هدایت شده از مکتب حاج قاسم
@maktabehajghassem7d2733b645883577aada1b6f80f46e9038965928-240p.mp3
زمان:
حجم:
2.17M
🎐 #مکتب_حاج_قاسم | #نوای_مقاومت
🔊سخنرانی شهيد حاج قاسم سلیمانی در جمع سرداران سپاه و مردم
🔰 نشر دهید و همراه ما باشید
📌 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
هدایت شده از کاوش مدیا
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مقام پنتاگون:
📍خطر پهپادهای ایرانی از موشکهای بالستیک این کشور بیشتر است/این پهپادها سلاحهایی ارزان با قدرت تخریب بالا هستند که رهگیری آنها نادر است...
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
💎 مفاتیح الحیات
🔹برخی علوم مورد نیاز
🔹 سحرخیزی وکار
══════════
رسول خدا (ص) می فرماید:
سحرخیزی مبارک است و همه نعمت ها به ویژه روزی را می افزاید.
══════════
ڪانال راهی به سوی نور در پیامرسان ایتا:
eitaa.com/rahi_besoye_noor
راهی به سوی نور
#زندگینامه_حضرتعبدالعظیمحسنی
💢مختصری از زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
♦️عبدالعظیم علیه السّلام فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد . پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبة بن قیس .
♦️ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدّس مدینه واقع شده است و مدّت ۷۹ سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم علیه السّلام ، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده ، محضر مبارک امام رضا علیه السّلام ، امام محمّد تقی علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام را درک کرده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است .
♦️این فرزند حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم، از آنجا که از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است به حسنی شهرت یافته است .
♦️حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین ، آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن ، شناخت و معرفتی وافر داشت .
♦️ستایشهایی که ائمّه معصومین علیهم السّلام از وی به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادی علیه السّلام گاهی اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند، راهنمایی می فرمودند که از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می شمردند و معرّفی می فرمودند .
♦️در آثار علمای شیعه نیز، تعریفها و ستایشهای عظیمی درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، ثقه، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالیمقام و بزرگ یاد کرده اند؛ در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشّهداء، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.
♦️زمینه های مهاجرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به ری و سکونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو کرد؛ خلفای عبّاسی نسبت به خاندان حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و شیعیان ائمّه علیه السّلام بسیار سختگیری می کردند، یکی از بدرفتارترین این خلفاء ، متوکّل بود که خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت، و تنها در دوره او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام را در کربلا ، تخریب و با خاک یکسان ساختند و از زیارت آن بزرگوار جلوگیری به عمل آوردند.
♦️دیدار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سامرا با حضرت امام هادی علیه السّلام به خلیفه گزارش داده شد و دستور تعقیب و دستگیری وی صادر گشت، او نیز برای مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان می کرد و در شهرهای مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد می کرد و شهر به شهر می گشت تا به ری رسید و آنجا را برای سکونت انتخاب کرد.
♦️حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به صورت یک مسافر ناشناس ، وارد ری شد و در محلّه ساربانان در کوی سکّة الموالی به منزل یکی از شیعیان رفت، مدّتی به همین صورت گذشت . او در زیرزمین آن خانه به سر می برد و کمتر خارج می شد ، روزها را روزه می گرفت و شبها به عبادت و تهجّد می پرداخت، تعداد کمی از شیعیان او را می شناختند و از حضورش در ری خبر داشتند و مخفیانه به زیارتش می شتافتند، امّا می کوشیدند که این خبر فاش نشود و خطری جانِ حضرت را تهدید نکند .
♦️پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شیعیان شد، نزد او می آمدند و از علوم و روایاتش بهره می گرفتند و عطر خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می بوئیدند و او را یادگاری از امامان خویش می دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف می کردند ....
✨🌙✨🌙✨🌙✨
حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در ۴ ربیعالثانی، سال 173 هـ به دنیا آمدند.
📚 منابع :
1. مستدرکات علم رجال الحدیث : ج 4، ص 450. نور الآفاق.
✨ #اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب
https://eitaa.com/joinchat/2743861319C0fdcbf86c3
─┅═༅𖣔🌼🍃🌼𖣔༅═┅─
هدایت شده از بصیرت فاطمی
2.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍شخصیت و مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام.
🎙#امام_خامنه_ای مدظله العالی
@mhdiyar
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
سلام🦋
صبح پاییزی تون شاد و باطراوت🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
امام محمد باقر(ع): کسی که وضع ظاهرش بهتر از حال باطنش باشد؛ ترازوی اعمالش سبک است.
💎💎💎💎💎💎💎
در کنار خانواده💕 آخر هفته شادی داشته باشید و قدر همدیگر را بیشتر بدانید💞
🌙🌞🌙🌞🌙🌞
لا اله اِلّا اللّه اَلمَلکُ الحقُّ المُبین
ڪانال راهی به سوی نور
eitaa.com/rahi_besoye_noor
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
@Ostad_Shojae4_5785067488806964219.mp3
زمان:
حجم:
13.39M
#خانواده_آسمانی ۵۳
#استاد_شجاعی
💫 مسیر *من* تا *خدا* ، را پیاده نمیشود رفت !
نیاز به وسیله دارد ... این را قرآن میگوید؛ وابتغوا إلیه الوسیله!
✧ مسیر *من* تا *خدا* را فقط کسانی میتوانند شروع کنند و تا به آخر برسند که ؛ بزرگتر داشته باشند. اینجا بیریشهها و بیاصل و نسبها راه ندارند!
بیریشهها یعنی چه کسانی؟
بزرگتر داشتن یعنی چه؟
#انس_با_خدا
#من_و_خانواده_آسمانی
#عشق_حقیقی
@Ostad_Shojae
════ 🍃📖 💕════
*تدبر در قرآن*
════💕 📖🍃 ════
💠 وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً
*و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى ديگر قرار داده آرزو نكنيد. براى مردان از آنچه بدست آوردهاند بهرهاى است و براى زنان نيز از آنچه كسب كردهاند بهرهاى مىباشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهيد، كه خداوند به هر چيزى داناست.*
سوره مبارکه نساء، آیه ۳۲
🌸 *نکته ها*🌸
آيات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، اين آيه به ريشهى حرامخوارى اشاره مىكند كه طمع، آرزو و رقابت است.
عدالت، غير از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش وگاهى ظلم است. مثلًا اگر پزشك به همه مريضها يك نوع دارو بدهد، يا معلّم به همه شاگردان يك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نيست.
عدالت، آن است كه به هركس بر اساس استحقاقش بدهيم، گرچه تفاوت باشد، زيرا تفاوت گذاشتن بر اساس لياقتها و كمالات حقّ است، امّا تبعيض باطل است. تبعيض آن است كه بدون دليل و براساس هواى نفس يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معيارها يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم. بنابراين بايد آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى يكسان بودن همه چيز و همه كس نابجاست.
اعضاى يك بدن و اجزاى يك ماشين از نظر جنس و شكل و كارايى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكيمانه است. اگر خداوند، همه را يكسان نيافريده، طبق حكمت اوست. بنابراين در امورى كه به دست ما نيست، مثل جنسيّت، زيبايى، استعداد، بيان، هوش، عمر و ... بايد به تقسيم و تقدير الهى راضى بود. ما كه خدا را عادل و حكيم مىدانيم، اگر در جايى هم دليل و حكمت چيزى را نفهميديم نبايد قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن يا توقّع نابجا به خداوند حكيم داشته باشيم و يا بر دارندگان اين نعمتها حسد ورزيم، چرا كه با فزونى هر نعمتى، مسئوليّت بيشتر مىشود و آمدن هر نعمتى، با غم از دست دادنش همراه است. اين حقيقت را در نهجالبلاغه مىخوانيم.
در موارد اختيارى، بايد با كوشش و تلاش و پرهيز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسيد و اجازهى استثمار و استعمار به ديگران نداد و در مواردى كه بدست ما نيست، بايد تفاوتها را دليل رشد و آزمايش و تحرك و تعاون و پيوستگى جامعه دانست، زيرا كه اگر همه مردم داراى امكانات يكسان باشند، صفات انسانى از قبيل:
سخاوت، شجاعت و ايثار در انسان رشد نمىكند. انسان در لابلاى فراز و نشيبها خود را نشان مىدهد، حركت مىكند و با ديگران به خاطر نيازش پيوند مىخورد.
امام صادق عليه السلام در پاسخ از آيه فرمودند:
كسى به همسر و فرزند ديگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد.
زمانى كه اين آيه نازل شد، اصحاب پيامبراكرم گفتند:
مقصود از فضل در «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» چيست؟
قرار شد تا على عليه السلام اين موضوع را از پيامبر سؤال كند.
پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمودند:
خداوند ارزاق را در ميان مردم از طريق حلال تقسيم كرده وحرام را نيز عرضه كرده است. كسى كه حرام را تحصيل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است و بر حرام مورد محاسبه قرار مىگيرد.
🌸 *پیام ها*🌸
۱- *به دادههاى الهى راضى باشيم و حسودانه، آرزوى برتريهاى ديگران را نداشته باشيم.*
♡«وَ لا تَتَمَنَّوْا»
۲- *در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آميخته است.*
♡لا تَأْكُلُوا ... بِالْباطِلِ ... وَ لا تَتَمَنَّوْا
۳- *تبعيضها وبرترىهاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترىهاى خداداد، جداست.*
♡«فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ»
۴- *تفاوتهاى زن و مرد از نظر خلقت و طبيعت، از نمونههاى برترى دادن خداوند در آفرينش است.*
♡فَضَّلَ اللَّهُ ... لِلرِّجالِ ... لِلنِّساءِ
۵- *هر يك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند.*
♡«لِلرِّجالِ نَصِيبٌ، لِلنِّساءِ نَصِيبٌ»
۶- *به جاى تمنّاى آنچه ديگران دارند، در پى كسب وتلاش باشيم.*
♡نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ...
۷- *انسان، تنها مالك بخشى از دست رنج خود است.*
♡«مِمَّا اكْتَسَبُوا»
بخش ديگر سهمفقرا و حكومت اسلامى است.
۸- *هم كار، هم دعا.*
♡اكْتَسَبُوا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ
۹- *به جاى چشمداشت به داشتههاى ديگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشيد.*
♡وَ لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ
۱۰- *به خصلتها جهت صحيح بدهيم. آرزو در انسان هست، امّا جهت اين آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهيم، نه سلب نعمت از ديگران.*
♡لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ
۱۱- *اگر خداوند، چيزى به كسى داد يا از او
گرفت، حكيمانه و آگاهانه است.*
♡«بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً»
(ايمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.)