eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
سکوت 29.mp3
3.93M
(29) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:31دقیقه 🌿🌿🌿 📼سکوت ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢هواپرستی 🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج ‌راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می ‌آید معروف است و هر چه بدشان می ‌آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1] 🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می‌ داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می ‌سازد و می ‌بافد و می ‌دوزد و عمل می ‌كند، خدای خود را هم خود می ‌سازد و برابر او عمل می ‌كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ‌ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾. 🔹 هر كسی در درون خود یك بتكده‌ای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی‌ كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این‌ گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی می‌داند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می ‌تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می‌ كند، چنین حالتی به بت پرستی برمی‌گردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می ‌دانم خدا این‌ چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی ‌كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد. [1] . نهج‌البلاغه، خطبه 88. [2] . سوره جاثیه، آیه 23. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 🌴🌴🌴 ☑ 5 . ادعاي كمال دانش: «من اّدّعي من العلم غايته فقد أظهر من جهله نهايته]» شرح غررالحكم، ج5، ص464. 1[ ؛ هر كس ادعاي كمال علم كند، نهايت جهل خود را آشكار كرده است. ☑ 6 .تكيه بر آرزوها: «من الحمق الإتكّال علي الأمل»] همان، ج6، ص17. [ ؛ تكيه كردن بر آرزو از حماقت است. «ما عقل من أطال أمله]» همان، ص61. [ ؛ كسي كه آرزوي طولاني دارد، عاقل نيست. «الآمال غرُور الحمقي»] همان، ج1، ص166 [ ؛ آرزوها فريب دهنده نادانان است. «إياّك و الثقة بالآمال فإنهّا من شيم الحَمقي»] همان، ج2، ص301. [ ؛ هرگز بر آرزوها تكيه مكن كه آن، خوي احمقان است. «كثرة الأماني من فساد العقل]» همان، ج4، ص589. [ ؛ فراواني آرزوها ناشي از فساد عقل است. «الأماني شيمة الحمقي]» همان، ج1، ص119. [ ؛ آرزوها خصلت نابخردان است. ☑ 7 . مصاحبت با جُهّال: «من عدم العقل مصاحبة ذوي الجهل»] همان، ج6، ص19. [ ؛ همنشيني با جاهلان، ناشي از ب يعقلي است. «احذر مجالسة الجاهل كما تأمن من مصاحبة العاقل]» همان، ج2، ص279. [ ؛ از هم نشيني با جاهل بپرهيز، چنان كه از مصاحبت با عاقل احساس امنيت ميكني. «إيّاك و مصادقة الأحمق فإنّه يريد أن ينفعك فيضرّك»] همان، ص290. [ ؛ از دوستي با احمق بپرهيز؛ زيرا او م يخواهد به تو نفع برساند، ولي به تو ضرر ميرساند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 67 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(11) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪ 6-جلوگیری از استثمارفکری دیگران ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران) براى هيچ بشرى سزاوار نيست كه خداوند، كتاب آسمانى و حكم و نبوّت به او دهد سپس او به مردم بگويد: «غير از خدا، مرا پرستش كنيد!» بلكه (سزاوار مقام او، اين است كه بگويد: مردمى الهى باشيد، آن گونه كه كتاب خدا را مى‏آموختيد و درس مى‏خوانديد! و غير از خدا را پرستش نكنيد) 📝 نکته: ▫ امتياز پيامبران بر ديگران آن است كه هر قدر بر تعداد ياران و قدرتشان افزوده شود، مردم را بيشتر به بندگى خدا دعوت مى‏كنند، و هرگز راه توحيد را عوض نمى‏كنند و تأكيد و هشدارشان بيشتر مى‏شود. امّا دعوت كننده‏ هاى سودجو وسران جبهه باطل، در ابتدا با قيافه ‏اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى‏ كنند، ولى پس از رسيدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى‏ ريزى مى‏ نمايند. ▫ در آموزه های اسلامی آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى= بنده من» نگوييد، بلكه «فَتى‏= جوان» بگوييد و بردگان نيز به مولاى خود «ربّى» نگويند، بلكه «سَيّدى» بگويند. ▫ اگر انبيا نبايد پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى و بت ها و نمادها روشن است. ▫ «رَبّانيّين» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مى‏شود كه پيوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربيت ديگران باشد. ▪ رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: ☑ 1- پيروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. ☑ 2- دشمنان بى‏ انصاف، كه پيامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بيزارم. ▫ حضرت عيسى عليه السلام نيز اين هشدار را براى پيروان خود گوشزد كرده بود و نظير اين معنا را در نهج ‏البلاغه از حضرت على عليه السلام نيز شاهد هستيم. همچنين فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن يَتّخذَنى نَبيّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبريد، همانا خداوند پيش از آنكه مرا پيامبر قرار دهد، بنده آفريده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 250 (پيام به جشنواره سراسري كريم و ) 🔅🔅🔅 ▫ قرآن، كتابِ صلاح و فلاح و نجاح است، حفظ الفاظ آن، عبادتِ تلاوت و صيانت مفاهيم آن، عبادت تعلّم و اجراي احكام فقهي و حدود آن، عبادت تحقّق عيني را به همراه دارد. ▫ بسيج آگاه و راهي طريق معرفت و سالكِ صراط محبّت كه اجر رسالت به شمار آمد مي كوشد، معالي قرآن را با مدارج همتاي آن، يعني عترت طاهرين(عليهم‌السلام)، معارج خويش سازد و با عروج به اوج تعبّد در ساحت قدس ربوبي، دست رد به سينه نامحرم غربي و شرقي، [و] داخلي و خارجي بزند و پاس داشتِ خون پاك شهيدان فراموشش نشود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر (ص)، ماندنی و جاودان وجود مبارک درباره (علیهما آلاف التحیه و الکرم) فرمود: او (اِمامُ مَنِ اتَّقی وَ بَصَرُ مَنِ اهتَدی). هر کس اهل راه است، چشم او است؛ هر کس اهل است، او پیغمبر است. بعد فرمود: پیغمبر نیامد که برود، آمد که برای همیشه بماند؛ (حَتّی اُوری قَبَساً لِقابِس وَ اَنارَ عَلَماً (لَخابّط) و (حابِس)). فرمود: پیغمبر آمده، چراغی را روشن کرده، و آتشی را روشن کرده که دیگران بیایند از شعله او بگیرند و گرم بشوند؛ این راه تا روز قیامت زنده است؛ قرآن هست، سنت معصومین هست. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۹۴ ، خطبه ۷۲ و خطبه ۱۰۶ ◼ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم ؛ مسجد جامع دماوند _ ۱۳۷۷/۰۴/۰۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ .مزمل ۲۰ 📌 و او می پرسید.....چرا ما قرآن می خوانیم با اینکه چیزی از آن نمی فهمیم ?   ⏮یک پیرمرد آمریکایی مسلمان همراه با نوه کوچکش در یک مزرعه در کوههای شرقی کنتاکی زندگی می کرد. هرروز صبح پدربزرگ پشت میز آشپزخانه می نشست و قرآن می خواند. نوه اش هر بار مانند او می نشست و سعی می کرد فقط بتواند از او تقلید کند. یه روز نوه اش پرسید : ▫️ پدربزرگ من هر دفعه سعی می کنم مانند شما قرآن بخوانم ، اما آن را نمی فهمم و چیزی را که نفهمم زود فراموش می کنم و کتاب را می بندم ! خواندن قرآن چه فایده ای دارد؟ ▫️پدر بزرگ به آرامی زغالی را داخل بخاری گذاشت و پاسخ داد : این سبد زغال را بگیر و برو از رودخانه برای من یک سبد آب بیاور. ▫️ پسر بچه گفت : اما قبل از اینکه من به خانه برگردم تمام آب از سوراخهای سبد بیرون می ریزد!؟ پدر بزرگ خندید و گفت : " آن وقت تو مجبور خواهی بود دفعه بعد کمی سریعتر حرکت کنی." و او را با سبد به رودخانه فرستاد تا سعی خود را بکند . ▫️پسر سبد را آب کرد و سریع دوید ، اما سبد خالی بود قبل از اینکه او به خانه برگردد. در حالی که نفس نفس می زد به پدربزرگش گفت که حمل کردن آب در یک سبد غیر ممکن بود و رفت که در عوض یک سطل بردارد . ▫️پیرمرد گفت : "من یک سطل آب نمی خواهم ، من یک سبد آب می خواهم ، تو فقط به اندازه کافی سعی خود را نکردی ." و او از در خارج شد تا تلاش دوباره پسر را تماشا کند . ▫️ این بار پسر می دانست که این کار غیر ممکن است ، اما خواست به پدر بزرگش نشان دهد که اگر هم او بتواند سریعتر بدود باز قبل از اینکه به خانه باز گردد آبی در سبد وجود نخواهد داشت . ▫️پسر دوباره سبد را در رود خانه فرو برد و سخت دوید ، اما وقتی که به پدربزرگش رسید سبد دوباره خالی بود.نفس نفس زنان گفت : " ببین! پدربزرگ ، بی فایدست . ▫️پیرمرد گفت : "باز هم فکر می کنی که بی فایدست ؟ به سبد نگاه کن." پسر به سبد نگاه کرد و برای اولین بار فهمید که سبد فرق کرده بود ، سبد زغال کهنه و کثیف حالا به یک سبد تمیز تبدیل شده بود؛ داخل و بیرون آن. پسرم ، چه اتفاقی می افتد وقتی که تو قرآن می خوانی . ▫️تو ممکن است چیزی را نفهمی یا به خاطر نسپاری ، اما وقتی که آن را می خوانی تو تغییر خواهی کرد؛ باطن و ظاهر تو و این کار الله است در زندگی ما... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۳۵ 📌طرفداری از الی بايد طرفدار باشد. اگر چه به ضرر او، يا پدر و مادر و يا نزديکانش تمام شود. طرف مقابل او چه باشد چه ، نبايد برای او در طرفداری از فرقی کند. بنابراين الی نبايد پيرو هوای نفسش باشد و را رعايت نکند و بايد زبانش را به گفتن عادت دهد. زيرا خدای تعالی به آنچه می کنيد است. تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔅
☘️☘️☘️ ⏹ارادتمندان به قرآن و دوست داران کاوش های قرآنی را به همراهی با صفحه قرآنی رحیق دعوت می کنیم....بسم الله 👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom