eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 51.mp3
13.75M
@rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و یکم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴
حکمت 18 نهج البلاغه.mp3
6.29M
📚شرح و تفسیر حکمت 18 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
عهد الهی.mp3
2.06M
💠 روز دوازدهم ماه 1442 🔸 عهد الهی 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الاول 1442 🔸 عهد الهی #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_doro
💢عهد الهی 🔸 این عید خجسته و بزرگ دینی را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و امّت اسلامی و شما بزرگواران تحنیت عرض می ‌كنیم. همان‌ طوری كه ذات اقدس الهی به رسول گرامی ‌اش (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) و همچنین به وسیله آن حضرت به ذوات قدسی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) دستور داد كه مردم را كنند و به صراط مستقیم بیاورند، بازگشت این هدایت به یك نحوه تجارت یا كشاورزی است. گاهی تعبیر قرآن این است كه شما باید تجارت كنید، برای اینكه سرمایه ‌ای به نام عمر می ‌دهید، [پس] چیزی باید بگیرید؛ گاهی دارد که كشاورزی كنید ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾.[1] اگر انسان در بخش كشاورزی شركت كرد، شجره طیبه ‌ای می‌شود كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾.[2] اگر انسان در بخش تجارت شركت كرد، می‌ شود ﴿یرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ﴾[3] كه دیگر كسادی و خسارتی و ضرری در آن نیست، اما هر دوی این كار توجیه لازم دارد. در تجارت انسان چیزی می ‌دهد و یك چیز بهتری می ‌گیرد، این معنای تجارت است؛ ولی در تجارت الهی, عِوض و معوّض هر دو را خدا به انسان می ‌دهد، این‌ طور نیست كه ما چیزی به خدا بدهیم یا در راهی صرف كنیم و عِوض آن را خدا به ما بدهد، این‌ طور نیست. 🔸 در جریان كشاورزی روشن است كه انسان می ‌شود، چیزی نمی ‌دهد تا چیزی بگیرد، چون تجارت نیست؛ اما در جریان تجارت كه مثلاً وقتی صَرف بكند, عمری صَرف كند, مالی بدهد, جانی بدهد, شهید بشود, جانباز بشود، این ‌طور نیست كه چیزی بدهد و چیزی بگیرد، بلكه عِوض و معوّض هر دو را خدای سبحان به انسان می ‌دهد؛ یعنی اگر برابر بخش پایانی سوره «توبه» که فرمود ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ﴾،[4] این جان را كامل می ‌كند و این آبرو را كامل می كند و به ما مرحمت می ‌كند، این‌ طور نیست كه چیزی بدهیم و چیزی بگیریم. 🔸 اما اگر خدای ناكرده كسی با ابلیس و با غیر خدا معامله كرد، او عوض و معوّض هر دو را می ‌گیرد، نه چیزی به ما بدهد! اگر كسی خدای ناكرده در راه باطل قدم گذاشت، یعنی عمر را صَرف كرد, آبرو را صرف كرد, مال را صرف كرد، این مال و آبرو را آن ابلیس می ‌برد كه اصلِ مبیع است، آن ثمن هم در اختیار اوست، آن‌گاه ما را به اسارت می ‌گیرد و از ما سواری طلب می ‌كند![5] اگر كسی خدای ناكرده با شیطان معامله كرد، عوض و معوّض هر دو را او می ‌برد و چیزی به انسان نمی ‌دهد، این می‌ شود . خسارت یعنی باختن سرمایه و نگرفتن شیء. 🔸 انبیا (علیهم السلام) عموماً وجود مبارك حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً و ذوات قدسی اهل بیت (علیهم السلام) عموماً به بركت رئیس مذهب ما وجود مبارك امام صادق خصوصاً كه امروز وجود مبارك ولی عصر است، اینها آمدند به ما گفتند شما می ‌توانید رشد كنید و باشید، شجره‌ ای باشید كه ﴿أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ﴾، می ‌توانید تجارت كنید، عوض و معوّض هر دو را می ‌برید. 🔸 ما حالا اگر در جهاد اصغر توفیقی نداشتیم كه بشوید یا جانباز بشویم، اما آقایان در راه باز است! بهترین فرصت كه الآن دوران جوانی شماست، آن تعهّد الهی است. شما كتاب صلات می‌ خوانید و عمل می ‌كنید؛ كتاب صوم می ‌خوانید و عمل می ‌كنید؛ كتاب حج و عمره می‌ خوانید و عمل می‌ كنید؛ ولی را می‌ خوانیم، اما ما عمل نمی ‌كنیم! آن ‌قدر ذات اقدس الهی فیض و فضل او به ما نزدیك است كه به ما فرمود با من عهد ببندید، این عهد هم عقدی است و از طرف من هم قبول كنید و بگویید: «عَاهَدْتُ‏ اللَّه». ما نذر داریم, نذر می ‌كنیم که گوسفند را بدهیم, آش را بدهیم مانند این كارها را داریم، اما عهد كه یك كار علمی است و طرف ما هم خداست [نداریم]، فرمود با من ببندید! [1] . سوره نوح،آیه17. [2] . سوره ابراهیم،آیه2. [3] . سوره فاطر،آیه29. [4] . سوره توبه،آیه111. [5] . سوره إسراء،آیه62؛ ﴿لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیتَهُ﴾. 📚 مراسم عمامه گذاری در شب ولادت رسول الله صلی الله علیه و اله و سلّم تاریخ: 1393/10/18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه: ✳ محکوميت توهين به پيامبر گرامي اسلام/ پيامبر اسلام بر تمام بشريت، حق دارد پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آيت الله العظمی جوادی آملي در پايان جلسه درس فقه خود طبق معمول چهارشنبه ها، با اشاره به ايام ميلاد پيامبر گرامی اسلام، درباره عظمت و برکت و رهآورد نبوت آن حضرت(صلوات الله و سلامه عليه) مطالبی را بيان نمودند. 🔷 فضائلی که درجوامع بشری وجود دارد محصول کار انبیاء الهی است 🔷 اگر معاذالله پیغمبر اسلام نبود دینی در عالم نبود 🔷 وجود مبارک پیغمبر که آمد چندین کار جهانی کرد، تورات و انجیل و صحف ابراهیم را معرفی کرد، موسی را معرفی کرد، عیسی را معرفی کرد، خلیل حق را، ذبیح حق را، به عظمت در حدّ فرشته ها بلکه بالاتر از فرشته ها... 🔷 وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر تمام بشریت، حق دارد و بی ادبی نسبت به چنین شخصیتی با هیچ عقلی جور در نمی آید .. 🔷 هیچ مسیحی نمیتواند بگوید که من به کلیسا اکتفا میکنم، کلیسا را قرآن احیا کرد؛ نمیتواند بگوید من به انجیل اکتفا میکنم، انجیل را قرآن احیا کرد؛ اگر کتابی روی کره زمین قداستی دارد به برکت قرآن کریم است چون او آمده تورات را معرفی کرده است انجیل را معرفی کرده است زبور را معرفی کرده است 🔷 چه گروهی چه دستی در کار است که خدای ناکرده میخواهند یک اختلاف داخلی یا اختلاف خارجی یا جنگ نیابتی ایجاد بکنند این را همه عزیزان ما بزرگان ما هم باید بدانند که ما باید این معارف را منتقل کنیم این را بنویسیم و بگوییم و به جهانیان برسانیم این حرفها را اما خدای ناکرده کاری نشود که باز یک جنگ نیابتی، یک جنگ فتنه ای، در یک گوشه عالم به پا بشود. آنها خواسته شان هم همین است جلسه درس فقه 1399/8/7 متن کامل خبر👇👇👇 https://b2n.ir/503094 news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
زن مظهر اسم الباطن خداوند.mp3
8.27M
📈 زن مظهر اسم"الباطن" خداوند ▪ اگر مورد پسندتان بود لطفا در اختیار دیگران هم قرار دهید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📈 زن مظهر اسم"الباطن" خداوند ▪ اگر مورد پسندتان بود لطفا در اختیار دیگران هم قرار دهید. 🔅تفسیر و ق
📌یکی از حکمت‌های مهم حجاب و پوشش زنان از منظر عرفان نظری اسلامی ◾️در نگاه عرفان اسلامی، ، نسخه باز شده بوده و انسان، نسخه کوچک شده عالَم می‌باشد. یعنی اگر عالَم و جهان آفرینش را کنیم و به صورت شکلی خاص در آوریم به شکل انسان در می‌آید و اگر انسان را کنیم و به صورت تفصیلی، نگاهش کنیم به شکل عالَم و جهان آفرینش خواهد بود. به قول شبستری در گلشن راز: جهان انسان شد و انسان جهانی از این پاکیزه تر نبوَد بیانی ▫️به تعبیر ساده‌تر رابطه‌ای بین انسان و جهان آفرینش وجود دارد؛ انسان، مجموع حقایق عالم را یکجا در اختیار دارد و اگر به خود و توانایی‌هایش معرفت پیدا کند می‌فهمد عالَم و جهان بزرگی است. به همین جهت در روایات اسلامی به و شناخت آن، بسیار اهمیت داده شده است . ◾️کل نظام آفرینش، می باشد، حق، اوست و دیگر موجودات، حق نما هستند، ظاهر اوست و دیگر مخلوقات، مظاهر اویند، وجود حقیقی اوست و موجودات دیگر، همه در ذات و و وابسته به او هستند. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیم‏ (اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست.) ◾️وقتی اسماء الهی که در عالم ظهور می‌کنند، هر یک مظاهر و نشانه هایی دارند لذا اسم شریف « » که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس می شود و اسم شریف « » که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس می شود. به همین جهت، مردها بیشتر با اسم «الظاهر» (پیدای) خداوند در ارتباطند و زنها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند و به تعبیر دیگر، اسم «الظاهر» در مردها بیشتر تجلی کرده و اسم الباطن در زنها بیشتر جلوه کرده است و به تعبیر ساده تر، مردها نشانه اسم «الظاهر» خداوند هستند و زنها نشانه، آیت و مظهر اسم شریف «الباطن» خداوند میباشند،یعنی اسم شریف «الظاهر» در مردها و اسم شریف «الباطن» در زنها بیشتر غلبه دارد. ◻️چون اسم الباطن خداوند، و پوشیده است، نیز باید از دیگران و اغیار، پوشیده باشد و چون ، جلوه ای از حقیقت وجودی زن است، آن هم باید مستور باشد تا ارتباطش را با حقیقت وجودی خود حفظ کند لذا در آموزه های دین و قرآن کریم، ستر و پوشش تشریع شده و به آن سفارش و تاکید شده است. بنابراین ستر و پوشش (حجاب) به این جهت است که مظهر اسم باطن خداوند (یعنی زن) از افراد نالایق و نامحرم پوشیده باشد. ◼️در اینجا معلوم می‌شود که هر کس و هر نگاهی، شایستگی ندارد که اسم «الباطن» و (زن) را نظاره کند، بلکه برای شهود و دیدن آن مظهر، لیاقت و محرمیت لازم است. مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد ◾️این پوشش و حجاب ـ در حقیقت ـ احترام ویژه به است و او را با بیشتر مرتبط می کند. در واقع، اسلام میگوید شما مطابق اسم «الباطن» خداوند، پیاده شده اید،حقیقت شما چنین است پس مواظب حقیقت خود باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔵 آیا «اعتماد به نفس» با «اعتماد به خداوند» منافات دارد؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۴ ـ ۳۳ 📌جلسه الی در زمین که در جلسه امتحانی برای او است، باید تمام و هوشش را به امتحانش بدهد و اگر بخواهد با خدای تعالی و رسولش کند و کند، باید او را از جلسه بیرون کرد و به دار آویخت و یا از آن مکانی که امکان کردن برای او هست دورش نمود تا در او پست بماند و در عالم دیگر هم برای او بزرگی خواهد بود. مگر آنکه کند که در این صورت خدای تعالی و است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - صفحه ۲۹]  ▫️ سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نماز ☘ هنگامی که آیه شریفه «و أمر اهلک بالصلوة» نازل شد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدت ۹ ماه در هر پنج وقت نماز (یعنی حدود ۱۳۵۰ مرتبه) به منزل حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام می‌آمد و می‌فرمود: نماز، خدا شما را رحمت کند. ☘بعد از آن آیه شریفه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» [۳] را که درباره معرّفی اهل بیت خود بود، تلاوت می‌کرد. [۴] ☘ از این روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو مطلب اساسی استفاده می‌شود: الف) اهمیت نماز ب) معرفی اهل بیت خود به جامعه اسلامی تا دیگر عذری برای کسی باقی نماند. ---------- [۳]: ۳. احزاب / ۳۵. [۴]: ۴. سفینه ۵/۱۴۶. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سرچشمه امام علی علیه السّلام فرمودند: فهو معدن الايمان و بحبوحته و ينابيع العلم و بحوره و رياض العدل و غُدرانُهُ و اثافيُّ الاسلام و بنيانُهُ و اودية الحقّ و غيطانهُ و بحرٌ لا ينزفُهُ المُستنزِفون ... . معدن ایمان و اصل آن است و چشمه های دانش و دریای است، سرچشمه و نهر جاری عدل است، پایه های اسلام و ستون محکم آن است، نهرهای جاری زلال و سرزمین های آن است. دریایی است که تشنگان آن آبش را تمام نتوانند کشید و چشمه ای است که آبش کمی ندارد، محل برداشت آبی است که هر چه از آن بردارند کاهش نمی یابد و منزلی است که آن را فراموش نخواهند کرد. 📚نهج البلاغه، خطبه 198 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom