eitaa logo
راه زلفا
68 دنبال‌کننده
23.4هزار عکس
11.3هزار ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تشویق شوذب در روز عاشورا شوذب را که همراه خود به کربلا آورده بود. مخاطب قرار داد و گفت: ای شوذب! امروز چه در خاطر داری؟ شوذب گفت: می خواهی چه در خاطر داشته باشم؟ قصدکرده ام با تو در رکاب پسر پیامبرخدا(ص)مبارزه کنم تا کشته شوم. عابس گفت: گمان من هم به تو همین بود. هم اکنون به خدمت آن حضرت بشتاب تا تو را چون دیگر یاران در شمار شهدا به حساب گیرد; زیرا در این ساعت اگر کسی همراهم بود که من به او از تو نزدیکتر بودم به رفتنش بسیار خرسند می شدم، بدان که از پس امروز چنین سعادتی به دست هیچ کس نیاید. بدین جهت، سزاوار است در چنین روزی در حد توان به دنبال اجر و ثواب برویم، زیرا از پس امروز عملی در کار نیست و روز جزا فرا می رسد. شوذب خدمت حضرت شتافت و پس از رخصت میدان رفتن، سلام وداع گفته، روانه میدان شد و جنگید تا به فیض شهادت نائل آمد.
پس از شهادت شوذب وارد میدان رزم شد و در برابر امام ایستاد. به آن حضرت سلام کرد و این گونه گفت: ای اباعبدالله! آگاه باش، به خدا سوگند، بر روی زمین خواه نزدیک یا دور، کسی نزد من عزیزتر از شما نیست، و کسی را چون شما دوست ندارم. اگر قدرت داشته باشم که ظلم را از شما به چیزی که عزیزتر از جان و خونم باشد دور کنم، چنین خواهم کرد. سلام بر شما ای اباعبدالله! شهادت می‎دهم که بر هدایت شما و هدایت پدرتان استوار هستم.
علامه مجلسی اضافه می کند: عابس فریاد می کشید: «الا رجل،الا رجل; آیا هماوردی نیست، آیا مردی نیست که به جنگ من بیاید؟» لشکر ابن سعد همچنان از نزدیک شدن به او خودداری می کرد، این کار برابن سعد ناگوار آمد. بدین جهت، فریاد کشید: او را سنگباران کنید. سپاه به دستور او از هرسو عابس را سنگ باران کردند. عابس وقتی هجوم ناجوانمردانه دشمن را دید، زره از تن به در کرد و پشت بند را گشود و به دور انداخت و کلاه خود را هم از سر بیفکند تا بلکه جرات کنند به نبرد او بیایند ربیع گوید: چون چنین دیدم، به عابس گفتم: آیا پرهیز نمی کنی و وحشتی نداری که در گرماگرم جنگ سربرهنه ای؟! عابس در پاسخ گفت: آنچه از سوی دوست به دوست برسد، آسان است. ربیع می گوید: به خدا قسم می دیدم که عابس به هر طرف که حمله می کرد، زیاده از دویست تن از پیش او می گریختند و بر روی یکدیگر می ریختند. به تعبیر مرحوم ملاحبیب الله شریف(به نقل از برخی راویان): «فوالله لقد رایت الناس یجفلون من بین یدیه کما یجفل الغنم من الذئب وهو یفرس فیهم مثل الاسد و هو یضربهم یمینا و شمالا فقتل منهم تسعمائه فارس.» به خدا قسم، دیدم لشکر را در پیش انداخته و ایشان چنان فرارمی کردند مانند گوسفندانی که از گرگ فرار می کنند و او مانند شیرژیان میزند و می کشد و از چپ و راست می اندازد. او همچنان می غریدو می رزمید تا آن که لشکر ازهرسو او را به محاصره خود در آورده و از کثرت جراحت سنگ و زخم شمشیر و سنان وی را از پای درآوردندو به شهادت رساندند. او با نبرد قهرمانانه‎اش بیش از دویست نفر از آن ذلیلان را به خاک انداخت. سرانجام، طاقتی برای او نمانده بود که به محاصره دشمن درآمد. پس او را به شهادت رسانیدند و سر مبارکش را از بدن جدا ساختند. پس از شهادتش دیدم که بزرگ هر گروه می‎گفت: من او را کشته‎ام و دیگری می‎گفت: من او را به قتل رسانیده‎ام. هر یک از آن سپاه سنگدل برای فخر و شرف خویش تلاش می‎کرد تا کشتن او را به خود منسوب کند و سر بریده‎اش را به خود اختصاص دهد. ابن سعد به این نزاع پایان داد و گفت: او را یک نفر نکشته است. سپس دستور داد سر او به سوی کاروان کوچک کربلا پرتاب کنند.
عابس در زیارت رجبیه و ناحیه مقدسه این گونه مورد خطاب امام قرار گرفته است: السلام علی شوذب مولی شاکر؛ سلام بر عابس پسر شاکری.
شوذب، مولی شاکر، از اصحاب امام حسین (ع) و شهدای روز عاشورا، و از بزرگان شیعه در کوفه، پدرش عبدالله همدانی شاکری از بنی همدان بود. شوذب، جزو حفاظ حدیث بود، از امیرالمؤمنین امام علی (ع) حدیث شنیده و نقل می کرد. مجلسی در کوفه داشت که شیعیان به آنجا می آمدند تا از او حدیث بشنوند. او ایرانی تبار و بسیار جنگجو و شجاع و از چهره های شاخص مردم کوفه بود. در زمانی که مسلم بن عقیل وارد کوفه شد تا از مردم برای حسین بن علی (ع) بیعت بگیرد، شوذب با او بیعت کرد. سپس مسلم طی نامه ای برای حسین (ع) گزارشی از مردم کوفه داد و آن نامه را توسط «عابس بن ابی شبیب شاکری» یکی دیگر از یاران امام حسین به مکه فرستاد. شوذب در این سفر، همراه عابس به مکه رفت و در آنجا به امام خود، ملحق شد. از مکه نیز همراه امام بود تا به کربلا رسید.
روز عاشورا را به هنگام جنگ، او از پیشتازان جنگ بود، وقتی که عابس به او گفت: چه در دل داری و چه میخواهی بکنی؟ شوذب گفت: چه کنم؟ دفاع از فرزند رسول خدا. می جنگم تا کشته شوم. عابس به او گفت: من هم همین فکر را در مورد تو می کردم. پس بلند شو و نزد حضرت برو، تا او تو را در شمار یاران خود ببیند. زیرا که امروز روز عمل است و فردا، روز حساب و پاداش، برخیز و برو تا من پاداش مصیبت تو را از خدای خود، برای خودم بخواهم. شوذب به حضور امام خود رفت و از آن بزرگوار اجازه میدان گرفت، آنگاه شجاعانه جنگ کرد تا به شهادت رسید. پیکر مطهرش، به وسیله حضرت حسین (ع)، از میدان به خیمه شهدا، منتقل و بعد به وسیله قبیله بنی اسد، در مقبره دسته جمعی زیرپای اباعبدالله الحسین، مدفون است. نام او در زیارت ناحیه مقدسه آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤 رهبر معظم انقلاب: قصور بزرگی در به تصوير كشيدن دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده است 📝 شما مى‌بینید که این حضرات کُره‌اى‌ها - من از کار اینها خوشم مى‌آید - تاریخ ندارند؛ لذا میگویند «افسانه‌ى جومونگ»، افسانه‌ى فلان. یعنى از اوّل حساب را تصفیه میکنند؛ [میگویند] افسانه است، واقعیّت نیست. 🔻 یک‌چیزى در مى‌آورند، یک تاریخ براى گذشته‌ى خودشان درست میکنند، که وقتى یک جوان کُره‌اى به این فداکارى‌ها و به این شجاعتها و به این کارهاى عجیب غریبِ سینمایى نگاه میکند، خب احساس هیجان میکند، احساس هویّت میکند، احساس افتخار میکند. 🔻 ما اینها را در واقعیّت زندگى خودمان داریم، اتّفاق افتاده، پیش آمده؛ چرا از اینها استفاده نمیکنیم؟ به‌نظر من یک قصور بزرگى - نمیگوییم تقصیر؛ لااقل قصور بزرگى - اتّفاق افتاده است، باید جبران بشود. 🔻 به‌نظر من ما پنجاه‌سال دیگر هم بایستى درباره‌ى دفاع مقدّس بنویسیم، بگوییم، توصیف کنیم، تشریح کنیم، انواع و اقسام هنرها را به خدمت بگیریم، براى اینکه این حادثه‌ى عظیم را تبیین‌کنیم. / نسرا لرستان 🌷 @IslamlifeStyles
بسم ربّ المنتظَر موضوع: دعا در غیبت امام زمان ارواحنافداه جلسه: ۱۱ «وَ لَا كَشْفَ مَا سَتَرْتَ وَ لَا الْبَحْثَ عَمَّا كَتَمْتَ وَ لَا أُنَازِعَكَ فِي تَدْبِيرِك‏» ‌ «تا نخواهم پرده‌برداری از آنچه تو پوشانده‌ای و جستجوی آنچه را تو نهان داشته‌ای و با تو در تدبیرت نزاع کنم.»   خدایا! ما را به این باور برسان که معبودمان مدبر الاموری است علیم و حکیم، اگر با این يقین همراه باشیم دیگر برای ندانسته‌ها و ندیده‌هایمان به خداوند شکوه نمی‌کنیم؛ اگر زمان ظهور برایمان مجهول است جزع و فزع نمی‌کنیم؛ اگر خداوند امام زمانمان را از دیده‌هایمان پنهان کرده، به ساحت مقدس‌اش معترض نمی‌شویم.   سلامتی و فرج حضرت ولیعصر ارواحنافداه صلوات🌷
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📓 🖊 🎴 در برابر مصیبت اعظم 🔻 ⬅️تعبير ديگرى كه در زيارت عاشورا پس از عبارت« ثارالله وابن ثاره » شده، عبارت « وَالْوِتْرَ الْمَوْتُور »است كه به معناى مصيبت‏ زده و مظلومى است كه انتقام او گرفته نشده باشد. ⁉️ممكن است اين سؤال مطرح شود كه مگر مختار ثقفى با كشتن قاتلين امام حسين « علیه السلام» انتقام خون آن حضرت را نگرفت؟ مگر آنها در جهنم به عقوبت الهى و شديدترين عذاب‏ها كه فوق تصور ما است، گرفتار نيستند؟ 🔸 آنچه در كربلا ونيز در زمان شهادت ساير معصومين «علیهم السلام» اتفاق افتاده دو چيز است: 1⃣ - مصيبت عظيم يا شهادت مظلومانه ايشان كه با ريخته شدن خون مطهر و شريفشان و يا مسموم شدن آنها به‏ دست دشمنان صورت گرفته است؛ ▫️ در مقابل چنين مصيبتى كشته شدن ابن‏ ملجم و ابن‏ سعد و شمر و... و گرفتار شدن آنها به عذاب الهى به‏ عنوان قصاص خون كافى است. 2⃣ - مصيبت اعظم كه همان محروميت جامعه‏ انسانى از رهبرى و حاكميت خليفه خدا و امام معصوم و متخصص الهى با كنار زدن آنها از مقامى كه خداوند براى آنها تعيين كرده است. 🔺 شكى نيست نسبت به اين ظلم و جنايت بزرگ هرگز انتقام آنها گرفته نشده و جنايت و خسارت عظيمى كه بر جامعه انسانى در طول تاريخ شده است، هرگز جبران نشده است. 🔹آنچه كه مختار انجام داد، انتقام خون بدن امام حسين « علیه السلام» به‏ عنوان شخص حقيقى - و نه به‏ عنوان امام و خليفه خدا - بود. ✨ادامه دارد....
📓 🖊 🎴 در برابر مصیبت اعظم 🔻 🔹عبارت «و الوتر الموتور» نشان میدهد كه ماجراى عاشورا يك امر شخصى و تاريخى نبوده است كه تمام شده باشد بلكه امرى مربوط به همه جامعه انسانى و همه زمانها است و انتقام سيدالشهدا « علیه السلام» با كشته شدن قاتلين حضرت گرفته نشده است. 🔹سخن از خون بدن حضرت نيست بلكه سخن از »خون خدا« است كه در وجود همه انسانها جريان دارد. 🔸سخن از حسين « علیه السلام» به‏ عنوان يك شخص حقيقى نيست بلكه سخن از مظهر خدا و خليفه و نماينده او در روى زمين و يك شخصيّت حقوقى است كه به همه مردم روى زمين تعلق دارد. 🔻به همين علت است كه در زيارت عاشورا از خداوند میخواهيم كه انتقام خون خودمان را همراه حضرت مهدى (عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف) روزيمان كند و چنين عرض میكنيم «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَكْرَمَ مَقامَكَ وَ اَكْرَمَنى بِكَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِى مَعَ اِمامٍ هُدىً ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ» 🔹انتقام حسين « علیه السلام» به كشتن شمر و هم‏دستان شمر نيست بلكه به ريشه‏ كن كردن ظلم از سراسر جهان و نابود كردن طاغوت ها و يزيديان زمان است. ⬅️انتقام حسين « علیه السلام» يعنى بازگرداندن خون خدا در رگ‏هاى جامعه، يعنى قرار گرفتن خليفه خدا در رأس حاكميت جامعه جهانى. 🔻 به همين علت هم انتقام بايد همراه امام زمان « علیه السلام» و به‏ دست او انجام گيرد. 🔸وظيفه ما مقدمه‏ سازى ظهور و برداشتن موانع ظهور براى همراهى با حضرت در عمليات انتقام است كه جز با داشتن «روح انتقام» انجام اين وظيفه ممكن نيست. ✨ادامه دارد...