#مثالهای_قرآن ۸9
#مثل #گنگ #سالم #سربار #عدل #صراط #مستقیم
⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم
( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل)
((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) .
🌱🌱🌱
📌 وجه تشبیه
▪ به دنبال مثال پیش که خداوند متعال مشرکان را به ((برده مملوک )) و مؤ منان را به ((آزاده توانگر)) تشبیه کرده بود ، دگر بار مثال گویای دیگری می زند و بت پرست را به ((گنگ مادر زادی )) که در عین حال برده و ناتوان است و فرد با ایمان را به ((انسان آزادی )) که همواره به عدل و داد دعوت می کند ، تشبیه نموده است .
▪ در این آیه ((چهار صفت منفی )) برای آدم ((بت پرست )) و ((دو صفت مثبت )) برای انسان ((خداشناس )) ذکر شده است و آن چهار صفت منفی به ترتیب عبارتند از :
1 (اءَبْکَمُ) ؛ یعنی گنگ مادر زاد که هم کراست و هم لال .
2 (لا یَقْدِرُ عَلی شَیْءٍ) ؛ یعنی چون گنگ است ، توانایی بر هیچ کاری ندارد . زیرا نه گوش شنوا دارد که بتواند چیزی را بفهمد و نه زبان گویا دارد که آن را به دیگری تفهیم کند .
3 (کَلُّ عَلی مَوْلاهُ) ؛ ((سربار صاحبش است )) ، یعنی کسی که نه نیروی درک و فهم دارد و نه منطق رسا ، نانخور زیادی و سربار جامعه خواهد بود . ((کَلّ)) به معنای بار سنگین است .
4 (اءَیْنَما یُوَجِّهْهُ لایَاءْتِ بِخَیْرٍ) ؛ هنگامی که ) او را در پی هر کاری بفرستند ، خوب انجام نمی دهد ؛ یعنی او با این طرز تفکّر در هر مسیری گام بگذارد ، ناکام خواهد بود و به هر سو روی آورد ، خیری نصیبش نخواهد شد . )
▪ و آن دو ویژگی مثبتی که برای مؤ من راستین بیان داشته است عبارتند از :
1 (یَاءْمُرُ بالْعَدْلِ) ؛ (( (او همواره ) به عدل و داد دعوت می کند)) .
2 (وَ هُوَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ) ؛ ((و (خودش هم ) بر راهی راست قرار دارد)) .
▪ این دو صفت خود بیانگر صفات دیگری است ، زیرا کسی که همیشه شیوه اش این است که مردم را به عدل و داد فرا می خواند ممکن نیست شخصی گنگ یا ترسو و بی شخصیّت بوده باشد ، بلکه چنین کس ، زبانی گویا ، منطقی محکم ، اراده ای نیرومند ، شجاعت و شهامت کافی نیز خواهد داشت .
👈ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (8)
🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سورهی بقره
6 6. بقره، آیهی 238
«حافظوا على الصلوات و الصلاه الوسطى و قوموا لله قانتین»
این آیه از جمله آیاتی است که با ماقبل خود کاملا غیرمرتبط مینماید، بدین لحاظ برخی مفسران وجوه ضعیفی برای ارتباط آن ذکر کردهاند.
حال به طرح احتمالات قابل قبول میپردازیم:
1. خداوند حکیم پس از بیان بسیاری از احکام زناشویی مانند «و لا تنکحوا المشرکات حتى یومن» (آیات 221 تا 227) با ذکر این آیه، به نماز که حلقهی اتصال او با بندهاش است، فرمان میدهد. وقتی که در حال خوف به مداومت بر نماز امر میشود مسلما به طریق اولی در حالت اشتغال به روابط و مسایل زناشویی نیز چنین است.
2. در آیات قبل به اطاعت از دستورات الاهی تشویق شده و در این آیه به مداومت بزرگترین طاعات فرمان داده میشود.
3. فرمان به مداومت بر نماز پس از تشویق به گذشت و نهی از فراموشی نیکی بدین جهت است:
الف: برقراری پیوند میان بزرگ داشتن فرمان خدا و مهربانی با بندگانش؛
ب: آماده ساختن جان انسان برای رسیدن به مکارم اخلاق.
4. بیان آیات مداومت بر نماز در میان احکام خانواده بدین جهت است:
الف: انسان نیاز به محرکی دارد که او را به یاد خدا انداخته تا از ستم و تجاوز در مسایل خانوادگی به خصوص طلاق که معمولا کینهانگیز دور بماند و به عدل و نیکی بپردازد.
ب: طاعت خداوند در احکام زناشویی نیز از جنس طاعت او در اقامهی نماز (یعنی احکام عبادت) است.
ج: پس از طلاق ممکن است کسی به روابط نامشروع روی آورد، لازم است عاملی بازدارنده در مقابل او نهاده شود و این عامل نماز است.
6 7. بقره، آیهی 243
«ا لم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لکن اکثر الناس لا یشکرون»
⏪ وجوه ارتباط
1. با توجه به اینکه آیهی قبل سخن از ظهور نشانههای خداوند قادر است، در این آیه قدرت خدا ذکر میشود.
2. طبق عادت قرآن پس از ذکر بخشی از احکام، داستانی برای پند، فرمانبرداری و ترک عناد شنونده بیان میشود./
3. پس از طرح احکام خانواده (طی آیات 220 تا 224)، احکام جهاد و دفاع از امت و مقدسات ذکر میشود زیرا استحکام خانواده منوط به صیانت جامعه است.
تذکر: با توجه به مجموع روایات، برخی گفتهاند: این آیه زمینهساز آیهی 244 (وقاتلوا فی سبیل الله...) است تا بدینوسیله مسلمانان به جهاد تشویق شده و برای شهادت آمادگی داشته باشند.
👈ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تجلی اسم غفور بر عالم هستی.آیت الله شجاعی 98.mp3
2.2M
#سیر_و_سلوک (98)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه) #شجاعی
🌿🌿🌿
📼موضوع: تجلی اسم غفور بر عالم هستی
🕑 زمان:18دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 جهاد اكبر
🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته اید، خود را برای #جهاد_اكبر آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی عَلَیهِمُ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1].
🔸 از این حدیث نورانی استفاده می شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می فهمند كه می شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به #ولای_اهل_بیت نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند.
🔸بنابراین، #دفاع_مقدس در جبهه و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند.
[1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467.
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75.
🌴🌴🌴
@rahighemakhtoom
#آثار_جدید
#تسنیم_فی_تفسیر_القرآن
✅ تازه های نشر ✅
📚 « تسنيم فی تفسير القرآن، الجزء الحادی و العشرون »
♦️ منتشر شد
🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/r85275
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
#متن_نوشت
🔰توضیح:
🔹شرح و بررسی و واکاوی دعای نورانی ۲۳#صحیفه_سجادیه پنجشنبه و جمعه ها در همین صفحه قرار داده می شود.
🔹این دعای نورانی در باره #نظام جامع عافیت و سلامت که به هنگام #بیماری امام سجاد علیه السلام از خداوند چنین #سلامتی را می خواستند و بر موهبت سلامتی شاکر بودند.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۵ – ۱۶۷ #سوره_شعرا
💢#جهاد با نفس
#سالک الی #اللّه باید با #نفس خود #جهاد کند و آن قدر نفس خود را #آزاد نگذارد که برای خواسته نفس به #بدترین کارها دست بزند و آن قدر خدا را به #غضب بیاورد که خدا او را به #عذاب سختی در دنیا و آخرت #مبتلا می سازد.
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
☑️دعا،اجابت و تغذیه
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ِ و مَطعَمُهُ حَرامٌ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ و هذا حالُهُ ؟!
♤♤♤
همانا بنده دستش را [براى دعا] به درگاه خدا بالا مى برد در حالى كه خوراكش حرام است؛ با چنين حالى، چگونه دعايش مستجاب شود ؟[إرشاد القلوب : 149]
☘☘☘
@rahighemakhtoom
قاب_قوسین_تفسیرانفسی_علامه_حسن_زاده1.pdf
4.15M
📕📗📕📗📕📗📕
📘 کتاب الکترونیکی:
👈 منتخب التفسیر الأنفسي:
«« قابَ قوسین »
👈 برای اولین بار،
برگزیده هایی از تفسیر انفسی حضرت علامه حسن زاده آملی
👈 جلد اول
👈 تدوین و تنظیم: ز. ح. م
□□□
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره حجر.mp3
3.58M
✳#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_حجر #حجر #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره حجر
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره حجر
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ حسینی، اراده کننده دفاع مقدس
💠 شما مطمئن باشید این #دفاع_مقدس را، این کشور را، این #جهاد هشت ساله را #کربلا اداره کرده است. این بچه ها که دست کاری می کردند، این شناسنامه ها را بالا می بردند به شوق #جبهه ؛ فقط به #شوق_شهادت بود، نام مبارک #ابی_عبدالله بود، کربلا بود.
اگر خدای ناکرده این نام نبود، با آن #سلاح های شیمیایی کشتار دست جمعی که نمی شد ایران را اداره بکنند! چه جور شد در #انقلاب_اسلامی ، همین مردم هشت سال جنگیدند، با دنیا هم جنگیدند؟!
دو _ سه کشور با ما بودند که از آنها کاری ساخته نبود! یکی الجزایر بود، یکی لیبی سابق بود، یکی هم سوریه بود که کاری از آنها ساخته نبود. اینها یک قدری برای نفت و گاز خود ما ایرانی ها بود که به ما کمک می کردند، و الا از این کشورها کاری ساخته نبود! پس روی کره زمین کسی نبود به داد ما برسد، مگر همین #یا_حسین ، یا حسین!!
✅ درس اخلاق _ قم ؛ اسفند ۱۳۸۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#هفته_دفاع_مقدس
#فرهنگ_حسینی
#سید_الشهدا
#امام_حسین
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@RAHIGHEMAKHTOOM