بقره 183 تا195.mp3
15.95M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_بقره آیات ۱۸۳تا ۱۹۵برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
baghare163-1ordibehesht1400-1.mp3
22.97M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۳)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom2
⚡️بت شخصیت(اینفلئوسر)
▪️انسان ها هر اندازه در مسیر حقْ اوج بگیرند، امكان كژروی در آنان، منتفی نیست. از این رو، شایسته است تا مردمان در پیروی از شخصیت ها به این نكته توجّه كنند و هرگز انسان ها را «مطلق» ندانند.
▪️ توجّه به این نكته و دیگر آموزه های بیدارگر امام علی علیه السلام در این باره را باید اساسی ترین رهنمودهای آن بزرگوار در تصحیح فرهنگ عمومی تلقّی كرد.
▪️روشن است كه در جریان های اجتماعی و سیاسی، بیشترین انحراف های سیاسی و اجتماعی، ناشی از مطلق گرایی درباره چهره ها و شخصیت گرایی در موضع گیری هاست.
▪️امام علی علیه السلام به مردم هشدار می داد كه شخصیت ها هر چند بزرگ و ارجمند و محبوب و معتمَد باشند، نمی توانند معیار حق و باطل قرار گیرند.
▪️ امام می كوشید جامعه را به لحاظ آگاهی و شناخت موضع ها و معیارها و آگاهی های فرهنگی، به سطحی برساند كه شخصیت ها و مواضع آنان را - هر اندازه بزرگ باشند -، با حق بسنجند، نه حق را با شخصیت ها؛ حق را معیار شناخت شخصیت بدانند، نه شخصیت را معیار شناخت حق.
#سلبیریتی
#اینفلئونسر
#شخصیت_های_تاثیرگذار
#حقگرایی
#شخصیت_گرایی
👈ورود به محفل قرآنی رحیق
Hamd_024L.mp3
3.49M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 24.docx
28K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔰حق مداری نه خود محوری
قال امام صادق علیه السلام:
إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»؛ (بحار/ ج 67/ ص 106) از نشانهها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید.
🔹همانگونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان و مطاف زایران است، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطافی دارد و قبله هر کسی، هدف خاصّ اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت میکند و مطاف هرکسی، چیزی است که در مدار آن میگردد. برخی خود محور و خودمدار و برخی دیگر، حق محور وحق مدارند.
🔹قبله کسانی که خود مدار و خودمحورند، منافع شخصی آنهاست. قرآن کریم از انسان خود محور، به ﴿فمنهم ظالم لنفسه﴾[سوره فاطر، آیه 32.] یاد کرده و در تعبیرات روایی آمده است که او «یَحْوُمُ حَوْم نَفسه»[بحار، ج 23، ص 214.]؛ چنین کسی بر خود ستم کرده است؛ زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصیل خویش را نیافته است.
🔹گروه دیگر، حق محورند و قبله و مطاف و مدار آنها، حقّ است؛ خواه به سود آنها باشد و خواه به زیان آنها. البته حق به زیان کسی نیست، چنان که باطل به سود کسی نخواهد بود؛ چون باطل، نه موافق با نظام آفرینش است و نه موافق با هدف آفرینش انسان. از این رو، امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»[ بحار، ج 67، ص 106.]؛ از نشانهها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. سود و زیان در این حدیث، راجع به تشخیص خود شخص و ناظر به خصوص نفع و ضرر مادی است، و گرنه هیچ حقی زیانآور نبوده و هیچ باطلی سودمند نیست.
🔹این حدیث شریف حاوی دو دستور در زمینه تهذیب اخلاق است که یکی مربوط به امور عملی و دیگری در ارتباط با امور نظری و علمی است. حضرت فرمود: در کارهای عملی، حق را انتخاب کنید و به آن رأی دهید گرچه در ظاهر به زیان شما باشد، و باطل پسند نباشید گرچه در ظاهر به سود شما باشد. از نظر علمی، بیش از مقدار دانشتان ننویسید و سخن نگویید. مبادا استادی در کلاس درس بخواهد از جهل شاگرد سوء استفاده کند، و بیش از نصاب علمیخود سخن بگوید یا کسی هنگام تنظیم مقالهای از جهل خوانندگان سوء استفاده کرده بیش از مقدار دانشش بنویسد. برای مؤمن، زبان یا قلم امام نیست، بلکه عقل و علم امام است؛ یعنی زبان و قلم انسان باید به عقل و علم او اقتدا کند.
📚منبع: برگرفته از #تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله #جوادی_آملی ج 11/صص 85-86
👈ورود به محفل قرآنی رحیق
حق مداری و شخصیت گرایی۱.mp3
18.6M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه اول)
دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9
#روایت_حسین
#عبداللهی
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
#جام_معرفت
⚡️هیچگاه از ترنم این سرود غافل نشو
▪️محدث نوری در کتاب ارزشمند مُستدرک الوسائل روایت کرده است:« پس از نزول آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ پیامبر(ص) در صدر تمام نامهها، دستور میداد بنویسند: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ».
▪️"بسم الله" در آغاز کارها عامل برکت، اقرار به عبودیت، عامل دوام، و طاردِ و دور کننده شیطان است.
👈ورود به محفل قرآنی رحیق
#حدیث_زندگی
#زیست_مومنانه
🔅امام صادق علیه السلام
إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرَةِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ
▪️ایمان ده پله دارد همانند نردبان، که باید پلهپله از آن بالا رفت، کسی که دو پله بالا رفته نباید به کسی که یک پله بالا رفته بگوید تو هیچ بهحساب نمیآیی مگر اینکه به پله دهمی رسیده باشد.
▪️اکنون کسی که از تو پائین تر میباشد نباید از نظرت دور باشد که اگر چنین کنی کسی که از تو بالاتر میباشد تو را از نظر دور میافکند
▪️ و هرگاه مشاهده کردی کسی یک درجه از تو پائین تر است او را هدایت کن تا خود را به تو برساند، و او را بیش از استعدادش بار نکن که کمرش خواهد شکست، و بدان هر که کمر مؤمنی را بشکند باید آن را بار دیگر اصلاح کند و بهبودی بخشد.
📚بحار الانوار، ج ۶۶، ص: ۱۶۵
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱ #سوره_غافر
#مومن
🎇پند گرفتن در سیر و سفر(مسافرت تنها یک تور سیاحتی و گردشگری نیست!.
سالک و رهپوی حقیقت باید در روی زمین سیر و سفر کند تا ببیند فرجام کسانی که پیش از او بوده اند چگونه بوده است و چگونه خدای تعالی به خاطر گناهانشان آنها را مؤاخذه کرد و در مقابل پروردگار حامی و مدافعی نداشتند زیرا آنها وقتی با پیامبرانشان که با نشانه و معجزات آمده بودند روبرو می شدند آنها را ندیده می گرفتند و کفر می ورزیدند(حقیقت را کتمان می کردند و یا از روی لج بازی و دشمنی حق را نمی پذیرفتند) سپس خدای تعالی آنها را با قدرت شدیدش مؤاخذه فرمود.
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
اقلیت و اکثریت از نظر قرآن.docx
19.4K
#مقاله
#مقاله_پژوهشی
📃موضوع: اقلیت و اکثریت از نظر قرآن
🖋نویسنده:خلیل منصوری
در چهار صفحه
📋فرازی از محتوای نوشتار:
پس از نظر آموزه های وحیانی قرآن، هرگز اقلیت و اکثریت معیاری برای حق یا باطل نیست، بلکه حقانیت خود معیاری دارد که اگر در هر گروهی ایجاد شود می تواند حق باشد خواه اکثریت خواه اقلیت."
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
روایت حسین ۱۶.mp3
9.5M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️
#گفتارهای_عاشورایی
#روایت_حسین
📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت شانزدهم)
🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی
📃فرازهایی از محتوا:
بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید
🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
حق مداری و شخصیت گرایی ۲.mp3
16.43M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه دوم)
دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9
#روایت_حسین
#عبداللهی
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
بقره 196 تا 203.mp3
10.36M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_بقره آیات ۱۹۶تا ۲۰۳برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
baghare164-8ordibehesht1400-1.mp3
18.87M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۴)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
#جام_معرفت
🎇انسان همسان فرشته یا حیوان
▪️قرآن وقتی که صحبت از علم و معارف است علماء و موحدان عالم را کنار ملائکه ذکر میکند یک بیان نورانی #امام_سجاد سلام الله علیه دارد می فرماید: در فضل علم همین بس که ذات اقدس الهی علماء را با ملائکه یکجا ذکر می کند.« شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم.»
▪️ مصداق کامل این اولوا العلم اهل بیت و انبياء و اولیاء (عليهم السلام اند، بعد در سایه آنها شاگردان آنها که تربیت شده آنها هستند.
▪️این عالمان توحیدی که شاگردان اهل بیت و اولیای الهی هستند در ردیف ملائکه شاهد بر توحیدند؛ شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم.
▪️در موارد کمال انسانها را با ملائکه ذکر میکند اما در موارد نقص می بینید در خیلی از جاهای قرآن وقتی سخن از صرف خوردن و صرف آشامیدن و امثال ذلک است می فرماید ما این باران را فرستادیم میوه جات و امثال ذلک رشد بکند؛ «متاعاً لكم و لانعامکم» یک قدری خودتان بخورید یک قدری به انعامتان و حیوانات بدهید اینکه انسان را در مسائل مادی کنار انعام ذکر می کند معلوم میشود اینها در یک ردیف اند؛ یک تفاوت مختصری هست. اما وقتی سخن از علم و معرفت توحیدی بشود انسانهای دانشمند را کنار ملائکه ذکر می کند.
▪️این قرآن در تعبیر پیام دارد. اگر چنانچه می فرماید ملائکه و علماء شاهد وحدانیت تو هستند این پیام دارد. از آنجا وقتی که سخن از مسائل مادی و خوردن است فرمود این میوه هایی که از درخت چیده می شود این مزرعه هایی که از زمین به برکت باران به شما میرسد «متاعاً لكم و لانعامكم» اینها مشترک بین شما و دام است. این قرآن بی پیام نیست دیگر در مساله عادی که انسان را همراه با فرشته قرار نمی دهد!!
🎙درس خارج علوم القرآن ،قم : ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
آیت الله #جوادی_آملی
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
motahari.ir_1722162621122.jpg
108.8K
🟢 چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟
🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست.
🔹اما اگر ربا را میخوریم و در عین حال، نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است.
📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱
#شهید_مطهری