وَ قَالَ (علیه السلام) -وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْكُوفَةِ-:
يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ، يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ؛ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ، وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ، وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ. هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا [وَ اللَّهِ] لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلَامِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى.
@rahighemakhtoom
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه ۶۳و۶۴)
🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
🎤بازخوانی و توضیح متن :حاج آقا #عبداللهی
#بهداشت #نظافت #سلامت #اسلام
#زیست_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
📖 #معرفی کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان (علیه السلام) از منابع روایی #اهل_سنت در #مهدویّت
🔅ابوعبدالله محمّد#گنجی شافعی (م658ق)، احادیث مربوط به مهدی و ویژگیهای او را با ترتیب ویژه و در بابهای منسجم، در این کتاب ذکر کرده است.
🔅وی در مقدمة کتابش ـ برای ردّ اتهام شیعی بودن عقیدة مهدویّت و اثبات آن به عنوان یک موضوع اسلامی ـ اذعان میکند که در این کتاب، فقط احادیثی را آورده است که از طریق اهل سنّت، روایت شده و از ذکر روایات شیعی پرهیز کرده است.(.ابو عبد الله محمد کنجی شافعی، البیان فی اخبار صاحب الزمان، تحقیق: مهدی حمد الفتلاوی، ص19.)
🔅وی در کتاب البیان، مینویسد:
احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دربارة مهدی به دلیل راویان بسیاری که دارد، به حد تواتر رسیده است.
او مجموع این احادیث (#هفتاد_حدیث) را در25 باب منظم کرده و حتی به بعضی از جزئیات مربوط به حضرت مهدی (علیه السلام) نیز اشاره نموده است.
👈برخی عناوین بابهای این کتاب عبارت است: فی ذکر خروجه فی آخر الزمان، فی قوله (صلی الله علیه و آله) : المهدی من عترتی من ولد فاطمه، فی ذکر المهدی من سادات اهل الجنة، فی امر النبی (صلی الله علیه و آله) بمبایعة المهدی، فی ذکر نصرة اهل المشرق للمهدی، فی مقدار ملکه بعد ظهوره، فی بیان انّه یصلی بعیسی (علیه السلام) ؛ فــی تحلیــة النبی (صلی الله علیه و آله) المهدی (علیه السلام) ، فی تصریح النبی بانّ المهدی مـن ولــد الحسین (علیه السلام) ، فی ذکر کرم المهدی. (علیه السلام)
📝نکتة قابل توجه اینکه وی ـ با وجود انکار ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سوی بیشتر علمای #اهل_سنّت ـ آخرین باب را چنین نامیده است: «فی الدلالة علی جواز بقاء المهدی حیاً». بر این اساس، وی نه فقط ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را پذیرفته، بلکه هرگونه استبعاد در باره طول عمر آن حضرت را نیز منتفی دانسته است.
🔅#گنجی_شافعی در آغاز این باب مینویسد:
هیچ امتناعی در بقای مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود ندارد؛ به دلیل اینکه #عیسی، الیاس و خضر که از اولیای خداوند میباشند، زنده هستند و #دجال و ابلیس، که از دشمنان خداوند میباشند نیز زنده هستند و زنده بودن اینها، به وسیلة قرآن و سنّت اثبات شده است. آنگاه که بر این موضوع اتفاق کردهاند، زنده بودن مهدی را انکار نمودهاند… پس به سخن هیچ عاقلی بعد از این توجه نمیشود، در اینکه باقی بودن #مهدی را انکار کند.(همان،ص ۹۷)
🔅به باور تاریخنگاران، نویسندة کتاب، در سال 658 ق در جامع اموی #دمشق، به دست گروهی از عوام و به جهت تمایل وی به شیعه، کشته شد.(همان،۱۲)
🎇آیتالله حسن زاده آملی در وصف این کتاب مینویسد:
«کتاب بیان در عین حال که صغیر الحجم است، بسیار عظیم النفع است. این کتاب موجز حائز فوایدی گرانقدر و ارزشمند است و هر چند هر یک از ابواب آن را در امر صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اهمیّتی بسزا است؛ لکن بعضی از ابواب ـ به خصوص بابهای دوم و هفتم و نهم و سیزدهم و بیست و چهارم و بیست و پنجم ـ را شأنی دیگر و در خور دقت بیشتر و بهتر است.(.حسن #حسن زاده آملی، نهج الولایة، ص93.)
#آدینه_های_امید جمعه ها در جستارهای قرآنی
🎙گفتگو با استاد #شفیعی_سروستانی مهدویت پژوه
⚡️احتیاط در #تطبیق روایات آخرالزمانی با تحولات #خاورمیانه
⚡️واقعه شریف ظهور در گرو #تقدیر الهی است، نه #تدابیر انسانی
👈لینک مطالعه گفتگو👉
17.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گل زهرا گل زهرا 💔
چه خوبه خونه ی قلبم بشه جای تو همیشه....😔
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج🤲🤲
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoom
امام علی علیه السلام
إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ
از غلو درباره ما بپرهیزید، بگوئید ما بنده و تربیت شده خدا هستیم ولی در فضل ما هر چه میخواهید بگوئید.
📚بحار الانوار، ج ۲۵، ص: ۲۷۰