eitaa logo
راه حق
2.9هزار دنبال‌کننده
858 عکس
174 ویدیو
97 فایل
موسسه مذهبی فرهنگی راه حق ارتباط با ادمین کانال: @admin_rahehagh پخش زنده جلسات: https://www.aparat.com/rahehagh.com/live پایگاه اینترنتی: www.rahehagh.com کانال نشر آثار استاد( کلیپ‌ها، جملات ناب‌و) https://eitaa.com/joinchat/3416260843C07d460a228
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان 🔸 روز ملی مبارزه با استکبار‌جهانی‌ مشهد مقدس 🔹 راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار "نظم نوین جهانی با نسل آرمانی" 🔹 سخنران: حجت‌الاسلام و المسلمین ‌حاجی صادقی (نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) 📆 شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲. ساعت ۸:۳۰ صبح 📌 مشهد مقدس، میدان‌بسیج به طرف میدان بیت‌المقدس @yaran_khorasan
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون (سوره حشر آیه 18) ای کسانی که ایمان آوردید، تقوا داشته باشید. و هر کس و هر نفسی، باید خوب و دقیق، نظر و بررسی کند که چه چیز را برای فردای خود فرستاده است، که خداوند به آن چه انجام می‌دهید خبیر است. از این که خداوند در این آیه، دستوری را بین دو امر به تقوا قرار داده، می‌فهمیم این دستور بسیار مهم و اساسی است. خداوند می‌توانست به جای فعل «وَ لْتَنْظُرْ»، افعال دیگری به کار ببرد. انتخاب فعل نظر از بین افعال، بی دلیل نبوده است. نظر به مشاهده‌ی دقیقِ برای یک هدف، گفته می‌‌شود. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون (سوره مبارکه حشر آیه 18) به صورت طبیعی آیه باید می‌‌فرمود: «اتَّقُوا اللّهَ وَ انْظُروا»، یعنی هر دو فعل درون آیه، به شکل امر حاضر وبه صورت جمع می‌آمد. چرا فعل دوم به صورت غایب و مفرد تغییر شکل داد؟ از جمله نکات این است که این گونه امر، از نوع اوامری است که هر عاقلی، درک می‌کند و مطلب واضحی است و نیاز به دستور آمر و امرکننده ندارد که بگوییم: چون تو گفتی، من انجام می‌دهم. گاهی چیزی فراتر از عقل ماست یا به نظر ما ضرورت ندارد. مثلاً کسی بگوید: برو فلان کلاس را شرکت کن. فلان استاد را انتخاب کن. اما گاهی کسی می‌گوید: هر که می‌خواهد موفق شود، باید تلاش کند. یعنی این مطلب، آن قدر روشن است که نیاز به آمر ندارد چرا که مخاطب می‌داند، باید این کار را انجام دهد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون (سوره مبارکه حشر آیه 18) بر اساس این آیه شریفه فهمیدیم که انسان باید در محاسبه، استمرار داشته باشد. هر کسی با اندک فکری، می‌‌فهمد که باید خود را ارزیابی کند و برای رشد، ناگزیر است تغییرات، خصوصاً تغییرات نامحسوس خود را بسنجد وگرنه کم‌کم غفلت و نسیان، ایجاد می‌‌شود و فرد، یا به طور کل، از خودش غافل می‌‌شود یا به بعضی از مراتب وجود خود، غفلت پیدا می‌‌کند که نتیجه‌ی آن هلاکت است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون (سوره مبارکه حشر آیه 18) از این آیه شریفه فهمیده می شود که تا کسی اهل محاسبه نشود، لیاقت خطاب مستقیم خداوند را پیدا نمی‌‌کند. به همین خاطر است که فعل را غایب ذکر کرده است. فعل غایب یعنی باید این کار انجام شود، مانند این که بچه‌‌ای کار بدی انجام داده و پدر و مادر می‌‌گویند: بچه‌ی خوب باید معذرت خواهی کند. یعنی تا معذرت خواهی نکند، روی خوش از آنها نمی‌بیند. یعنی آن بچه تا عذرخواهی نکند، لیاقت گفتگو و خندیدن با آنها را پیدا نمی‌کند. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
امام علی علیه السلام: مَن أکثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم یَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم یَعلَم هر که بحث علمیِ بسیار کند، آموخته هایش را از یاد نمی برد و آنچه را که نمی داند، فرا می گیرد.   🌱 جلسه مباحثه و مرور مباحث سیر و سلوک قرآنی ▫️منزل توبه▫️ برادران- خواهران 🕢 سه شنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰ 🔸قرائت قرآن 🔸دعای توسل 🔸مباحثه ◽️مکان: خیابان دانشگاه ۵ ، مسجد و رضویه میرزای ناظر هماهنگی: آقای احسان نوراللهی +989153156729 کانال سروش: @mobaheseaghayed 🌷ما مسافر سفر بی‌نهایتیم...
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُون (سوره مبارکه حشر آیه 18) با توجه به این آیه شریفه، «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ» اشاره دارد به این که نفوس، باید به خودشان نگاه کنند نه به ظهور و بروزاتشان. پس: 1.نفْس‌ها باید محاسبه کنند. 2. نفْس‌ها باید محاسبه شوند. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
در آیه 18 سوره مبارکه حشر می‌فرماید: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ»، هر نفسی دقیق بنگرد در آن چه پیش فرستاده است. نفرموده: «وَلْتَنْظُرْ اَعْمالَه»، اعمالش را بنگرد. پس به جای «ما قَدَّمَت»، از «ما عَمِلَت» استفاده نکرده است. نکته‌ آن، شاید این است که گاهی ظاهر عمل زیباست، ولی آن چه انسان پیش می‌‌فرستد، کاملاً کریه منظر و زشت است. عمل ممکن است نماز یا روزه، حج یا جهاد باشد، اما آن چه پیش می‌فرستد، عملی باشد که به صورت مار و عقرب و سختی و آتش فرستاده شود. یعنی باید بررسی کرد اعمال با چه انگیزه‌‌ها و چه حالات و چه ویژگی‌ها و در چه موقعیت و با چه توانی انجام شده است؟ اگر کسی که توان دارد صد میلیون تومان یک جا کمک کند، دو هزار تومان کمک کند، در مقابل عقل و وجدان خود، کار خوبی انجام داده است؟ پس عمل، باید با تمام آن چه به آن مرتبط است مورد ارزیابی قرار گیرد و عمل به تنهایی، برای ما کفایت نمی‌‌کند. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
✨ ✨✨ ✨✨✨ ✨ـ⁣⁣⁣⁣﷽ـ⁣⁣⁣⁣✨ ✨اول عبادت این است که ورودی ها و خروجی های شکم و زبان کنترل شود.✨ ⚜ جلسه هفتگی موسسه راه حق 🔹 نماز جماعت مغرب و عشاء 🔹 قرائت قرآن 🔹 بیان احکام و آداب (سنن النبی) 🔹 سخنرانی حجةالاسلام و السلمین آقاشیخ روح الله رضایی تهرانی 🔹دعای کمیل و ذکر توسل ⚜ زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ⚜ مکان : خیابان دانشگاه، دانشگاه ۵، مسجد و رضویه میرزای ناظر ⚜ با عشق و شوق الی الله و سر وقت جلسه بیاییم. سروش: splus.ir/rahehagh.com ایتا: eitaa.com/rahehagh
یکی از پیام‌های «ما قَدَّمَت» این است که حالت حرکت و فعل، باید به اضافه‌ی فعل ارزیابی شوند. یعنی این کار با چه کیفیتی و با چه روشی انجام شده است؟ گاهی ممکن است کار خوب، با روش نامناسب، انجام شود. قرآن می‌فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْف (سوره اعراف آیه 199) عفو را رویه‌ی همیشگی خود قرار بده و به نیکویی به نیکی‌ها امر کن. نمی‌فرماید: «وَ أْمُرْ بِالْمَعْروف»، یعنی به کارهای معروف امر کن. بلکه می‌فرماید: به کارهای معروف و آن‌هم به روش معروف و خوب امر کن. یعنی هم باید آن عمل مورد امر قرار گرفته، و هم روش امر کردن، معروف و صحیح باشد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
دعای ندبه ۱۹ آبان. اندرزگو.m4a
33.72M
🔹سخنرانی بعد از دعای ندبه 🎙حجت الاسلام والمسلمین آقاشیخ علیرضا اندرزگو 🕗جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 🕌مسجد و رضویه میرزای ناظر 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
گاهی ما کار خوب را به روش بد انجام می‌دهیم. انجام کار خوب ولی با روشی بد، آثار منفی بیشتری دارد. مثلاً می‌‌خواهیم امر به معروف کنیم ولی خودمان را هم، روی امرمان تحمیل می‌‌کنیم. یا نهی از منکر می‌کنیم در حالیکه در باطن، خوشایند و ناخوشایند خودمان را در نظر گرفته‌ایم. مثلاً اگر از کسی خوشمان نیاید، آیا نهی از منکری که او را می‌کنیم با نهی از منکری که دوست و فرزند و برادر خود را می‌‌کنیم، یکسان است؟ پس علاوه بر فعل، روند تشکیل فعل هم مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
علاوه بر فعل، روند تشکیل فعل هم مهم است. این تذکر، در جاهای مختلف و به شکلهای گوناگون داده شده است. به عنوان مثال خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ‏ طَعَامِه (سوره عبس آیه 24) پس انسان باید به غذای خودش، خوب نظر کرده و با دقت بررسی کند. روایتی ذیل این آیه نقل شده است: عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ‏» قَالَ: قُلْتُ: مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ: «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ، عَمَّنْ يَأْخُذُهُ‏؟» (الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏1، ص: 123) یعنی انسان باید نگاه کند که علم خود را از چه کسی می‌‌گیرد؟ یعنی روند شکل گیری علم و حالات معلم، در نفس شاگرد مؤثر است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
محاسبه صرف اعمال خیلی راحت است و نیاز به نظر ندارد. کافی است حافظه‌ کسی خراب نباشد. مثلاً الان سی سال از بلوغ من می‌‌گذرد، پس باید سی تا سیصد و شصت و پنج روز را در هفده رکعت نماز ضرب کنم که این کار را می‌‌شود با ماشین حساب، حساب کرد و این کار نیازمند فعل «وَلْتَنْظُرْ» با ریشه‌ی نظر نیست. نظر به معنای دیدن نیست بلکه موشکافی و بررسی‌های دقیق و عمیق است. حال با این دقت در آیه متوجه می‌شویم بسیار کم هستند کسانی که محاسبه مقبولیت عمل را دارند. افرادی که مقبول شدن را نظر دارند نه صرفاً انجام عمل را. این که عمل، چه صورت باطنی پیدا کرده مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
یکی از شاگردان استاد ما، از ایشان سؤال کرد بین دو نفر از اساتید کدام را انتخاب کند، که یکی از آنان نفر اول در تدریس و بسیار مدرّس ماهری بود و دیگری نفر دوم در تدریس بود و به اندازه‌ی نفر اول مهارت در تدریس نداشت آنهم با فاصله‌ای محسوس؟ استاد ما فرمودند: نزد نفر دوم برو با این که به اندازه‌ی نفر اول در روش تدریس مهارت ندارد. شاگرد رفت و بعد از مدتی گفت: ولی درس آن استاد اولی چیز دیگری است! استاد ما تأکید داشتند: با این حال، درس استاد دوم برو چرا که آن شخص، آثار مثبت در نفس تو می‌‌گذارد در حالی که تو به آن واقف نیستی، و آثارش، بیشتر از فرد اولی است که مطالب را خیلی بهتر بلد است. اثر تخریبی‌ که نفس یک استاد غیر مهذّب می‌گذارد، خیلی بیشتر از آثار حَسَن و ظاهری اوست. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
باید دقیق بررسی کنیم، عمل ما که به صورت محصول شکل‌گیری نهایی درآمده، با چه روش و چه توجّهاتی، آماده شده است؟ . یعنی هم بايد در عمل و فعل و هم نحوه‌ی انجام دادن آن، نظارت و محاسبه باشد. مثلاً یک نفر به من توهینی کرد و من سکوت کردم، ولی سکوت من به خاطر ترس بود نه به خاطر عفو و گذشت. در اینجا نباید این عملم را به حساب سکوت مورد نظر خداوند گذاشته و خود را تحسین کنم. کما این که اگر نمی‌ترسیدم ممکن بود پاسخ آن فرد را داده و یکی به‌‌گوش او هم می‌‌زدم. به‌ این عمل نمی‌‌شود نمره مثبت داد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
حالات مختلف حرکت انسان در به انجام رساندن یک فعل باید لحاظ شود و در محاسبه بیاید. . مانند این که شعار یک فرد کاسب آن باشد که: من ارزان فروشی می‌کنم تا مشتری من زیاد شود. ارزش اخلاقی این عمل صفر است. چون هدف او چیز دیگری است. به همین خاطر اگر زمانی گران فروشی باعث باکلاسی و جذب مشتری بیشتر شود، این فرد دیگر ارزان فروشی نکرده و اجناس خود را گران خواهد فروخت. پس هم عمل و هم نحوه‌ی انجام و مراحل شکل‌‌گیری از فکر اولیه‌ی آن، تا شکل‌گیری انگیزه، و وقوع خارجی آن، مهم است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
اعمال خود را با تعلّل در آنها بی‌ارزش نکنیم باید در محاسبه‌ عمل این نکته را لحاظ کنیم که آیا عمل را با تعلّل انجام داده‌ایم یا نه؟ در جریان کربلا عده‌ زیادی از توّابین در کوفه کشته شدند ولی با تعلل و پس از شهادت امام حسین علیه السلام. عمل آنان چه قدر می‌ارزد؟ با اینکه با دستگاه ظالم جنگیدند و کشته هم شدند ولی در زمانی که موقعیت امتحان گذشته و تمام شده بود. مثل این که من بعد از امتحان، دو روز درس بخوانم. دیگر از آن امتحان مردود شده‌ام و حال باید برای امتحان بعدی بخوانم. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
✨ ✨✨ ✨✨✨ ✨ـ⁣⁣⁣⁣﷽ـ⁣⁣⁣⁣✨ ✨مومن هر لحظه باید این سوال را از خود داشته باشد که خدا الان از من چه می خواهد✨ ⚜ جلسه اخلاق 🔹 نماز جماعت مغرب و عشاء 🔹 قرائت قرآن 🔹 بیان احکام و آداب (سنن النبی) 🔹 سخنرانی حجةالاسلام و السلمین آقاشیخ روح الله رضایی تهرانی (ساعت ۱۷:۴۵) 🔹قرائت سوره الرحمن 🔹مناجات و ذکر توسل ⚜ زمان: پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ ⚜ مکان : خیابان دانشگاه، دانشگاه ۵، مسجد و رضویه میرزای ناظر ⚜ با عشق و شوق الی الله و سر وقت جلسه بیاییم. سروش: splus.ir/rahehagh.com ایتا: eitaa.com/rahehagh
باید به مؤمنین دیگر خوش‌بین، و به خود بدگمان باشیم این دقت ها و ظرافتهایی که در محاسبه گفته شد برای دقت در خودمان است. چون ما امر شده‌ایم تا در ارتباطات عرفی با سایر مؤمنین، با خوش بینی به عمل خارجی آنها نگاه کنیم. ما مأمور هستیم خودمان را محاسبه ذره بینی کنیم نه دیگران را، بنابراین در مقابل رفتارهای دیگران باید ذهن را از سوءظن خالی کرده و کارهای آنها را حمل بر صحت کنیم و اگر کاری به نظر ما ظاهراً ناموجّه آمد، آنرا حمل بر خیر کرده و اینگونه در نظر بگیریم که لابد انگیزه‌ای خیر داشته و یا عمدی در کار نبوده است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
قرائت قرآن حجه الاسلام والمسلمین مهدی پور.mp3
13.34M
آیات ۷۰ الی ۸۳ سوره بقره حجةالاسلام و المسلمین مهدی پور 🗓 پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
سنن النبی حجةالاسلام و المسلمین میرزایی ۲۵آبان.mp3
18.81M
حجةالاسلام و المسلمین میرزایی پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
جلسه 25 آبان_2.mp3
27.76M
سخنران حجةالاسلام‌والمسلمین آقا شیخ روح الله رضایی تهرانی پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
قرائت قرآن سوره الرحمن_استاد همایونی.mp3
22.04M
سوره الرحمن استاد همایونی پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
جلسه 25 آبان_4_1_2.mp3
40.6M
مناجات تائبین حجةالاسلام و المسلمین مهدی پور 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
«وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ» یعنی: اولاً هم به عمل، هم به حواشی عمل و هم روند شکل‌گیری و نحوه‌ی انجام آن، دقت شود. ثانیاً یعنی دقت کنیم عمل ما تبدیل به چه شده و شکل واقعی آن چیست؟ اگر «ما عَمِلَت» بود یعنی عمل را با نحوه‌ی انجام آن ببینیم و بررسی کنیم. اما «ما قَدَّمَت» یعنی آن چه که فرستاده‌ایم، ببینیم شکل واقعی و نهایی آن چه فرستادیم چه بوده است؟ ثالثاً «ما قَدَّمَت» به جای «ما عَمِلَت» نظر به این نکته هم دارد که دقت کنیم آیا عمل مقبول شده است یا نه؟ یعنی نظر به صِرف انجام کار نیست که چند سال نماز خوانده است، چرا که این محاسبه کردن خیلی راحت است و نیاز به نظر ندارد. کافی است حافظه‌ی کسی خراب نباشد. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com
چرا خداوند می‌فرماید: «ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» یعنی برای فردا پیش فرستاده است. در حالی که باید می‌‌فرمود «ما قدمت له» یعنی برای خودش پیش فرستاده است. آوردن لفظ فردا، اشاره به چند نکته دارد: این لفظ، نزدیک بودن و اتصال را می رساند که شدت نزدیکی به انسان است. همچنین، فردا یعنی صبح، یعنی اکنون در شب به سر می‌بریم. «غَد» از «غُدُو» به معنای سپیده‌دم و آغاز روز، گرفته شده است. 🔸مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی 🎬 برگرفته از جلسه ۹۳.۵.۱۶ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... http://rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh 🆔 splus.ir/rahehagh.com