✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
.
🔰 مهریه سنگین، سفیهانه و باطل است
💠 مساله (مال) آنقدر مهم است که قرآن کریم در اوائل سوره مبارکه نساء فرمود: (و لا توتوا السّفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاماً)*. چون #مال عامل قیام یک ملت است، این را به دست سفهاء ندهید (و لا توتوا السفهاء اموالکم)، مگر اینکه رشد اینها را تعیین کنید. این نهی جلویش را می گیرد! صرف اینکه حُسن فعلی دارد، کافی نیست؛ شخص باید #رشید باشد، و #دور_اندیش باشد، همه جوانب را ملاحظه کرده باشد؛ و این آیه دارد که اصلاً #سفیه نمی تواند در مسائل مالی دخالت بکند. غالب این آقایان _فقها_ می گویند که معامله سفهی باطل است، و به نظر ما گذشته از اینکه معامله سفیه باطل است، معامله سفهی هم باطل است که این در کتاب نکاح مطرح شد.
(معامله سفهی) این است که این شخص بالغ هست، عاقل هست؛ اما یک وقتی برای خوشایند یک کار غیر عاقلانه انجام داد. این پسر عاقل هست و درس خوانده است، جدّی است؛ اما این #مهریه ای که می گوید به اندازه تاریخ تولد سکه باشد؛ این کار، کار سفهی است! این در خیابان یا بیابان دیده، در آن لحظه خوشش آمده؛ و برای او دارد به اندازه تاریخ تولدش _هزار و سیصد و فلان_ سکه مهر می کند! این آقا سفهی نیست، تحصیل کرده است، آن هم سفهی نیست؛ ولی این کار، کار سفیهانه است. این پس فردا اگر هزار و سیصد و فلان مهر کرده، هزار روزش را باید به زندان برود، حالا آن سیصد روزش را اگر جشن گلریزانی پیدا شد ...؛ این سفهی است دیگر! اینکه در اوائل سوره مبارکه نساء دارد که مال تان را به دست سفیه ندهید، این است.
(مهر) جزء رکن نیست؛ در بحث های گذشته نکاح توجه داشتید که اگر عقد #ازدواج بدون مهر هم باشد صحیح است. عقد نظیر (لا صلاه الا بطهور)* نیست که اگر _طهور_ نباشد، نماز باطل است. مهر، رکن نیست؛ اگر اصلاً عالماً عامداً مهر را ذکر نکردند؛ این به _مهر المثل_ تبدیل می شود. مهر رکن عقد نیست، ایجاب و قبول و معلوم بودن طرفین رکن عقد است. حالا این آقا خوشش آمده، گفته به اندازه تاریخ تولد مهریه است؛ این کار، کار سفهی است.
قدرت دارد، آن که ندارد عقلش است، پس او عقل ندارد! مال باید به دست رشید باشد.
---------------------------------------------
📌 سوره نساء / آیه ۵
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۱ / صفحه ۳۳
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مهریه_سنگین
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 14 قرآن کریم (آیات93-83)
1. به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه و آله ساليانى در مدينه بودند، ولى در عمل كفر ورزيدند. «كانُوا مِنْ قَبْلُ ... كَفَرُوا بِهِ» بقره 89
2. شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا» بقره 89
3. معيار ارزش دين مردم، به انگيزه هاى آنان است. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا ... بَغْياً» بقره 90
4. قرآن، سراسر حقّ است. «أَنْزَلَ اللَّهُ ... وَ هُوَ الْحَقُّ» بقره 91
5. ذكر سوابق، زمينه را براى قضاوت درست فراهم مى كند. «اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ» بقره 92
6. ميثاق گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه هاى عمل است. «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقره 93
7. انجام احكام و دستورات الهى، نيازمند جدّيّت، عشق و تصميم است و ديندارى، با ضعف و مسامحه و سازشكارى سازگار نيست. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقره 93
8. رفتار، بهترين بيانگر افكار و عقايد انسان است. «بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ» بقره 93
📋منبع :کتاب نکته های تفسیری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان #قرائت #منشاوی
الشيخ محمد صديق المنشاوي 🎙
سورة غافر 🌱
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ
ـــــــــــــــ
اى قومِ من، جز اين نيست كه اين زندگى دنيا بهره اى است (زودگذر) و قطعا آخرت، همان خانه باثبات و پايدار است.
(سورة غافر، آیه ۳۹)
#محمد_صديق_المنشاوي
@rahighemakhtoom
صلوات خاصه امام صادق علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ
.
🍃 عدالت خواهد آمد
🌺 #امام_خمینی(ره): «هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که عدالت را در همه عالم اجرا بکنند لکن موفق نشدند. حتی رسول ختمی(ص) که برای اصلاح بشر، برای اجرای عدالت و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی میفهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، به دست بزرگوار مهدی موعود- سلام الله علیه- اجرا میشود.»
📆 ۷ تیر ۱۳۵۹
🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔹 من حجاب است
🔸 #شهید_دستغیب (ره)
.
هرچه #فساد است از من است
همین من است که
یک شرکی است
یک حجابی است
یک نکبتی است
من یعنی استقلال
یعنی آدمی خیال کند چیزی است
منشاء اثری است
می تواند وجود بدهد
می تواند تحقق بدهد
این وهم است
همین این وهم
که پیغمبران که آمدند
#بعث #انبیاء
برای همین است که این جهل بشر برداشته شود
يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ
يُزَكِّيهِمْ
از این کثافت شرک
که بزرگ ترین آلودگی های بشری است
و زندگی را بهم می زند
تمام ناراحتی ها برای همین جاست
تمام نزاع ها هم از همین جاست
تمام دعواهای بشری از همین جاست
از دو نفر بگیرید تا دوتا کشور
تمام این ها برای من است
مال این است که خودش را مستقل می بیند و
کاری را می خواهد انجام بدهد و
می گوید باید بشود و
چنین و چنان و
طرف مقابلی هم پیدا می کند و
آن هم چنین و چنان
تو سر هم می زنند
حالا یا مال یا مقام یا هرچه
تمام این زد و خوردهایی که در بشر است
هرچه فساد است از من است.
.
# #آیت_الله_دستغیب
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔰 رسالت اندیشمندان از منظر امام صادق (ع)
💠 #امام_صادق (سلام الله علیه) فرمود: اینکه فراگیری علم واجب است، دو پیام دارد؛ یکی نسبت به توده مردم، دیگری نسبت به علماء. و خداوند فراگیری علم را بر مردم واجب نکرد، مگر اینکه تعلیم را، تربیت را، تالیف را، سخنرانی را بر علماء واجب کرد. اگر طلب علم بر طالبان حوزه و دانشگاه واجب است، تعلیم علم بر اساتید حوزه و دانشگاه هم واجب است.
استدلال امام صادق (سلام الله علیه) این است: (لانّ العلم قبل الجهل)*. اوّل علم است، بعد جهل؛ یعنی انسان وقتی از علم فاصله بگیرد، می شود جاهل! لذا این قصه از امام صادق (سلام الله علیه) به عرضتان رسید که حضرتش فرمود: (یا لیت هذه الطاغیه اذن لی فاتّخذ فی الطائف قصراً فسکنت و اسکنتکم معی)*. حضرت گِله دارد، می فرماید: ای کاش این طاغوت عصر، _منصور دوانقی_ که طغیانگر است به من اجازه می داد من در طائف یک مدرسه ای می ساختم، چند حجره در آن مدرسه بود، شما را آنجا جا می دادم، خودم هم در آن مدرسه مسکن داشتم.
بعد فرمود: (رحم الله من حبّبنا الی النّاس)*. فرمود: خدا رحمت کند جامعه ای را، مردمی را، مبلّغانی را که ما را پیش مردم محبوب نشان می دهند. چرا محبوب نشان می دهند؟ برای اینکه اینها حرف های دلپذیر دارند، رفتارهای دلپذیر دارند، گفتارهای دلپذیر دارند که هم جامعه را حفظ می کند، هم سائر جوامع را متوجه اینها می کند که از اینها بهره ببرد.
-----------------------------------------
📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۱
📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۱۵
📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۲۹
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 15 قرآن کریم (آیات103-94)
1. در برابر خيالات و موهومات، با صراحت برخورد كنيد. «قُلْ» بقرة، 94
2. وجدان، بهترين قاضى است. «إِنْ جكانَتْ ... فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» بقرة، 95
3. خودتان مىدانيد كه چه كرده ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا براى چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» بقرة، 95
4. عمر طولانى مهم نيست، قرب به خداوند و بركت عمر ونجات از آتش، ارزش دارد. «لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ» بقرة، 96
5. يهوديان، حريص ترين و دنياگرا ترين مردم هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى حَياةٍ» بقرة، 96
6. دروغگو، كم حافظه است. يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى دانند، «لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً» واز سوى ديگر مى خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند. «يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» بقرة، 96
7. حمايت ودفاع از پاكانى كه مورد تهمت قرار گيرند، لازم است. «نَزَّلَهُ ... بِإِذْنِ اللَّهِ» بقرة، 97
8. ايمان و تولّى، نسبت به همه ى مقدّسات لازم است. «لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ» بقرة، 98
📋منبع کتاب نکته های تفسیری
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👇🏾👇🏾👇🏾
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom