eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
زیست پیامبرانه 4.mp3
18.53M
📌و اما باور ما-(قسمت 333) ☑️زیست پیامبرانه(4) 📙 در مکتب توحیدی پیامبر صلی الله علیه و آله چه معارفی را به نخستین شاگردان اسلام(علی و خدیجه علیهما السلام) آموختند؟! ☑️یکی از آثار پیاده کردن و عملی کردن زیست پیامبرانه برخورداری از رحمت‌الهی است. 👈مهر ورزی این جهانی و ابدی 👈مدیریت و سامان بخشی زندگی بر مدار زندگی پیامبر قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ *آل عمران، آیات 31 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
🌷سالروز ولادت با سعادت حضرت و روز جوان بر جوانان عزیز همراه مبارک🌷 🔰جوان شتابنده به انجام امور خیر 🔹امام صادق (علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافته ‌ای؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندک‌ اند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به بپرداز، زیرا آنان به هر کار خیری شتابنده ‌ترند... . 👈مطالعه کامل مطلب در اینجا👉🏽 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️زنبور عسل قرآن! 👈اثبات الهی بودن قرآن توسط دختر اروپایی 👈کلا با خواندن دو خط قرآن 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰در همه حال با خدا باشیم! 🔹ذات اقدس الهی در بخشهای پایانی سوره مبارکه ذاریات فرمود انسان فقط برای عبادت خلق شد یعنی چه؟ فرمود: ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون) یعنی فقط باید نماز بخوانند فقط باید روزه بگیرند؟ خب پس چه کار بکنند؟ فرمود انسان فقط برای عبادت خلق شد پس خوردن چه خوابیدن چه تفریح چه استراحت چه؟ 🔹فرمود طرزی می توانی زندگی کنی که بیست و چهار ساعت تو عبادت " باشد!! اینکه گفته خوشا آنان که دائم در نمازند نه یعنی دائم دارند نماز می خوانند اگر کسی درس میخواند برای رضای خدا خوب درس می خواند، محققانه درس می خواند حق استاد را رعایت میکند حق شاگرد را رعایت می کند حق همشاگردی ها را رعایت میکند برای اینکه خوب چیز بفهمد برای اینکه به نظام خدمت کند؛ این آمد و رفتش به دانشکده عبادت می شود یا آمد و رفتش به حوزه عبادت میشود. تدریس میکند شاگرد می پروراند برای اینکه عده ای خوب به نظام خدمت کنند؛ عبادت می.شود نمازش هم عبادت است درس و بحثش هم عبادت است؛ غذا هم که می خورد قو علی خدمتک جوارحی عبادت می شود . 🔹این آیه نفرمود ما و را خلق کردیم که شبانه روز یک مقدار عبادت کنند؛ فرمود: " فقط " برای خلق شدند!! پس معلوم میشود انسان میتواند طرزی زندگی کند که بیست وچهار ساعت در نماز باشد. آیت الله 🎤تفسير موضوعی قرآن کریم ،17 قم ؛ ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
سلام به دوستان بزرگوار خدا رو شکر امروز توفیق شرفیابی حرم مطهر عمه جان روزی مون شد و الان دعاگو و نایب الزیاره تون هستم. تن تون سلامت روح تون سرشار از شادی و نشاط و زندگی تون آکنده از لطف و مهر الهی ارادتمند سید محمد عبداللهی
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت 39 - لَا قُرْبَهَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ.mp3
2.22M
📚شرح و تفسیر حکمت ۳۹ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📄موضوع :مستحبات و واجبات اهداف رعایت اولویتها 📎سوالاتی که در این جلسه به آن پاسخ داده میشود ✔️نوافل به چه معناست؟ ✔️ملاک در تعیین اولویت ها چیست؟ ✔️مصادیق کاربردی این حکمت چیست؟ 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
💢رهایی از ترس 🔰‏امام صادق علیه السلام‏ إِذَا دَخَلْتَ مَدْخَلًا تَخَافُهُ فَاقْرَأْ هَذِهِ الْآيَةَ: «رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً» فَإِذَا عَايَنْتَ الَّذِي تَخَافُهُ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وقتی اراده کردی در جایی بروی که از آن خائف و ترسانی موقع ورود در آن محیط این آیه را بخوان: «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً» (پروردگارا، مرا (در هر کار) باصداقت وارد کن، و باصداقت خارج ساز، و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده. (سوره اسراء ، آیه ۸۰)) و چون چیز بیمناکی به چشمت خورد آیت الکرسی بخوان. 📚بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۲۴۷ 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
دعای پانزدهم صحیفه ج3 .استاد مجاهدی.mp3
5.35M
💢شرح و تفسیر دعای پانزدهم 🔈جلسه :دوم 🔰دعای پانزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) 📋 موضوع اصلی : نیایش به هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و گرفتاری ☑️شکر خدا هم بر تندرستی و هم برای بیماری (هم‌سان دیدن سلامتی و بیماری در شکرگزاری) ☑️عظمت نعمت سلامتی و پسندیده بودن تحمل بیماری ☑️شکر بر نیرو و نشاط در عبادت (استفاده از نعمت عافيت در جلب خشنودى خدا) ☑️بیماری عامل تخفیف گناهان و مانع پیدایش غفلت است. ☑️پاک شدن آثار گناه با توبه و بیماری ☑️توجه به آثار وبرکات بیماری ☑️بیماری هشداری برای توبه ☑️دریافت پاداش در مقابل تحمل بیماری و ثبت آن توسط رقیب و عتید ☑️پاداش‌های الهی دربیماری بر اساس فضل و احسان اوست. ☑️قدرشناسی نعمت سلامتی به هنگام بیماری ☑️در خواست محبوب شدن مقدرات الهی و آسان شدن گرفتاری ها ☑️اعتماد بر خدا، كليد همه‌ى درهاى بسته‌ ☑️نعمت‌های خدا بدون منت است 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
حفظ جسم و جان 9.mp3
13.71M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه نهم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رویا و واقعیت 🔹 فرمود: «النَّاسُ نِيامُ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می بینند که چیزی دارند هنگام رفتن معلوم می شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب میبیند، وقتی صبح شد بیدار شد می بیند که خبری نیست. خیلی ها خیال می کنند که این مقام را دارند آن سمت را دارند آن پست را دارند این اختلاس را دارند آن نجومی را دارند بعد وقتی آخرهای عمر شد معلوم میشود که دستش خالی است. 🔹فرمود باید از خواب غفلت بیدار شوید یک. وقتی بیدار شدید شبی دارید و روزی دو. روز بحثهای عادی فراوانی دارد سه. شب داشته باشید، چهار. آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید پنج؛ فرمود با دست من تماس میگیرید با کتاب من تماس می گیرید. 🔹 اینکه فرمود: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً این کدام حبل است که به ما گفتند به آن کنید؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است و گرنه حبلی که در کنار مغازه است اعتصام به آن چه اثری دارد؟ این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِيدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بأَیدِیكُم»؛ این را بگیرید. 🔹اگر کسی خیال کرد - خدای ناکرده - دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد هردو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر - خدای ناکرده - دیگری افتاد دستش را بگیرد هر دو در رفاه هستند. بکوشیم یکدیگر را بگیریم نه پای یکدیگر را... 📄سوره مباركه مزمل جلسه 1 تاریخ:1398/01/1۷ @rahighemakhtoom
4_5774103017120863201 (1).mp3
36.44M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه دوازدهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
033.pdf
14.72M
📚خورشید مغرب 📄 تعداد صفحه: ۳۸۳ صفحه 📄 توضیح: خورشيد مغرب (غيبت، انتظار، تكليف) اثر استاد محمدرضا حکیمی، مطالبى است جامع درباره مباحث مختلف مهدویت كه به زبان فارسى و با بيانى علمى، ادبى، ساده و روان طرح بر سه محور غیبت، انتظار و تکلیف تنظیم شده است. @rahighemakhtoom
💠 بلوغ عقل 🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
💠 منشور منتظران 🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن خدا درباره كارهای انسان با انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ‌ها را به همان سمت رهبری می ‌كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می ‌كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می ‌كند، البته بیش از غضب اوست، او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می‌ دهد و راهنمایی می ‌كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می‌ كند؛ این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می ‌كند. این هم یك مطلب. پس ظهور آن حضرت با ماست و آن حضرت ظهور می ‌كند این صلاح را تكمیل می ‌كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی ‌كند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه راه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ‏ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدا‌یا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می ‌كند. 📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد تاریخ: 1385/05/18 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
مهدوی 🔰در دوران غیبت؛ زندگی امام زمان(عج) عادی است یا ملکوتی و غیبی؟ 🔅تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که زندگی حضرت مهدی(عج) در عالم ماده تحقق دارد. که در این جا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: ✔️۱- تولد حضرت مهدی(عج): شیعه معتقد است که حضرت مهدی(عج) در سال ۲۵۵ متولد شده و افزون بر شیعیان، بسیاری از دانشمندان نامدار اهل سنت نیز این مساله را پذیرفته‌اند و در كتاب‌هایشان متذكر شده‌اند، مانند محمد بن طلحة شافعی در مطالب السؤل؛ ابن صباغ مالكی در الفصول المهمه؛ ابن حجر شافعی در الصواعق المحرقه؛ و ابن خلكان در وفیات الاعیان. برخی از پژوهشگران بیش از صد نفر از دانشمندان اهل سنت را نام برده‌اند كه در تألیفاتشان ولادت امام مهدی(عج) را متذكر شده‌اند.[۱] تولد حضرت در عالم ماده، نشان می‌دهد که ایشان حیات مادی دارند. ✔️۲- احتمال وجود همسر و فرزند برای آن حضرت: از برخی احادیث و دعاهای معتبر استفاده می‌شود که حضرت مهدی(عج) دارای همسر و فرزند می‌باشند که این مطلب قرینه‌ای برای زندگی مادی حضرت می‌باشد: مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدی(عج) فرمود: «صاحب الزمان را دو غیبت است. یکی از آن دو به اندازه ای طولانی شود که برخی گویند: حضرت از دنیا رفته و برخی گویند کشته شده است اما کسی جز آنانی که امور حضرت را پیگیری می‌کنند، از مکان و فرزندان وی آگاه نیستند».[۲] ✔️۳- بیان مکان زندگی حضرت در برخی روایات: در روایات محلی برای سکونت امام زمان(عج) ذکر شده است. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتی است در بعضی از دره‌ها و اشاره کرد به منطقه ذی طوی»[۳] حضرت مهدی(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که برای سکونت کوهای سخت و سرزمینهای خشک و دور دست را برگزینیم».[۴] 👈البته باید توجه کرد که این بیانات منافاتی با آگاهی داشتن حضرت از احوال انسان‌ها و حضور ناشناس ایشان در بین مردم ندارد. ✔️۴- بیان وجود ملازم و همراه برای حضرت: امام باقر(ع) فرمود: صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتی است که در آن غیبت، نیرومند است به سی نفری که با حضرت هستند وحشت و تنهایی را از وی دور می‌کنند (و به قوت وی می‌افزاید) و خوب جایگاهی است (مدینه) طیبه.»[۵] ✔️۵- بیان زندگی شبیه زندگی حضرت یوسف: در روایاتی زندگی حضرت به زندگی حضرت یوسف تشبیه شده که معنای آن حضور حضرت در میان مردم و به صورت ناشناس است و این نشان دهنده زندگی طبیعی و مادی است: امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتی نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جای انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کاری را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد می‌کند و در بازار قدم می‌نهد و گاهی بر فرش منزلهای دوستان می‌نشیند، لیکن او را نمی‌شناسند تا زمانی که خداوند به وی اذن دهد تا وی خود را معرفی کند، آن گونه که به یوسف(ع) اجازه داد هنگامی که برادرانش گفتند: تو یوسفی؟ گفت: آری من یوسفم».[۶] ✔️۶- حضور هر ساله حضرت در حج در روایات آمده است كه حضرت در موسم حج به انجام اعمال حج میپردازد؛ مردم ایشان را نمیشناسند؛ امّا وی مردم را میشناسد. حمیری گفته است: از محمد بن عثمان شنیدم كه میگفت: سوگند به خدا! امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف - هر سال در موسم حج حاضر می‌شود. وی بین مردم است و مردم او را میبینند امّا او را نمیشناسد.[۷] 🔅از همه این روایات استفاده می‌شود كه امام زمان(ع) در میان مردم است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگی طبیعی و معمولی دارد. در مراسم مذهبی و مناسك حج شركت میجوید، ولی شناخته شده نیست و این امری است كه سابقه داشته و دارد. 📄پ ن: [۱]. رك: الزام الناصب، علی یزدی حائری، ج۱، ص۳۲۱ تا ۳۴۰؛ دادگستر جهان، ابراهیمی امینی، ص۱۱۸ تا ۱۲۰؛ سیرة پیشوایان، مهدیپیشوایی، ص۶۶۷. [۲]. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص۱۶۲. [۳]. نعمانی، کتاب الغیبه، ص۱۸۲. [۴]. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص۲۶۶. [۵]. بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۵۳ و اصول کافی، ج۱، ص۳۴۰. [۶]. نعمانی، کتاب الغیبه، ص۱۶۴. [۷]. بحارالانوار، علّامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۵۲، ح ۴، مؤسسْ الوفأ، لبنان، ۱۴۰۳ ه ق. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷میلاد با سعادت صاحب الزمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و عید بزرگ نیمه شعبان بر منتظران مبارک‌باد.🌷 امرت اجرا شد تمام یا مهدی تو فقط بیا بگیم سلام یا مهدی دنیا ایستاده به احترام یا مهدی می رسیم به جمعه قیام یا مهدی @rahighemakhtoom
🎇 ضرورت کار تشکیلاتی و شبکه ای منتظران 💢به نظر می رسد دو اشکالی که مانع ظهور شده است. ✔️نخست:متحد و یکدل نبودن شیعیان(منتظران) ✔️دوم: گناهان و رفتارهای اشتباه آنها. این دو، راهبرد انتظار حقیقی و زمینه‌سازی واقعی ظهور را ترسیم می‌کند. 🔅 در راستای رفع این ایرادها و رفع موانع ظهور، راهبرد باید ایجاد اتحاد دلی و از سویی، هم‌افزایی آنها باشد. دراین جهت به نوعی می‌توان راهبرد ایجاد تشکیلات منسجم شیعیان را حول مسئله ظهور به‌دست آورد. 🔅از سویی اصلاح جامعه شیعیان و دورکردن آن از گناهان نیز رسالتی بر دوش آنهاست. زیرا نه تنها این مسئله فردی نیست؛ بلکه مانع گشایش برای همه شیعیان و بلکه همه انسان‌ها شده است. 🔅 از ابزارهای مهم این رسالت نیز شبکه‌سازی میان شیعیان است تا کمک کننده یکدیگر در انجام آن باشند. بنابراین، آنچه نه تنها کاری نیکو که رسالت جامعه شیعیان در جهان است، شبکه‌سازی بر محوریت ظهور و انجام رسالت‌های مهدوی است؛ به بیانی دیگر: تا تشکیلاتی نشویم، گره از کار جهان وا نشود! 🔹سوگمندانه اکثر مون کار گروهی و تشکیلاتی را برنمی تابیم. هر کس برای خود در جزیره ای جدای از دیگران کاری که دلش می پسندد و به گمانش کار دینی انجام می دهد. 🔹به خاطر خودخواهی و خود بزرگ بینی های واهی و پوچ حاضر نیستیم با هم کار کنیم معنی هم افزایی و هم پوشانی را بلد نیستیم یا به آن تن نمی دهیم. 🔹و یکی از عواملی که کارهای فرهنگی ما را بی برکت کرده است ما و من های خود بنیاد و بدون نیت و انگیزه الهی است. 🎆 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🔰چگونه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عدالت را در جهان بر پا می‌کند؟ *⃣با نظر به دوره‌های مختلف تاریخ اسلام، می‌بینیم که همه احکام اسلامی، آن‌گونه که تشریع شده، به اجرا درنیامده‌اند و چه بسا هوا و هوس‌های حاکمان و سوء استفاده از گزاره‌های دینی نیز بر این تاریکی و جهالت افزوده است. از این‌رو می‌توان به نحو خلاصه مبانی چگونگی برپایی عدالت در جهان را در این سه امر جستجو کرد: 1⃣۱-عمل راستین به کتاب خدا امام علی (علیه‌السلام) در خطبه‌ای در خصوص وقایع ظهور می‌فرماید: او (حضرت مهدی) خواسته‌ها را تابع هدایت می‌کند، هنگامی‌که مردم هدایت را تابع هوس‌های خویش قرار می‌دهند و در حالی که (به نام تفسیر) نظریه‌های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند، او نظریه‌ها و اندیشه را تابع قرآن می‌سازد.(۱) 2⃣۲-احیاء سنت و سیره حقیقی رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) در روایتی از امام محمدباقر (علیه‌السلام) در پاسخ به این سؤال که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه عمل خواهند کرد؟ آمده است: همان رفتاری که پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) کرد تا اسلام را چیره نماید. [راوی می‌گوید] گفتم: رفتار پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) چه بود؟ فرمود: آنچه را در جاهلیت بود، باطل کرد و با عدالت ورزی میان مردم، از نو آغاز نمود. قائم نیز همین گونه است. چون قیام کرد، آنچه را به روزگار سازش [با دشمنانمان] در دست مردم بوده، باطل می‌کند و با عدالت ورزی میان آنان، از نو آغاز می‌نماید.(۲) 3⃣۳-احیای ارزش‌های اسلامی حقیقت آن است که ارزش‌های اسلامی در طول تاریخ «غریب» بوده و یکی از عملکردهای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، احیای این ارزش هاست. از این‌رو در روایتی از امام محمدباقر (علیه‌السلام) آمده است: وقتی قائم ما قیام می‌کند، مردم را به امر تازه‌ای دعوت می‌نماید، چنان كه پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله) مردم را بدین گونه دعوت نمود. اسلام در حال غربت ظاهر شد و به زودی مانند روز اول غریب می‌شود پس خوش به حال غریبان.(۳) 🔅آنچه بیان شد، مبانی عملکرد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در تحقق عدالت جهانی را شامل می‌شود؛ اما می‌توان با توجه به روایاتی که در این باب وارد شده است، مؤلفه‌های عملکرد ایشان را نیز به نحو ذیل بیان کرد: ۱-شیوه‌های نوین در دعوت به دین و دین‌داری. [بر مبنای تبلیغ فرهنگی و زبان محبت] ۲-احیای اصول، احکام و معارف مهجور و معطّل مانده. ۳-تصحیح برداشت‌های ناصواب از کتاب و سنت. ۴-تطبیق برخی از احکام و مقررات با شرایط و تحولات رخ داده در زندگی نوین بشر. ۵-آشنا ساختن بشر بادانش‌ها و اسرار هستی.(۴) 🌱🌱🌱 📄پی‌نوشت‌ها: ۱. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغه، تهران، نشر اسوه، ۱۴۱۵ ق، خطبه ۱۳۸. ۲. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، نجف، چاپ حسن موسوی خرسان، ۱۳۷۸ ۱۳۸۲ ق، ج۶، ص۱۵۴. ۳. علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۳ ق، ج‌۵۲، ص۳۶۶. ۴. محمدی ری‌شهری، محمد، دانش‌نامه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، ج۹، ص۱۶۵. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عالی ترین معانی در مناجات شعبانیه می دانید این شعبانیه را مرحوم (رضوان الله علیه در اقبال ذکر کرده و به عنوان اینکه مناجات ائمه هم هست محققین بعدی هم بازگو کردند مرحوم آشیخ عباس قمی (رضوان الله عليه می فرماید این از مناجاتهای جليل القدر ائمه (عليهم السلام است و بر مضامین عالیه مشتمل است و در هر وقت که حضور قلب باشد، خواندن آن مناسب است. @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره -واکاوی آیه هشتم (11) ☑️ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺣﺮﻣﺖ ﺷﻜﻨﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻟﺎﺯم ﺑﻮﺩﻛﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺮﺩم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ایشان ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺭﺩﻳﮕﺮ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ؛ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ سمت ها ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍیشان ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻣﻬﻢ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ، ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪﺍﺯ: 🔹ﺍﻟﻒ)ﮔﻮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ. 🔹ﺏ)ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﮋﺩﻩ ﺭﺳﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺑﺮﻭﻧﺪ. 🔹ﺝ)ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﮔﺮ ﺑﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﺑﺮﺣﺬﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ. 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (8) 👈 اعجاز علمى‌ 🔹امروزه با پى بردن به پديده فشار هوا و تناسب آن با فشار خون بدن انسان در سطح زمين- كه موجب تعادل فشار بيرونى و درونى است- و همچنين كاهش فشار جو با افزايش ارتفاع، وجه تشبيه درآيه فوق، بهتر روشن شده و تاحدودى از ابهامات تفاسير پيشين كاسته شده است. 🔹اشتباه مفسران پيشين در اين بوده كه از تعبير «يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ»- با تشديد صاد و عين و به‌كار بردن «فى»- كوشش براى صُعُود به آسمان را فهميده‌اند؛ در صورتى‌كه اگر اين معنا مقصود بود، بايستى واژه «إلى» را به‌جاى «فى» به‌كار مى‌برد. ديگر آنكه «يصّعّد»- از نظر لغت- مفهوم «صُعُود» و بالا رفتن نمى‌دهد، بلكه كاربرد اين لفظ- از باب تَفَعُّل: «تصعُّد»- براى افاده معناى «به‌دشوارى افتادن» است به‌گونه‌اى كه از شدت احساس سختى، نَفَس در سينه تنگ شود. 🔹در لغت «تَصَعَّدَ نَفَسُه» به‌معناى «به دشوارى نفس كشيدن، تنگى سينه و احساس درد و رنج» است. واژه‌هاى «صَعُود» و «صَعَد» بر دامنه‌هاى صعب العبور اطلاق مى‌شود و براى هر امر دشوار بسيار سختى به‌كار مى‌رود. 🔹در سوره جن آمده: «... وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً؛[. جن، 17.] ... و هركه از ياد پروردگار خود روى گرداند، او را در عقوبتِ دشوارى در مى‌آورد». در سوره مدّثّر نيز آمده: «سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً؛[مدّثّر، 17] او را به سخت‌ترين عقوبتى دچار مى‌سازم». ازاين‌رو معناى‌ «كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ» چنين مى‌شود: «او مانند كسى است كه در لايه‌هاى مرتفع جوّ، دچار تنگى نفس و سختى و دشوارى فراوان شده‌است». 🔹در واقع كسى كه خدا را از ياد برده- در زندگى- مانند كسى است كه در لايه‌هاى بالايى جوّ قرار دارد و دستخوش درد و رنج و سختى تنفّس است؛ لذا از اين تعبير به‌خوبى به‌دست مى‌آيد كه اگر كسى در لايه‌هاى فوقانى جوّ، فاقد وسيله‌ حفاظتى باشد، دچار چنين دشوارى و تنگى نفس مى‌گردد كه اشاره به چنين مسأله‌اى در آن زمان، يكى از اعجازهاى علمى قرآن است. ..ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
baghare112-2.mp3
20.18M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۴۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom