eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تحریف ناپذیری 📘قرآن كتابى است تحريف‌ناپذير كه همواره اصالت و عصمت خود را در طى قرون حفظ و دست بشر را از دستبرد تحريف كوتاه كرده است؛ در حالى كه هيچ يك از اديان موجود، از اين ويژگى برخوردار نيست. 🔰«عصمت» امرى افزون بر اصل الهى بودن پيام قرآن است و براى آن مى‌توان مراحل زير را ذكر كرد: ☑️ عصمت از ناحيه نازل‌كننده (خداوند) ☑️عصمت از ناحيه حاملان وحى و فرشتگان رساننده به پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در دريافت وحى از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در ابلاغ وحى به مردم از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله. ☑️ عصمت در بقا و استمرار تاريخى وحى در ميان بشر تا پايان تاريخ.به اعتقاد مسلمانان، كتاب‌هاى آسمانى نازل شده بر پيامبران پيشين نيز از نظر عصمت در چهار مرحله نخست با قرآن مجيد همتا و همپاى‌اند؛ ليكن مرحلۀ پنجم عصمت (تحريف‌ناپذيرى ابدى در ميان مردم) از اختصاصات قرآن است. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
..... ﷽ والضحی قسم به روز روشن۱ و قسم به شب به هنگام آرامش آن۲ که خداي تو هيچ گاه تو را ترک نگفته و بر تو خشم ننموده است۴و پروردگار تو به زودي به تو چندان عطا کند که تو راضي شوي۵ آيا خدا تو را يتيمي نيافت که در پناه خود جاي داد؟۶و تو را حیران يافت و هدایت کرد۷و باز تو را فقير يافت توانگر کرد۸ پس تو هم يتيم را هرگز ميازار۹و فقير و گداي سائل را مران ۱۰ و اما نعمت پروردگارت باز گو کن۱۱ @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌نیکوکاران چه کسانی اند؟! ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي ٱلسَّرَّآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَٱلۡكَٰظِمِينَ ٱلۡغَيۡظَ وَٱلۡعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ☆(سوره آل عمران، آیه ۱۳۴) همان‌هایی که به‌وقت راحتی و سختی، در راه خدا هزینه می‌کنند* و در عصبانیت، خودشان را کنترل می‌کنند و خطاهای مردم را ندیده می‌گیرند. خدا چنین درستکارانی را دوست دارد. 🌱🌱🌱 «کمک به نیازمندان» آنقدر مهم و راه‌گشاست که حتی در حال «سختی» به آن سفارش شده‌ایم. در ضمن، کمک به نیازمندان حتماً که نباید «مالی» باشد! حمایت‌های «عاطفی»، «فکری»، «آبرویی» و... هم از مصادیق آن است و حتی گاهی مهم‌تر از کمک مالی! 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare74-4.mp3
23.51M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌امانت داری "إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُكُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعَۢا بَصِيرٗا"☆(سوره نساء، آیه ۵۸) " خدا به شما دستور مى‌دهد که تمام امانت‌ها * را به‌وقتش به صاحبانش برگردانید. وقتی هم بین مردم داورى مى‌کنید، عادلانه داورى کنید. خدا چه پندهای گران‌بهایی به شما مى‌دهد! همان خدا امانت‌داری‌هایتان را می‌بیند و قضاوت‌هایتان را می‌شنود." 🌱🌱🌱 🍀رعایت امانت به چیزهای مالی محدود نمی‌شود و مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، حکومتی و فردی را هم در بر می‌گیرد. 🍀 دستورهای دینی، سِمت‌های اجتماعی و سیاسی، اموال عمومی، اسرار و آبروی مردم، زمان و عمر، دانش‌ها و تجربه‌ها، اعضا و جوارح انسان و... نمونه‌هایی از امانت‌های الهی است که باید به‌درستی و با جدّیت در حفظ آن‌ها کوشید. @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌مراقب قول و قرارها باشیم ‏امام صادق علیه السلام‏ "عِدَةُ الْمُؤْمِنِ أَخَاهُ نَذْرٌ لَا كَفَّارَةَ لَهُ فَمَنْ أَخْلَفَ فَبِخُلْفِ اَللَّهِ بَدَأَ وَ لِمَقْتِهِ تَعَرَّضَ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ»" "قول دادن و وعده نمودن مؤمن به برادر دینی خود (از جهت لزوم وفا به آن مانند) نذر است که کفاره‌ای برای مخالفت آن نیست، پس کسی که خلف وعده کند پس به مخالفت با خداوند برخاسته و خود را در معرض غضب او قرار داده است، که این مطلب فرموده خداوند است «ای کسانی که ایمان آورده‌اید چرا میگویید آنچه را که بجا نمی‌آورید؟ نزد خداوند بسیار مبغوض است اینکه بگوئید آنچه را که انجام نمی‌دهید» (سوره صف، آیات ۲ و ۳)." 📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۳ 🔅🔅🔅 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
تفسیر 418.mp3
13.67M
💢تفسیر سوره مریم جلسه اول                                                               ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی                                                                                                                                                                                         🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(۳۰۲) 📌 برترين بشارت بهشت 🔹گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرّتها رهين تفاوت عناصر محوري آن است؛ زيرا تبشير گاهي بر اثر اهميت مطلب و گاهي به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض جنبي آن از اهتمام برخوردار مي شود و گاهي به لحاظ مبدأ فاعلي آن، يعني شخص بشارت دهنده، از ويژگي بهره مي گيرد. 🔹 مژده بهشت گاهي از زبان عالم دين و مربّي نفوس و مُعَلّم اخلاق و زماني از زبان امام معصوم(عليه السلام) و گاهي از لسان رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و بالاخره گاهي از ذات اقدس خداوند تلقّي مي شود. در اين حال هيچ تبشيري به لحاظ مبدأ فاعلي از اين گزارشِ سودمندْ مهمتر نيست. 🔹بشارتهايي كه در قرآن كريم بازگو شده همتاي يكديگر نيست؛ زيرا مُبَشّران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات(إذ قالت الملائكة يا مريم إنّ الله يبشّركِ بكلمةٍ منه) ، (أنّ الله يبشّرك بيحيي مصدّقاً بكلمةٍ من الله وسيّداً وحصوراً) و (يبشّرهم ربّهم برحمةٍ منه ورضوانٍ وجنّاتٍ لهم فيها نعيم) و نظاير آنها برمي آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمي شود؛ زيرا در آن آياتْ خودِ خداوند به عنوان مُبشِّر مطرح بود، ولي در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مي دهد. 🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير باواسطه الهي است، ليكن نحوه تعبير مهم است؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهي خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهي استظهار مي شود؛ نظير آيه (وأنابوا إلي الله لهم البشري فبشّر عبادِ الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه) 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۹.mp3
14.66M
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۸۸) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
. 🔰 سختی مرگ و راه آسان کردن آن 💠 بکوشید دین را به همراه تان ببرید؛ کار آسانی نیست که انسان دین را به همراه ببرد؛ در هنگام احتضار زبانش گویا باشد! می بینید از انسان الفبای دین را در قبر سئوال می کنند، از این سئوال ها واضح تر که در اسلام سئوالی نیست! به همه بچه ها یاد می دهند؛ خدایت کیست، پیغمبرت کیست، دینت چیست، قرآنت چیست، قبله ات چیست! این دوازده امام و این مسائل را هر بچه ای در بین ما آشناست! امّا اینچنین نیست که انسان در قبر زبانش باز باشد، کاملاً بتواند جواب بدهد! بعضی ها به زحمت یادشان می آید پیامبر ما کسی است که قرآن آورده، تازه هنوز نام مبارک حضرت یادشان نیست!! این است که فرمودند بعد از نماز مرتب به یاد اینها باشید، صلوات بفرستید؛ برای اینکه ملکه بشود، این اذکار برای ملکه شدن است. فرمود: (انّی تبت الیک و انّی من المسلمین)*. مرگ مثل غدّه سرطان نیست، مثل حصبه و سل نیست. می بینید بعضی ها به بیماری حصبه مبتلا می شوند و خیلی از چیزها را فراموش می کنند‌. مثل آلزایمر و اینها نیست، آنقدر تامّه موت سنگین است که روی تمام ذرّات بدن در حال حیات فشار می آورد، روح جدا می شود. چرا اگر بخواهند یک مقداری پوست دست ما را بکشند و با قیچی یا چاقو ببرّند، درد می آید؟ برای اینکه یک زنده ای را دارند بی جان می کنند! مرگ یعنی از تمام این ذرّات بدن در حال حیات، جان را می گیرند؛ حالا به آن بیچاره چه می گذرد، خدا می داند! مگر اینکه حواسش جای دیگر باشد. اگر قابل تحمّل بود که کسی نمی مرد! مرگ اینچنین نیست. (هوّن علی سکرات الموت)*، اینجور است. امّا اگر کسی قبلاً بارش بسته باشد، راحت است! همان روایتی که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب الجنائز کافی نقل کرد، هیچ لذّتی برای مومن به اندازه " مرگ " نیست*! 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ @rahighemakhtoom
1908. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.97M
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-هشت) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷السلام علیک ایها الإمام الرئوف🌷 🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک. @rahighemakhtoom
Al-Jumua05.mp3
4.64M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قوم عاقل و خردورز 🔹مستحضريد ما يک قوم عرب داريم، قوم عجم داريم، بزرگاني هستند لُر هستند از مفاخر ما هستند، کُرد هستند از مفاخر ما هستند، اينها اقوام هستند. اما قوم «يعقِل» چه کساني هستند؟ قوم «يؤمن» چه کساني هستند؟ اين قومِ شناسنامه‌اي نيست، اين قوم نژادي نيست؛ اين قوم يعني قيام. 🔹ملّتي که به عقل قيام کرده است زير بار نمي‌رود و گرنه ما نژادي داريم به نام قوم عاقل؟ نژادي داريم به نام قوم مؤمن، اين گونه که نيست. 🔹اين قوم به معني نژاد نيست؛ اين قوم يعني قيام. تا ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏﴾ نباشد انسان توسري‎خور است. تا ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ نباشد توسري‎خور است. 🔹فرمود: ﴿لِقَوْمٍ﴾؛ يعني قائم بالعقل، وجود مبارک حضرت (مهدی)هم به همين نام جهان را اصلاح مي‌کند و گرنه مظاهر ساير اسما هم که هست مظهر ساير اسما هم که هست. اگر معصومي از آن جهت که معصوم است عليم هست حکيم هست از آن جهت بيايد يک عده را هدايت مي‌کند عده‌اي به هر حال در برابر او مي‌ايستند؛ اما اگر کسي قائم بالحق باشد اين پيروز است. 🔹حضرت (حجت)هم با اين نام ظهور مي‌کند. اگر با اين نام به اذن خدا کسي ظهور کرد يقيناً پيروز است و آن خود حضرت است. 🔹غرض اين است که اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾ اين قوم شناسنامه‌اي نيست؛ نظير عرب و عجم و ايراني و غير ايراني که از آن قبيل است... 🔹مبادا کسي بگويد که ما که استعدادمان کم است! ما که سوابق خوبي هم نداريم! نخير، اين همه بت‌پرست‌ها را وجود مبارک حضرت سلمان و اباذر کرد، پس مي‌شود. همين قرآن اينها را کرد. ما که هرگز به شرارت آنها نبوديم هرگز نيستيم ـ إن شاء الله ـ ساليان متمادي اينها بت پرستيدند، پس هيچ کس نبايد نااميد باشد. 🔹وقتي اين ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ را به اينجاها درآورد چرا ما نباشيم؟! هيچ کس نمي‌تواند بگويد من استعدادم کم است يا ما از يک خانواده درس نخوانده هستيم! شما شرح حال بسياري از علماي بزرگ را ببينيد مي‌بينيد که از يک خانواده ضعيف برخاست. 🔹خدا مرحوم شيخ اشراق (شهاب الدین سهروردی)را رحمت کند! ايشان گفت تا حال وقف‌نامه‌اي پيدا نشده که خداي سبحان علم را وقف يک گروه خاصي يا سرزمين خاصي، نه! شما در غالب اين روستاها منطقه‌هاي دوردست حالا شهرها بگوييم قدري امکانات بيشتري داشتند بررسي مي‌کنيد مي‌بينيد که مردان بزرگي برخاستند هيچ کس نمي‌تواند بگويد که ما که نمي‌توانيم به اينجا برسيم. 🍀🍀🍀 📝فرازی از سوره جمعه جلسه سوم (تمام بحث را در صوت جلسه سوم گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(303) 📌برترين بشارت بهشت 🔷گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرتها رهين تفاوت عناصر محورى آن است ؛ زيرا تبشير گاهى بر اثر اهميت مطلب و گاهى به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض ‍ جنبى آن را از اهتمام برخوردار مى شود و گاهى به لحاظ مبدا فاعلى آن، يعنى شخص بشارت دهنده، از ويژگى بهره مى گيرد. 🔹مژده بهشت گاهى از زبان عالم دين و مربى نفوس و معلم اخلاق و زمانى از زبان امام معصوم (عليه السلام) و گاهى از لسان رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و بالاخره گاهى از ذات اقدس خداوند تلقى مى شود. در اين حال هيچ تبشيرى به لحاظ مبدا فاعلى از اين گزارش سودمند مهمتر نيست. 🔹بشارتهايى كه در قرآن كريم بازگو شده همتاى يكديگر نيست، زيرا مبشران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات (اذ قالت الملائكه يا مريم ان الله يبشرك بكلمه منه)،ان الله يبشرك بيحيى مصدقا بكلمه من الله و سيدا و حصورا) و (يبشرهم ربهم برحمه منه و رضوان و جنات لهم فيها نعيم) و نظاير آنها برمى آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمى شود؛ زيرا در آن آيات خود خداوند به عنوان مبشر مطرح بود، ولى در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مى دهد. 🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير با واسطه الهى است، ليكن نحوه تعبير مهم است ؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهى خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهى استظهار مى شود؛ نظير آيه (وانابوا الى الله لهم البشرى فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه) 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جرعه از وحی الهی 🖥تلاوت زیبای آیات سوره نمل۱_۶ طسٓۚ تِلۡكَ ءَايَٰتُ ٱلۡقُرۡءَانِ وَكِتَابٖ مُّبِينٍ طس این آیات قرآن و کتاب مبین است وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى ٱلۡقُرۡءَانَ مِن لَّدُنۡ حَكِيمٍ عَلِيمٍ به یقین این قرآن از سوی حکیم و دانایی بر تو القا می‌شود. @rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۹.mp3
14.66M
📌و اما باور ما-(قسمت 288) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌کاروان هستی در حرکت به سوی مقصد الهی ☑️شعور در گستره هستی ☑️اختیار فراگیر موجودات از مور تا انسان ☑️مراتب شعور و اختیار و تکلیف از مور تا انسان 🌱🌱🌱 ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی یک چند @rahighemakhtoom