eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
اذیت و اکرام مومن 3.mp3
4.14M
(11) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:35دقیقه 🌿🌿🌿 📼اذیت و آزار مومن۳ ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفکر جهانی امام سجاد (ع) در خیر رسانی عمومی به جامعه عرض می کند: خدایا! آن توفیق را بده که با دست من به مردم برسد. تو که به مردم خیر می رسانی، بندگات را تامین می کنی؛ آن توفیق را به من بده که دریادل گونه خیر داشته باشم، به همه برسد. سخن در این نیست که من به شیعه ها خیر بکنم، به غیر شیعه نکنم؛ یا به مسلمان خیر برسانم، به غیر مسلمان خیر نرسانم! نه؛ مسلمان و کافر ندارد. فرمود: خدایا! ، نه بندگان؛ چه تو را بپرستند، چه تو را نپرستند؛ آن توفیق را بده که به دست من به آنها خیر برسد. معنایش این است که آدم فکر می کند، معنایش این است که مظهر ذات اقدس اله است؛ (وَ اَجر لِلنّاسِ عَلی یَدِیَ الخَیرَ)، نه لِلمُسلمین! 🔷️ ر.ک الصحیفه السجادیه / دعای ۱۰ (... فی مَکارم الاَخلاق) ✅ سخنرانی در جمع لشکر ۲۵ کربلا _ حسینیه ثارالله ساری _ اسفند ۱۳۸۱ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. دیدگاه اندیشمندان دربارۀ منزلت علمی امام سجاد(ع): از نظر بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت، آن حضرت در زمان حیاتشان شهرت علمی فراوانی داشته‌اند و همواره دوستدارانشان به محضرشان رسیده و کسب علم می‌نمودند. موقعیت علمی ایشان به مثابه شخصیتی عالم و فقیه به ویژه به عنوان نمایندۀ علوم اهل‏ بیت علیهم‌السلام بسیاری را بر آن داشت تا از محضرش بهره گرفته و حل اشکالات علمی و فقهی خود را از آن حضرت بطلبند. از یاران پیامبر اکرم(ص) همان‌ها که مانده و درک محضر آن حضرت را نموده، امور دینی و آئین اسلامی را از وی روایت می‏‌کردند و همچنین بزرگان تابعین و زمامداران فقهای مسلمین از حضرت او بهره‏‌های بسیاری می‏‌بردند. بزرگان اهل سنت نیز که شرح حال آن حضرت را نگاشته‌اند، جز به بزرگی و بزرگواری، تقوا، دانش، عبادت، فضیلت، بردباری، بخشندگی، دوراندیشی و دانایی از او یاد نکرده‌اند و بسیاری از آنان، آن بزرگوار را با عنوان امام توصیف نموده‌اند. جابربن عبدالله انصاری گوید: در بین اولاد انبیاء مانند علی‌بن الحسین(ع) کسی دیده نشده است، مگر یوسف پسر یعقوب نبی(ع) و به خدا سوگند ذریۀ ایشان از ذریۀ یوسف(ع) افضل می‌باشد. زیدبن اسلم که از فقهای مدینه و همچنین از مفسران قرآن کریم بوده است، از خاصان امام سجاد(ع) و شیفتۀ فضل، پارسایی و تقوای آن حضرت بود، می‌گوید: من با کسی از اهل قبله مجالست نکردم که نظیر آن حضرت باشد و مانند او در فهم و قدرت حافظه کسی را ندیده‏‌ام. محمدبن شهاب زهری و ابوحازم محدث، امام را بافضیلت‌ترین هاشمی می‌دانند که او را درک کرده و به دیدارش نائل شده‌اند. محمدبن سعد، همین مضمون را از یحیی‌بن سعیدبن قیس انصاری نقل کرده است. زهری رهنمودهای امام را موهبتی بزرگ برای خود می‌دانست. آنان همچنین گویند: کسی را داناتر و فقیه‌تر از او ندیده‌اند. ابن‌سعد می‌نویسد: علی‌بن الحسین زین‌العابدین، فردی موثق، امین، کثیرالحدیث، عالی، والامقام و بسیار پرهیزکار بود و از رسول خدا(ص) بسیار روایت کرده است. او عالم بود و در میان اهل بیت نظیر نداشت. شیخ مفید گوید: فقهای عامه از علم او داستان‌ها و روایت‌ها نوشته‌اند که به شمار نمی‌آید. ابن‌خلکان، امام را یکی از ائمۀ دوازده‌گانه و از بزرگان تابعان می‌داند که به او ابن‌الخیرتین گویند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌دارایی ماندگار پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: غني لا فقر بعده و لا غني دونه؛ غنایی است که پس از آن نیست و جز آن نیست. 📚نهج الفصاحه ☘️☘️☘️ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (36) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى پنجم ▫ حروف مقطعه علامت اختصارى و رمز يكى از اسماى الهى معرفى شد، ليكن در اين قول مدعا اين است كه از تركيب اين حروف اسم اعظم پديد مى آيد؛ مانند اين كه از تلفيق حروف مقطعه الر و حم و ن الرحمن كه اسم اعظمى لفظى است پديد مى آيد؛ چنانكه براى اشاره به نام مبارك حضرت مهدى (عج الله تعالى فرجه الشريف) از حروف مقطعه م ح م د استفاده مى شود. ▫ صاحبان اين راى به برخى روايات استناد كرده اند كه در بحث روايى به آن اشاره خواهد شد. ▫ پاسخ: اسم اعظم گاهى بر اسماى لفظى ختدا اطلاق مى شود و گاهى بر اسمهاى تكوينى او، نامهاى لفظى كلماتى است كه بر ذات و صفات الهى دلالت دارد دارد و برخى عظيم است، مانند قدير، عليم، حكيم، حى و رزاق و برخى اعظم است، مانند الله و الرحمن. سر اعظم بودن اين دو نام آن است كه ساير نامهاى خداى سبحان را زير پوشش دارد؛ چنانكه اسم شافى زير پوشش اسم رزاق است و اسم رزاق زير پوشش اسم خالق و آن زير پوشش اسم قادر و آن زير پوشش اسم جامع و اعظم الله كه بر ذات جامع همه كمالات دلالت دارد و همچنين زير پوشش نام اعظم الرحمن كه بر همه رحمتهاى الهى دلالت دارد. (106) شايان ذكر است كه، غير از الله و الرحمن هر نامى كه بر نام ديگر احاطه دارد، نسبت به نام زير پوشش خود اسم اعظم نسبى است، اما الله و الرحمن اسم اعظم مطلق است. ▫ گاهى نيز مراد از اسم اعظم، اسم تكوينى است: نه لفظى و مفهومى و اين مصطلح اهل معرفت است كه از ادعيه و روايات اهل بيت (عليهم السلام) اتخاذ شده است. در اصطلاح اهل معرفت، اسم عبارت است از ذات حق با تعيين خاص ؛ يعنى، ذاتى كه صفتى از صفات وى مورد نظر ما باشد. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (35) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ (37) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ ادامه راى پنجم ▫ درباره تركيب حروف مقطعه براى دستيابى به اسم اعظم الهى، به چند نكته بايد توجه داشت: ⏪ 1- اين وجه را به عنوان تفسير حروف مقطعه نمى توان پذيرفت ؛ زيرا فاقد هر گونه دليل معتبر است. ⏪ 2- نامهاى الله و الرحمن كه از اسماى اعظم لفظى خداوند سبحان است، به صراحت در قرآن كريم آمده است و نيازى نيست تا از تلفيق و تركيب حروف مقطعه با آنها دست بيابيم. ⏪ 3- درباره اسم اعظم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت، بايد گفت: اسم اعظمى كه آثار تكوينى همانند احياى مردگان و يا طى الارض دارد از سنخ لفظ نيست و توقع چنان آثارى از لفظ بر پايه پندارى نادرست درباره اسم اعظم است . همچنين اسم اعظم، مفهومى حصولى نيست تا با فراگيرى آن بتوان مردگان را زنده كرد يا طى الارض داشت، بلكه اسم اعظم مقامى است كه باريافتگان به آن ، گرچه هم نگويند با صرف اراده بر چنين كارهايى قادرند. ▫ در نظام هستى كه بر اساس حق عينى و در مدار عليت و معلوليت حقيقى اداره مى شود نمى توان با امور اعتبارى مانند لفظ و مفهوم (رابطه لفظ و مفهوم) بر امور تكوينى اثر گذاشت ؛ در چنين نظامى هر علت موثرى بايد بر معلول خود فائق و از آن قويتر باشد. البته مى توان با نيايشهاى ويژه در قرائت آيات يا ادعيه استعداد مناسب قابلى را فراهم كرد تا مبادى فائقه كه به اذن خداوند سبب فاعلى هستند، علت پيدايش اثر تكوينى شوند، ليكن در اين حال تاثير از آن مبدا ملكوتى است، نه لفظ يا مفهوم ذهنى شخص ‍ نيايشگر. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت22:نکات تفسیری آیه 21 سوره انشقاق وَ إِذَا قُرِئَ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْقُرْآنُ‌ لاَ يَسْجُدُونَ‌ ☑ ۱ - شنیدن آیات قرآن، باید مایه خضوع و فروتنى انسان گردد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) «سجود» به معناى خضوع است. (قاموس) ☑۲ - گروهى از مردم، هشدارهاى قرآن را نشنیده انگاشته و در برابر آن سر تعظیم فرود نمى آورند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑۳ - لزوم قرائت آیات قرآن، براى مردم و ابلاغ آن حتى به غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑۴ - لزوم کرنش و سر فرود آوردن، در برابر عظمت قرآن (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑۵ - روحیه ناباورى، مانع پذیرش قرآن و خضوع در برابر آن (لایؤمنون . و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑۶ - امتناع برخى از مردم، از فروتنى و تواضع هنگام شنیدن و دریافت آیات قرآن، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑۷ - سجود و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن، رفتارى شایسته و مطلوب است. * (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) کلمه «سجود» در برداشت یاد شده، به معناى اصطلاحى آن گرفته شده است. این آیه هر چند از آیاتى نیست که سجده واجب دارند; ولى مفاد آن مندوب بودن سجده به هنگام شنیدن هر یک از آیات قرآن و یا خصوص آیاتى است که در آن فرمان سجود آمده است. ☑۸ - کافران، بر ترک فروع دین نیز توبیخ مى شوند. (فما لهم ... لایسجدون) مراد از سجود در آیه ممکن است معناى اصطلاحى آن و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن باشد. ☑۹ - عظمت قرآن، به مجرد قرائت آن بر شنوندگان، نمایان شده و در دل هر انسان جا مى گیرد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ کسانى که با شنیدن قرآن اظهار خضوع نکرده و به خاک نمى افتند، بیانگر تأثیر آن در اعماق دل هر شنونده منصف است. ☑۱۰ - قرآن، نامى برگزیده از جانب خداوند پیش از تکمیل آیات آن در عصر رسول اکرم(ص) (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑۱۱ - تلاوت کنندگان قرآن در عصر بعثت، غیر مؤمنان را نیز با آیات آن آشنا ساخته، براى آنها قرآن مى خواندند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑۱۲ - مفاد آیات قرآن، قابل فهم حتى براى غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ در موردى صحیح است که مخاطب در برابر آنچه درک کرده است، خضوع نکند. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت23:نکات تفسیری آیه 22و23 سوره انشقاق بَلِ‌ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا يُکَذِّبُونَ‌ ☑ ۱ - کافران، به مجرد شنیدن آیات قرآن، آن را تکذیب کرده و معارف آن را دروغ مى پنداشتند. (بل الذین کفروا یکذّبون) ☑۲ - منکران معاد، کافراند. (لترکبنّ طبقًا عن طبق ... بل الذین کفروا یکذّبون) ☑۳ - منکران معاد، نه تنها به هشدارهاى قرآن ایمان نیاورده و در برابر آن فروتنى نمى کنند; بلکه پا را فراتر نهاده و قرآن را تکذیب مى کنند. (بل ... یکذّبون) ☑۴ - گردن فرازى در برابر تعالیم قرآن، نشانه کفر است. (لایسجدون . بل الذین کفروا) ☑۵ - نامه عمل کافر، از پشت سر به او داده شده و آتش دوزخ فرجام او خواهد بود. (و أمّا من أوتى کتبه وراء ظهره ... و یصلى سعیرًا ... بل الذین کفروا) ☑۶ - اظهار کفر، فراهم سازنده زمینه پافشارى بر تکذیب قرآن (بل الذین کفروا یکذّبون) فعل مضارع «یکذّبون» بر استمرار و اصرار دلالت دارد. 🔅🔅🔅 وَ اللَّهُ‌ أَعْلَمُ‌ بِمَا يُوعُونَ‌ ☑۱ - منکران معاد، بر اثر پندارهایى انباشته در ذهن خود، قرآن را تکذیب مى کنند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) «وِعاء»; یعنى، ظرف و «أوعیت الزاد و المتاع» زمانى گفته مى شود که آن را در «وعاء» قرار دهى (لسان العرب). ظرف مورد نظر، ممکن است ذهن و قلب منکران معاد باشد که جایگاه باورهاى آنان است. ☑۲ - کافران، تکذیب قرآن را ابزار رسیدن به اهدافى ساخته بودند که آن را اظهار نمى کردند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) از مصادیق «مایوعون»، نیت ها و مقاصدى است که کافران، تکذیب قرآن را وسیله رسیدن به آن مقاصد کرده بودند. ☑۳ - آگاهى خداوند، به اسرار درونى و نیت هاى انسان (و اللّه أعلم بما یوعون) ☑۴ - تکذیب کنندگان قرآن و منکران معاد، خود رقم زننده نامه عمل خویش اند و کردار ناپسند خود را در آن ذخیره مى سازند. (بمایوعون) به قرینه آیات پیشین - که درباره نامه هاى اعمال بود - مى توان گفت: مراد از «وعاء» در «یوعون»، همان نامه عمل است که منکران معاد آن را ظرف کردار خود ساخته اند. ☑ ۵ - تکذیب قرآن از سوى کافران، ظاهرى بوده و به دروغ بودن آن باور نداشتند. (و اللّه أعلم بما یوعون) تقابل این آیه با آیه قبل، بیانگر آن است که گرچه کافران به زبان قرآن را تکذیب مى کردند; ولى خداوند بهتر مى داند که در درون آنان از تکذیب قرآن خبرى نبود. ☑ ۶ - خداوند، به افکار و کردار منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن، داناتر از هر کس دیگر است. (و اللّه أعلم بما یوعون) ☑ ۷ - خداوند، منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن را، به مؤاخذه افکار و کردارشان تهدید کرده است. (و اللّه أعلم بما یوعون) مقصود از بیان آگاهى خداوند، به افکار انباشته در ظرف ذهن و کردار موجود در نامه عمل، تهدید به مؤاخذه است. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت24:نکات تفسیری آیه 24و25 سوره انشقاق فَبَشِّرْهُمْ‌ بِعَذَابٍ‌ أَلِيمٍ‌ ☑ ۱ - انکار معاد و تکذیب قرآن، درپى دارنده عذابى دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم) ☑۲ - توجّه به دانایى خداوند به افکار و کردار، امکان گریز از عذاب الهى را منتفى مى سازد. (و اللّه أعلم بما یوعون . فبشّرهم بعذاب ألیم) حرف «فاء»، بیانگر برداشت یاد شده است. ☑۳ - کافران و تکذیب گران، مورد استهزاى خداوند (فبشّرهم) فعل هاى «بَشِرَ» و «فَرِحَ» به یک معنا است (مصباح). بنابراین واژه «بشارت» در مورد تهدید به عذاب، براى استهزا به کار مى رود. ☑۴ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ بشارت ها و تهدیدهاى خداوند به مردم (فبشّرهم) 🔅🔅🔅 إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ لَهُمْ‌ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ‌ ☑۱ - مؤمنانى که عمل صالح دارند، از عذاب الهى در امان اند. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) «إلاّ» براى استثناى منقطع به کار رفته است و معناى «لکن» را افاده مى کند. ☑۲ - کافران و مکذبان، در صورت ایمان آوردن و انجام دادن عمل صالح، گرفتار عذاب نخواهند شد. (فبشّرهم ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑۳ - باور داشتن معاد و معارف قرآن و انجام دادن کارهاى صالح، نجات بخش انسان از عذاب دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑۴ - مؤمنانِ نیکوکار، با شنیدن آیات قرآن، در برابر آن سر تسلیم فرود آورده، خضوع مى کنند. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑۵ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط تأثیربخشى آنها است. (ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑۶ - خداوند، براى مؤمنانى که عمل صالح دارند، پاداش بزرگى قرار داده است. (لهم أجر) نکره آوردن «أجر»، بیانگر عظمت آن است. ☑۷ - پاداش مؤمنانى که عمل صالح دارند، هرگز کاسته یا قطع نخواهد شد. (لهم أجر غیر ممنون) از معانى «منّ» قطع است و معناى «نقص» نیز براى آن گفته شده است. (لسان العرب) ☑۸ - خداوند در قیامت، مؤمنان را با یادآورى مکرر پاداش هاى خویش، آزار نداده و بر آنان منت نخواهد گذاشت. (لهم أجر غیر ممنون) در معانى «مَنّ» آورده اند که: منت گذاشتن بر کسى، به این است که احسان به او را بزرگ شمرده و به آن فخر کنند و درباره اش سخن را آغاز و تکرار کنند تا آن جا که شخص را متنفر سازند. (لسان العرب) 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حسد و حسادت 1.mp3
4.94M
(12) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:40دقیقه 🌿🌿🌿 📼جلوه های هوی(حسد و حسادت 1) ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
آیات 185 و 186 سوره بقره.استاد مصطفی اسماعیل.mp3
1.13M
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره بقره آیات 185 و 186 مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:7دقیقه (185) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (186) وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
انعام 4.mp3
14.29M
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🏴 عامل مهم موفقیت و پایداری ▪️ چون قرآن از عترت و عترت از قرآن کریم جدا نیست، ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، در حقیقت ماه ولایت و گرامیداشت مقام عترت (سَلامُ الله عَلَیه) هم هست، اگر از شب قدر بهره بردیم، ادامه آن راه هم گرامیداشت مسیر بن علی بن ابی ‌طالب است. ▪️ مطلب بعدی آن است که در قرآن کریم عامل مهمّ موفّقیت یک ملّت از یک سو، سبب مهمّ پایداری دین از سوی دیگر، به عنوان ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾[1] و ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾[2] شناخته شد. دین چندین بخش به عنوان دستورهای الهی، ما را هدایت می‌ کند؛ تقوا داشته باشید، عاقل باشید، عادل باشید، عالِم باشید، اینها برای تنظیم روابط فردی و اجتماعی‌ ما خوب است؛ اما اگر خواستیم یک انقلاب را به بار بیاوریم یا انقلاب به بار آمده را حفظ کنیم، این با کدام قدرت است؟ فرمود اگر خواستید انقلاب اسلامی را به بار بیاورید یا انقلاب اسلامی به بار آمده را حفظ کنید، این برای ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾،[3] ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾ است؛ شما این آیات را در قرآن کریم قرائت می ‌کنید؛ نفرمود اگر عالِم شدید، مشکل کشور شما حل می ‌شود. نفرمود اگر عاقل شدید، مشکل کشور شما حل می ‌شود، اگر کسی عالِم شد، مشکل داخلی‌ خود را حل می ‌کند، اگر کسی عاقل شد، مشکل داخلی خود را حل می ‌کند؛ ولی فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾. ▪️ اگر کسی بخواهد انقلاب را حفظ کند، نظام خود را حفظ کند، باید «قائم بالعلم» باشد، نه یعنی عالِم. باید «قائم بالعقل» باشد، نه یعنی عاقل. اینکه می ‌بینید وجود مبارک امام زمان کلّ جهان را آباد می ‌کند، نه چون معصوم است، نه چون عالِم است؛ چون «قائم بالعصمة» است، «قائم بالعقل» است، «قائم بالعدل» است. این مأموریت و این سِمَت را اگر ذات الهی به هر کدام از یازده امام دیگر هم می‌داد همین ‌طور بود و اگر امام (رِضوان الله عَلَیه) آمد، انقلاب کرد، نه چون عالِم بود و مجتهد، نه چون عاقل بود و حکیم، بلکه «قائم بالعلم» بود، «قائم بالعقل» بود. فرمود اگر بخواهید دین شما حفظ شود و این پرچم را حفظ کنید و این عمود را حفظ کنید و عده زیادی را زیر خیمه دین دعوت کنید، باید «قائم بالعلم» باشید، «قائم بالعقل» باشید، همه کارهای شما ایستادگی عالمانه و ایستادگی عاقلانه باشد. [1]. سوره بقره، آیه230؛ سوره انعام، آیات97 و105... [2]. سوره رعد، آیه4؛ سوره نحل، آیات12 و67 ... [3]. سوره رعد، آیه24. 📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا تاریخ: 1395/04/20 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عامل مهم موفقیت و پایداری.mp3
1.58M
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🏴 عامل مهم موفقیت و پایداری 📚 سخنرانی در جمع زائران پیاده کربلا تاریخ: 1395/04/20 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب درس تفسیر سوره انشقاق حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت صوت و متن در روز چهارشنبه در صفحه قرآنی رحیق قرار می گیرد. ان شاءالله پل تماس پیامکی با ادمین ۰۹۲۱۸۳۰۵۲۴۹
گل واژه امانت .25.06.99.mp3
7.86M
📌 گل واژه امانت از کتاب حضرت آیت الله جوادی آملی پیامبراکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم می فرمایند: أیّما راع استرعی رعیّه فلم یحطها بالأمانه و النّصیحه ضاقت علیه رحمه اللَّه تعالی الّتی وسعت کلّ شی ء؛ "الجامع الصغیر ج1 ص466" هر کس سرپرستی گروهی را به عهده گیرد و در کار آنها به امانت و دلسوزی رفتار نکند، رحمت خدا که شامل همه چیز است به او نمی رسد. 📚 ص 529 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 29 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪92. پرهيز از مردم آزاري: «كسب العقل كفّ الأذي»[ شرح غررالحكم، ج4، ص625.]؛ دست‌آورد عقل، جلوگيري از آزار است. چنان كه با پرهيز از آزار ديگران، عقل به دست مي‌آيد. ⏪93. كنترل زبان: «قلب الأحمق وراء لسانه و لسان العاقل وراء قلبه»[ همان، ص507.]؛ قلب احمق، پشت زبان اوست و زبان عاقل، پشت قلب او؛ يعني احمق نخست سخن مي‌گويد و سپس مي‌انديشد، ولي عاقل اول مي‌انديشد و سپس سخن مي‌گويد. به همين سبب، احمق هماره در ندامت و عاقل، همواره كامياب و خرسند است. «العاقل من عقل لسانه إلاّ عن ذكر الله»[ همان، ج2، ص37.]؛ عاقل كسي است كه با زبان خود، جز به ذكر خدا نمي‌پردازد. «اللسان ترجمان العقل»[ همان، ج1، ص141.]؛ زبان، سخنگو و ترجمه كننده عقل است. «اللسان معيارٌ أرجحه العقل و أطاشه الجهل»[ همان، ج2، ص93.]؛ زبان، عياري است كه عقل آن را سنگين مي‌كند و جهل كاهشش مي‌دهد. ⏪94. منفعت داشتن مصاحبت با عاقل: «صاحِبِ العُقَلاء تَغنَم»[ همان، ج4، ص204.]؛ با عاقلان مصاحبت كن كه غنيمت خواهي برد. «صحبة الأحمق عذاب الروح»[ همان، ص206.]؛ ... روح را صحبت ناجنس عذابي است اليم. «صديق الأحمق في تعب»[ همان، ص210.]؛ كسي كه با احمق، دوست باشد، هميشه در رنج است. «صديق الجاهل معرضٌ للعطب»[ همان.]؛ دوست انسان جاهل، در معرض هلاكت است. 📚ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 57 🌿🌿🌿
حسد و حسادت 2.mp3
4.64M
(13) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:38دقیقه 🌿🌿🌿 📼جلوه های هوی(حسد و حسادت 2) ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 5.mp3
20.11M
5 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بهترین یاور رستاخیز پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: نعم الشّفيع القرآن لصاحبه يوم القيمه؛ چه نیکو شفیعی است قرآن در روز قیامت برای کسی که قرآن خوانده باشد. 📚نهج الفصاحه ☘️☘️☘️ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حق و باطل.mp3
708.6K
🏴 حق و باطل ▪️ ما یک حق داریم و یک باطل، یک بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه دارد که فرمود: «إِنَّ الْحَقَّ ثَقِیلٌ مَرِی‏ءٌ وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِیفٌ وَبِی‏ء»،[1] فرمود: حرف حق، کار حق و برنامه حق گرچه عمل کردنش سنگین است ولی گواراست. غذای گوارا، جز فربهی ره آوردی ندارد، خوب است کاری با آدم ندارد؛ اما سرقت، اختلاس، باندبازی، تجاوز، اسرار مردم را فاش کردن، رعایت حقوق مردم را نکردن، اینها باطل است؛ «وَ الْبَاطِلُ خَفِیف‏ وَبیء». ▪️ فرمود: حواستان جمع باشد، «کج روی کج آیدت جَفُّ القلم».[2] باطل رفتی، آبروی مردم را بردی، به جای اطلاعات فضولی کردی، بین اینها خیلی فرق است! فرمود به اینکه این «وَبِیء» است. اینکه فرمود: «وَبِیء» است، برای اینکه وبا یک بیماری آبروبری است؛ حالا اگر کسی سرطان گرفت و مُرد، خدا رحمتش کند! اما اگر کسی ـ خدایی ناکرده ـ وبا بگیرد، بالا و پایین، طاس و لگن است، برای انسان وباگیر آبرو نمی ماند. ▪️ فرمود ذرّه ای با بیت المال بازی کردید با دین و آبروی و آزادی مردم بازی کردید، بالاخره آبروبر است. «الْبَاطِلَ خَفِیفٌ» آسان است اما آبروبر است! همه می گویند بر فرض سرطان گرفت و مُرد، خدا رحمتش کند! اما آدمی که زنده است، آبرو می خواهد، باطل این طور است. [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت376. [2]. مثنوی معنوی، دفتر پنجم؛ «کژ روی جف القلم کژ آیدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زایدت». 📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom