🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال
7️⃣6️⃣قسمت شصت و هفتم
🔹تربیت قوه خیال ۲
🌴 طريق عمده رام نمودن آن عمل نمودن به خلاف است.
🔹انسان در وقت نماز خود را مهيّا كند
كه حفظ خيال در نماز كند و آن را حبس در عمل نمايد
🔻به مجرّد اين كه بخواهد از چنگ انسان فرار كند آن را استرجاع نمايد،
🔻و در هر يك از حركات و سكنات و اذكار و اعمال نماز ملتفت حال آن باشد
🔻 و از حال آن تفتيش نمايد و نگذارد سر خود باشد.
✳️اين در اوّل امر كارى صعب به نظر مى آيد،
❇️ ولى پس از مدّتى عمل و دقّت و علاج حتما رام مى شود و ارتياض پيدا مى كند.
ادامه دارد .....
🌱🌱🌱
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (5)
د) وحدت موضوعى (تناسب معنوى آيات)
🔹آيات قرآن به صورت پراكنده و به مناسبتهاى گوناگون نازل شدهاند و طبيعتاً نبايد ميان آيات، رابطه و تناسبى وجود داشته باشد. در صورتىكه با دقتى كه دانشمندان- بهويژه در عصر اخير- در محتواى هر سوره انجام دادهاند، به اين نتيجه رسيدهاند كه هر سوره، هدف يا اهداف خاصى را- كه جامع ميان آيات هر سوره است- دنبال مىكند و مسأله اعجاز در همين نكته است. امروزه اين به وحدت سياق- كه در هر سوره وجود دارد- «وحدت موضوعى» مىگويند.
🔹تذكّر لازم؛ برخى علاوه بر تناسب آيات، مسأله تناسب سورهها را نيز مطرح ساخته و مىگويند: «ترتيب سورهها نيز با تناسب انجام گرفته است.»؛ حتى برخى از اين فراتر رفته و آنرا شاهدى بر اعجاز قرآن در ترتيب سورهها دانستهاند[تفسير نوين؛ ص 19- 20.]. لذا متذكّر مىشويم كه: هيچ تناسب معنوى ميان سورهها با يكديگر وجود ندارد و هرگز ترتيب موجود بين سورهها توقيفى نيست؛ بلكه پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به دست صحابه و از روى برخى مناسبتهاى اعتبارى (مانند بزرگى و كوچكى سورهها و از اين قبيل) انجام گرفته است.
و) نكتهها و ظرافتها
در قرآن انواع استعاره، تشبيه، كنايه، مجاز و نكتههاى بديع به حدّ وفور بهكار رفته است؛ در تمامى موارد، چهارچوب شيوههاى متعارف عرب رعايت شده،ولى مورد كاربرد با چنان ظرافت و دقت انجام شده كه موجب حيرت اربابان سخن و نكتهسنجان عرب گرديده است. سخندانان پذيرفتهاند كه تشبيهات قرآن، متينترين تشبيهاتى است كه در كلام عرب يافت مىشود، جامع محاسن نكات بديع و رساترين بيان، در ارائه فنّ ترسيم معانى است.
🔹ابن اثير، اديب بزرگ جهان عرب، درباره تشبيه، آيه «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِباساً»[1] را مثال مىآورد؛ به گفته وى تشبيه شب به لباس به اين جهت است كه تاريكى شب، افراد را از ديد يكديگر پنهان مىدارد تا اگر از دشمنى بخواهد بگريزد يا در كمين او بنشيند يا چيزى را از ديد ديگران پنهان دارد، از تاريكى فراگير شب به بهترين شكل بهره ببرد. اين تشبيه از جمله ظرافتهايى است كه تنها قرآن به آن آراسته است و در ديگر كلام منثور و منظوم عرب يافت نمىشود ...».[المثل السائر؛ ج 2، ص 135- 133 و 128- 126.]
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🔅صفحه قرآنی رحیق
#جام_معرفت
🔰آنچه #دگر_اندیشان در باره اسلام و قرآن گفته اند!
📃به اعتراف ولتر«دینی که محمد آورد بی گمان از مسیحیت برتر بود. در آیین او هرگز یک مرد یهودی حضرت عیسی را به خدایی نگرفتند و یک زن یهودی حضرت مریم را مادر خدا نپنداشتند.»
📋او می گوید:
«دین محمد دینی است معقول و جدی و پاک و دوستدار بشریت معقول است زیرا هرگز به جنون شرک گرفتار نگشت و برای خدا همدست و همانند نساخت و اصول خود را بر پایه اسراری متناقض و دور از عقل استوار نکرده...»
📋و به نظر برتراند راسل که از فرهنگ اسلام با عنوان فرهنگ متمایز دنیای اسلام یاد می کند:
دین محمد وحدانیت ساده ای بود که با معضلات کلامی تثلیث و حلول پیچیده و بغرنج نگشته بود. پیامبر (اسلام)ادعای الوهیت نداشت و پیروانش نیز چنین ادعایی در حق او نداشتند...
برعکس مسیحیت و پاپ!! زیرا فلسفه بافی ها و خرافاتی که در مسیحیت و توسط دستگاه کلیسا به بشر عرضه میشود - همان طور که ذکر شد - آنقدر پیچیده و مبهم و بی محتوا و خرافه است 👈که به اعتراف گوستاولوبون چیزی ساده تر از اصول اسلام نیست که میگوید خدا یگانه است مردم همگی در برابر خدا یکسانند.... شما به هر مسلمان از هر طبقه ای که برخورد کنید، میبینید تمام اصول و آنچه بر او واجب است همه را در قالب چند جمله کوتاه با کمال آسانی می ریزد و همه را بخوبی میداند درست برعکس مسیحیان که به آسانی نمی توانند معنای «تثلیث» و «استحاله» را بفهمند و یا سایر مسائل پیچیده ای که تا استاد در علم لاهوت و ماهر در ریزه کاریهای بحث و جدل نباشند هرگز از آن مطالب پیچ در پیچ بیرون نخواهند آمد....
🔹و به همین خاطر است که ملتهای زیادی از مسیحیون را میبینیم دین اسلام را میپذیرند ار و آن را بر عسیویت ترجیح میدهند... و به همین سبب است که هر ملتی مسلمان شد. دوباره زیر بار نصرانیت نخواهد رفت خواه پیروز شوند یا شکست بخورند....
🔹اری این اعترافات دانشمندان غربی است - که در بستر مسیحیت پرورش یافته اند - و با مقداری مطالعه درباره اسلام و قرآن چنین مدعی میشوند که اسلام از آن مطالبی که خرد و عقل سالم از پذیرفتن آن خوداری می کند و در ادیان دیگر نمونه های آن بسیار است بویژه در کتاب مقدس»، کاملا تهی است، یعنی آن تناقضات و پیچیدگیهایی که غالباً در سایر کیشها و آیینهای دیگر دیده میشود در دین اسلام هیچ یک از آنها وجود ندارد.
🌱🌱🌱
📚منبع: قرآن در آثار استاد محمد رضا#حکیمی
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📖تفسیر سوره #فتح (6)
ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻯ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﺍﻟﺴَّﻜِﻴﻨَﺔَ ﻓِﻰ ﻗُﻠُﻮﺏِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻟِﻴَﺰْﺩَﺍﺩُﻭﺍ ﺇِﻳﻤَﺎﻧﺎً ﻣَﻊَ ﺇِﻳﻤَﺎﻧِﻬِﻢْ ﻭَﻟِﻠَّﻪِ ﺟُﻨُﻮﺩُ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﻭَﺍﺕِ ﻭﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻤﺎً ﺣَﻜِﻴﻤﺎً (آیه 4 سوره فتح)
☑️ آیه ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ .
☑️ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻨﮓ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﻟﺸﻜﺮﻳﺎﻥ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺳﺮّ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
☑️ﺩﺭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﻗﺮﺍﺭﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻓﻘﻂ ﺍﺳﻠﺤﻪ ﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻣﺴﺎﻓﺮ، ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻤﺸﻴﺮﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﻄﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻱ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺳﻔﻴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺮﺍم ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻋﻤﺮﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﻭﺩ.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺮﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ.
🔅🔅🔅
تفسیر #سوره_فتح #فتح #تفسیر_مهر
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فضیلت سورۀ فلق و ناس❗️
📌سوره فلق از سوره هایی است که بنابر تحقیق، در مدینه بر پیغمبر اکرم(ص) نازل شده است.
عقبه بن عامر در روایت دیگری نقل می کند که پیغمبر خطاب به من فرمود: آیا می خواهی با فضیلت ترین سوره را به تو بگویم؟ عرض کردم: بلی یا رسول الله(ص)؛ بفرمایید. پیامبراکرم(ص) به من فرمودند: دو سورۀ فلق و سورۀ ناس. می گوید: عرض کردم: یا رسول الله(ص) این دو سوره را به من تعلیم بفرمایید. پیغمبر به من تعلیم فرمود و سورههای معوّذتین سوره فلق و ناس را به من یاد داد؛سپس می گوید که حضرت به من فرمودند: در دو هنگام این دو سوره را بخوان. ابتدا هنگامی که خواستی بخوابی این دو سوره را بخوان و سپس هنگامی که از خواب برخاستی.
این الفاظ دارای اثر وضعی است. البتّه بحث ما اثر وضعی الفاظ آیات نیست.
تنها اثر وضعی منظور نیست، چرا که اثر وضعی منظور بسیار کوچکی است که به صورت تبعی و نه اصیل به آن توجّه شده است.
🌱🌱🌱
🏷 سوره فلق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👈یادداشت موقت
درخواست همکاری......
چنانچه دوست عزیزی آمادگی همکاری با صفحه رحیق در زمینه انجام تبادل و تبیلغات در دیگر کانال ها رو دارد به پیج بنده اطلاع دهد.
👇👇👇
@jebhefarhangi
📎سنجاق شد📎
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحنه های شگفت انگیز قدرت خلقت خدا
سبحان الله عما یصفون
#سوره_توحید
@rahighemakhtoom
baghare108-2.mp3
25.1M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۲)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فرق بین خواندن و تلاوت قرآن❗️
📌 هنگامی که به روایاتی که سفارش به خواندن قرآن میکنند؛ نگاه می کنیم؛ می بینیم که مادّه تلاوت استعمال می شود.
🔹هر خواندن تلاوت نیست، بلکه نوع خاصّی از خواندن تلاوت است. کدام نوع؟ آن نوع خاصّ از خواندن که در کنار خواندن چیز دیگری نیز قرار بگیرد. به این نوع از خواندن، تلاوت می گویند. چه چیزی در کنار خواندن لفظ قرآن باشد؟
🔰 افراد مختلف اند:
🔹گروهی الفاظ قرآن را می خوانند و به معانی آن توجّه ندارند. تلاوت قرآن این افراد این است که معانی این الفاظ را در کنار خود الفاظ قرار دهند؛ بدین صورت که معنی آن را درک کنند. تنها خواندن لفظ نباشد؛ بلکه در کنار تلفّظ به معنا توجّه کنند. کسانی که قرآن را می فهمند چه کنند؟ این افراد باید فراتر از این که لفظ را میگویند و معنا را نیز در کنار آن مورد توجه قرار میدهند در معانی آیات تدبّر کنند. این گونهای از تلاوت است همانگونه که نوع قبلی نیز گونهای از تلاوت بود.
🔹در مرحله بعد، تلاوت کننده باید لفظ را بگوید، به معنا توجه کند، سپس در معنا تدبّر کند و پس از آن به آنچه که تدبّر کرد و به دست آورد؛ عمل کند.
🌷🌷🌷
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه ای ارزشمند آموزه های قرآنی
@rahighemakhtoom