برداشت از آیات ۶۵ – ۶۳ #سوره_مومنون
📌عمل به قرآن
#سالک الی #اللّه باید از #قرآن غفلت نکند و کاری غیر از #عمل به قرآن و دستورات آن انجام ندهد و الا خدای تعالی ولو آن که آنها #ثروتمند هم باشند به #عذاب مبتلایشان می کند و به هیچ وجه آنها را #یاری نمی نماید.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌بهترین و برترین یاران انسان
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ لَمّـا سُئـلَ
مَـن أفضَـلُ الأصحابِ ؟ ـ مَن إذا ذَكَرتَ أعانَكَ، و إذا نَسِيتَ ذَكَّرَكَ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از برترين ياران ـ فرمودند:
كسى كه هرگاه [خدا را ]ياد كردى، تو را كمك كند و هرگاه [خدا را ]فراموش كردى، ياد آوريت نمايد.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
صوت جلسه پنجم.mp3
8.55M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای سیزدهم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
در طلب حاجت از پروردگار
⏺جلسه پنجم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
مولانا و تفسیر آیه امانت در کتاب فیه ما فیه.mp3
5.91M
#نکته
📌تفسیر آیه امانت (آیه ۷۲ سوره احزاب)
مولانا جلال الدین بلخی در کتاب فیه ما فیه
تفسیری شنیدنی و بسیار زیبا با خوانش آقای عبداللهی
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#نکته 📌تفسیر آیه امانت (آیه ۷۲ سوره احزاب) مولانا جلال الدین بلخی در کتاب فیه ما فیه تفسیری شنید
#نکته
📌در تفسیر آیه #امانت و #مقصود از آفرینش انسان
یکی گفت که: اینجا چیزی فراموش کرده ام.
خداوندگار (مولانا) فرمود که: در عالم یک چیز است که آن فراموش کردنی نیست.
اگر جمله چیزهارا فراموش کنی و آن را فراموش نکنی، باک نیست.
و اگر جمله را بجا آری و یاد داری و فراموش نکنی و آن را فراموش کنی، هیچ نکرده باشی – همچنانکه پادشاهی تورا به ده فرستاده برای کار معین، تو رفتی و صد کار دیگر گزاردی، چون آن کار را که برای آن رفته بودی نگزاردی، چنان است که هیچ نگزاردی.
پس، آدمی درین عالم برای کاری آمده است، و مقصود آن است، چون آن نمی گزارد، پس، هیچ نکرده باشد.
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
(همانا که ما آن امانت را بر آسمان و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنان بترسیدند و از تحمل آن تن زدند، ولی انسان آن بار بردوش گرفت، که او براستی بسیار جاهل و ستمکار بود - احزاب – 72).
آن امانت را بر آسمانها عرض داشتیم، نتوانست پذیرفتن.
بنگر که از او چند کارها می آیدکه عقل درو حیران می شود:
سنگها را لعل و یاقوت می کند، کوههارا کان زر و نقره می کند، نبات زمین را در جوش می آرند و زنده می گرداند و بهشت عدن می کند.
زمین نیز دانه هارا می پذیرد و بر می دهد و عیبها را می پوشاند و صد هزار عجایب که شرح نیآید می پذیرد و پیدا می کند.
و جبال نیز همچنین معدنهای گوناگون می دهد. این همه می کنند، اما از ایشان آن یکی کار بر نمی آید، آن یک کار از آدمی می آید: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ (همانا که ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم – اسراء – 70) نگفت لقد کرمنا السماء و الارض.
پس، از آدمی آن کار می آید که نه از آسمانها می آید و نه از زمینها می آید و نه از کوهها. چون آن کار بکند، ظلومی و جهولی از او نفی شود.
اگر تو گویی که اگر آن کار نمی کنم، چندین کار از من می آید، آدمی را برای آن کارهای دیگر نیآفریده اند.
همچنان باشد که تو شمشیر پولاد هندی بی قیمتی – که آن در خزاین ملوک یابند- آورده باشی و ساطور گوشت گندیده ای کرده که من این تیغ را معطل نمی دارم، به وی چندین مصلحت می آرم.
یا دیگ زرین را آورده ای و در وی شلغم می پزی که به ذره ای از آن صد دیگ به دست آید.
یا کارد مجوهر را میخ کدوی شکسته کرده ای که من مصلحت می کنم و کدو را بر وی می آویزم و این کارد را معطل نمی دارم.
جای افسوس و خنده نباشد؟ چون کار آن کدو به میخ چوبین یا آهنین که قیمت آن به پولی است، بر می آید، چه عقل باشدکارد صد دیناری را مشغول آن کردن؟
🔰حق تعالی تورا قیمت عظیم کرده است. می فرماید که:
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ (خداوند مال وجان اهل ایمان را در مقابل بهشت از ایشان خریداری می کند - توبه -111).
تو بقیمت ورای دو جهانی؛
چه کنم قدر خود نمی دانی.
مفروش خویش ارزان،
که تو بس گرانبهایی.
حق تعالی می فرماید که من شمارا و اوقات و انفاس شمارا و اموال و روزگار شمارا خریدم که اگر بمن صرف رود و بمن بدهید، بهای آن بهشت جاودانیست، قیمت تو پیش من این است، اگر تو خودرا به دوزخ فروشی ظلم بر خود کرده باشی، همچنانکه آن مرد کارد صد دیناری را بر دیوار زده و برو کوزه یا کدویی آویخت.
📚منبع:فیه ما فیه
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت 113 فراز 3.mp3
12.98M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 113(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۵۴ تا ۱۵۶.استاد صادقی.mp3
7.77M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 154تا 156 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۶ #سوره_مومنون
📌#آیات الهی
#سالک الی #اللّه باید بداند پروردگار #مهربان همه #آیات و نشانه هایش را برای مردم بیان کرده است پس باید از این آیات و #نشانه ها بهره ببرد و هیچ وقت #رضایت پروردگار را فدای رسم و #رسومات غلط گذشتگانش نکند.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری (23و24)
🔰تفسیر المحقق
اثر دکتر محمدباقر محقق از قرآن پژوهان معاصر (زنده در 1346 ش).
▫️ تـفـسـیر مورد بحث در دو مجلد به زبان فارسی و به شیوه ادبی و استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم است. مؤلف در مقدمه اثر درباره خصوصیات قرآن، و نامهای قرآن، معنای سوره و آیه، و استعاذه، و تعداد سوره و آیات قرآن بحث کرده است. سپس به تفسیر سوره حمد می پردازد.
▫️مجلد دوم شامل تفسیر سوره های علق، مدثر، فلق، ناس است. مؤلف پس از ذکر آیه به بحثهای تحلیلی از نظر لغت و صرف و نحو و معانی و بیان مبادرت می کند سـپـس اخـبـار و روایـات طـریـقـین عامه و خاصه را بیان می کند و به طور مفصل به تفسیر آیه می پردازد. این تفسیر در تهران به طبع رسیده است.
▫️مؤلف همچنین اثر قرآن پژوهی دیگری به نام دایرة الفراید در فرهنگ قرآن دارد.
📚منبع : تفسیر المحقق.
🌱🌱🌱
🔰تفسیر راهنما
اثـر عـلـی اکـبـر هاشمی رفسنجانی (متولد 1353 ق) از علمای حوزه علمیه و رئیس جمهور (سابق) ایران اسلامی.
▫️ تـفـسیر مورد بحث در چند مجلد به زبان فارسی به شیوه استدلالی و روائی با همکاری گروهی حدود 19 نفر از افاضل و محققین قم و مشهد فراهم آمده است.
▫️مـؤلف در مقدمه می نویسد که در صدد تالیف تفسیر موضوعی قرآن کریم است که برای تبین یک موضوع با ملاحظه آیات از نظر موضوع و مضمون و نه هماهنگ با ترتیب و تنظیم موجود در قرآن به تفسیر آیه پرداخته می شود. اما تفسیر حاضر به ترتیب سوره ها و آیات قرآن است. مجلد اول از آغاز سوره حمد لغایت آیه 195 سوره بقره.
▫️مـؤلـف پـس از ذکـر آیـه تـرجمه روان فارسی آن را آورده سپس با بهره از روایات و احادیث ائمه مـعـصومین (ع) و همچنین از تفسیرهای شیعی معتبر به تفسیر و تاویل آیه پرداخته است و مجلد اول و دوم از این مجموعه در سال 1371 ش طبع و منتشر گردیده است.
📚منبع : تفسیر راهنما.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌نشانه فرومایه گان
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
عادَةُ اللِّئامِ المُكافأةُ بِالقَبيحِ عَنِ الإحسانِ"غرر الحكم : 6238."
عادت فرومايگان، پاداش دادن نيكى با بدى است
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
قرآن رسنی است که یوسف جان انسانها را از چاه ماده پرستی، حس گرایی، دنیاطلبی، زراندوزی، شهوت پرستی و قدرت طلبی کور نجات می دهد و او را به بام سعادت دنیا و آخرت می رساند .
همره جانت نگردد ملک و زر
زر بده سرمه ستان بهر نظر
تا ببینی کاین جهان چاهی است تنگ
یوسفانه آن رسن آری به چنگ
تا بگوید چون زچاه آیی به بام
جان که یا بشری لنا هذا غلام