#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌مهمان الهی
🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم».[1] آن انسان دل شكسته ای كه «رجالاً» آمده، ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾ آمده، آن انسان تهیدست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر در كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ﴾ گرچه متمكّن هست، گفت بندهٴ «مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیر»[2] هستم، با این وصف آمده است، می تواند با خدا داد و ستد كند، یك تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی؛ گرچه در هر دو حال مهمان خداست؛ آن وقت هم كه مهمان خداست، مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست، مهمان خداست؛ زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك».[3]
[1]. منیة المرید، ص123.
[2]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ص201؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و اله و سلّم) مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ فِی كُلِّ یوْمٍ مَرَّةً وَاحِدَةً أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یتُوبَ عَلَی تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِیلٍ خَاضِعٍ فَقِیرٍ بِائِسٍ مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیرٍ لَا یمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا مَوْتاً وَ لَا حَیاةً وَ لَا نُشُورا...».
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص63.
📚 پیام به به حجاج بیتالله الحرام1436 قمری
تاریخ: 1394/06/21
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(55)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#كاروان_آموزشي_لبيك_يا_امام_مازندران
🔅🔅🔅🔅
✳ یاد باد آن روزگاران یاد باد
فلا تهنوا و تدْعوا إلي السّلم و أنتم الأعْلَوْن و الله معكم و لن يَتِرَكُم أعمالكم [ سوره ي محمّد، آيه ي 35.] ؛ خداوند با شماست و هرگز كارهايتان را بي ثمر نخواهد گذاشت، سُستي روا نداريد و به سازش دعوت نكنيد و مجد و سرافرازي از آنتان است.
✅ فرمان خداي سبحان به منظور ترغيب آموزش نظامي و نبرد با كفر آن است كه: (يا أيّها النّبيّ حرّض المؤمنين علي القتال).[ سوره ي انفال، آيه ي 65.]
✅ پيام پيك وحي الاهي هنگام اعزام نيرو به جبههي حق عليه باطل آن است كه: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيْديكم ويخْزهم وينْصركم عليهم).[ سوره ي توبه، آيه ي 14.]
✅ سروش فرشتهي آسماني هنگام حضور سپاهيان توحيد در صحنهي ستيز با شرك آن است كه: (إذا لقيتم فئةً فاثْبتوا واذْكروا الله كثيراً).[ سوره ي انفال، آيه ي 45.]
✅ نداي پيام آور الاهي براي رهبري در هدف مبارزه با كفر و استكبار جهاني آن است كه: (وقاتلوهم حتّي لا تكون فتنةٌ ويكون الدّين كلّه لله).[ سوره ي انفال، آيه ي 39.]
✅ دستور قرآن كريم به رزمجويان جبههي نور عليه ظلمت اين است كه يا شهادت يا پيروزي؛ (و من يقاتل في سبيل الله فيقتل أو يغلب فسوف نُؤْتيهِ أجراً عظيماً).[ سوره ي نساء، آيه ي 74.]
✅ توصيهي اكيد خداي سبحان آن است كه جنگ عليه كفر و طغيان بدون هماهنگي همه جانبهي مسئولان، مخصوصاً نيروهاي مسلح به ثمر نمي رسد؛ (هو الذي أيّدك بنصْره وبالمؤمنين وألّف بين قلوبهم).[ سوره ي انفال، آيات 62 ـ 63.]
✅ سفارش قاطع قرآن كريم آن است كه پيروي از رهنمودهاي مقام معظّم رهبري عامل نيل به حيات ابدي است؛ (يا أيّها الذين امنوا استجيبوا لله وللرّسول إذا دعاكم لما يُحْييكم).[ سوره ي انفال، آيه ي 24.]
✅ فرهنگ وحي آن است كه هم شهدا به لقاء الله بار مي يابند و هم فاتحان به توحيد افعالي مي رسند كه كار آنان را خداي سبحان از آن خود مي داند؛ (فلم تقتلوهم و لكنّ الله قتلهم و ما رميْتَ إذ رميْتَ و لكنّ الله رَمي...).[ سوره ي انفال، آيه ي 17.]
🔹 اميد است كشور بقية الله (ارواح من سواه فداه)، همچنان از هر گزندي مصون بماند، تا با ظهور آن خليفة الله محرومان گيتي از سلطهي ستمگران زمان رهايي يابند و شَهْد اطاعت از قرآن و عترت طاهره را بچشند.
🌿🌿🌿
⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
👇👇👇
کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت4:تفسیر آیات 1 تا 4
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾
۱ - سوگند خداوند، به شب، هنگام فراگیر شدن آن (و الّیل إذا یغشى)
۲ - پدیده شب و گسترش تاریکى آن بر موجودات، داراى عظمتى درخور (و الّیل إذا یغشى)
۳ - گستردگى تاریکى شب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها است. (و الّیل إذا یغشى)
🔹 تأثیر سوگند، زمانى است که مخاطب، مورد سوگند را محبوب خود بیابد.
4 - سوگند خداوند، به روز، هنگام درخشان شدن آن (و النهار إذا تجلّى)
5 - پدیده روز و تابناکى آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند (و النهار إذا تجلّى)
6 - روشنى روز، از نعمت هاى خداوند است. (و النهار إذا تجلّى)
🔹 سوگند، نشانه آن است که آنچه به آن سوگند یاد شده است. براى مخاطب سودمند و مورد علاقه است.
7 - سوگند خداوند، به آفرینش جنس نر و ماده در مخلوقات (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
حرف «ما» مصدریه بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به خلقت «مذکر» و «مؤنث» است. این احتمال نیز وجود دارد که «ما» موصول باشد; ولى مصدریه بودن آن - که در نتیجه سوگند به مخلوقات خواهد بود; نه خالق - با سوگند به «لیل» و «نهار» تناسب بیشترى دارد.
8 - سوگند خداوند، به آفریننده جنس نر و ماده (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
9 - سوگند خداوند به خویش (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
10 - آفرینش مرد و زن و جنس نر و ماده در دیگر مخلوقات، کارى بزرگ و نشانه عظمت خداوند است. (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
🔹 تعبیر «و ما خلق» - چه سوگند به خالق باشد و چه خلقت - بیانگر عظمت هر دو است; زیرا عظمت هر یک، حاکى از عظمت دیگرى است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت5:تفسیر آیات 1 تا 4
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾
11 - انسان ها، در شیوه کار و تلاش و نتیجه آن، با یکدیگر متفاوت اند. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 «شتّى» (جمع «شتیت») به معناى متفرق ها است.
🔹 «سعى» گرچه مفرد است; ولى به قرینه اضافه شدن به «کم»، در معناى جمع است. این آیه گرچه جواب قسم هاى پیش است; ولى جواب تفصیلى قسم، مطالبى است که در آیات بعد آمده است. مراد از تفاوت تلاش ها - به قرینه آیات بعد - تفاوت شیوه ها و پى آمدهاى عمل است.
12 - خداوند، در تأکید بر گوناگون بودن تلاش هاى انسان ها و شیوه ها و آثار آن، به شب و روز و به ذات خویش، سوگند یاد کرده است. (و الّیل ... إنّ سعیکم لشتّى)
13 - انسان به طبع خویش، داراى تلاش هایى متفاوت (سودمند و زیان بخش) و برخوردار از نیروى انتخاب است. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 مفاد آیه شریفه ممکن است اختلاف تلاش برخى از انسان ها، با دسته اى دیگر باشد و نیز مى تواند نشانگر اختلاف تلاش هاى گوناگون هر انسان باشد. برداشت یاد شده، ناظر به دومین احتمال است. آیات بعد - که تلاش هاى خوب و بد را مشخص ساخته - در حقیقت بیانگر قدرت انتخاب و توصیه به برگزیدن تلاش هاى نیک است.
14 - ترک تلاش هاى نادرست و بسنده کردن به کوشش هاى سودمند، توصیه خداوند به تمام انسان ها است. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 جواب قسم - که در حقیقت مجموع شیوه ها و آثارى است که براى تلاش هاى گوناگون بشر، در آیات بعد آمده است - در ضمن خود، دعوت کننده مردم به ترک تشتت در تلاش ها و ایجاد وحدت رویّه در کوشش هاى خویش و برگزیدن راهى است که به «یُسْرى» منتهى شود.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌 اعتماد بر خدا
🔹 بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) این است که سرمایه اعتماد به خداست، انسان بنای او بر این باشد که نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد، آنگاه اعتماد او به خدا و تکیه گاهش به خدا باشد، یقیناً به ثمر می رسد. فرمود: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»،[1] «غالی با غین» یعنی گران؛ فرمود هر متاع گرانی را با اعتماد به خدا می شود خرید و هر مقام بلندی را با نردبان اعتماد به خدا می شود طی کرد. «سُلّم» یعنی نردبان. «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال». این کشور می تواند روی پای خود بایستد، یقیناً مردان بزرگ، جوانان بزرگ، برادران و خواهران بزرگ و مطمئن وجود دارند که این کشور را به خوبی و در کمال قدرت و عزت حفظ بکنند. این بیان نورانی امام جواد است. «ثمن» یعنی پول و بها، این بها دستتان است و آن اعتماد به خداست. به غیر خدا تکیه نکردن و ناامید بودن از غیر خدا، اولین شرط استجابت دعاست.
🔹 مشکلمان همین آیه ای است که اشاره می شود و آن این است که فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛[2] فرمود اکثری مردم یک مشکل شرکی در درون آنها هست. توحید محض و توحید خالص، یعنی گفتن «لاالهالاالله» محض نیست، اکثر مؤمنین مشرک هستند. به امام عرض کردند چگونه اکثر مؤمنین مشرک هستند؟ ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ فرمود همین که می گویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»،[3] اول خدا، دوم فلان شخص، اگر فلان شخص نبود، مشکل ما حل نمیشد! بگویید خدای سبحان، مشکل ما را از آن راه حل کرد. نه اینکه اول خدا، دوم فلان شخص. مگر خدا دومی دارد؟ مگر در قبال خدا یک قدرتی هست؟ اگر قدرت الهی نامتناهی است در برابر قدرت نامتناهی قدرتی نمی ماند. هر چه هست مظاهر اوست، فیض اوست، فوز اوست و مانند آن. این مشکل ماست که توحید محض در ما بسیار کم است. اگر کسی موحّد ناب بود و به غیر خدا تکیه نکرد، یقیناً دعای او مستجاب می شود.
🔹 وجود مبارک امام جواد می فرماید: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»، این نردبان است هر جای بلندی انسان بخواهد برود نمیتواند بگوید من که نمی توانم! مگر آنها که رسیدند از کجا آوردند؟ این همه بزرگانی که یا در حوزه یا در دانشگاه یا در کارهای آزاد موفق شدند، آنها از کجا آوردند؟ اگر کسی تنها رابطه اش را با خدا مستقیم کند و به هیچ کسی اعتماد نکند و طمع نکند و همه را مظاهر قدرت و آیات الهی بداند، این یقیناً موفق می شود که «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال».
[1]. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص136.
[2]. سوره یوسف، آیه106.
[3]. تفسیر العیاشی، ج2، ص200؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج34، ص146.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/05/10
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 خبر به داعی انشاء
🔹 آیت الله فاضل را خدا رحمت كند! به اتفاق هم یک وقت جنوب رفتیم، ما آنجا كه رفتیم مثل اینكه سرزمین مشعر و منا را داشتیم ادراك میكردیم؛ همان طور كه حاجی شب دهم در مشعر می خوابد آدم چه حالتی دارد؟ ما آن شب را در همان سنگر مثل حالت مشعر در همان شن ها به این وضع خوابیدیم. من دیدم سحر كه شد یك پیرمرد بود، این جوان ها را بیدار كرده همه اینها بیدار شدند، نماز شب خود را خواندند، نماز نافله را خواندند، نماز صبح خود را خواندند و زیارت عاشورا را خواندند و خوابیدند. این البته كشور را طیب و طاهر می كند! برای من كاملاً محسوس بود كه ما روی شن های جبهه که می خوابیدیم، مثل همان شن های شب مشعر بود، آدم شب مشعر هم روی شن می خوابد. می گوید اینها طیب و طاهر هستند، قرآن می گوید كشوری كه طیب و طاهر در آن آرمیده است باید میوه طیب و طاهر بدهد.
🔹 ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ﴾،[1] صِرف خبر بدهد و گزارش بدهد؟! قرآن ـ معاذالله ـ خبرنگار است؟! اینطور هست یا اینطور باشد؟! اینکه گفتند: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»،[2] یعنی هستند یا ما موظف هستیم این علما را نگه بداریم، نام اینها را ببریم، کتاب اینها را بگیریم و مبانی اینها را ذکر بکنیم؟! غالب اینها جمله خبریه ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی نام علما، خط علما، مسیر و فکر علما را زنده نگه بدارید: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»؛ یعنی تا زنده هستید، مسیر شیخ انصاری را بروید، وگرنه قصه ای برای ما بگوید که فایده تعلیم و تربیت را برای ما ندارد.
[1]. سوره اعراف، آیه58.
[2]. تحف العقول، النص، ص170.
📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 4
تاریخ: 1395/10/12
@rahighemakhtoom
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ
Eat from the pure and lawful things that God has given to you. Have fear of God in Whom you believe.(٨٨)
المائدة - 88
📚پیام ها:
1- بهرهگیرى از امكانات مادى حلال با ایمان منافات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا... و كلوا» كسانى كه تقوا را رها كردن مادّیات مىدانند در توهّم به سر مىبرند.
2- در مسائل تغذیه دقّت كنیم. «حلالاً، طیباً، واتّقوا» (هم شیوهى كسب، حلال باشد و هم شیوهى مصرف آن)
3- رزق همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرامخوارى نداشته باشیم. «رزقكم اللّه حلالا طیّبا»
4- تقوا، لازمهى ایمان است. «واتّقوا اللّه الّذى أنتم به مؤمنون»
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وصیت امام باقر علیه السلام
🔹 در آستانه شهادت امام پنجم امام باقر(سلام الله علیه) هستیم، در آستانه روز ترویه كه حاجیان كوی دوست احرام میبندند و از مكه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حركت می كنند قرار داریم. از وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) رسیده است كه شما خودتان را بر كتاب خدا عرضه كنید، این یكی از مهمترین دستورات وجود مبارك امام پنجم است. اینكه وجود مبارك امام باقر فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن كریم عرضه كرد. اگر كسی قرآن را نداند وقتی ترازو را ندارد و نمیداند چگونه ترازو را به كار ببرد؟ عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است كه روز شهادت امام باقر است و جامه مشكی پوشیدن خوب است، عزاداری كردن خوب است، گریه كردن خوب است و ثواب دارد، اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بكنیم! فرمود خودتان را چه در مسائل فردی و چه در مسائل جمعی بر قرآن عرضه كنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما میفهماند، البته هر كسی در حدّ خود یك دوره قرآن را باید بداند، خطوط كلیاش را باید بداند، ولو از عمق مطالبش باخبر نباشد! این از آن وصایای برجسته وجود مبارك امام باقر است.
🔹 حالا وجود مبارك امام باقر شهید شدند، ما باید این فكر را زنده نگه داریم؛ امام صادق(سلام الله علیه) اولین كسی است كه دارد این فكر و روش را احیا میكند، به ما می فهماند كه ما نام مبارك امام باقر، حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارك امام باقر را زنده نگه بداریم. وجود مبارك امام صادق اولین كاری كه كرده، دستور داد تا خودش زنده بود آن اتاق مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می كردند. اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ و شمع بود شمع، نگذاشت آن اتاق تاریك بماند؛ این نمادی است، وگرنه اتاقی است كسی نیست چه روشن و چه تاریك چه اثر دارد؟! این می خواهد بگوید که این فكر باید همیشه روشن باشد، خانه ای كه در آن وجود مبارك صادق و امام باقر بود تا من زندهام باید این را روشن نگه دارند، یعنی این فكر را، این حرف را، این رهنمود و ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/09/14
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(56)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تبیین_اهمیت_ولایت
🔅🔅🔅🔅
📌 تبيين اهميّت ولايت
1. ولايت انسان كامل همان خلافت وي از خداي سبحان است.
2. خليفه، حكم مستخلف عنه را بالتّبع يا بالعرض داراست.
3. چون خداي جهانِ امكان محيط محض است، خليفهي وي نيز مظهر احاطهي تامّ خواهد بود.
4. ظهور احاطهي انسان كامل كه صاحب ولايت و خلافت است در موارد فراواني است كه به برخي از آن ها اشاره ميشود:
يكم. شرط تحصّن در حصن حصين توحيد؛ «كلمة لا اله الّا الله حصني... و أنا من شروطها.»[ توحيد صدوق، ص 25.]
دوم. شرط اعتصام به حبل متين الهي: «اِنّى تارك فيكم الثقلين، كتاب الله وعترتي...»[ بحار الانوار، ج 2، ص 226.]
سوم. شرط تبليغ رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم): (يا أيّها الرّسول بَلّغ ما أنزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما بَلَّغتَ رسالته...).[ سوره ي مائده، آيه ي 67.]
چهارم. شرط كمال دين و تمام نعمت و پسنديده شدن اسلام نزد خدا؛ (...اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً...).[ سوره ي مائده، آيه ي 3.]
پنجم. شرط اداي حق رسول گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و پرداخت اجر معنوي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)؛ (قل لا أسئلكم عليه أجراً الّا المودّة في القربي ومَن يقترف حسنةً نزد له فيها حسناً...).[ سوره ي شوري، آيه ي 23]
🔹 پروردگارا، توفيق اقتراف حسنهي ولايت و اغتراف كوثر خلافت و اعتراف به امامت اهل بيت عصمت وطهارت(عليهم السلام) را پشتوانهي صلابت و صيانت نظام اسلامي از آسيب اهريمنان قرار ده.
🔹 خداوندا، به مسلمين جهان آن ده كه آن به.
🔅🔅🔅
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم
در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت5:تفسیر آیات 5 تا11
فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
🔅🔅🔅
🔹 شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «أَعْطى وَ اتَّقى»
🔹 اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مىكند، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» و براى برخى راه شر را «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» به خاطر تفاوت تلاش خود انسانها است. «إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى»
🔹 🔹 در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسايه هنگامى كه ميوه آن درخت به زمين مىريخت، آن را برگرفته و مىخوردند ولى صاحب درخت، ميوه را از دهان اطفال مىگرفت. پدر اطفال مسئله را به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گزارش داد.
حضرت نزد صاحب خانه رفته و پيشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پيامبر داد و گفت: دنياى نقد را به آخرت نسيه نمىفروشم.
پيامبر برگشت. يكى از ياران پرسيد: آيا اگر من آن درخت را بگيرم و با من نيز چنين معاملهاى مىكنيد؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهايى چندين و چند برابر، درخت را خريدارى كند و در اختيار پيامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقير آمده و درخت را به آنها بخشيد. در اين هنگام آيات اين سوره نازل شد. فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى ...
🔹 هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مىكند و روح او را با كار خير مأنوس مىگرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مىبرد، الهام و ابتكار به او مىدهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مىكند و راههاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مىگذارد كه همه اينها مصداق «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى» است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت6:تفسیر آیات 5 تا11
فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
🔅🔅🔅
🔹 نكته لطيف آن است كه قرآن مىفرمايد: او را براى آسانترين راه آماده مىكنيم «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مىكنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مىتواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد.
🔹🔹 در تاريخ كربلا مىخوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربنا تقبل منا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مىكند.
«فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى»
🔹 مراد از كلمه «يسرى» و «عسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راههاى آسان و
مشكل است.
🔹 آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
🔹 كلمهى «حسنى» يا مصدر است مثل رُجعى و يا مؤنث احسن است.
🔹 امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الا يسره الله له» چيزى را اراده نمىكند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مىكند.
🔹 و در تفسير آيه «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشر الا يسره الله له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمىگيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مىشود.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌سرّ احرام
🔹 از وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) نقل شده است كه شبلي[1] را بعد از مسافرت حج ديد. به شبلي فرمود: چه كردي؟ ـ آن قصهاش معروف و مفصل است ـ او عرض كرد: من از حج برميگردم. فرمود: آيا ميقات رفتي و لباس مَخيط را (لباس دوخته را) از بَر بيرون كردي و لباس ندوخته را (لباس احرام را) در بَر كردي و غسل احرام انجام دادي و اين كارها را كردي؟ عرض كرد: آري. فرمود: اينكه لباس دوخته را از بَر گرفتي، آيا هنگام كندن لباس دوخته قصد كردي كه از لباس معصيت بيرون آمدي؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي لباس ندوخته به نام احرام در بَر كردي، آيا قصد كردي جامه طاعت در بَر مي كني؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي غسل احرام انجام دادي، آيا قصد كردي كه از گناهان داري شستشو مي كني؟ عرض كرد: نه. من فقط لباس دوخته را كندم، لباس احرام در بَر كردم و غسل كردم [و] نيت كردم، همين! همين كه سايرين انجام ميدهند. فرمود: پس تو احرام نبسته اي، احرام يك سرّي دارد؛ يعني يك دستور ظاهري دارد كه آن را همه انجام ميدهند و يك دستور باطني دارد كه اهل سير و سلوك و كساني كه به اسرار حج آگاهند انجام ميدهند، اين كار يك سرّي دارد. معناي اينكه لباس دوخته را از بدن به در آوريد، يعني جامه گناه را از تن بيرون بياوريد. آن لباس گناهي را كه تا كنون خودتان تار و پودش بافتيد و بعد دوختيد و در بَر كرديد از جامه عصيان بيرون بياييد، وگرنه روح قضيه اين است كه فرقي بين لباس دوخته و ندوخته نيست، اينها علامت آن اسرار است. انسان در تمام ايام سال در لباس دوخته عبادت مي كند به نام نماز، اينچنين نيست كه عبادت در لباس دوخته قبول نباشد؛ ولي در حج قبول نيست، براي اينكه ميخواهند اسرار حج را به انسان تفهيم كنند كه انسان يك روزي هم دارد كه با لباس ندوخته وارد آن روز مي شود و آن روز مرگ است كه كفن در بَر مي كند يا قيامت با همان كفن حضورو ظهور پيدا مي كند. مي خواهند آن مراسم را در اين مناسك اظهار كنند. اسرار قيامت را در مناسك و مراسم حج تجلّي بدهند. گفتند لباس ساده در بَر كنيد كه هرگونه فخر برطرف بشود. لباس ندوخته در بَر كنيد كه سفر مرگ در نظرتان مجسم باشد؛ مسئله مردن و قيامت در حضورتان حاضر باشد.
🔹 امام سجاد(سلام الله عليه) طبق اين نقل به شبلي فرمود: معناي كندن لباس خياطي شده و دوخته شده، يعني خدايا من ديگر لباس گناه در بَر نمي كنم و از هر گناهي توبه كردم. تنها گناه نكردن مهم نيست، اطاعت كردن مهم است! لذا انسان لباس احرام بَر تن ميكند؛ يعني لباس ندوخته، لباس رنگ نگرفته، لباس حلال و پاك در برميكند؛ يعني جامه طاعت در تن ميكند و معناي غسل كردن در حال احرام اين است ـ گرچه اين غسل مستحب است و واجب نيست ـ بر خلاف ترك مَخيط و ثوب پوشيدن لباس احرام كه آنها لازم است، فرمود: معناي غسل كردن اين است كه خدايا! من آن گناه ها را شستشو كردم. پس سه كار است: يكي اينكه ديگر گناه نميكنم؛ دوم اينكه تصميم گرفتم هميشه مطيع باشم؛ سوم اينكه آن گناهان گذشته را الآن دارم جبران ميكنم، شستشو ميكنم.
🔅🔅🔅🔅🔅
[1] . گرچه افراد متعددي به «شبلي» ملقب بودهاند كه نزديكترين آنها به عصر ائمه(عليهم السلام) «ابوبكر، دُلفبنجحدر» است كه تقريباً دو قرن پس از شهادت امام سجاد(عليه السلام) به دنيا آمده و از اين رو هيچ يك از «شبلي»ها نميتوانند مستقيماً از امام سجاد(سلام الله عليه) روايت كنند، و نيز گرچه اين حديث به سبك و وزن سخنان مأثور از امامان معصوم(عليهم السلام) نيست و از اين رو گفته شده كه ممكن است اين روايت، سخنان بعضي از عرفا بوده كه به تدريج به امام سجاد(عليه السلام) نسبت داده شده است، ليكن در اين گونه روايات كه هماهنگ با ساير معارف بوده و يا مخالف با آنها نيست، كاستي در سند مانع استفاده از متن بلند و نوراني آنها نخواهد بود.
📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج جلسه 1
تاریخ: 1370/12/27
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom