✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تفسیر_قرآن #چشمه_حکمت #تفسیر_سوره_لیل ▪نگاشت6:تفسیر آیات 5 تا11 فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪️نگاشت7:تفسیر آیات 5 تا11
فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
🔅🔅🔅
◽️نکته نگاشت تفسیری:
۱ - دسته اى از مردم، انفاقگر و اهل جود و تقوایند. (فأمّا من أعطى و اتّقى)
🔹 مراد از «إعطاء» - به قرینه مقابله با «بخل» (در آیات بعد) - انفاق مال و جود و کرم است.
۲ - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، توصیه خداوند به تمام مردم (فأمّا من أعطى و اتّقى)
🔹ذکر پاداش نیک براى این گروه (در آیات بعد)، ترغیب مردم به اعطاى مال و تقوا است.
۳ - توأم بودن انفاق و تقوا با هم، شرط ارزش مندى آنها است. (من أعطى و اتّقى)
۴ - انفاق، پرهیز از ثروت اندوزى، تزکیه خواهى، سخاوت مندى و اخلاص، از نشانه هاى تقواپیشگى است. (أعطى و اتّقى)
فعل «اتّقى» در مقابل فعل «استغنى» (در آیات بعد)، قرار گرفته و نقطه مقابل استغنا (ثروت اندوزى) را «تقوا» نامیده است.
🔅🔅🔅🔅🔅
5 - دسته اى از مردم، پاداش هاى موعود الهى را تصدیق کرده، براى رسیدن به آن تلاش مى کنند. (و صدّق بالحسنى)
🔹 مراد از «الحسنى» - به قرینه فعل هاى «صدّق» و «کذّب» - پاداش هاى نیکو و وعده به آنها است; بنابراین مراد از آن، «المثوبة الحسنى» یا «العِدَة الحسنى» و نظایر آن است. جمله «صدّق بالحسنى» بیان یکى از مصداق هاى «سعى» در آیات پیشین است; از این رو شامل تصدیق عملى نیز مى شود.
6- پاداش هاى موعود خداوند، نیکو و تصدیق آن بر همگان لازم است. (و صدّق بالحسنى)
🔹کلمه «حسنى» یا مصدر است (مانند «رجعى») و یا مؤنث «أحسن» است. در صورت اول معناى تفضیلى نخواهد داشت; بلکه با تأویل به مشتق، معناى «حَسَن» دارد. وصف «الحسنى» خود نشانگر مطلوب بودن تصدیق آن است و وعده به فرجام راحت (در آیه بعد) نیز بر سزاوار بودن تصدیق، تأکید کرده است.
7 - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، نشانه پذیرش وعده هاى خداوند و باور داشتن پاداش هاى الهى است. (فأمّا من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى)
🔹عطف این آیه بر آیه قبل، عطف سبب بر مسبب و یا عکس آن است و در هر صورت، برداشت بالا استفاده مى شود.
8 - وجود زمینه بهره مندى از پاداش هاى نیکوى الهى، براى سخاوتمندان و تقواپیشگان (من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى)
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#قوام_دین_مقاومت_مومن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(59)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تبیین_اهمیت_ولایت
🔅🔅🔅🔅
📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(3)
✅ 4. عدل الاهي، كه بر اساس حسن و قبح عقلي از اوصاف فعلي پروردگار و مورد پذيرش و پرورش مذهب اماميه است، نه تنها در كلام علوي(عليه السلام) متبلور است، بلكه در تمام هستي حضرت علي (عليه السلام) متجلّي است
🔹 و آن حضرت، آيت كبراي عدل خداست؛ به طوري كه مي توان اميرالمؤمنين (عليه السلام) را عدل متمثّل دانست و بارزترين صبغهي عدل علوي برائت وي از هوا و نزاهت او از هوس است كه اولين عنصر محوري عدالت محسوب مي شود.
🔹 چنانكه آن حضرت (عليه السلام) فرمود: «قد أَلزَمَ نفْسَه العدلَ، فكان أوّلَ عَدْلهِ نَفى الهوي عن نفسه»[ نهج البلاغة، خطبه ي 87. ] ، پرهيزكار، عدل را بر خود لازم كرد.
▪ پس، نخستين مرحلهي عدالت فرد متّقي، دور كردن هوا از محدودهي هستي خويش است و چون آن حضرت قُدْوهي متقيان است، عدل را به عنوان فصل مقوم هويّت خويش قرار داد به طوري كه عدالت براي آن حضرت (عليه السلام) از حدّ ملكهي نفساني بودن گذشت و به مرحلهي برين فصل مقوّم شدن رسيد،
🔹 چنان كه مقصود از عدل علوي همان رتبه والاي عصمت است نه عدل مصطلح؛ همان طوري كه منظور از عدل الاهي همان مرحلهي قاصيهي عصمت است، نه عدل اصطلاحي.
🔹 با اين تحليل، معلوم مي شود كه ايمان اميرالمؤمنين (عليه السلام) به عدل خدا از سنخ ايمان به شهادت است، نه از قبيل باور به غيب. زيرا عدل الاهي مشهود علي (عليه السلام) است، نه مستور و غايب.
🔅🔅🔅🔅🔅
✅ 5. امامت كه اصل پنجم به شمار مي آيد و گذشته از رهبري ملكوتي و هدايت باطني نفوس و اخلاق و اعمال بشر، زعامت مُلكي و سياست جامعهي انساني را در تمام ابعاد زندگي بر عهده دارد، با وجود علي (عليه السلام) تحقق يافت و در سنّت و سيرت و سريرت آن حضرت (عليه السلام) متجلّي شد.
🔹 اميرالمؤمنين (عليه السلام) نه تنها حقيقت امامت را با علم شهودي شناخت، بلكه به آن نايل آمد و در وجود عيني غير از شهود علمي، متن امامت را يافت، لذا با نبوّت از اين جهت فرق دارد. زيرا نبوّت، فقط مشهود آن حضرت (عليه السلام) بود.
🔹 چنانكه فرمود: أري نور الوحى و الرسالة و أشمُّ ريح النبوّة[نهج البلاغة، خطبه ي 192. ] ولي امامت، گذشته از آن كه مشهود وي بود، مورد وجدان و يافت عيني او نيز قرار گرفت.
🔹 لذا ايمان وي به اصل پنجم، از بارزترين مصداق ايمان به شهادت است، نه ايمان به غيب. پس آن چه در اين معارف و مآثر نسبت به ديگران غيب است، براي آن حضرت (عليه السلام) از سنخ شهادت خواهد بود.
ادامه دارد....
🔅🔅🔅
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم
در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#واژگان_قرآنی
#ارزشهای_اسلامی
#فرهنگ_قرآن
#قاموس_قرآن
#برکت
🔅🔅🔅
📌 بررسی مفهوم برکت
✳ معناى بركت مانند امور نسبى به اختلاف اغراض مختلف مىشود، چون خيريت هر چيزى به حسب آن غرضى است كه متعلق به آن مىشود، مثلاً طعامى كه انسان مىخورد بعضى غرضشان از خوردن آن سير شدن است و بعضى غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است، چون غذاى مورد نظرشان را در ميان همه غذاها نسبت به مزاج خود سالمتر تشخيص داده، بعضى ديگر غذايى را كه مىخورند منظورشان استشفاء به آن و بهبودى كسالتى است كه دارند، بعضى ديگر نظرشان از فلان غذا تحصيل نورانيتى است در باطن كه بدان وسيله بهتر بتوانند خداى را عبادت كنند، پس وقتى عمل واحدى چند جور غرض متعلق به آن مىشود بركت در آن نيز معنايش مختلف مىگردد ولى جامع همه آن معانى اين است كه خداوند خير منظور را با تسبيب اسباب و رفع موانع در آن غذا قرار داده و در نتيجه غرض از آن حاصل گردد.
✳ پس نبايد پنداشت كه نزول بركت الهى بر چيزى منافات با عمل ساير عوامل دارد زيرا همان طورى كه در ابحاث قبلى گذرانديم معناى اين كه خداوند اراده كرده كه فلان چيز داراى بركت و خيركثير باشد، اين نيست كه اثر اسباب و علل مقتضى را ابطال كند، براى اين كه اراده خداوند سببى است در طول ساير علل و اسباب نه در عرض آن، مثلا اگر مىگوييم:
🔹 خداوند فلان طعام را بركت داده معنايش اين نيست كه علل و اسبابى را كه در آن طعام و در مزاج خورنده آن است همه را ابطال كرده و اثر شفا و يا نورانيت را از پيش خود در آن قرار داده، بلكه معنايش اين است كه اسباب مختلفى را كه در اين ميان است طورى رديف كرده و ترتيب داده كه همان اسباب نتيجه مطلوب را از خوردن آن غذا بدست مىدهند و يا باعث مىشود كه فلان مال ضايع نمىگردد و يا دزد آن را به سرقت نمىبرد - دقت فرمائيد -
🔹 لفظ بركت از الفاظى است كه در لسان دين بسيار استعمال شده است، از آن جمله در آيات قرآنى و همچنين در موارد بسيارى در اخبار و احاديث و نيز در تورات و انجيل در مواردى كه عطيههاى الهى را به انبياء و همچنين عطيه كهنه را به ديگران نقل مىكند اين لغت بسيار بكار رفته، بلكه در تورات بركت را مانند سنتى جارى گرفته است.
🔹 از آنچه گذشت بطلان رأى منكرين بركت به خوبى روشن گرديد، ادعاى آنان - به طورى كه قبلاً از راغب نقل كرديم - اين بود كه اثرى كه اسباب طبيعى در اشياء باقى مىگذارد جايى براى اثر كردن هيچ سبب ديگر نمىگذارد و خلاصه چيزى به نام بركت و يا به هر اسم ديگرى نيست كه اثر اسباب طبيعى را در اشيا باطل كرده و خود در آن اثر كند.
🔹 غافل از اين كه سببيت خداى تعالى و بركت او در طول ساير اسباب است نه در عرض آن تا كار تاثير آن به مزاحمت با ساير اسباب و ابطال آثار آنها بكشد.
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#شگفتی_های_قرآن
#گوته
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
اسراء 16.mp3
14.22M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#سوره_اسراء
#جلسه15
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
اسراء 18.mp3
13.55M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#سوره_اسراء
#جلسه18
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(60)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تبیین_اهمیت_ولایت
🔅🔅🔅🔅
📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(4)
▪ وحدت ملّي و وفاق همگاني از بهترين ره آورد وحي الاهي است، قرآن كريم گذشته از جنبهي اثباتي وحدت و امر به اعتصام به حبل متين خدا، يعني اسلام كه در قرآن و عترت متبلور است، از جنبهي منفي وحدت و آثار زيانبار اختلاف نيز سخن گفته است.
▪ كلام خدا دربارهي ترغيب به وفاق ملّي چنين است: (و اعتصموا بحبل اللّه جميعاً و لاتفرّقوا و اذكروا نعمتَ اللّه عليكم إذ كنتم أعداءً فألّف بين قلوبكم فأصْبحتم بنعمته إخواناً...).[ سوره ي آل عمران، آيه ي 103. ] و سخن خدا دربارهي تحذير از اختلاف و تخويف از مخالفت و ترهيب از تفرّق چنين است: (...تَحسبهُم جميعاً و قلُوبُهم شتّي ذلك بأنّهم قوم لايعقلون)[ سوره ي حشر، آيه ي 14. ] در آيهي مزبور اختلاف ملّتي كه اصول ارزشي مشترك دارند، نشانهي بي عقلي آن ها محسوب شده، پس علامت خرد ورزي يك امّت در اتحاد آنان متجلّي است.
▪ حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) كه همتاي قرآن كريم است، در دو محور اصلي مزبور چونان وحي الاهي سخن مي گويد. زيرا قرآن كريم 🔹 اولاً از گزند اختلاف مصون است؛ (...ولو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه إختلافاً كثيراً).[ سوره ي نساء، آيه ي 82. ] 🔹 ثانياً امّت اسلامي را از آسيب تشتّت حفظ كرده است.
▪ حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز اولاً از لوَثْ هر گونه تفرقه و رَوْث هر گونه مخالفت ملّي مطهّر بود و هماره در مسير وفاق همگاني گام برمي داشت. لذا در نامه اي به ابو موساي اشعري چنين مرقوم فرمود: «و ليس رجل فاعلم أَحْرصَ علي جماعة أُمّة محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) وأُلْفتها منّى، أبتغى بذلك حُسنَ الثواب و كَرمَ المآب»[ نهج البلاغة، نامه ي 78. ] ؛ بدان كه هيچ كس چون من، به اتحاد و اجتماع و ائتلاف امّت اسلامي حريص نيست، من در اين آزمندي پاداش نيك و فرجام كريمانه را از خداوند درخواست دارم.
🔹 ثالثاً خطر تفرقه را انذار و تحذير مي فرمود: فإيّاكم والتلوّن فى دين اللّه فإنّ جماعة فيما تَكْرَهون من الحقِّ خيرٌ من فرقةٍ فيما تُحبّون مِنَ الباطل و اِنّ اللّه سبحانه لم يُعطِ أحداً بفُرقَةٍ خيراً، ممّنْ مضي و لا ممّن بقى.[ نهج البلاغة، خطبه ي 176، بند 34.]
🔹 از رنگ بازي در دين خدا بر حذر باشيد. زيرا اتحاد در مسير حقّ، هرچند به آن مايل نباشيد، بهتر از اختلاف در راه باطلي است كه به آن علاقمنديد، خداي سبحان به هيچ كس، از گذشته و حال و آينده، در اثر تفرقه خيري نداد. و نخواهد بخشيد.
ادامه دارد....
🔅🔅🔅
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم
در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(61)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تبیین_اهمیت_ولایت
🔅🔅🔅🔅
📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(5)
🔹 حضرت علي (عليه السلام) از آن لحاظ كه عِدل قرآن حكيم است، منشأ اتحاد را عقل مداري و مبدأ اختلاف را هوا محوري مي داند.
همان طوري كه قرآن كريم بي خردي را مايهي پراكندگي مي داند،
🔹 اميرالمؤمنين (عليه السلام) نابخردي و زشتي و پلشتي دل را پايهي تفرقه مي داند و در اين باره چنين مي فرمايد: وإنما أنتم إخوانٌ علي دين الله، ما فَرّق بَينكم إلّا خُبْثُ السّرائر و سوءُ الضَمائر.[ همان، خطبه ي 113، بند 7.]شما به استناد كلام خدا؛ (إنّما المؤمنون اخوةٌ)[ سوره ي حجرات، آيه ي 10.] برادران ديني يكديگريد. چيزي جز سريرهي پليد و ضمير زشت، سبب اختلاف شما نخواهد بود؛ يعني بيگانه اگر بخواهد تفرقه بيندازد و حكومت كند، فقط از فساد درون شما مدد مي جويد و در صورت صلاح و فلاح دل هاي شما هرگز مجالي براي ايجاد شكاف در بنيان مرصوص نظام اسلامي حاصل نخواهد شد.
🔹 با اين تحليل، معناي آن چه از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است، روشن مي شود: «الجماعةُ رحمةٌ، و الفرقة عذابٌ».[ جامع صغير، ج 1، ص 144.]
جمع كن خود را جماعت رحمت است
تا توانم با تو گفتن آن چه هست
[مثنوي مولوي، دفتر چهارم، بيت 3294.]
رازگويان با زبان و بي زبان
الجماعة رحمه را تأويل دان
[همان، دفتر ششم، بيت 2636.]
ادامه دارد....
🔅🔅🔅
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم
در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت8:تفسیر آیات 7 تا11
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
🔅🔅🔅
◽نکته نگاشت تفسیری:
✅ ۱ - خداوند، اهل سخاوت و تقوا و تصدیق کنندگان پاداش هاى موعود را، براى انجام دادن کارهاى خیر، آماده و توانا مى سازد. (فسنیسّره للیسرى)
🔹 فعل «یسّر»; یعنى، آسان ساخت و توفیق داد . «یسرى» به معناى سهل تر و آسان تر است.
تغییر عبارت از «سنیسّر له الیسرى» به «سنیسّره للیسرى» بیانگر آن است که خداوند، وعده ایجاد تحولاتى را در درون شخص مى دهد تا با سهولت، پذیراى آسان ترین شریعت ها گردد.
✅ ۲ - انفاق، تقوا و ایمان به وعده هاى خداوند، فراهم سازنده زمینه براى دستیابى به آینده اى آسوده و راحت (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى)
حرف «سین» در «سنیسّره»، براى تأکید است و بعید نیست که براى استقبال و ناظر به این باشد که رسیدن به این نتیجه، نیازمند گذشت زمان و تکرار اعمالى است که آیات پیشین، بیانگر آن بود.
🔹 ۳ - انفاق گرانِ متقى و مؤمن، داراى آخرتى سرشار از آسایش (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى)
۴ - اسلام، آسان ترین شریعت و به دور از تکالیف دشوار و مشقّت بار (فسنیسّره للیسرى) آ
۵ - توفیق انسان در انجام دادن تکالیف دینى، نیازمندِ امدادهاى ویژه خداوند (فسنیسّره للیسرى)
۶ - سخاوت مندى، انفاق، تقواپیشگى و تصدیق وعده هاى الهى، زمینه ساز امدادهاى ویژه خداوند و مایه نشاط انسان در انجام دادن تکالیف دینى است. (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى)
۷ - دستیابى انسان به فرجام آسوده و راحت، در گرو کردار او است. (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى)
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت9:تفسیر آیات 8 تا11
وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
🔅🔅🔅
✅ ۱ - دسته اى از مردم، از صرف اموال خود در موارد لازم، بخل ورزیده و همواره درصدد ثروت اندوزى و غنى ساختن خویش اند. (و أمّا من بخل و استغنى)
🔹 «بخل»; یعنى، دور نگه داشتن اندوخته ها، از مصارفى که منع آنها از آن شایسته نیست
✅ ۲ - حالت بخل ورزى و ثروت اندوزى، ناپسند و نقطه مقابل تقوا است. (فأمّا من أعطى و اتّقى ... و أمّا من بخل و استغنى)
🔹 صاحب «العین» گفته است: فعل «استغنى»، به معناى «به ثروت رسید» است. براساس این معنا، «استغناء»; یعنى، ثروت اندوزى و باب استفعال بودن آن، بر مبالغه در ثروت مندى دلالت دارد.
✅ ۳ - اعتماد به اموال خویش و احساس بى نیازى در برابر پاداش هاى موعودِ خداوند، خصلتى نکوهیده است. (و صدّق بالحسنى ... فأمّا من ... استغنى)
✅ ۴ - احساس بى نیازى از پاداش هاى موعود خداوند، زمینه بخل ورزى و ترک انفاق (فأمّا من أعطى ... و أمّا من بخل و استغنى)
🔅🔅🔅
✅ 5 - گروهى از مردم، پاداش هاى موعود خداوند را دروغ پنداشته و وعده هاى الهى را تکذیب مى کنند. (و کذّب بالحسنى)
✅ 6 - پاداش هاى موعود الهى، نیکو و تکذیب آن ناروا است. (و کذّب بالحسنى)
🔹 معناى کلمه «الحسنى» (زیباتر)، در خود تمجید و مطلوبیت را گنجانده است. بنابراین وصفى است که خود بیانگر نامطلوب بودن تکذیب آن است و تهدید به فرجام دشوار (در آیه بعد) نیز بر ناروا بودن آن تأکید کرده است.
✅ 7 - بخل ورزى، ترک انفاق و احساس بى نیازى از پاداش هاى الهى، نشانه بى اعتمادى به وعده هاى خداوند است. (و أمّا من بخل و استغنى و کذّب بالحسنى)
✅ 8- وجود زمینه محرومیت از پاداش هاى نیکوى الهى، براى بخیلان و زراندوزان (و أمّا من بخل و استغنى . و کذّب بالحسنى)
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#جرعه_ای_از_کوثر_قرآن
#رحیق_مختوم
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 نداشتن منبع, مهمترين معضل قوانين بشري و عالمانه نبودن آن
✳ اينكه بارها به عرضتان رسيد اين حقوق سازمان ملل صبغهٴ علمي ندارد به هيچ وجه عالمانه نوشته نشده براي همين است براي اينكه در همه جا اينطور است كه يك مواد حقوقي داريم يك مباني حقوقي داريم يك منابع حقوقي;
🔹 سازمان ملل منشورات آنها ساير مراكز بينالمللي اينها اين عنصر سوم را ندارند يعني منبع ندارند مواد حقوقي مثل آنچه مجلس هر كشور تصويب ميكند مادههايي است كه قابل اجراست اين مادهها را از يك مباني ميگيرند كه قانون اساسي آنها آن مباني را دارد اين مباني بسياري از اينها مورد اشتراك است مثل حريت, استقلال, امنيت, امانت, زندگي مسالمتآميز, محيط زيست سالم و مواسات, عدم دخالت در امور ديگري اينها مباني است و كليدواژه همه اينها عدل است همه اينها بايد به عدل برگردد…
🔹 عدل يك مفهوم شفاف و روشني دارد كه از هر كه بپرسي عدل چيست معنايش را ميداند عدل «وضع كلّ شيء في موضعه» يعني هر چيزي را در جاي خودش بگذاريم اينجا هم درست است اما جاي اشيا كجاست جاي اشخاص كجاست تمام اشكال اين است كه اينها جاي اشيا را نميدانند جاي اشخاص را نميدانند خب جاي اشيا و اشخاص را اشياآفرين ميداند اشخاصآفرين ميداند آيا جاي زن و مرد يكي است آيا در ميراث جاي پسر و دختر يكي است آيا ديه همه يكي است اينكه عدل «وضع كلّ شيء في موضعه» هر چيزي را در جاي خود قرار بدهيم جاي اشيا كجاست جاي اشخاص كجاست اينها ناچارند از رسوبات خودشان, رسومات خودشان, عادات خودشان, آداب خودشان, فرهنگ خودشان, فكر خودشان بفهمند
🔹 اما خداي سبحان ميفرمايد شما كه نميدانيد جاي اينها كجاست ﴿لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً﴾ منبع وحياني لازم است تا اين مباني از آنها استنباط بشود تا پشتوانه موادّ حقوقي باشد اينها مواد را از مباني ميگيرند مبانيشان منقطعالأول است چون مبنا به منبع نميرسد لذا حقوقي كه سازمان ملل دارد فاقد صبغه علمي است.
🔹 تنها قانوني ميتواند عالمانه باشد كه هم منبع داشته باشد هم مبنا داشته باشد هم ماده حقوقي و آن قانون الهي است خداي سبحان انسان را آفريد جهان را آفريد رابطه انسان و جهان را آفريد و از جهان باخبر است از انسان باخبر است از گذشته و حال و آينده او باخبر است.
📺 تفسیر سوره روم جلسه13
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom