👈🏻صوتهای جدید استاد جاوید عزیز در مورد #تسلیم_و_رضا (صوتهای شماره 4 و 5👆👆👆
صوتها ادامه دارد...
یامهدی💐
همراهان گرامی راه جاودان عرض سلام و احترام؛
ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، ان شاءالله در مدت ماه مبارک رمضان مطالبی از کنترل خشم از کتاب"ما درون را بنگریم" در روزهای یکشنبه و دوشنبه تقدیمتان خواهد شد.
یامهدی💐
هدایت شده از M.ahmadi
💐بسم الله الرحمن الرحیم💐
🌺سلام بر دوستداران
و پیروان امیرالمومنین🌺
🌼لحظه ی همنشینی
با مولا علی (ع)🌼
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✨ حکمت ها ✨
✅ #حکمت شماره 18:
✨قَالَ علی (ع) :
مَنْ جَرَى فِي عِنَان اءَمَلِهِ عَثَرَ بِاءَجَلِهِ.
📜ترجمه حكمت شماره 18:
✨علی(ع) فرمود:
هر كه عنان مركب #آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد #مرگش بلغزاند و بر زمين زند.
✨#نهج_البلاغه✨
💐 یا مهدی💐
#http @rahejavedan
#http://eitaa.com/joinchat/1740570640Cb9036c01c1
ماه رمضان۱.mp3
12.09M
🌸✨🌸✨🌸
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_اول
✨از مجموعه های صوتی بدون حضار(فروردین۹۹)
#استاد_خانم_جاوید
☀️مهمان باید تلاش کند اخلاق و افکار ورفتارش متناسب با صاحب خانه باشد...
☀️خالق هستی ما را با میهمانی خودش شایسته کرامت قرار داده و بیچاره کسی است که در این ماه پربهانه برای بهتر شدن برای رشد و کمال از آمرزش خداوند محروم شود و بهره ای نبرد...
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
بسم الله الرحمن الرحیم🌸
سلام بر شما مهمانان خوب خدا🌸
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
تربیت قوهٔ غضب۱
ان شاءالله در ماه رمضان در مورد تربیتِ قوهٔ غضب، مطالبی محضر شما اعضای راه جاودان هدیه میشه.
مقدمه 👇🏻
نکته بعدی برای شناخت خود این است که بدانید سه قوه در اختیار دارید:
سه قوه غضبیه، وهمیه و شهویه
تا
در این دنیا بتوانید با عزت و با فکرت و با لذت زندگی کنید (قوۀ غضبیه←عزت، قوۀ وهمیه← فکر و اندیشه، قوّۀ شهویه←خواستن و انگیزه و لذت).
💫✨🌸💫✨🌸💫✨🌸
سؤال:
شما چه شکلی هستید؟ شکل واقعیِ شما زیباست یا نازیبا و منفور..؟
به قول حضرت امام خمینی
👈🏻برای انسان علاوه بر جسمِ ظاهر، مملکتِ باطن هست که هر چه در ظاهر است از آنجا تنزل میکند.
😊در این دنیا صورتی در کمال حسن و نیکویی داریم اما
شکل ملکوتی ما تابع ملکات نفس و خُلق باطنی ماست.
اگر خُلق باطنی ما، انسانی باشد صورتِ ملکوتی ما نیز انسانی است
اما اگر ملکات ما غیرانسانی باشد شکل واقعی ما هم انسانی نیست.
🔹منشأ تمام ملکات حسنه، سیئه و صورتهای ملکوتیِ ما سه قوه فوقُالذّکر میباشند.
ادامه تربیت قوهٔ غضب۱
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔹 اگر این سه قوه/غضب و وهم و شهوت/، بدون تربیت، درکنترل خودِ دانی رها شوند بین افکار و احساسات هماهنگی وجود ندارد که
به دلیل این ناهماهنگی، نوعی آشفتگی و جنگ داخلی در وجودِ انسان ایجاد میشود و مانع آرامش درونی است
اما
اگر این سه قوه، تسلیم خودِ عالی که تحت تعلیم پیامبر عظیم الشأن* است باشند این قوا از جنود رحمانی شده و جنگ داخلی متارکه میگردد و در قیامت هم انسان به شکل انسان و مستقیم القامت محشور میشود اما اگر سرخود رها شوند از جنود شیطانی شده به خواست شیطان عمل میکنند (مثلاً شیطان برای آسیب زدنِ رابطه والدین و فرزند از قوه غضب استفاده میکند والدین به وسوسهٔ شیطان، فرزندشان را کتک میزند و...).
🤔‼️❓❗⁉️
شما دوستان از این سه قوهای که در اختیار دارید چگونه استفاده میکنید؟
❓غضب، شما را حرکت میدهد یا شما به موقع و به جا غضب را به کار میبرید؟
❓از قوه خیالتان برای مرور خاطرات بد گذشته استفاده میکنید یا برای تفکر به راههای بهتر زندگی کردن و مدرک عالی دنیاداری گرفتن؟
و...
ان شاءالله* ابتدا به قوهٔ غضب میپردازیم به این امید که
در پایان جلسات،
بتوانیم خشم خود را بیش از قبل تحت کنترل درآوریم.
http://eitaa.com/rahejavedan
و
https://chat.whatsapp.com/Eoifs0IdYVRD3tMfSCUcQM
یامهدی 💐
ماه رمضان-2.mp3
12.21M
🌸✨🌸✨🌸
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_دوم
✨از مجموعه های صوتی بدون حضار(فروردین۹۹)
#استاد_خانم_جاوید
☀️اهمیت افطاری دادن
☀️شرکت در همایش مواسات و کمک مؤمنانه
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
May 11
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
#با_قرآن_کریم
سلام بر سردار قهرمان غیرتمندِ عزیزمان
✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱
آیهٔ ۷ سوره آل عمران میفرماید: او که قرآن* را بر تو نازل فرمود از آن، آیاتی محکم است که
مادر کتاب، یعنی اصل و مَرجعِ سایر آیات، محسوب میشود و آیات دیگر متشابهات هستند واما کسانی که در قلبشون زیغ و میل به باطل هست از پی متشابه میروند تا فتنه و از خودشون تاویل برای آن آیات بسازند در حالیکه جز خداوند* تاویل آن را نداند در حالیکه راسخونِ در علم، میگویند به همهٔ قرآن* ایمان داریم که همه آیات/محکم و متشابه/ از جانب پروردگارماست و این مهم را درنمیابند الا صاحبان تعقل.
✨
آیات قرآن* بعضی کاملا واضح هستند و هر انسانی آنها را فهم میکند قرآن* این آیات را به عنوان مرجع و راهنمایی برای تشخیص منظورِ سایر آیات، معرفی میفرماید.
در مورد جنگ و زن و... سوء استفاده ها و تفسیر به رای هایی از آیات قرآن* میشود.
مثلا
از آیات جنگ، آیهٔ ۱۹۰سوره بقره آیه مادر هست که سایر آیات جنگ با توجه به آن باید روشن شوند که میفرماید در راه خدا* با آنها که باهاتون میجنگند بجنگیداما ظلم و تعدی نکنید که خداوند ظالمان رو دوست ندارد/وای برآنکه خداوند* او را دوست ندارد! /
👈اما اهل فتنه و شُبهه برای اینکه اسلامِ منطقی و مهربان را دینی خشن جلوه دهند میگویند در قرآن* آمده که هرجا کافران را دیدید گردن بزنید! در حالیکه آیهٔ مادر، جنگ را منوط به آغازگری جنگ از طرف دشمن میداند و عملاً هم هرگز معصومان آغازگر جنگ نبوده اند.
یا
هرگز در اسلام کشتن انسانها هدف نبوده است بلکه
حتی در جنگها دستور برای مسلمانان بوده که از کشتار بپرهیزند برای همین زن و پیر و کودک و کسی که سلاح بر زمین گذاشته و تسلیم میشود را حق ندارند بکشند.
همانطور که در جنگ با داعش، دستور فرمانده کل قوا همین بود که طوری تدبیر کنید که از دو طرف کمتر افراد کشته یاشهید شوند.
گاه شاهدیم که بدون توجه به آیاتِ مادر آیاتی که دستورالعمل شرایطی هست رو به عنوان آیهٔ مستقل، مطرح میشود و نتیجهٔ دلخواه از آن گرفته میشود این خلاف خواست خداوند* است.
باید
قرآن* و پیامبر رحمتش را شناخت و مطابق شناختی که از مومنانِ عاملِ به قرآن* هست در مورد اسلام نظر داد.
یامهدی 💐
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
ماه رمضان-3.mp3
14.55M
🌸✨🌸✨🌸
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_سوم
✨از مجموعه های صوتی بدون حضار(فروردین۹۹)
#استاد_خانم_جاوید
☀️اهمیت تفکر در نفس و احوال و اعمال خویش...
☀️بررسی لغزشگاههای اندیشه...
☀️بررسی این فرموده امام حسن علیه السلام"عجب از کسانی که در مورد مأکولات می اندیشند اما در خصوص افکار و معقولاتی که وارد ذهن میکنند دقت نمی کنند"...
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
#بزرگداشت_مقام_معلم
🌸🍃🌸🍃🌸
✨مقام و حقوق استاد از منظر #شهيد_ثاني (ره):
🌺آداب و آئين زندگاني شاگرد با استاد و راهبر و پيشواي خود و وظائف ضروي او در بزرگداشت حرمت وي از منظر شهيد ثاني (ره):
۱- ضرورت کاوش و جستجو از استاد و معلم لايق و شايسته.
۲- بايد استاد را به عنوان پدر واقعي و روحاني تلقي کرد.
۳- استاد را بايد به عنوان پزشک معالج جان و روان بر شمرد.
۴- ارج نهادن به استاد و تجليل از مقام علم و دانش.
۵- تواضع و فروتني در برابر استاد.
۶- لزوم ترجيح رأي و نظريه استاد بر رأي و نظريه خود.
۷- بايد از استاد با احترام ياد کرد.
۸- حق شناسي از استاد و سرمشق گرفتن از او.
۹- سپاسگزاري از ارشاد و هشدارهاي استاد.
۱۰- تحمل جور و تندرويهاي استاد.
۱۱- بايد در انتظار استاد و شرفيابي از محضر او بسر برد.
۱۲- رعايت ادب و نزاکت براي ورود به مجلس خصوصي استاد.
۱۳- آراستن و پيراستن برون، و آمادگي درون به هنگام ورود بر استاد.
۱۴- آمادگي روحي و ذهني شاگرد براي استاد.
۱۵- آمادگي روحي و ذهني شاگرد براي درس.
۱۶- نبايد شاگرد، مانع استراحت استاد گردد.
۱۷- وقت تدريس را نبايد بر استاد تحميل نمود.
۱۸- تنظيم کيفيت جلوس شاگرد در محضر استاد.
۱۹- تعيين جهت جلوس، شاگرد، کجا و چگونه در جلسهي درس قرار گيرد؟
۲۰- شاگرد بايد مراقب حرکات و رفتار و حالات خود در محضر استاد باشد.
۲۱- تنظيم صدا و مواظبت از رفتار و گفتار در پيشگاه استاد.
۲۲- رعايت لطف بيان هنگام گفتگوي با استاد.
۲۳- جبران و تدارک کمبودهاي سخن استاد با اشارت لطيف.
۲۴- رعايت ادب و نزاکت در خطاب به استاد.
۲۵- ناديده گرفتن سبق لسان و لغزش زبان استاد.
۲۶- پيشدستي نکردن شاگرد به پاسخ پرسشها در محضر استاد.
۲۷- لزوم تمرکز حواس و استماع دقيق به سخنان استاد.
۲۸- ارج نهادن به توضيحات استاد.
۲۹- عدم تکرار سوالهاي فرساينده و تلف کنندهي فرصت.
۳۰- سوال به موقع شاگرد.
۳۱- دلنشين بودن سوال شاگرد.
۳۲- نبايد از سوال و پرسش به خاطر شرم و حيا دريغ کرد.
۳۳- شهامت شاگرد در اعتراف به عدم درک مطلب علمي.
۳۴- ايجاد آمادگي براي سرعت انتقال در فهم سخن استاد.
۳۵- رعايت نزاکت و ادب در اخذ و عطاء.
۳۶- رعايت نکتههاي باريکتر از مو در ارج نهادن به مقام استاد.
۳۷- حفظ حريم استاد به هنگام جلوس و اقامهي نماز.
۳۸- کوششهاي بي دريغ شاگرد نسبت به استاد.
۳۹- بي بند و بار نبودن شاگرد از لحاظ جلوس در محضر استاد.
۴۰- بايد حرکت و راه رفتن در معيت استاد نمايانگر احترام و محبت به او باشد.
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
بسم الله الرحمن الرحیم🌸
سلام بر شما فرهیختگان که مراقبید مقابل ضعیفتر ها عصبی نشوید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
تربیت قوهٔ غضب۲
🔹غضب حرکتی نفسانیست که در اثر شهوتِ انتقام همچون مشعلی در غارِ وجودِ انسان، مُشتعل شده و دودِ آن روی عقل و تدبیر را میپوشاند.
(بیشتر جنایات، فتنهها و کارهای فجیع در اثر غضب واقع میشود).
😡شخصِ غضبناک اگر چیزی خلافِ مطلوبِ او اتفاق بیافتد رگهایش متورم و جوشش قلبش حادث میشود
مثل
👹 دیوانهها و حیوانات درنده از جادۀ انسانیت خارج میگردد و بدون ملاحظۀ عواقب، نامتناسب با جُرم، تهاجم و تنبیه میکند و اطوارِ قبیح از او صادر میگردد / اداهای زشت در می آورد😲حتی
به حیواناتِ بیشعور و جماداتِ بی جان، غضب کرده، زمین و زمان را دشنام میدهد
او همچنان که مالکِ قوه غضبیّۀ خود نیست مالک عقل، دست، پا و زبان خود نیست.
چشم، لب و دهان را طوری بدترکیب میکند که اگر آینه دستش دهند از زشتیِ صورت خود خجل و شرمسار میشود!😫
🌩️🌨️🌊💥⚡🔥❄️🌑🥀🍂
http://eitaa.com/rahejavedan
و
https://chat.whatsapp.com/Eoifs0IdYVRD3tMfSCUcQM
یامهدی💐
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
ادامه تربیت قوهٔ غضب۲
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مقایسهٔ لحظاتی که خودِ دانی بر وجودمان حاکم است و لحظاتی که خوِ عالی بر وجودمان حاکم میشود:
🍁شخص دانی:
انسانی عصبی و داغون
شخصیتی اضطراب آور
🌳انسان عالی:
آرام و با ثبات
شخصیتی آرامش بخش و امنیت بخش
🍁نامتناسب با جُرم، خشم میگیرد و تنبیه میکند
🌳 متناسب با جرم خشم میگیرد و از حد نمیگذراند
🍁اگر ارتباط گیرنده (همسر، فرزندان و..) نافرمانی کند یا مطابق میلش عمل نکند عکس العملش: پرخاش، ناسزا، خودزنی، ضربه زدن یا شکستن وسائل است
🌳در مورد غیر اصول به هم نمیریزد.
🍁زیاد نیاز به عذرخواهی پیدا میکند و میگوید دست خودم نبود
🌳نیاز به عذرخواهی پیدا نمیکند و برخوردش عاقلانه است
🍁غضب را برای تهدید، زورگویی و ترساندنِ دیگران به کار میبرد و اطرافیان از وی در وحشتند
🌳از قوه غضبیه برای حمایت از زیردستان، کودکان و امنیتْ بخشیدن استفاده میکند.
🍁به خانه که میرسد خانواده نگرانند، میترسند و ميگویند: آمد مواظب باشید عصبانی نشود
🌳وقتی به خانه میرسد همه خیالشان راحت میشود که مَأمن آمد.
🍁از داد زدن برای بَرده کردن و چشم گو کردن دیگران (فرزندان، همسر و..) استفاده میکند و همچو تمساح، وقتی عصبی هست همسرش را میخورد!
🍁آنجا که طرفش از وی ضعیفتر است فرعونی میکند قلدری کرده و میزند
🌳 قوه غضبیه را برای توانمندی و ابهتِ مهربان استفاده میکند تا مورد ظلم، واقع نشود نه از اطرافیان و نه از دشمنان.
🍁غضبش برای ظلم کردن است (تو سری زدن)
🌳غضبش برای ظلم پذیر نبودن است (توسری خور نبودن)
http://eitaa.com/rahejavedan
و
https://chat.whatsapp.com/Eoifs0IdYVRD3tMfSCUcQM
یامهدی💐
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
#مشاوره
#اصلاح_ارتباط_با_خود
🌸🍃🌸🍃🌸
#سؤال
استاد گرامی
بنده در مورد مشخصات خود دانی و عالی سوال داشتم٬ دانی یا عالی بودن به صورت محض هستند٬ در صورتیکه هر فردی ممکن هست ترکیب این دو خصوصیت رو با هم داشته باشد یعنی نه دانی محض نه عالی محض
شخصیت چنین آدمی راچطور برآورد میکنید؟
سپاس
🌸🍃🌸🍃🌸
#پاسخ_استاد_خانم_جاوید
سلام خوبِ خدا. معصومان تمام لحظات، خودِ عالی فرمانده وجودمبارکشون بوده
ولی غیر معصوم مانند امثال ما
گاه در فاز عالی هستیم گاه دانی
/ابتدای تولد که دانی، فرمانده هست بعد اینکه چقدر خودسازی کنیم چقدر اراده و ایمانمون قوی باشه و طبق اون انتخابهامون در طول روز، برتر باشه فرماندهی از دانی گرفته به عالی داده میشه/
پس
اکثر ما انسانها
در منطقه فروفرایی زندگی میکنیم گاه در نقاط فرومایگان و گاه در نقاط انسانهای عالی
و
تفاوتمان در این است که نمودار زندگیمون در کدام نقاط بیشتر و ادامه دارتر است.
دانیها بیشتر در نقاط فرو هستند و رفتارشان کوچک و اهدافشان کوتاه قد است
عالیها که درجات مختلف دارند بیشتر روز، رفتارشان بزرگوارانه است و هرگاه
رفتار خود را در شأن فرومایگان ببینند سریع با کمک واعظ درونی، خود را به جایگاه برتر میرسانند و مثلا در غصه و حرص خوردن و عصبی بودن زیاد نمیمانند و زود با توبه و محبت و گفتارنیک جبران میکنند.
یامهدی 💐
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan
هدایت شده از M.ahmadi
💐بسم الله الرحمن الرحیم💐
🌺سلام بر دوستداران
و پیروان امیرالمومنین🌺
🌼لحظه ی همنشینی
با مولا علی (ع)🌼
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✨ حکمت ها ✨
✅ #حکمت شماره 19:
✨قَالَ علی (ع) :
اءَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلا وَ يَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُهُ.
📜ترجمه حكمت شماره 19:
✨علی(ع) فرمود:
از لغزش های #جوانمردان درگذرید، زیرا هرکس از ایشان بلغزد، #خداوند دستش را بگیرد و بلندش نماید.
✨ #نهج_البلاغه ✨
💐 یا مهدی💐
#http @rahejavedan
#http://eitaa.com/joinchat/1740570640Cb9036c01c1
بسم الله الرحمن الرحیم🌸
سلام بر شما خوش رویان که لبخندتان را از خانواده دریغ نمیکنید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
تربیت قوهٔ غضب ۳
لطفا کمی تفکر👇🏻
سؤال:
❓آیا قوه غضبیّه در اختیار خودِ عالی شما و از جنودِخداوند* است (ارتباطی برتر) یا
در اختیار خودِ دانی شما و از جنود شیطان است (ارتباطی آسیب دیده)!؟
❓آیا با این هیکل و سن و سال، اگر کودکی با شما مخالفت کرد همچون غولی خمشگین👺 بر سرش فریاد میزنید؟
تصور بفرمایید 👶🏻فرزند کوچک شما وقتی مانند هیولا به سمت او میروید چه احساسی دارد؟ حقش نیست.😫
❓ آیا اطرافیان از جمله فرزندتان، از ترسِ غضبِ شما رام شماست؟ مگر تا کی توان زورگویی دارید؟
✖️ بترسید از اینکه با کینۀ شما بزرگ شود و در مقابل شما بایستد. 😟
❓اگر یک 🦟پشه یا مگس کوچک چند بار بیاید و اطراف شما بنشیند و آن را بپرانید مگس دوباره بیاید عصبانی میشوید؟... مگس بیچاره با تمام جثه چندبار میآید و شما مزاحم کارش میشوید اما عصبانی نمیشود و پشتکار دارد اما
شما فقط دستتان را حرکت میدهید درست است عصبانی شوید؟؟؟🤔
اینها همه یعنی قوه غضبیه تحت سلطه خودِ دانی است و لازم است آزاد شود تا دچار آفات آن نگردید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
http://eitaa.com/rahejavedan
و
https://chat.whatsapp.com/Eoifs0IdYVRD3tMfSCUcQM
یامهدی💐
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨✨...وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ...
☀️...⁉️ شما چه شکلی هستید؟ شکل واقعی شما زیباست یا نازیبا و منفور...؟
#اصلاح_ارتباط_با_خود
#کنترل_خشم
#کتاب_ما_درون_را_بنگریم
eitaa.com/rahejavedan
https://ble.im/rahejavedan