eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر 453.mp3
10.73M
💢تفسیر سوره جلسه نهم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 31.MP3
51.24M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(31) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
انسان شبیه خدا.aac
318.8K
تو شبیه خدایی! بسم الله الرحمن الرحیم 🎙کوتاه و شیرین سخنی از استاد دکتر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
🔰راه کسی مگیر و بیراهه هم مرو یکی از فرازهای گفتاری استادجوادی آملی که دربسیاری از جلسات و به مناسبت های گوناگون تکرار می کنند این جملات است: "نه بیراهه برو نه راه کسی را ببند" ایشان رمز خوشبختی و سعادت ،آرامش،گشایش در امورودینداری را در این دو جمله می دانند. 🔅نیک می دانیم ونیاز به بازگویی نیست که "انسان"تنها موجود بی نهایت طلب کائنات و هستی است واگربه درستی از فطرت و وجدان و عقل فرجام اندیش استفاده نکند و برای هماهنگی عقل و وجدان و فطرت با غرایز و نیروهای حیوانی خویش وموانع بیرونی(اهریمن جن و انس) در مسیرزندگی از خضر راهی و صاحبدلی راهنمایی نطلبد همچنان بیراهه خواهد رفت .درد امروز فرد و خانواده و جامعه ی ما در مراجعه نکردن به عناصر یاد شده و یا خود درمانی و بد درمانی های معنوی و روحی است. 👈جامعه ای که بیش از پانزده میلیون پرونده باز در دادگاهها و محاکم قضایی دارد و نزدیک به 60 میلیون آدم را درگیر خود کرده و بیشتر آن هم مالی،ملکی،خانواده گی است پر واضح است که دچاربیماری است . بی اعتنایی آگاهانه یا نا آگاهانه به طبیب حاذق ناصح دلسوز و نسخه های درمانگران الهی ،رفاه و خوشی و نشاط و سرزندگی و ادب و احترام و اخلاق را از آنان گرفته است. اگر این بیراهه نیست پس چیست؟! 🔅آدمی که در بیراهه گام برداشت (لیکن به گمان خویش درست می رود) بر اساس سرشت بی نهایت طلبی آسیب و زیان های جبران ناپذیری دارد. 1-خود زنی و خود آزاری(همان بیراهه روی) 2-دیگر آزاری (ایجاد راه بندان و موانع برای دیگران) بی شک آدمی که بر خویشتن خویش مهربان نباشد انتظار مهرورزی بر دیگران توقع بیجایی است. معیاربیراهه روی پیروی از "خودِ گیاهی و حیوانی "انسان است. واتفاقات و حوادث ناگوار و سخت ،بروز ظهور این معیاررا آسان تر می سازد. جایی که به خویشتداری بیشتر نیاز است ببین او چه می کند؟! جایی که به گذشت و فداکاری نیاز است بنگر او چه می کند؟! جایی که حقیقت در مسلخ مصلحت قربانی می شود او چه می کند؟! جایی که علم و مهارت جهل و ناکارامدی را تسخیر می کند دقت کن او چه می کند؟! جایی که ......؟! 🔅و چنین است آنگاه که "خود" معیارشد برای تامین و اشباع و اقناع و ارضاء "خودِ"سیری ناپذیر و نهایت طلب راه را بر دیگران خواهی بست و تا می توانی از رشد و کمال و زندگی بهین دیگران جلوگیری خواهد کرد.!! بی عنایات خدا هیچیم هیچ! 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال 9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴) 🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است، 🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است. 🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى‏ شماريم و تحميل و تكليف مى‏ دانيم. 🔸 حبّ به شى‏ء از ادراك نتايج آن پيدا مى‏ شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى‏ باشيم. ادامه دارد ..... 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅محفل قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📃برگی از کتاب (13) شروع از شناخت خود یا جهان! ▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی می‌رسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی می‌رسیم؟ ▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان .... ▫️در این اینجا، بعضی از مکتب‌ها می‌گویند: «تحلیل از جهان شروع می‌شود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی. 🌑 و اما یک اشتباه ! ▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع می‌گیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی می‌آوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز! ▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاس‌ها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی می‌رسد و به تحلیل می‌پردازد و تجربه ها، انگاره‌ها و استنتاج‌ها را نقد می‌زند و تحلیل و تجزیه را شروع می‌کند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربه‌ها و استنتاج‌های علمی می‌سازد. ▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور می‌کند تا به جهان می‌رسد. و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم می‌شود؛ چون تمام تحلیل‌های علمی که از تجربه‌های انسان مایه می‌گیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روش‌های تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه برای تبیین کلی آن. 🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه می‌گیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج می‌کند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد. ▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است، ▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح می‌شود و تحلیل از انسان آغاز می‌گردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.] 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۱) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom