Abasa - 06 ss.mp3
5.36M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 55تفسیر صوتی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 6.docx
42.4K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 56 تفسیر متنی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#بخوانید
#تسنیم
#عبس
#سوره_عبس
🔅🔅🔅
آنان غصه ما را می خورند!
يک بيان نوراني از امام باقر(سلام الله عليه) است فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»فرمود ابتلاي به مردم خيلي سخت است ما اينها را دعوت ميکنيم به راست و بهشت نميآيند رها کنيم راه غير از اين نيست ما که نميتوانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش» اين کار ما نيست اين براي ما خيلي سخت است «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا» راه غير از اين نيست ما بگوييم به درک! ما اهل به درک گفتن نيستيم براي ما سخت است حرف ما را نشنيدن فقط ما غصه ميخوريم رنج ميبريم همين، نميگوييم به درک! «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا» راهي غير از اين نيست آدم نسبت به بچهاش که نميگويد به درک! فرمود شما حالا فرزندي ما را قبول نکرديد ما پدر شما هستيم «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» اين طور هستند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (130)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون
☑ گزيده تفسير
🔘 پروا پيشگان بند مرتبه، از هدايتى بهره مندند كه چونان مركبى رهوار آنان را به مقصد مى رساند و رفعت مى بخشد و اين همان هدايت تكوينى الهى است كه زمينه ساز بهره ورى كامل از هدايت قرآن است.
🔘 آن بلند پايگان كه بر هدايت الهى مستقرند، چنانكه تقوايشان زمينه ساز بهره مندى از قرآن است منشا رستگارى آنان نيز خواهد بود؛ آنان از همه موانع مى رهند و به مقصد اصيل خويش مى رسند و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداى سبحان نيست، پس فلاح پرواپيشگان در لقاءالله است و براى رسيدن به لقاء الله گامهاى نخست را بايد با هدايت فطرى و تقواى اعتقادى، عبادى و مالى برداشت و آنگاه بايد تا رسيدن به مقصود نهايى از رهبرى قرآن ناطق و صامت (ثقلين) پيروى كرد.
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (69)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
38- داشتن چشم اندازی نوید بخش و امید افرین
هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقّ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه/33)
او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد.
🔅🔅🔅
☑ محور و پايه ى دين اسلام، حقّ است. «دِينِ الْحَقِّ» (همه ى اديان آسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است)
☑ حقّ بر باطل پيروز است. «لِيُظْهِرَهُ»
☑ اراده و حركت خود را با ارادهى الهى هماهنگ سازيم، و گر نه محو و نابود خواهيم شد. «لِيُظْهِرَهُ»، «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 6.mp3
9.64M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ اولین ادبِ خلافت خدا
او در درون و نهان و نهانخانه ما، با ما سخن می گوید؛ ما باید در برابر او #ساکت باشیم. چون #خلیفه آن است که در پیشگاه مستخلف عنه حرف نزند. او می داند که چقدر عطا بکند، و به چه کسی عطا بکند؛ (یبسط الرزق لمن یشآء). فرمود: (اتقوا الله و یعلمکم الله)، فرمود: (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم). ما #خلیفه_خدا هستیم، می توانیم باشیم. اگر خلیفه خدا هستیم و می توانیم باشیم، اولین #ادب #خلافت این است که در برابر خدا (ساکتِ محض) باشیم. خلافت آن است: کسی در حضور مستخلف عنه، سخن نگوید. مگر او #علیم نیست، مگر او #حکیم نیست؟! بنابراین در برابر ذات اقدس اله جز #تسلیم ، چیز دیگری نیست!
🔷️ ر.ک سوره رعد / آیه ۲۶ ، سوره بقره / آیه ۲۸۲ و سوره انفال / آیه ۲۴
✅ برنامه تلویزیونی (سلوک الهی) _ قم ؛ ۱۳۹۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#بندگی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۰ #سوره_نحل
#📌عدالت
#سالک الی #اللّه باید همیشه طرفدار #عدالت و #نیکوکاری در جامعه باشد و بخواهد که مجری عدالت و #احسان یعنی حضرت #بقیه_اللّه ﴿روحی فداه﴾ هر چه زودتر #ظهور کند و زمینه ساز #حکومت آن حضرت با #صله_رحم، نیکی به نزدیکان و #ایتام و ناهی از منکر و #فحشاء و تجاوز به #حقوق دیگران باشد این راهنمایی از طرف خدا برای ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام است؛ اگر از خواب #غفلت بیدار شویم و متوجّه آن گردیم.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
🔅🔅🔅
🔰آیا می توان روایات تحریف را نادیده گرفت؟
🔹عده اى از محدثان شيعه و حشويه و جماعتى از محدثان اهل سنت درباره تحريف قرآن به اخبارى كه در كتاب هاى معتبر شيعه و در صحاح اهل سنت نقل شده، استدلال كرده اند؛ اما به موجب دلايل و براهين متقن، هيچ كدام از آن اخبار بر تحريف قرآن دلالت نمى كند؛ زيرا:
☑️1. بعضى از روايات كه آيه اى از قرآن را همراه با عبارتى افزون بر اصل آن آيه آورده است، در صدد تفسير و شرح آن آيه است و دلالتى بر الحاق آن عبارت به آيه قرآنى ندارد. براى مثال امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا»12 فرموده است: «وَ إِنْ تَلْوُوا (الامر) أَوْ تُعْرِضُوا (عما امرتهم به)» كه جملات بين پرانتز آن، تفسير آيه است، نه جزء آيه.
🔹و همين طور است عبارت «فى على» در آخر آيه «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ (فى على)»13؛ در اين روايت نمى خواهد بگويد: آن كلمه جزء قرآن است؛ بلكه مى خواهد بگويد: آيه در حق آن حضرت نازل شده است. آنچه موجب اشتباه شده، اين است كه گاهى اين پرانتزها مشخص نشده است.
☑️2. در رواياتى كه در مقام تفسير آيه اى است، ذكر و يا دعايى به آن اضافه مى شده تا مردم هنگام تلاوت، ادب آن آيه را رعايت بكنند؛ مانند روايتى كه در آن عبارت «كذلك اللّه ربى» در آخر سوره ى توحيد از زبان مبارك امام رضا عليه السلام نقل شده است.
☑️3. اختلافاتى كه در باب نوع الفاظ آيات در روايات مشاهده مى شود، قرينه بر اين است كه مراد تفسير آيه به معنا است؛ مثل روايات مربوط به آيه «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ»14 كه در بعضى «انتم ضعفاء» آمده و در برخى «انتم قليل» ذكر شده است.
☑️4. گاهى در ميان برخى از روايات، تعارض و تنافى مشاهده مى شود كه براساس قاعده كلى «تساقط»، بايد آنها را به كنار نهاد؛ مانند روايات وارده از خاصه و عامه در مورد اينكه آيه اى در قرآن براى حكم سنگسار بوده و بعد حذف شده است.
🔹در يك روايت، آيه ادعايى اين گونه آمده است: «اذا زنى الشيخ و الشيخه فارجموهما البتة فانهما قضيا الشهوة» و در ديگرى: «الشيخ و الشيخه اذا زنيا فارجموهما البتة...» و در بعضى: «و بما قضيا من اللذة» و در برخى: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَليِمٌ حَكِيمٌ». و در بعضى هم آخر آيه آمده است: «نَكالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ».
🔹اين اختلافات به طور حتم، اين گونه روايات را از اعتبار ساقط مى كند.
افزون بر آنچه گذشت، اين روايات با حديث شريف «ثقلين» ـ كه استحكام سندى و دلالى آن بر مصون ماندن قرآن، بر كسى پوشيده نيست ـ تنافى دارند و از طرفى با مفاد رواياتى كه امر به عرضه آنها بر قرآن نموده و محوريت را قرآن معرفى مى كنند، سازگارى ندارند. در نتيجه به طور يقين اين روايات در دلالت بر تحريف عاجز و ناتوانند.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان۰.ولایت محوری.mp3
15.06M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 5
ولایت محوری!
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا اَلصَّلاَةَ وَ آتَوُا اَلزَّكَاةَ وَ حَجُّوا اَلْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ -ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اَللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَّ صَنَعَ خِلاَفَ اَلَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً (آیه 65 سوره نساء)» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ. (الکافي ج ۱، ص ۳۹۰)
امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مردمى خداى يگانه بىشريك را عبادت كنند و نماز گزارند و زكات دهند و حج خانه خدا بجا آورند و ماه رمضان را روزه دارند، و پس از همه اينها نسبت به چيزى كه خدا يا رسولش كرده بگويند: چرا بر خلاف اين نكرد؟ يا اين معنى را در دل خود احساس كنند (بىآنكه بزبان آورند) به همين سبب مشرك باشند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«نه، به پروردگارت سوگند، ايمان ندارند تا ترا در اختلافات خويش حاكم كنند، سپس در دلهاى خويش از آنچه حكم كردهئى ملال و گرفتگى نيابند و بىچون و چرا گردن نهند-۶۵ سوره ۴-» سپس فرمود: بر شما باد بتسليم.
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
#موفقیت
#راهکارها
#قرآن
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء5 قرآن کریم.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عبودیت و منیت 76.mp3
5.56M
#سیر_و_سلوک (76)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼عبودیت و منیت
🕑 زمان:45دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 59
#مثل
#عالم #عمل #سگ #هار #شیطان #بلعم_باعورا #قرآن #تکذیب #آیات
🔅🔅🔅
⏪ مثَل سگ هار 1
(وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَاءَ الَّذِیَّ ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ ا لْغَاوِینَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ اءَخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَلهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ ا لْکَلْب إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ اءَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّا لِکَ مَثَلُا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا فَاقْصُصِا لْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ سَآءَ مَثَلاًا لْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا وَاءَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ) . (اعراف / 175 177.)
((و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ؛ ولی (سر انجام ) خود را ازآن تهی ساخت و شیطان بر او دست یافت و از گمراهان شد .
و اگر می خواستیم (مقام ) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می بردیم ، ولی او به پستی گرایید و از هوای نفس خویش پیروی کرد ! مَثَل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند .
این مَثَل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند ؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند) چه بد مثلی دارند گروهی که آیات ما را تکذیب کردند و تنها آنها به خودشان ستم می کردند)) .
ای محمّد خوان بر اسرائیلیان
یا به قومت زان کس اخبار نهان
که بر او دادیم آگاهی یکی
ما ز آیتهای خود در مدرکی . . .
از ره رغبت بر آیات و کتاب
که به اسم اعظمش بود انتساب
کرد لیکن میل او سوی زمین
پیرو نفس و هوا شد از یقین
از دنائت میل بر پستی نمود
می نخورده هیچ ، بر مستی فزود
او مثالش در صفت پس چون سگ است
خستش هم دور باخون در رگ است
گر به حمله رانی او را ، از دهان
افکند بیرون به محرومی زبان
ور که بگذاری نرانی هم ورا
افکند بیرون زبان در ماجرا . . .
وان که باشد غافل از علم و عمل
همچو آن کلب است کامد در مثل
این مثل دارد بر آن قومی فروغ
کاشمارند آیات ما را بر دروغ
پس بخوان این قصّه ها را از قصص
بهر ایشان کامد از آیت به نصّ
همچو آن بلعم که حالش گشت ذکر
شاید اندر خود کنند این قوم فکر
بد بسی باشد مثل آن قوم را
که به تکذیب اند بر آیات ما
بعد از آن کا گاه گشتند از حُجَج
پس کنند انکار آیات و نهج
بر نفوس خویش آوردند ظلم
نی که بر نفس دگر کردند ظلم
(تفسیر صفی ، ج 1، ص 389 390.)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر_در_قرآن نه صرفاً #ترجمه_خوانی ست و نه #تفسیر_قرآن
🌙دوره رمضانیه تدبر در قرآن دانشجویی
🔸ویژه برادران دانشجو (یا فارغ التحصیلان) و طلاب جوان
🗓زمان برگزاری پیش دوره:
قابل انتخاب از بین یکی از بازههای زمانی زیر
▫️ ۱۱ الی ۱۷ اردیبهشت
▫️ ۲۵ الی ۳۱ اردیبهشت
✍🏻 ثــبــت نــام در پیش دوره:
▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه:
🔗 @tadabor_ir
▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه:
🌐 tadabor.ir
@rahighemakhtoom
بهترین عمل در ماه مبارک رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#پیامبر_اکرم
#امیر_المومنین
#گناه
#حرام
@rahighemakhtoom
¶ در روایتی که از پیامبر نقل شده که حضرت محمد (ص) میفرمایند در این ماه، هر شب، منادی در آسمان این ندا را میدهد که هل من تائب؟ آیا توبه کننده ای هست؟ هل من سائل؟ آیا گدایی جلوی خانه ی خدا هست که ببخشد؟
📝 لطفا نشر دهید و در ثواب نشر علم شریک باشید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امام رضا علیه السلام :
هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه های دیگر تمام قرآن را بخواند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲 شکر حقیقی، ممکن نیست
#شکر به آن معنا که انسان بتواند کمال شکر و حق شکر را ادا کند، این ممکن نیست؛ طبق بیان نورانی #امام_سجاد (سلام الله علیه)، فرمود: هر نعمتی که شما دادید، ما باید شکر بکنیم؛ اگر توفیق پیدا کردیم، #نماز_شکر بجا آوردیم، #سجده_شکر بجا آوردیم؛ خودش #نعمت است. برای همین نعمت هم یک شکر دیگر لازم است، لذا از دست و زبان که برآید تا بتواند شکر بکند! شکر حقیقی ممکن نیست. آن شکری که لازم است، آن را کمی از بندگان انجام می دهند. بسیاری از ماها گرفتار حرف قارونی هستیم که می گوئیم ما خودمان سی سال، چهل سال زحمت کشیدیم، به جایی رسیدیم! که بارها به عرضتان رسید بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم. او گفت: (اِنَّمَا اُوتیتُهُ عَلی عِلم عِندی)، بیش از این که نگفته بود، گفته بود من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔶️ ر.ک سوره قصص / آیه ۷۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
#موفقیت
#راهکارها
#قرآن
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰 تلاوت قرآن با تدبّر
🔺️رهبر انقلاب: دوستان سعی کنند در همهی اوقات- بخصوص در #ماه_رمضان - تلاوت #قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هرچه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبّر اثر میبخشد. تلاوت عجلهای که همینطور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست. ۸۴/۷/۱۷
🌙 @Khamenei_ir
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (131)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون
☑ تفسير
▫ المفلحون: واژه مفلح از ريشه فلاح است و معناى اصلى ماده فلح، چيزى است كه لازم آن رهايى از شرور و دستيابى به خير و صلاح است و با اين دو قيد از ماده نجات ، ظفر و صلاح امتياز مى يابد.
🔹 اطلاق فلاح بر كشاورز و فلاحت بر كشاورزى از آن روست ؟ زمين با زراعت از بوار(باير بودن) مى رهد و آباد مى گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است.
🔹 در زبان فارسى از فلاح به پيروزى و رستگارى تعبير مى شود؛ (493) زيرا معناى فتح و شكاف در آن ماخوذ است، برخلاف چيزى كه رتق و سد در آن ماخوذ است، و چون شكاف در معناى فلاح اخذ شده، كسى كه لب زيرين او شكاف داشته باشد افلح ناميده مى شود. (494) البته مفلح انسانى است كه با رنج و تعب، به مقامى رسيده باشد، نه بدون رنج.
هم: ضمير هم را بصيرون، فاصله مى نامند و كوفيون، عماد. شايد سرعطف اولئك دوم بر اولئك اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون) (495) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداى از هم و مستقل است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان غفلت است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولى پديد مى آمد: اول شبيه چهارپايان شدن، دوم در حد چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن.
🔹 سر اين تفاوت آن است كه چنانكه نور محسوس، شى ء را برجسته و نمايان مى كند و ظلمت محسوس، شى ء را در تاريكى فرو مى برد، نور معقول هدايت نيز انسان را برجسته مى كند: (يرفع الله الذين امنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات) (496) و تيرگى ضلالت او را سركوب و منكوب و نابود مى سازد و او را به حضيض سقوط فرو مى افكند: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم غضبى و من يحلل عليه غضبى فقد هوى) (497) راز اساسى در اين گونه موارد آن است كه كمال مقهور نفس كامل است، و نقص قاهر بر نفس ناقص، مثلا، انسان عالم، امير علم است و انسان جاهل، اسير جهل.
🔹 از اين رو گفته مى شود: زبان عاقل در قلب اوست و قلب جاهل در زبان او. بنابراين ، انسان مهتدى و متقى، حاكم بر هدايت و تقواست و انسان ضال و فاجر، محكوم ضلال و فجور و از اين حقيقت به (على هدى) تعبير شد.
--------========
493- التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، ج 9، ص 133
494- تفسير كبير، ج 2، ص 38
495- سوره اعراف ، آيه 179.
496- سوره مجادله ، آيه 11
497- سوره طه ، آيه 81
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (70)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪39- حق محوری
قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (هود/46)
فرمود: «اى نوح! او از اهل تو نيست! او عمل غير صالحى است [= فرد ناشايستهاى است]! پس، آنچه را از آن آگاه نيستى، از من مخواه! من به تو اندرز مىدهم تا از جاهلان نباشى!!»
☑️پيوند مكتبى، حاكم بر پيوند خانوادگى و خويشاوندى است «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» (دليل نجات گروهى از غرق شدن، ايمانشان بهنوح بود، نه چيز ديگر)
🔅🔅🔅
وَ لَن تَرْضىَ عَنكَ الْيهَُودُ وَ لَا النَّصَارَى حَتىَ تَتَّبِعَ مِلَّتهَُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَى وَ لَئنِِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىٍِّ وَ لَا نَصِيرٍ(بقره/120)
يهودان و ترسايان از تو خشنود نمىشوند، تا به آيينشان گردن نهى. بگو: هدايت، هدايتى است كه از جانب خدا باشد. اگر از آن پس كه خدا تو را آگاه كرده است از خواسته آنها پيروى كنى، هيچ ياور و مددكارى از جانب او نخواهى داشت.
☑️1 .دشمن، به كم راضى نيست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مىشود. «لَنْ تَرْضى عَنْكَ»
☑️2. اگر مسلمانان مشاهده كردند كه كفّار از دين آنان راضى هستند، بايد در ديندارى خود ترديد نمايند. ديندارى كافرپسند، همان كفر است. «لَنْ تَرْضى») ( «حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»
☑️3. جز وحى و هدايت الهى، همه راهها انحرافى است. «قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى» مسئوليّت عالم، بيشتر از جاهل است. «بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»
☑️4. رابطه با اهل كتاب نبايد به قيمت صرف نظر كردن از اصول تمام شود. جذب ديگران آرى، ولى عقب نشينى از اصول هرگز. «لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ»
☑️5. پيروى از تمايلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مىشود. يا لطف خدا، يا هوسهاى مردم. «ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Abasa - 07 ss.mp3
5.16M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 57تفسیر صوتی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه هفتم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom