eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۵ 📌تعهّدات با پروردگار الی باید با جدّیت کامل به دستورات الهی که در زیر گفته می شود عمل کند: ۱ – به تعهّداتی که در با پروردگار بسته پشت نکند، زیرا از او خواهد شد. ۲ – بداند که نباید در راه خدا از و کشته شدن فرار کند، زیرا بالاخره خواهد مرد ولی با الهی با خدا روبرو می شود. ۳ – بداند که از و پروردگار کسی او را نجات نمی دهد و ولی و ناصری در مقابل خدای تعالی برای خود پیدا نمی کند. ۴ – بداند که خدای تعالی به همه کارها دارد و اعمال منافقین را می شناسد. ۵ – اگر به خاطر نفس او و یا هر کار خوبی که می کند ورزید، بداند که خدای تعالی آنها را به و ترسی می اندازد و اعمال آنها را نابود می کند و این کار بر خدا است. ۶ – نباید الی اللّه ساده لوح باشند و دشمن را ندیده بگیرند تا مخفیانه به آنها صدمه وارد کنند. ۷ – در عین حال آنها را بداند و با شرح صدر به آنها توجّه نکند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی الکریم انا وقفت ببابک الکریم فاکرمنی و ذریتی و اسرتی و اصدقائی و قائدنا و اهل بلدی و جمیع المومنین و المومنات فی ارجاء العالم ☘سلام بر تو که همه ی کرامتی،مرا وخانواده ام و دوستانم وهمه مومنان عالم را کرامت بخش☘ 🔰غروب چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ نایب الزیاره دوستان و همراهان 🌷سید خادم صفحه قرآنی 🌷
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(210) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪8- معناى فروش هدايت و خريد ضلالت آنچه از ظاهر آيه محل بحث برمى آيد اين است كه منافقان، هدايت را فروختند و ضلالت را به عنوان بها گرفتند. در حالى كه آنها مالك هدايت (مبيع) نبوده و نيز فاقد ضلالت (ثمن) نبوده اند تا يكى را به ديگرى تبديل كنند. در تصحيح اين بيع و شراء، وجوهى گفته شده، مانند اين كه معناى خريدن ضلالت، همان انتخاب و برگزيدن گمراهى بر هدايت است، گرچه گمراهى آنان قبل از بعثت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده و همچنان باقى مانده بود و يا اين كه هدايت فطرى را كه بر آن متولد شده اند، فروختند و ضلالت عارضى را خريدند، و مانند آن، از وجوه مصحح اطلاق عنوان اشتراء. 🌱🌱🌱 ⏪9- معناى عدم اهتداى منافقان اگر جمله (و ما كانوا مهتدين)، كه در ذيل آيه اشتراء آمده ناظر به نفى اصل هدايت باشد، اشتراء به معناى انتخاب و استحاب است، نظير آيه (... فاستحبوا العمى على الهدى)، و اگر ناظر به نفى هدايت در خصوص جريان اشتراء مزبور باشد، بدين معنا كه در اين خريد و فروش ‍ را صحيح را نپيموده و مهتدى نبوده اند، آنگاه مى توان اشتراء را به همان معناى خريدن معهود، تفسير كرد، زيرا آنان هدايت فطرى را واجد بوده، آن را به ضلالت تبديل كرده اند، گرچه در اين استبدال گمراه بوده اند؛ گرچه در اين استدلال گمراه بوده اند، نه مهتدى. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 07 ss.mp3
6.17M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.docx
35K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.pdf
806.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نعمت هایی فوق آرزوی بهشتی ها يک سلسله نِعَمي در بهشت است که فوق آرزوست ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ اين ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾ يعني هر چه بخواهند هست هر کسي در هر حدّي لذت ظاهري بخواهد لذت باطني بخواهد معنوي بخواهد ملکوت بخواهد هر چه بخواهد هست و به او مي‏رسد. يک سلسله نعَمي در بهشت هست که کسي نمي‏خواهد، فوق مشيئت آنهاست چرا؟ براي اينکه مشيئت انسان در قلمرو معرفت اوست انسان چيزي را که مي‏داند مي‏خواهد چيزي را که نمي‏داند اصلاً آرزو ندارد. مکرّر در همين بحث‏ها گذشت که يک کشاورز يا يک دامدار در طول مدت زندگي هرگز آرزو نمي‏کند که اي کاش من نسخه خطي تهذيب شيخ طوسي را داشته باشم! او اصلاً آرزو نمي‏کند. اين را يک عالم يا يک فقيه آرزو مي‏کند، اما يک کشاورز يا دامدار در طول مدت زندگي اصلاً به ذهنش نمي‏آيد که چنين چيزي را از خدا بخواهد و بگويد خدايا آن نسخه خطي و دست‏نوشته خود شيخ طوسي را در تهذيب به من مرحمت بکن! او اصلاً تهذيب را نمي‏شناسد در آن بخش از آيات مي‏فرمايد اصلاً يک سلسله چيزهايي است که اصلاً بهشتي نمي‏خواهد ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ زائد بر مشيئت است؛ وقتي آدم نداند آنجا چه خبر است چه چيزی را بخواهد؟ بگويد خدايا هر چه را که من از آن لذت مي‏برم بده، اين را به طور کلي مي‏تواند بگويد اما فلان نعمت را بده فلان نعمت را بده فلان ملاقات را بده فلان حضور را بده فلان ظهور را بده، او اصلاً نمي‏داند تا آرزو کند؛ لذا فرمود حواس شما جمع باشد بهشت محدود به معرفت شما نيست. ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ فوق مشيئت است فوق مشيئت است يعني فوق معرفت است و فوق آرزوست. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه هفتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙 اتحاد با قرآن 🔹 اگر در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به ظاهر ساده است ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز می‌شود و تا مرتبه‌ی بی‌حدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهم‌السلام امتداد می‌یابد. 🔸 وقتی انسان با و قرآن کریم انس می‌گیرد، می‌یابد که کم‌کم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن می‌شود. ابوابی که مانند اتاق‌های تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم می‌شود، همچنین اتاق‌های بعدی که مرتبه‌به‌مرتبه روشن می‌شوند. 🔰 یعنی انسان تا به مرتبه‌ای از و قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد. ✍️ استادعابدینی 📖 رفیق روزهای بندگی، ص ۸۳ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۷و۲۲۸ استاد صادقی.mp3
5.96M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی #صادق
📌متن و ترجمه خ ۲۲۷و۲۲۸ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشي ء مواضعه فكان ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل ☘☘☘ به امام عليه السّلام گفتند خردمند را براى ما وصف كن پس آن حضرت (در نشانه خردمند) فرمود 1- خردمند كسى است كه هر چيز را بجاى خود گذارد (بگويد آنچه سزاوار است و بجا آورد آنچه شايسته است) 2- گفتند نادان را براى ما بيان فرما فرمود: بيان كردم (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) يعنى جاهل كسى است كه هر چيز را در جاى خود نگذارد، پس بيان نكردن (امام عليه السّلام) صفت او را براى او صفت است از آنجا كه وصف او بخلاف وصف عاقل است. ( ترجمه وشرح نهج البلاغه(فيض الاسلام)، ج 6 ص 1191) ارزش دنیا از نگاه امام علی علی علیه السلام ☘☘☘ امام علی علیه‌ السلام فرمودند: وَ اللَّهِ لَدُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِی عَیْنِی مِنْ عُرَاقِ خِنْزِیرٍ فِی یَدِ مَجْذُومٍ. به خدا قسم این دنیای شما در چشم من از استخوان بی گوشت خوک در دست بیمار جذامی پست تر است. نهج البلاغه: حکمت 228 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom