eitaa logo
راه حق
2.9هزار دنبال‌کننده
912 عکس
174 ویدیو
99 فایل
موسسه مذهبی فرهنگی راه حق ارتباط با ادمین کانال: @admin_rahehagh پخش زنده جلسات: https://www.aparat.com/rahehagh.com/live پایگاه اینترنتی: www.rahehagh.com کانال نشر آثار استاد( کلیپ‌ها، جملات ناب‌و) https://eitaa.com/joinchat/3416260843C07d460a228
مشاهده در ایتا
دانلود
در آیه 18 سوره مبارکه حشر می‌فرماید: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ»، هر نفسی دقیق بنگرد در آن چه پیش فرستاده است. نفرموده: «وَلْتَنْظُرْ اَعْمالَه»، اعمالش را بنگرد. پس به جای «ما قَدَّمَت»، از «ما عَمِلَت» استفاده نکرده است. نکته‌ آن، شاید این است که گاهی ظاهر عمل زیباست، ولی آن چه انسان پیش می‌‌فرستد، کاملاً کریه منظر و زشت است. عمل ممکن است نماز یا روزه، حج یا جهاد باشد، اما آن چه پیش می‌فرستد، عملی باشد که به صورت مار و عقرب و سختی و آتش فرستاده شود. یعنی باید بررسی کرد اعمال با چه انگیزه‌‌ها و چه حالات و چه ویژگی‌ها و در چه موقعیت و با چه توانی انجام شده است؟ اگر کسی که توان دارد صد میلیون تومان یک جا کمک کند، دو هزار تومان کمک کند، در مقابل عقل و وجدان خود، کار خوبی انجام داده است؟ پس عمل، باید با تمام آن چه به آن مرتبط است مورد ارزیابی قرار گیرد و عمل به تنهایی، برای ما کفایت نمی‌‌کند. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
✨ ✨✨ ✨✨✨ ✨ـ⁣⁣⁣⁣﷽ـ⁣⁣⁣⁣✨ ✨اول عبادت این است که ورودی ها و خروجی های شکم و زبان کنترل شود.✨ ⚜ جلسه هفتگی موسسه راه حق 🔹 نماز جماعت مغرب و عشاء 🔹 قرائت قرآن 🔹 بیان احکام و آداب (سنن النبی) 🔹 سخنرانی حجةالاسلام و السلمین آقاشیخ روح الله رضایی تهرانی 🔹دعای کمیل و ذکر توسل ⚜ زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ⚜ مکان : خیابان دانشگاه، دانشگاه ۵، مسجد و رضویه میرزای ناظر ⚜ با عشق و شوق الی الله و سر وقت جلسه بیاییم. سروش: splus.ir/rahehagh.com ایتا: eitaa.com/rahehagh
یکی از پیام‌های «ما قَدَّمَت» این است که حالت حرکت و فعل، باید به اضافه‌ی فعل ارزیابی شوند. یعنی این کار با چه کیفیتی و با چه روشی انجام شده است؟ گاهی ممکن است کار خوب، با روش نامناسب، انجام شود. قرآن می‌فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْف (سوره اعراف آیه 199) عفو را رویه‌ی همیشگی خود قرار بده و به نیکویی به نیکی‌ها امر کن. نمی‌فرماید: «وَ أْمُرْ بِالْمَعْروف»، یعنی به کارهای معروف امر کن. بلکه می‌فرماید: به کارهای معروف و آن‌هم به روش معروف و خوب امر کن. یعنی هم باید آن عمل مورد امر قرار گرفته، و هم روش امر کردن، معروف و صحیح باشد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
دعای ندبه ۱۹ آبان. اندرزگو.m4a
33.72M
🔹سخنرانی بعد از دعای ندبه 🎙حجت الاسلام والمسلمین آقاشیخ علیرضا اندرزگو 🕗جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 🕌مسجد و رضویه میرزای ناظر 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
گاهی ما کار خوب را به روش بد انجام می‌دهیم. انجام کار خوب ولی با روشی بد، آثار منفی بیشتری دارد. مثلاً می‌‌خواهیم امر به معروف کنیم ولی خودمان را هم، روی امرمان تحمیل می‌‌کنیم. یا نهی از منکر می‌کنیم در حالیکه در باطن، خوشایند و ناخوشایند خودمان را در نظر گرفته‌ایم. مثلاً اگر از کسی خوشمان نیاید، آیا نهی از منکری که او را می‌کنیم با نهی از منکری که دوست و فرزند و برادر خود را می‌‌کنیم، یکسان است؟ پس علاوه بر فعل، روند تشکیل فعل هم مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
علاوه بر فعل، روند تشکیل فعل هم مهم است. این تذکر، در جاهای مختلف و به شکلهای گوناگون داده شده است. به عنوان مثال خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ‏ طَعَامِه (سوره عبس آیه 24) پس انسان باید به غذای خودش، خوب نظر کرده و با دقت بررسی کند. روایتی ذیل این آیه نقل شده است: عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ‏» قَالَ: قُلْتُ: مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ: «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ، عَمَّنْ يَأْخُذُهُ‏؟» (الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏1، ص: 123) یعنی انسان باید نگاه کند که علم خود را از چه کسی می‌‌گیرد؟ یعنی روند شکل گیری علم و حالات معلم، در نفس شاگرد مؤثر است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
محاسبه صرف اعمال خیلی راحت است و نیاز به نظر ندارد. کافی است حافظه‌ کسی خراب نباشد. مثلاً الان سی سال از بلوغ من می‌‌گذرد، پس باید سی تا سیصد و شصت و پنج روز را در هفده رکعت نماز ضرب کنم که این کار را می‌‌شود با ماشین حساب، حساب کرد و این کار نیازمند فعل «وَلْتَنْظُرْ» با ریشه‌ی نظر نیست. نظر به معنای دیدن نیست بلکه موشکافی و بررسی‌های دقیق و عمیق است. حال با این دقت در آیه متوجه می‌شویم بسیار کم هستند کسانی که محاسبه مقبولیت عمل را دارند. افرادی که مقبول شدن را نظر دارند نه صرفاً انجام عمل را. این که عمل، چه صورت باطنی پیدا کرده مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
یکی از شاگردان استاد ما، از ایشان سؤال کرد بین دو نفر از اساتید کدام را انتخاب کند، که یکی از آنان نفر اول در تدریس و بسیار مدرّس ماهری بود و دیگری نفر دوم در تدریس بود و به اندازه‌ی نفر اول مهارت در تدریس نداشت آنهم با فاصله‌ای محسوس؟ استاد ما فرمودند: نزد نفر دوم برو با این که به اندازه‌ی نفر اول در روش تدریس مهارت ندارد. شاگرد رفت و بعد از مدتی گفت: ولی درس آن استاد اولی چیز دیگری است! استاد ما تأکید داشتند: با این حال، درس استاد دوم برو چرا که آن شخص، آثار مثبت در نفس تو می‌‌گذارد در حالی که تو به آن واقف نیستی، و آثارش، بیشتر از فرد اولی است که مطالب را خیلی بهتر بلد است. اثر تخریبی‌ که نفس یک استاد غیر مهذّب می‌گذارد، خیلی بیشتر از آثار حَسَن و ظاهری اوست. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
باید دقیق بررسی کنیم، عمل ما که به صورت محصول شکل‌گیری نهایی درآمده، با چه روش و چه توجّهاتی، آماده شده است؟ . یعنی هم بايد در عمل و فعل و هم نحوه‌ی انجام دادن آن، نظارت و محاسبه باشد. مثلاً یک نفر به من توهینی کرد و من سکوت کردم، ولی سکوت من به خاطر ترس بود نه به خاطر عفو و گذشت. در اینجا نباید این عملم را به حساب سکوت مورد نظر خداوند گذاشته و خود را تحسین کنم. کما این که اگر نمی‌ترسیدم ممکن بود پاسخ آن فرد را داده و یکی به‌‌گوش او هم می‌‌زدم. به‌ این عمل نمی‌‌شود نمره مثبت داد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
حالات مختلف حرکت انسان در به انجام رساندن یک فعل باید لحاظ شود و در محاسبه بیاید. . مانند این که شعار یک فرد کاسب آن باشد که: من ارزان فروشی می‌کنم تا مشتری من زیاد شود. ارزش اخلاقی این عمل صفر است. چون هدف او چیز دیگری است. به همین خاطر اگر زمانی گران فروشی باعث باکلاسی و جذب مشتری بیشتر شود، این فرد دیگر ارزان فروشی نکرده و اجناس خود را گران خواهد فروخت. پس هم عمل و هم نحوه‌ی انجام و مراحل شکل‌‌گیری از فکر اولیه‌ی آن، تا شکل‌گیری انگیزه، و وقوع خارجی آن، مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com