگر عبارت «انتظار دارم» از قاموس زندگی‌های شخصی و خانوادگی حذف شود، موفقیت متولد می‌شود. در روایت داریم: مؤمن کسی است که خودش را برای دیگران به زحمت بیندازد نه اینکه دیگران را به خاطر خودش به زحمت بیندازد. به دنبال این است که کار دیگران را انجام دهد. دنبال می‌گردد چه کسی گرفتاری دارد تا کارش را راه بیندازد. نه اینکه دنبال کسی باشد تا گرفتاری‌های خود را روی دوش او اندازد. خیلی شاخصه‌های بسیاری داریم که ما صد در صد مخالف و در جهت عکس آن هستیم. 🔸آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: الْمُؤْمِنُ‏ بِشْرُهُ‏ فِي‏ وَجْهِهِ‏ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِه. مؤمن شادی‌هایش را با دیگران تقسیم می‌کند نه اینکه غم‌هایش را تقسیم بکند. ما برعکس هستیم، می‌گوییم: بیا کمی درد دل کنم، دلم گرفته است. غم‌ها را به دیگران تحمیل می‌کنیم و شادی‌ها را برای خودمان نگه می‌داریم. دقیقاً رفتار خلاف مؤمن داریم. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً. إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً. وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً. آرى انسان به منظور رسيدنش به كمال حريص خلق شده. و نيز این‌طور خلق شده كه در برابر شر به جزع در مى‏آيد. و از رساندن خير به ديگران دريغ مى‏نمايد. 🔸«هَلوع» یعنی حالت حرص شدید. هنگامی که شر به انسان می‌رسد، جزع می‌کند، همه را شریک می‌کند، همه بدانند تا کمی سبک شود. درد دل می‌کند تا سبک شود. دنبال این است که به قیمت ناراحت کردن دیگران، خودش را سبک بکند. ولی وقتی خیری به او می‌رسد، اعم از مال و خوشی و هر خوبی دیگر، فقط برای خودش نگه می‌دارد. سِرّ اختلافاتی که با دیگران پیدا می‌کنیم در این است که توقع داریم بقیه با ما هماهنگ بشوند. 🔸 مؤمن کسی است که اول قدم را برای هماهنگ شدن، او برمی‌دارد. پس عرفان آمده تا این بت نفسانیت را بشکند. ضمن اینکه این نگاه عمیق و جامع به آیات قرآن را فقط اهل معرفت دارند. اصلاً عرفا بودند که فهم دینی عمیق ارائه کردند. اهل معرفت غنی‌ترین فهم‌ها را از دین پیدا کردند. 🔔ادمین: پایان تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کلید حفظ حالات ماه مبارک رمضان (2) 👈 سبک زندگی 🎬 برگرفته از جلسه 90.05.06 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
♦️غایت عرفان عملی، وصول و قرب اِلَی الله است 🔸غایت عرفان عملی و حرکت به سمت خداوند چیست؟ غایت عرفان عملی، وصول و قرب الی الله است. قرب لایه‌های متعدد دارد. می‌خواهیم به قرب خداوند برسیم، یعنی می‌خواهد چه اتفاقی بیفتد؟ نماز می‌خوانیم می‌گوییم: قُربَةً اِلَی‌الله. یعنی چه؟ در مراحل ابتدایی می‌گوییم: یعنی خداوند خوشش آید و بعد هم به بهشت برویم. اما باید قرب را با دقت بیشتری دید. غایت حرکت به سمت خداوند، وصول و قرب به خداوند است نه این که انسان به بهشت برسد. 🔸ملاک قرب هم این نیست که انسان چیزی ببیند و چشمی باز شود یا عالَمی را کشف کند یا به ماوراء دست پیدا کند. همهٔ این‌ها رهزن‌های راه است. این امور، هیچ ارزش وجودی‌ ندارد. اگر قدرت، ملاک قرب باشد، شیطان از همه قوی‌تر و قَدَرتر است. ♦️مراتب قرب خداوند چیست 🔸در یک توضیح اجمالی باید گفت: قرب عام و قرب خاص و قرب خاص‌الخاص یا اخص داریم. این در یک نگاه اجمالی است و اما اگر بخواهیم مراحل قرب را ریز کنیم شاید بیش از هزار مرحله قرب داریم که در هر کدام، قرب یک معنا پیدا می‌کند. 🔸اول از آن طرف نگاه کنیم که خداوند به ما نزدیک است. پس می‌خواهیم به کجا برویم؟ مگر ما کجاییم؟ خداوند کجاست؟ مگر خداوند احاطهٔ وجودی به ما ندارد؟ پس ما در متن خداوند هستیم. نه از حیث وجودی، نه از حیث احاطه‌ای و قَیومیت فاصله‌ای بین خداوند و ما نیست که بخواهد این فاصله از بین رفته و قرب ایجاد شود. اصلاً وجود ما وابستهٔ مطلق به خداوند است. 🔔ادمین: در پست‌های آینده، در چند جلسه، مسئله‌ی قرب الی الله توسط استاد عزیز بحث شده است، بنابراین جهت فهم دقیق‌تر و رفع ابهامات احتمالی ناشی از تقطیع مطالب، اتصال مطالب را رعایت کنید. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh