eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه اول) 🎤استاد: مرتضی #مخملباف #جن #شیطان #ابلیس #قرآن 🌷زندگی تون با
خلاصه ای از سخنرانی استاد ▪️جنیان به عنوان یکی از مخلوقات عالم هستی، موجوداتی هستند که برای دریافت اطلاعات درباره آنها باید فقط به مهندس و خالق او رجوع کرد که به وسیله پیامبران و امامان –سلام الله علیهم اجمعین- به ما رسیده است. ▪️دو مخلوق مکلف در بین مخلوقات پروردگار در آیه شریفه 56 ذاریات " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ : و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند". ▪️عبادت فرع معرفت الله است و اصل بر شناخت و کسب معرفت الله می باشد و بعد از آن عبادت پروردگار متعال. ▪️معنای لغوی جن در کتاب المنجد: جِنُّ اللّيل: تاريكى شب. جِنُّ النَّاس: قسمت انبوه و زیاد مردم؛ زیرا کسی که در داخل انبوه مردم شود استتار می کند و پنهان می گردد. لا جِنَّ بهذا الأَمر: چيزى درباره آن امر پنهان نيست ... جن و جِنَّ مخلوقی است بین انسان و عالم ارواح که به خاطر پنهان و مستور بودنش از دیدگان، جن نامیده شده است. ▪️در کتاب قاموس قرآن در ذیل واژه جن می‌گویند مخلوقی است بین انسان و ملک که به خاطر پوشیده شده از دیدگان جن نامیده می شود و فعلی که از آن مشتق شده جَنَّ، هم فعل لازم به معنای پوشیده بودن و هم فعل متعددی است به معنای پوشاننده بودن. باغ جنت گفته می‌شود زیرا درختانش روی زمین را می پوشاند. حضرت آدم در باغی بوده که قرآن از آن به جنت نام برده است، نه بهشت قیامتی. به طفل داخل رحم مادر جنین گویند چون رحم مادر او را می پوشاند. و ... 🔹در تمام این واژه ها که از سه حرف اصلی "ج ن ن" بوجود آمده اند، یک معنا در تمام این واژه ها مشترک است و آن معنای پنهان بودن است. ☑️نتیجه اینکه با توجه به معنای آمده در قرآن و لغت آن، جن را جن می نامند به علت اینکه پنهان است و قابل دیدن نیست. ▪️واژه جن به تنهایی ۲۲ بار در قرآن کریم به کار رفته است. ▪️از نظر لفظی اکثراً در آیات قران کریم، جن بر انس مقدم آمده است و این به خاطر تقدم خلقت جن بر انسان است. 🔹از آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات و آیات دیگر موارد ذیل را می یابیم: 1- جن مانند انسان حتماً آفریده شده و وجود دارد و منکر آن کافر است چون آیه و کلام خداوند را منکر شده است. 2- جن و انس در میان همه موجودات، مکلف به تکالیف الهی هستند. 3- جن و انس باید اول پروردگار خود را بشناسند یعنی تحصیل عقاید حقه کنند و سپس پروردگار را عبادت کنند. 4- تقدم خلقتی جن بر انس در این آیه رعایت شده است. 5- چون جن مکلف است پس مانند انسان هم کافر دارد و هم مسلمان. 6- جنیان نیز باید به پیامبران و ائمه دوازده گانه –سلام الله علیهم اجمعین- و ما انزل الله مانند انسان ایمان داشته باشند. 7- طایفه جنیان دارای عقل است چون مکلف هستند. 8- جنیان نیز مانند انسان مذکر و مونث دارند که از آیات دیگر اثبات می شود. 9- جن موجودی است ناپیدا که قابل دیدن نیست. با توجه به معنای آن. 10- جن موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، برخلاف انسان که از خاک آفریده شده است. 11- جنیان نیز مانند انسانها محشور می شوند و در قیامت به حسابشان رسیدگی می شود. 12- جنیان دارای قدرت های فوق العاده ای هستند. مانند نفوذ در آسمانها، استراق سمع، نفوذ در اعماق دریا ها و زمین. 13- در بین جنیان دارا بودن قدرت در بعضی از ایشان نسبت به بعضی دیگر بیشتر است. 14- جنیان با بعضی از انسان ها ارتباط برقرار می کردند. البته با اجازه پروردگار متعال و آن انسان ها مأذون بوده اند که گفت خواهد شد ان شاء الله. 15- جنیان در طول تاریخ به فرمان پروردگار متعال در اختیار بعضی از پیامبران و اولیاء صالح بوده اند و کار می‌کردند. 16- اینکه در افواه مردم، جنیان را از ما بهتران می دانند به خاطر نوع خلقت و قدرت آنها است که انسان های معمولی دارا نیستند. 17- جنیان نیز مانند انسانها بالاخره می میرند و گروهی دیگر جای گروه دیگر را میگیرد. 18- جنیان ما را به راحتی می بینند ولی ما آنها را نمی بینیم. 19- شیاطین نیز نوعی جن هستند. چیزی که هست شیاطین متمردین از جن هستند و در واقع هر شیطانی جن است ولی هر جنی شیطان نیست. 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
تفسیر 459.mp3
17.25M
💢تفسیر سوره جلسه پنجم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔰رسم بزرگان در راه مشهد شاه عباس تصمیم گرفت دو بزرگ را امتحان کند! به که اسبش جلو میرفت گفت: این میرداماد چقدر بی‌عرضه است! اسبش دائم عقب می‌ماند. شیخ بهایی گفت: کوهی از علم و دانش برآن اسب سوار است، حیوان کشش این همه عظمت را ندارد. ساعتی بعد عقب ماند، به گفت: این شیخ بهایی رعایت نمی‌کند، دائم جلو می‌تازد! میرداماد گفت: اسب او از اینکه آدم بزرگی چون شیخ بهایی بر پشتش سوار است، سر از پا نمی‌شناسد و می‌خواهد از شوق بال درآورد. [در غیاب یکدیگر حافظ آبروی هم باشیم] پ ن: 1.محمد بن عزّالدین حسین (۹۵۳ق ـ۱۰۳۱ق) متخلص به‌ بهائی و معروف به‌ شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود. 2.میر محمدباقر بن محمد حسینی استرآبادی(درگذشت: ۱۰۴۱ق)، مشهور به میرداماد، فیلسوف شیعه معاصر شیخ بهائی در دوره صفویه بود. او استاد ملاصدرا مؤسس حکمت متعالیه بود. میرداماد به معلم ثالث شهرت دارد. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه.لطفا همراه ما باشید.
برداشت از آیات ۴۲ – ۲۳ 🎇درس هایی از قصه علیه السلام سالک و رهپوی حق باید پندهای زیر را از قضیه حضرت موسی علیه السلام و فرعون بیاموزد: ۱ – همیشه مسائل علمی و حقیقی را با و تسلط کامل برای طرف بیان کند. ۲ – دشمنان هر به انسان بزنند با آنها را نشنیده بگیرد و از پای در نیاید. ۳ – هر جنایتی را که بکنند چون در گمراهی هستند خدای تعالی روزی آنها را به جزای اعمالشان می رساند. ۴ – باید بداند که ها در هر زمان خوبان را به عنوان مفسد ممکن است مورد اذیت آزار و آسیب قرار دهند .مومن باید بداند که خدای تعالی آنان را به وسیله طاغوت ها امتحان می کند. ۵ – رهجوی حق از متکبرین و کسانی که به روز قیامت ایمان ندارند به خدا پناه می برد تا خدا پشتیبان او باشد. ۶ – باید همیشه ظالمین را کند و با استدلال آنها را به حقیقت راهنمائی نماید. ۷ – اگر لازم بود برای مهمی ایمان و اعتقادش را کتمان کند و تقیه نماید باید آن را انجام دهد. ۸ – خدای تعالی کسانی را که اسراف می کنند و یا زیاد می گویند هدایت نمی کند. ۹ – از عذابهایی که بر گذشتگان به خاطر سرپیچی شان از فرمان خدا آمده، مردم را بترساند و آنها را دهد. ۱۰ – مردم را از خواب بیدار کند و روز قیامت را برای آنها با استدلال روشن نماید. ۱۱ – به مردم بفهماند که اگر خدا را به حال خود واگذاشت برای او راهنمائی پیدا نمی شود. ۱۲ – از قصّه های قرآن مثل قصه حضرت علیه السلام مردم را راهنمائی کند و برای آنها برداشت های خوبی داشته باشد. ۱۳ – نباید کننده باشد. ۱۴ – نباید در عقاید شک و داشته باشد والا خدا او را به حال خود وامی گذارد و هدایتش نمی کند. ۱۵ – نباید آیات قرآن را به خود تفسیر کند و آنها را مورد بحث و گفتگو قرار دهد. زیرا اگر این کارها را بکند خدای تعالی و کسانی را که آورده اند به غضب در می آورد و آنها از او بیزارند. ۱۶ – باید بداند که اگر نسبت به بندگان خدا و جبار باشد خدای تعالی او را در قبض کامل نسبت به معنویات قرار می دهد. ۱۷ – باید بداند که و غرور سبب بی اعتقادی و جنون می شود و را از راه صحیح نمی تواند بدست بیاورد و در کارهای معنوی به بن بست می رسد. ۱۸ – در موارد باید تقیه کند آن چنان که مؤمن آل فرعون با طرفداران فرعون را هدایت می فرمود. ۱۹ – بداند که زندگی دنیا زودگذر است و زندگی پایدار، عالم است. ۲۰ – بداند که خدا به قدری مهربان است که اگر کار بدی انجام دهد خدای تعالی جز به همان مقداری که بد کرده او را مؤاخذه نمی کند ولی کسانی که عمل شایسته انجام دهند و باشند چه زن باشند و چه مرد، خدای تعالی آنها را به بهشت داخل می کند و بی حساب به آنها روزی می دهد. ۲۱-باید به کسانی که به او کرده اند، نیکی کند و نسبت به آنها بدی نکند و راهنمائی های صحیحی برای آنها داشته باشد. 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارشنبه‌های زیارتی 🖤🖤🖤🖤 در اگر باز‌ نگردد نروم باز بجایی پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعت بستر رشد انسان است، انسان مثل درخت است، ریشه اش از خاک و آب تغذیه شده ،شاخه هایش از نور و هوا، جسم انسان از خاک تغذیه میکند،روحش از ملکوت و خدا ، درکنار جسم خاکی،روح الهی ات را نیز بساز، "خلق لکم ما فی الارض جمیعا"
بقره 233تا 265.mp3
10.32M
📜نکته ها و پیام های آیات ۲۳۳تا ۲۶۵برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
baghare167-29ordibehesht1400-1.mp3
26.12M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۷) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شناخت جن.استاد مخلباف 2.mp3
10.87M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه دوم) 🎤استاد: مرتضی Almiqat.com 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
خلاصه متن جلسه دوم.docx
18.3K
📋موضوع: خلاصه متن درسگفتار جن شناسی(جلسه دوم) 🎤استاد: مرتضی Almiqat.com 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
Hamd_026L.mp3
3.85M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 26.docx
32.1K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیین قرآنی جمله: ‎دل باید پاک باشه خدا ارحم الراحمینه و می‌بخشه استاد دکتر علی غلامی 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️شیوه های دعوت به حقیقت قران به پیامبر میفرماید: ادْعُ إِلَي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ....   🎇جامعه را از سه راه به راه خدا هدایت کن! -☑️يکي راه حکمت و برهان و استدلالهاي عقلي ☑️يکي پند و اندرز اخلاقي و موعظه حَسن ☑️يکي هم جدال أحسن.... ⚡️در دو تایِ آخری مقید شده به حَسن بودن موعظه و جدال احسن یعنی به حق و نیکو ...... 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇الله اکبر از شگفتی آفرینش ▪️اگر در عظمت و بزرگى نعمت بارى تعالى مى انديشيدند، به راه راست بازمى گشتند و از عذاب آتش مى ترسيدند. ولى دلها بيمار است و ديده ها عيبناك. آيا به چيزى كه آفريده است، نمى نگرند كه چسان آفرينش او را استوار داشته و تركيبش را محكم نموده برايش چشم و گوش پديد آورده و استخوان و پوست ترتيب داده است. ▪️به آن مورچه بنگريد، با جثّه خرد و اندام نازكش، آن چنان خرد كه نزديك است كه به گوشه چشم ديده نشود و به نيروى انديشه، آفرينشش به تصور درنيايد كه چگونه بر روى زمين مى رود و روزى خود به دست مى آورد و دانه به سوراخ مى كشد و در انبار خود مهيا مى دارد. ▪️اگر ات را به كار گيرى تا به راز آفرينش پى برده باشى، دلائل روشن به تو خواهند گفت كه آفريننده كوچك همان آفريدگار درخت بزرگ ، به جهت دقّتى كه جدا جدا در آفرينش هر چيزى به كار رفته، و اختلافات و تفاوت هاى پيچيده اى كه در خلقت هر پديده حياتى نهفته است. همه موجودات سنگين و سبك، بزرگ و كوچك، نيرومند و ضعيف، در اصول حيات و هستى يكسانند. 📚نهج البلاغه خطبه ۱۸۵ 👈ادامه در پست بعدی 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🎇الله اکبر از شگفتی آفرینش #مورچه ▪️اگر در عظمت و بزرگى نعمت بارى تعالى مى انديشيدند، به راه راست ب
👆👆👆 ⚡️ادامه خطبه ۱۸۵ ▪️ستايش خداوندى را سزاست كه حواس پنجگانه او را درك نكنند، و مكان ها او را در برنگيرند، ديدگان او را ننگرند، و پوشش ها او را پنهان نسازند، با حدوث آفرينش ازلى بودن خود را ثابت كرد، و با پيدايش انواع پديده ها، وجود خود را اثبات فرمود، و با همانند داشتن مخلوقات ثابت شد كه خدا همانندى ندارد. 🎇نشانه هاى خدا در طبيعت: ▪️پس بزرگ است خداوندى كه تمام موجودات آسمان و زمين، خواه و ناخواه او را سجده مى كنند، و در برابر او با خضوع چهره بر خاك مى نهند، و رشته اطاعت او را در تندرستى و ناتوانى به گردن مى نهند، و از روى ترس و بيم، زمام اختيار خود را به او مى سپارند. ▪️پرندگان رام فرمان اويند، و از تعداد پرها و نفس هاى پرندگان آگاه است، برخى را پرنده آبى و گروهى را پرنده خشكى آفريد، و روزى آنها را مقدّر فرمود، و اقسام گوناگون آنها را مى داند. اين كلاغ است و آن عقاب، اين شترمرغ است و آن كبوتر. هر پرنده اى را با نام خاصّى فرا خواند، و روزى اش را فراهم كرد. ▪️خدايى كه ابرهاى سنگين را ايجاد، و باران هاى پى در پى را فرستاد، و سهم باران هر جايى را معيّن فرمود، زمين هاى خشك را آبيارى كرد، و گياهان را پس از خشكسالى روياند. 📚خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
پناهجویی و پناهندگی ۲۳.mp3
8.6M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 22و23 -پایانی) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
پیروزی نهایی دین حق ◻️در نظام تكوين تنها يك دين هست كه همه در مقابل آن تسليم هستند؛ امّا در نظام تشريع دو نوع دين هست: دين حق و آسماني كه دين حنيف اسلام است و دين جنيف و باطل كه ساخته و پرداخته بشر است و سرانجام، دين حقّ بر اديان باطل چيره مي شود: (هُوَ الَّذي أرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدي ودينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ ولَو كَرِهَ المُشرِكون) ◽️سرّ پيروزي حق بر باطل اين است كه دين حق با ساختار خلقتِ نظام هماهنگ است: (وما خَلَقنَا السَّماواتِ والأَرضَ وما بَينَهُما إلاّبِالحَقّ) و چون با نظام خلقت مطابق است، پيروز و ماندني است. از آنجا که مخالفان اسلام با كلّ نظام آفرينش كه صدر و ساقه آن مطيع قوانين الهي اند در ستيزند، زيرا در جهت مخالف جريان آفرينش شنا مي كنند و سرانجام، خسته و فرسوده خواهند شد و سرنوشت مشئومي به انتظار آن هاست. 📚تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی ذیل آیه ۸۳ آل عمران
کلیم اگر دعا کند بی تو دعا نمی شود مسیح اگر دوا دهد بی تو دوا نمی شود اگر جدائی اوفتد میان جسم و جان من قسم بجان تو دلم از تو جدا نمی شود گریه اگر کنم همی بهر تو گریه می کنم ورنه زدیده ام عبث اشک رها نمی شود گرد حرم دویده ام صفا و مروه دیده ام هیچ کجا برای من کرب و بلا نمی شود کسی که گشت گرد تو گرد گنه نمی رود پیرو خط کربلا اهل خطا نمی شود عمر گذشت، وانشد راه زیارتت به من حاجت این شکسته دل چرا روا نمی شود جز سر غرق خون تو که شد چراغ قافله رأس بریده بر کسی راهنما نمی شود ای بدن تو غرق خون وی سر و روت لاله گون با چه خضاب کرده ای خون که حنا نمی شود کرب و بلا و کوفه شد سخت به عترتت ولی هیچ کجا به سختی شام بلا نمی شود چوب به دست قاتلت سوخت و گفت این سخن جای سر بریده در طشت طلا نمی شود
انتظارات بشر از دین.جلسه اول.MP3
10.04M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره انتظار بشر از دین - جلسه اول ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله @rahighemakhtoom
انتظارات بشر از دین.جلسه دوم.MP3
9.2M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره انتظار بشر از دین - جلسه دوم ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله @rahighemakhtoom