اعراف 32.mp3
13.13M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 32
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
🔅🔅🔅
نگاشت18: نکته های تفسیری آیات 21و22 سوره تکویر
✳️مُطَاعٍ ثَمَ أَمِينٍ 21
۱ - فرمان هاى جبرئیل، تخلف ناپذیر است و کسى از اطاعت او سرپیچى نمى کند. (مطاع)
۲ - جبرئیل در ابلاغ قرآن به پیامبر(ص)، تنها نبود و مأمورانى فرمان پذیر در اختیار داشت. (لقول رسول ... مطاع)
۳ - هر آنچه در سیطره عرش خداوند است (تمام هستى)، به فرمان جبرئیل گردن مى نهد. (عند ذى العرش مکین . مطاع) مقید نشدن «مطاع» به طائفه اى خاص و نیز توصیف خداوند به «ذى العرش» در بیان جایگاه ویژه جبرئیل نزد او، گویاى آن است که فرمان روایى جبرئیل بر تمام عرشیان و در نتیجه تمام هستى، فراگیر است.
۴ - جبرئیل در پیشگاه خداوند، فرشته اى امین و به دور از خیانت در انجام دادن رسالت هاى خویش (ثَمّ أمین)
🔹 «ثَمَّ» اسمى است که براى اشاره به مکان دور یا با عظمت به کار مى رود. و در آیه شریفه، اشاره به مکانى است که «عند ذى العرش» بر آن دلالت داشت.
۵ - جبرئیل در ابلاغ قرآن به پیامبر(ص)، امانت دارى قابل اعتماد و به دور از هرگونه دخل و تصرف در آن بود. (إنّه لقول رسول ... أمین)
۶ - قرآن در مرحله نزول بر پیامبر(ص)، از هرگونه تحریف، افزودن و کاستن مصون بوده است. (إنّه لقول رسول ... ثَمّ أمین)
۷ - توجّه به شرافت جبرئیل و نیرومندى، منزلت الهى، فرمان روایى بى چون و چرا و امانت دارى او، زمینه ساز باور به سلامت قرآن در مرحله نزول و ابلاغ به پیامبر(ص) (إنّه لقول رسول کریم . ذى قوّة عند ذى العرش مکین . مطاع ثَمّ أمین)
🔅🔅🔅
✳️وَ مَا صَاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ 22
۱ - برخى از مردم عصر بعثت، پیامبر(ص) را دیوانه شمرده و او را به تدوین قرآن براساس اختلالات عقلى، متهم مى کردند. (و ما صاحبکم بمجنون)
۲ - نسبت دیوانگى به پیامبر(ص)، نسبتى ناروا و مردود است. (و ما صاحبکم بمجنون)
۳ - آشنایى مردم عصر بعثت با سوابق پیامبر(ص) و معاشرت آن حضرت با آنان (و ما صاحبکم)
۴ - مشاهده کمال عقلانى پیامبر(ص) از سوى معاشران آن حضرت، دلیلى کافى بر مردود بودن ادعاى جنون درباره او است. (و ما صاحبکم بمجنون)
🔹 عنوان «صاحبکم» گویاى مردود بودن اتهام جنون است; زیرا مصاحبت روز مرّه کسانى که به پیامبر(ص) تهمت جنون مى زدند، با آن حضرت، مایه شناخت وضعیت فکرى آن بزرگوار بوده و دستاویزى براى نسبت جنون باقى نمى گذارد.
۵ - مرحله دریافت قرآن، همانند مرحله نزول آن، مصون از خطا و تحریف است. (إنّه لقول رسول ... و ما صاحبکم بمجنون)
۶ - سلامت عقلانى پیامبر(ص)، ضامن دریافت صحیح قرآن از فرشته وحى و مصونیت مرحله دریافت از خطا و تحریف (و ما صاحبکم بمجنون)
7 - جنون آمیز خواندن رفتار و گفتار پیامبر(ص)، از شیوه هاى مبارزه مخالفان با آن حضرت در صدراسلام (و ما صاحبکم بمجنون)
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خُلود.mp3
1.04M
💢 خلود
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از مدارس فعال اهواز
نیاز جامعه اسلامی در مقالبه با طاغوت.mp3
3.13M
#کلیپ_صوتی
استحکام جامعه اسلامی به واسطه انس با قرآن حاصل میشود.
انس با قرآن است که دنیای اسلام را از #اسلام_آمریکایی حفظ میکند. مانع میشود که دلها به راه خدا خیانت کنند.
〰〰〰〰〰
📙@Maaref_Enghelab
بررسی دلالتهای نحوی و تفسیری «إلاّ» و «غَیْر» در قرآن کریم.pdf
322.9K
#مقاله 18
#قرآن
#نحو
#دلالت_های_نحوی
📚عنوان : بررسی دلالتهای نحوی و تفسیری «إلاّ» و «غَیْر» در قرآن کریم
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۹ #سوره_انفال
💢ايمان و اعتقاد
#سالک الی #اللّه بايد بداند که اعمال خير ولو سقايی #حجاج و تعمير #مسجدالحرام باشد در مقابل ايمان و #اعتقاد صحيح ارزشی ندارد و بلکه بايد اول #ايمان و اعتقادش را درست کند، #تزکيه نفس نمايد و سپس کار خير بکند و خدا #ستمگران را #هدايت نمی کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌼حدیث چهارم؛ کبر
🔰موجبات کبر
یکی از موجبات کبر، کم ظرفیتی انسان است.
همین که کمالی را در خود میبیند، گمان میکند دارای مقام و مرتبه ای است، در صورتی که اگر خوب بنگرد، خواهد دید آنچه را کمال پنداشته است یا اصلاً کمال نیست یا در مقابل کمالات دیگران ارزشی ندارد...
مثلاً عارفی که به واسطه عرفان خود به دیگران به چشم حقارت می نگرد و آنان را قشری و ظاهری میگوید، جز یک دسته مفهومات و اصطلاحات دل فریب و پرزرق و برق که همه حجاب حقایق و سد راهند، چه دارد؟
این الفاظ و اصطلاحات، ربطی به معارف الهی و خداشناسی و علم به اسما و صفات ندارد. علوم الهی، علوم عملی است نه فقط دانستن اصطلاحات و مفاهیم.
بسیاری را دیده ایم که این اصطلاحات را در دل آنها اثر نکرده بلکه اثر عکس داشته است.
📚شرح بر کرانه چهل حدیث امام
#چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام #سیره_امام
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم
#قرآن_کریم
#تسنیم
🖌علامه جوادی آملی
📌سبك نشدن عذاب مخلّدان
🔷عذاب الهي از كساني كه در لعنت و آتشِ دوزخ مخلّد هستند #سلب نميشود و تخفيف نميپذيرد؛ بدين گونه كه در #نوسان باشد، گاهي زياد و گاه كم و سبك شود و زماني هيچ نباشد: (خالِدينَ فيها لايُخَفَّفُ عَنهُمُ العَذابُ) زيرا آنها در دنيا يكسره كفر ميورزيدند و كفر آنان نيز كم نميشد و هرگاه اندكي فروكش ميكرد دوباره مشتعل ميشد و طغيان ميكرد. با اينكه بيّنات و #هدايت الهي برايشان آمد هوسمدارانه هلاكت را بر حيات ترجيح دادند: (لِيَهلِكَ مَن هَلَكَ عَن بَيِّنَة)و از اين رو عاملي براي تخفيف عذابشان نيست.
🔷خداي سبحان درباره عدهاي ديگر از كافران فرمود: هرگاه آتش جهنم رو به نقصان نهاده و بخواهد براي آنها افسرده و خاموش شود ما فوراً آن را #مشتعل ميكنيم: (كُلَّما خَبَت زِدناهُم سَعيرا)
و هر وقت پوست بدن آنان بريان گردد پوست تازه ميرويانيم تا عذاب را به خوبي بچشند: (كُلَّما نَضِجَت جُلودُهُم بَدَّلناهُم جُلوداً غَيرَها).
🔶در سخنان حضرت اميرمؤمنان(عليهالسلام) نيز آمده است كه هرگاه فرشته موكّل دوزخ خشمگين شود، شعله آن برافروختهتر ميگردد: «أعلمتم أنّ مالكاً إذا غضب علي النّار، حَطم بعضها بعضاً لغضبه وإذا زجرها توثّبت بين أبوابها جزعاً من زجرته».
همانگونه كه در دنيا هرگاه فرد تبهكار، اندك گرايشي به دين پيدا ميكرد و ميخواست توبه كند و ميرفت تا آتش گناه او افسرده گردد، دوستان ناباب او را فريب داده و آن آتش را شعلهور ميكردند و او نيز در كمال #اختيار خود به افزايش شعله دامن ميزد، در قيامت نيز كه ظرف ظهور حقايق است، هرگاه آتش #جهنم براي او رو به خاموشي و فسردگي ميگذارد خداوند آن را برميافروزد.
📚تسنيم، جلد 8، صفحه 93
✅ @rahighemakhtoom
🎙علامه جوادی آملی
📌دو سه خط روضه فاطمیه با نظر به مقام فاطمه سلام الله علیها
◼️مقام فاطمه زهرا را #امام بهتر از ديگران درك ميكند، و سلمان بعد از امام بهتر از ديگران درك ميكند.
كارهايي كه ائمه(عليهم السلام) داشتند يك سلسله كارهاي #عادي بود كه همهٴ ميفهميدند، و يك سلسله كارهاي #غيبي و ملكوتي بود كه هر چه را آنها ميخواستند مردم ميفهميدند؛ نه هر چه را مردم بخواهند.
مگر جريان قرائت قرآن و قرآن خواندن وجود مبارك حسينبنعلي(سلام الله عليهما) بر سر نی را همه شنيدند؟ هر كه را خود حضرت ميخواست شنيد.
◼️در جريان فاطمه زهرا(سلام الله عليه) هم همين طور بود. شما جريان اينكه وجود مبارك #فاطمه(سلام الله عليه) عليبنابيطالب[سلام الله عليه] را با آن وضع ديد گفت دست برداريد از پسر عموي من؛فرمود: «خلوا عن ابن عمي»، دست برداريد از پسر عموي من وگرنه سرم را برهنه ميكنم و نفرين ميكنم، مگر همه ديدند ستون #مسجد ميلرزد؟!
#سلمان ميگويد: وقتي اين سخن را فاطمه(سلام الله عليها) گفت من ديدم ستون هاي مسجد برخاست، گرد و خاكي بلند شد، اما مگر همه ديدند؟! اگر همه ميديدند كه برميگشتند. تازه اين ديد سلمان بود!
◼️آنچه را كه وجود مبارك عليبنابيطالب ديد، سلمان هم نديد. وقتي فاطمه[سلام الله عليها] آن جمله را فرمود، وجود مبارك عليبنابيطالب به سلمان(رضوان الله تعالي عليه) فرمود: سلمان! درياب #فاطمه را؛ من ميبينم دو طرف مدينه دارد ميلرزد! سخن از ستون نيست.
اين همه افراد بودند مگر آنها ديدند؟ آنها كه اطراف مدينه بودند مگر زمين لرزه حس ميكردند؟! تا چه كسي بخواهد و تا چه كسي را بخواهند.
امام علی [علیه السلام] فرمود: «والله»، قسم به خدا، اگر فاطمه[سلام الله عليها] اين تصميمي كه دارد عمل بكند، مدينه فرو ميرود، اين #مقام است. پس آن طوري كه عليبنابيطالب، فاطمه را ميشناسد(سلام الله عليهما) حتي سلمان هم نميشناسد؛ هر چند آن چشم #ملكوتي دارد، ديگران هم نميشناسد. حالا با اين مقام بيايند درب به پهلو بزنند، #آتش بياورند و بگويند «بياييد بيرون» وگرنه خانه را آتش ميزنيم و آن حضرت بين در و ديوار باشد!
◾️ @rahighemakhtoom◾️
📌غصه اصلی فاطمه علیها السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_فاطمه
#حضرت_زهرا
#امامت
#ولایت
#خلافت
#امیر_المومنین
#سقیفه
#فاطمیه
#غصه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فهم فاطمی.mp3
2.65M
▪️ فهم فاطمی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @rahighemakhtoom