eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 عرضه بر قرآن 🔹 علامه طباطبایی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه)، ایشان از رخدادهایی که در عالَم اتفاق می‌افتاد در خدمت قرآن بهره برد. آنچه به نام مشروطه و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اینها را تلخیص کرد، تنقیح کرد، به صورت چند تا سؤال درآورد، بعد آورد خدمت قرآن، از آنها پاسخ گرفت شده المیزان. مشروطه را تشریح کرد، خواسته‌های مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول را شناسایی کرد، جنگ جهانی دوم را شناسایی کرد، سؤال‌های اینها را فهرست کرد و فیش‌برداری کرد و وارد تفسیر شد. شما نمونه‌هایی از تفسیر المیزان را در مجمع البیان و مانند آن نمی‌بینید. 🔹 آنچه که الآن وظیفه شما بزرگواران است، این است که انقلاب را رصد کنید که انقلاب چه آورد؟ چه می‌خواهد؟ و چگونه باید نگهداشت؟ این سنگینتر از مشروطه است، این سنگین‌تر از جنگ جهانی است، آن فقط سلاح بود و کشتار، این إحیاست! فرق جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که او برای مرگ آمده، این برای حیات آمده است! سؤالات فرق می‌کند، چگونه انقلاب به ثمر رسید؟ چگونه انقلاب را حفظ بکنیم؟ چگونه انقلاب را به صاحب اصلی‌اش تحویل بدهیم؟ این یک جان کندنِ علمی می‌خواهد؛ حواس شما جمع باشد! شما همه نیازهای انقلاب را رصد کنید، همه علل و عوامل تولید انقلاب را در صدد باشید، همه نیازهای او را رصد کنید، بعد بر قرآن عرضه کنید، پاسخ بگیرید، او جواب می‌دهد، این برای جواب دادن آمده است. 🔹 بارها به عرضتان رسید قرآن را خدا نازل نکرد، آن طوری که باران را نازل کرد. باران را به زمین انداخت؛ ولی قرآن را به زمین آویخت فرمود یک طرفش به دست من است: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛[1] شما نگویید ما لفظ کم داریم، شما نگویید ما کلمه کم داریم، مگر همه قرآن کلمه است؟ تا آنجا که سخن از عبری و عربی و تازی و فارسی است، لفظ است؛ اما یک قدری بالاتر که می‌روید، نه عبری است نه عربی، ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[2] اگر بخواهید علم لدنّی نصیب شما بشود که ممکن است، با «علی حکیم» کار دارید، اگر بخواهید رابطه حوزوی را تنظیم کنید با «عربی مبین» کار دارید. فرمود یک بخش والایش اصلاً نه عبری است نه عربی، اما﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[3] نه عبری نه عربی، «علی حکیم» است، پس هر چه بخواهید در آن هست. [1]. غرر الاخبار، ص62. [2]. سوره زخرف، آیه4. [3]. سوره زخرف، آیه3 و4. 📚 سخنرانی در سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی تاریخ: 1395/08/19 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (15) 🔅سلام بر شاگردان مدرسه وحی 1️⃣ادب محض علم و فرهنگ از نظر قرآن كريم، تكريم علاقمندان به ره آورد وحي است، لذا خداوند به پيامبر گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد هر گاه مؤمنان براي فراگيري علم الاهي به نزد تو آمدند، بگو: سلام بر شما....، (وإذا جائك الّذين يُؤمنون بآياتنا فقُل سلام عليكم...).[ سوره ي انعام، آيه ي 54.] در اين حال گروهي از مستمعان، سلام را از رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) دريافت مي كنند، و خواصّ از آنان، سلام خدا را از زبان فرستاده او مي شنوند، وچون هر سلام، جوابي دارد، شاگردان مكتب وحي مي كوشند كه پاسخ آن را ادا كنند، ليكن از آن جهت كه خود را در بارگاه رفيع سلام كننده نمي بينند، از او مي طلبند كه خود جواب خويش گويد. زيرا عطاياي او را فقط مطاياي او مي برد. 🔅بهره مندی از اسلام شناسان اصیل رهایی از تکاثر و رسیدن به کوثر 2️⃣عصري كه متكاثران، به دانش هاي مادّي و محدود بشري بسنده مي كنند، و اعتنائي به علوم انسان ساز انبياي الاهي ندارند، و هر چه از قلمرو طبيعت برتر است، مورد استهزاي آنان است، (فلمّا جاءتهم رُسُلهم بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم و حاق بهم ما كانوا به يستهزءون...هنگامی كه رسولانشان دلایل روشنی برای آنان آوردند، به دانشی كه خود داشتند خوشحال بودند (و غیر آن را هیچ می‌شمردند)؛ ولی آنچه را (از عذاب) به تمسخر می‌گرفتند آنان را فراگرفت)[ سوره ي غافر، آيه ي 83.] ، و خطر رايج آن عصر تطاول فرهنگي است، كه دفع آن و صيانت از آسيب پي آمد آن، جز با تعاطي فرهنگ غنّي و قويّ دين ميسور نيست، لذا اغتنام فرصت، و استفاده از اسلام شناسان اصيل بهترين راه براي رهائي از تكاثر و رسيدن به كوثر خواهد بود. ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (16) 🔅شناختِ افكار، آرا، عقايد، اخلاق، آداب و سنن ضرورت هر زمان 3️⃣ همانطوري كه پيامبران(عليهم السلام) اسوه‌ي امت ها مي باشند، رسالت هاي متنوع آنان در اعصار متعدد، الگوي رسالت و وظايف گوناگون امت ها در دوره هاي مختلف است، شناخت وظيفه‌ي هر عصر در گرو شناختِ افكار، آرا، عقايد، اخلاق، آداب و سنن آن عصر خواهد بود، زيرا فرهنگ بيگانه به صورت هاي پراكنده ظهور مي كند، و معرفت به حق يا باطل بودن، زيبا يا زشت بودن آن ها سهم به سزايي در انتخاب بي تحميل آراي ديگران دارد. ◽️قرآن مجيد كه بررسي مكاتب گوناگون و پيروي بهترين آن ها را مورد ترغيب قرار داده، چنين مي فرمايد: (... فَبشِّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتبعون اَحْسَنه...).[ سوره ي زمر، آيات 17ـ 18.] ، در عين حال برترين مكتب و بهترين سخن را، سنّت و سيرت آموزنده‌ي رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) دانسته، در اين باره چنين فرمود: (و مَنْ أَحسنُ قولاً ممّن دعا إلي الله و عمل صالحاً و قال إِنّني مِن المسلمين)[ سوره ي فصّلت، آيه ي 33.]، مقصود اصيل در اين آيه، همانا پيامبر گرانقدر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) است كه خداوند به آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد: بگو اين راه من است، با بينايي به سوي خدا دعوت مي كنم؛ (قل هذه سبيلي أَدعوا إِلي الله علي بصيرةٍ...).[ سوره ي يوسف، آيه ي 108.] 🔅ضرورت دستیابی به دانش سودمند 4️⃣گرچه كوشش عقلي در فراگيري علوم متنوع، نافع است، ليكن كِشش قَلبي به سوي معبود، سهم مؤثّري در تقرّب به خدا و تكامل روح دارد. زيرا سَقْف نفسِ امّاره در درون، و شيطان وسوسه گرا از بيرون، بالاتر از حدّ خيال و وهم، در بخش نظر و ادراك، و برتر از شهوت و غضب، در بخش عمل و تحريك، نيست. ◻️انسان فرزانه اي كه از كوشش علمي و كِشش دل طَرفي بسته است، هم از دام وهم و خيال مي رهد، هم از بند شهوت و غضب آزاد مي شود، چنين انديشور پارسايي مصون از رهزن بوده، پيرو راستين راهنماي غيبي مي باشد، و چنين سالك صالح و وارسته اي، توان حمايت از مكتب وحي و هدايت ساير رهروان كوي دوست را خواهد داشت. 👈پروردگارا همه‌ي مشتاقان تأثر قرآن و عترت طاهرين(عليهم السلام) را به كوثر معرفت و محبّت واصل فرما، نظام مقدّس اسلامي، مقام معظم رهبري و امّت متدين و متعهد را در پرتو عنايت خاتم الاوصياء ارواحنا فداه، حفظ فرما، روح متعالي امام راحل (رحمه الله) و ارواح شهدا را به جنّة اللقاء نايل فرما.🙏 ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (17) 🌿🌿🌿 🔅 بهترين راه براي شناخت قرآن كريم بررسي آيات همين كتاب آسماني و تحليل احاديث مُتقنِ اهل بيت وحي و عصمت(عليهم السلام) می باشد. ✅ چند نکته: 1⃣ يكم: قرآن حكيم كه مبدأ تا منتها از آسيبِ سهو، نسيان، بطلان، جَعل، تحريف و مانند آن معصوم و مصون بوده و خواهد بود. زيرا مبدأ چنين كلامي خداوند است كه: 🔹 از لحاظ علم؛ (لا يَعْزُبُ عنه مثقال ذرّة في السّموات و لا في الأرض... هموزن ذره‏ اى نه در آسمانها و نه در زمين از وى پوشيده نيست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر از آن است مگر اينكه در كتابى روشن [درج شده] است)[ سوره ي سبأ، آيه ي 3.] مي باشد، 🔹 و از جهت صيانتِ از سهو؛ (ما كان ربّك نسيّاً... و پروردگارت هرگز فراموش كار نبوده (و نيست). )[ سوره ي مريم، آيه ي 64.] و (في كتاب لا يضلّ ربّي و لا ينسي... گفت: آگاهي مربوط به آنها نزد پروردگار من در كتابي ثبت است پروردگار من هرگز گمراه نمي‏شود و فراموش نمي‏كند.)[ سوره ي طه، آيه ي 52] است . 🔹 و مسير چنين پيامي، سفيرانِ معصوم و فرشتگانِ مصونِ از گزندِ خطا قرار گرفته اند؛ (في صُحُفٍ مُكرّمةٍ مرفوعةٍ مُطهّرةٍ بأيدي سَفَرةٍ كرامٍ بَرَرةٍ...)[ سوره ي عبس، آيات 13ـ 16.] 🔹 منتهاي نزول چنين كتابي قلبِ مطهّر انسان كامل، سيّد انبيا و مرسلين عليهم آلاف التحيّة و الثناء مي باشد كه هم در اصل تلقّي و دریافت وحي معصوم است؛ (وإنّك لتُلقّي القران من لدن حكيمٍ عليمٍ)[ سوره ي نمل، آيه ي 6.]، هم در حفظ و نگهداري آن از آسيبِ نسيان مصون است؛ (سَنُقرئكَ فلا تَنسي)[ سوره ي اعلي، آيه ي 6. ] ، هم در اِبلاغ و اِملاي آن از هرگونه كاهش يا افزايش منزّه مي باشد؛ (ما يَنطقُ عن الهوي اِنْ هو اِلّا وحيٌ يوحي)[ سوره ي نجم، آيات 3 ـ 4. ] 🔹 قلمرو ارسال چنين پيام آسماني تا افكار و قلوبِ جامعه‌ي انساني نيز از تصرّف مُحرِّفان و سُلطه‌ي اهريمانِ كژراهه محفوظ خواهد بود؛ بطوري كه محتواي معارف الاهي در قالَب قرآن مجيد به طور صحيح به امّت اسلامي مي رسد تا حجّت خداي منّان، بالغ، و احتجاج ديگران داحض شود. 🔹 اگر تبديل، تحريف، تفسير به رأي و مانند آن رخ دهد، در خارج از محدوده‌ي وحي بوده و در اثر سوء اختيار خود شخص است كه هيچ گونه آسيبي به نزاهت و پاکی قرآن از هرچه غير وحي است، نمي رساند؛ (فإنّه يَسلُك من بين يَدَيه و مِن خَلفِه رَصَداً ليَعلَم أن قد أبلَغوا رسالات ربّهم و أحاط لديهم و أحصي كلّ شي ءٍ عدداً).[ سوره ي جنّ، آيات 27ـ 28. ] ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 6 :ادامه تفسیر آیه4 لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ‌ فِي‌ أَحْسَنِ‌ تَقْوِيمٍ‌ ما انسان را (از نظر جسم و روح) در بهترین شکل و زیباترین سیما آفریده‌ایم. 📝واژه نگاشت: ✅ «لَقَدْ خَلَقْنَا ...»: جواب قسمهای چهارگانه است. ✅ «أَحْسَنِ»: زیباترین. بهترین. ✅ «تَقْوِیمٍ»: هیئت. سیما. در اصل تقویم، در آوردن چیزی به صورت مناسب و نظام معتدل و کیفیّت شایسته است ولی در بسیاری از موارد مراد از مصدر، اثر آن است لذا در اینجا مراد ساختار انسان با دو بعد جسمانی و روحانی است، که «عالَم صغیر» و «موجود ناشناخته» نام گرفته است، و خداوند او را بزرگوار فرموده است و آفریدگار جهان در برابر اتمام خلقت انسان، خویشتن را ستوده است . 📖 نکته و پیام نگاشت: ۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (لقد خلقنا الإنسن) ۲ - ساختار وجودى انسان، استوارترین و زیباترین ساختار و در اوج اعتدال است. (لقد خلقنا الإنسن فى أحسن تقویم) 🔹 نظام خلقتِ انسان، در اوج حُسن و نیکویى است. حُسن هر چیز در عرف مردم، به زیبایى حسّى آن است; ولى بیشتر موارد آن در قرآن، ناظر به نوعى از زیبایى است که با بصیرت درک مى شود. ۳ - انسان، کامل ترین موجودات و ارجمندترین آفریده ها است. (لقد خلقنا الإنسن فى أحسن تقویم) 🔹 هر انسانى در اصل خلقت خویش، از برترین نوع آفرینش برخوردار است و سقوط برخى از انسان ها به پست ترین حالت ها، عارضى و غیر اصیل است. ۴ - برخوردارى انسان از خلقت برتر، حقیقتى است که خداوند آن را با سوگند به انجیر، زیتون، طور سینا و شهر مکه، بیان داشته و بر آن تأکید کرده است. و التین ... لقد خلقنا الإنسن فى أحسن تقویم ۵ - تمام آفریده هاى الهى، نیکو و داراى ساختارى منظم اند.* (أحسن تقویم) «أحسن»، اسم تفضیل است و اثبات برترین قوام براى انسان، نیکو بودن قوام دیگر موجودات را در مفهوم خود گنجانیده است. ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌 سری جدید 📋✏ نگاشت 4 :احتمالات معنایی در واژه ها و ترکیبات قرآنی 📌 نمونه هایی از «وجوه» و «نظایر» موجود در قرآن کریم ◀ در قسمت قبل در باره واژه "برهان" در قرآن که به چندین معنی آمده بود اشاره کردیم .در این بخش به بررسی سه واژه ی دیگر از این واژها که هم معنا (نيروى ادراك و انديشيدن)می باشند می پردازیم. ⏪ واژه های "عقل؛قلب،لُبّ" ✳ عقل در لغت لفظی عربی است که معادل فارسی آن همان خرد،اندیشه،فهم،معرفت و گاهی نیز به معنای هوش آمده است،جالب اینکه بدانیم خود کلمه عقل بطور اسمی در قرآن نیامده و فقط به صورت افعالی مثل »تعقلون،یعقلون، تعقل، عقلوه« آمده است،اما این کلمه بیشتر به معنای قوه ادراک و فهم اشیاء،بر وجه حقیقی آنها آمده.که در این خصوص با توجه به آیات متعددی که قرآن به آن اشاره دارد،انسان را بیش از 48 بار به تعقل و 17 بار نیز به تفکر دعوت کرده است. ✅ کلمات هم خانواده عقل 🔹 عقل در زبان قرآن به اعتباری نُهیه،حِجر،قلب،لُب نیز نامیده شده است. ▪نُهیه: کلمه نهیه مفرد نُهی است و بدین جهت نهیه نامیده شده است که انسان را از ارتکاب اعمال قبیح بر حذر داشته و به معنای عقول است، قرآن کریم در آیه شریفه 54،سوره طه می فرماید: ﴿… ان فی ذلک لایات لاولی النُهی…﴾راستی در آنچه گفته شد نشانه هایی برای صاحبان عقل است. ▪حِجر: حجر را گاهی عقل معنی کرده اند،عقل را به اعتبار نگهدارندگی آن حجر گویند که انسان را از اجابت خواسته های نفسانی باز می دارد.قرآن کریم در سوره فجر (آیه شریفه 5) در این رابطه می فرماید:﴿هل فی ذلک قسم لذی حجر﴾ آیا برای خردمند در این سوگندی است. ▪لُبّ: لب در لغت به معنای عقل خالص و پاک شده است،و از تعابیر دیگری است که در قرآن به معنای عقل به کار رفته است،همین واژه لب است که غالبا به صورت جمع و با ترکیب زیبای اولوالالباب در آیات قرآن کریم به چشم می خورد. ▪قلب: از دیگر کلماتی که گاهی در قرآن کریم به معنای عقل بکار رفته است قلب می باشد. قرآن کریم در این خصوص می فرماید:﴿افلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها…﴾ (سوره حج،آیه 46) آیا در زمین سیر نکردند،پس قلبهایی داشته باشند که با آن تعقل کنند.که منظور از قلبها در این آیه همان عقلها می باشد. 🔹 به تعبیر قرآن کریم مرکز تعقل انسان همان قلب اوست. ﴿ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید﴾ قطعا،در سرگذشت پیشینیان تذکر و اندرز است، برای آن کسی که عقل دارد،یا گوش فرا دهد و حاضر باشد. (سوره ق،آیه 37) 🔹 بررسی کلمات فوق نشان می دهد که عقل در قرآن کریم به اعتبارات گوناگون با نام های مختلفی خوانده شده است که خود نیز از معجزات لفظی قرآن است.بطور کلی در قرآن کریم خداوند،خود بارها،از خردمندان یاد کرده است،که گاه آنها را مخاطب خود قرار داده و گاه نیز آنها را به خاطر سخن سنج بودنشان مژده داده است. 👈ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌حرف را به جان مردم برسانید 🔹 تبلیغ از بهترین و رساترین برنامه‌های انبیای الهی است؛ منتها عناصر محوری تبلیغ را باید ارزیابی كرد كه انسان چه چیزی را برساند و تا كجا برساند و چگونه برساند كه اثر تبلیغ بشود تعلیم و اثر تعلیم بشود تزكیه. آن تبلیغی كارآمد است كه تعلیم را به همراه داشته باشد و آن تعلیمی سودمند است كه تزكیه را به همراه داشته باشد؛ پایان این امور علمی, طهارت روح است و اگر روح طاهر شد، جامعه به تمدّن ناب الهی بار می‌یابد. 🔹 در جریان تبلیغ به ما گفتند حرف را به جان مردم برسانید: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾،[ سوره نساء، آیه63.] به گوش رسانیدن با تألیف كتاب و به چشم رسانیدن كار خوبی است اما كافی نیست. به ما نگفتند مطالب را تا گوش مردم برسانید یا كتابی تألیف كنید كه در مرئا و منظر چشم مطالعه‌ كننده‌ها باشد، گفتند حرف را به جان آنها برسانید. تا كسی اهل جان نباشد و جانان نباشد و جانانه فكر نكند، حرفِ او به عمق جان مردم نمی‌رسد. 📚 پیام به همایش روحانیون طرح هجرت تاریخ: 1394/05/05 🌿🌿🌿 ◀️ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (18) 🌿🌿🌿 🔅 تحصيل طهارت روح اوّلين شرط تدبر در قرآن و بهره وري از آن 2⃣ دوم: قرآن مجيد هادي بهترين راه و والاترين هدف است؛ (إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم)[ سوره ي اِسراء، آيه ي 9. ] 🔹 لذا قبل از شروع به تلاوت آن مناسب است از وسوسه‌ي هر اهريمني به خداوند سبحان پناه برد؛ (فإذا قَرأتَ القرءان فَاستَعِذ بالله من الشيطانِ الرجيم)[ سوره ي نحل، آيه ي 98. ] 🔹 و بر ديگران، چنين دستور راجحي رقم خورد كه كاملاً به آواي قرآن گوش فرا دهند و از هرگونه كاري كه مزاحم استماع وحي الاهي باشد، بپرهيزند؛ (و إذا قُرِي القرءان فاستعموا له وأنصِتوا لعلّكم ترحمون)[ سوره ي اعراف، آيه ي 204. ] 🔹 و چون كلام خدا از هر غباري مطهّر مي باشد، براي نيل به معاني آن، طهارت روح لازم است. زيرا جز پاكانِ از رِجس گناه و رِجز انحراف فكري، كسي به حَرَم امن قرآن كريم بار نمي يابد؛ (إنّه لقرءان كريم في كتبٍ مكنون لا يَمسّه إلّا المطهّرون)[ سوره ي واقعه، آيات 77 ـ 79. ] 🔹 تدبّر در چنين كتابي بهره‌ي پاك دلاني است كه درهاي قلوب آنان به صَوب و سَمت ملكوت گشوده مي باشد و با قفل گناه بسته نخواهد بود؛ (اَفَلا يَتدبّرون القرءان اَمْ علي قلوبٍ اَقفالها)[ سوره ي محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، آيه ي 24. ] 🔹 و قفل دل، چيزي غير از اعتقادِ باطل يا اخلاق و اعمالِ عاطل نيست، بلكه همان سيّئات انسانِ تبهكار است كه رَين(زنگار) و دَرَن (چرک)و غبارِ قلبِ ملكوتي او قرار مي گيرد؛ (كلّا بل رانَ علي قلوبِهِمْ ما كانوا يكسبون)[ سوره ي مطفّفين، آيه ي 14.] 🔹 و محرومان از ادراك صحيح معالي اسلام، نابينايان قيامت اند؛ (و من كان في هذه أعمي فهو في الاخرة أعمي و أضلّ سبيلاً)[ سوره ي اِسراء، آيه ي 72. ] 🔹 و كسي كه معارف الاهي را در دنيا با چشم جان مشاهده نكرد، در آخرت از شهود جمال الاهي ناكام مي باشد؛ (اِنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون).[ سوره ي مطفّفين، آيه ي 15] 🔹 بنابراين، تحصيل طهارت روح اوّلين شرط تدبر در قرآن و بهره وري از آن خواهد بود. 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 7 :ادامه تفسیر آیه5 سوره مبارکه تین لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ‌ فِي‌ أَحْسَنِ‌ تَقْوِيمٍ‌ *ثُمَ‌ رَدَدْنَاهُ‌ أَسْفَلَ‌ سَافِلِينَ‌ سپس ما او را به میان پست‌ترینِ پستان برمی‌گردانیم (و از زمره‌ی بدترینِ مردمان می‌گردانیم). 📝واژه نگاشت: ✅ «رَدَدْنَاهُ»: او را برمی‌گردانیم. او را قرار می‌دهیم. واژه (رَدّ) را به معنی اصلی برگرداندن، و معنی ضمنی جعل، یعنی قرار دادن و ساختن دانسته‌اند 🔹 «أَسْفَلَ»: پائین‌ترین. مفعولٌ‌به یا منصوب به نزع خافض است. «سَافِلِینَ»: پائین‌تران. پستان. جمع مذکّر سالم است و مراد انسانهائی است که امتیاز انسانیّت خود را نادیده می‌گیرند، و به جای پیمودن قوس صعودی ایمان و دینداری، قوس نزولی کفر و بی‌دینی را طی می‌کنند، و از درجه والای اعلی علّیّین به ژرفای گودالّ اسفل سافلین فرو می‌افتند. 🔹 «رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ»: این بند، بدین واقعیّت اشاره دارد که: کسانی که راه کفر و شرک و ستمگری و زورگوئی و سایر مفاسد را در پیش می‌گیرند، از مقام انسانیّت سقوط می‌کنند و در نظر خدا از پستان پست بشمار می‌آیند، و در دنیا از زمره ناپاکان، و در آخرت از جمله دوزخیانند . 📖 نکته و پیام نگاشت: ۱ - بیشتر انسان ها، با وجود برخوردارى از بهترین نوع خلقت، به پست ترین حالت ها سقوط کرده، از هر فرومایه اى حقیرتر مى شوند. (ثمّ رددنه أسفل سفلین) ۲ - افرادِ بى ایمان و فاقد عمل صالح، در آخرت جایگاهى پست تر از تمام انسان هاى فرومایه، خواهند داشت. (ثمّ رددنه أسفل سفلین) ۳ - سقوط انسان هاىِ فرومایه، در ورطه دنائت و پستى، از جانب خداوند و مستند به او است. (ثمّ رددنه) ۴ - حاکمیت خداوند، بر آغاز و فرجام انسان ها (لقد خلقنا الإنسن ... ثمّ رددنه) ۵ - انسان، در اصل خلقت خویش، از پستى ها پاک و منزّه است. (لقد خلقنا الإنسن أحسن تقویم . ثمّ رددنه أسفل سفلین) ۶ - زمینه سقوط انسان هاى فرومایه، از ارزش ها و افتادن آنان به اعماق پستى ها، پس از گذشت برهه اى از آغاز خلقت آنها فراهم مى شود. (ثمّ رددنه) حرف «ثمّ»، براى تراخى است. ۷ - پستى و سقوط از ارزش هاى انسانى و مقام هاى اخروى، داراى مراتب گوناگون است. (أسفل سفلین) «سافلین» نکره و به معناى گروهى است که مرتبه پستى دارند. چنانچه آن افراد نیز از جنس انسان باشند - که جمع عاقل بودن «سافلین» نشانگر آن است - مفاد آیه شریفه این مى شود که: پستى داراى مراتب گوناگون است و برخى انسان ها در مقامى فرومایه تر از برخى دیگر قرار خواهند گرفت. ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌 حق شهدا 🔹 به شما خانواده‌های معظم شهدای مؤتلفه باید تبریك و تهنیت عرض كرد! شهدا چه می‌گویند و ما چه می‌گوییم؟ آن پیامی كه در سورهٴ مباركهٴ «یس» است، این است كه وقتی ماجرای شهید سورهٴ «یس» را قرآن كریم بیان می‌كند كه او به فیض شهادت نائل شد و وارد صحنه بهشت شد، از همان‌جا پیام می‌دهد: ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِینَ﴾؛[سورهٴ یس, آیات 26 و 27. ] ای كاش بازماندگان من می‌دانستند خدا با ما چه كرد! ما را جزء مُكرمین قرار داد مكرمین در فرهنگ قرآن ملائكه‌اند در سورهٴ انبیاء دارد ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾[سورهٴ انبیاء, آیات 26 و 27. ] ای كاش پدرم, مادرم, فرزندانم, بستگانم می‌دانستند خدا با ما چه كرد! ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِینَ﴾ این تمنّی شهدا و پیام شهداست به خانواده‌های خود؛ اما نكته دوم خواسته‌ای است كه ما نسبت به آنها داریم ما در زیارت وارث چه می‌گوییم؟ می‌گوییم «فَیا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛[مصباح المتهجد، ج2، ص723] ای كاش ما هم با شما بودیم! این ای كاش را هم آنها می‌گویند هم ما می‌گوییم، آنها رفتند و دیدند و می‌گویند ای كاش, ما نرفتیم ولی باور كردیم و می‌گوییم ای كاش, ما حرف ائمه‌(علیهم السلام) را باور كردیم. 🔹 بخش پایانی عرض من این است كه گذشته از اینكه شهدا با فرشته‌ها محشورند و زنده‌اند و می‌گویند ای كاش بازمانده‌های ما می‌دانستند خدا به ما چه لطفی كرد پیامی هم دارند كه ما آن پیام را در همین زیارت وارث داریم و آن پیام, ادامه راهی است كه ـ ان‌شاءالله ـ همه ما در حفظ این نظام خواهیم داشت و آن پیام این است كه به ما آموختند كه به شهدا عرض كنیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[مصباح المتهجد، ج2، ص723] شما پاك بودید طیب بودید معطّر بودید معطّر شدید و كشوری كه شما در آنجا آرمیدید آن سرزمین را آن كشور را طیب و طاهر كردید این در فرهنگ ماست؛ به ما گفتند زیارت وارث بخوانید به شهدا بگویید كشوری كه بدن پاك شما آرمیده است آن كشور طیب و طاهر است. ما هر اندازه كه طیب و طاهر بودن ایران اسلامی را دیدیم می‌گوییم حقّ شهدایمان را ادا كردیم هر اندازه كه ـ خدای ناكرده ـ بدبوست باید سعی كنیم كه این را تطهیر كنیم این وظیفه ماست. 📚 دیدار خانواده های شهدای موتلفه با حضرت استاد تاريخ: 91/02/25 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (18) 🌿🌿🌿 ✳ قرآن داروی دردها و بیماری های مزمن بشر 3⃣ سوم: قرآن مجيد نه تنها داروي دردهاست، بلكه شفاي هرگونه بيماريِ انسان ها مي باشد. چون انسان داراي شئون فراوان نظري و عملي است و جَهل، مهمّ ترين مرض عقل نظري بشر به شمار آمده، ضلالت و گمراهي، بدترين بيماريِ عقل عملي انسان محسوب مي شود، 🔹 لذا قرآن كريم، هم بيماري هاي علمي بشر را گوشزد كرده، شفاي آن را شرح داد و هم مرض هاي عملي انسان را برشمرده، علاج آن را تبيين كرد تا هم در رسالتِ تعليم كتاب و حكمت كامياب شود و هم در سفارتِ تزكيه‌ي نفوس و تهذيبِ قلوب موفّق گردد. 🔹 داروي دردهاي روحي، قرآن كريم است. چنان كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرموده است: «دواء دائكم و نظم ما بينكم»[ نهج البلاغة، خطبه ي 158. ] 🔹 شفاي هرگونه بيماري علمي و عملي انسان، قرآن مجيد است. چنان كه خداوند فرموده است: (و نُنزّلُ من القران ما هو شفاءٌ و رحمةٌ للمؤمنين)[ سوره ي اسراء، آيه ي 82. ] و (قد جاءتكم موعظةٌ من ربّكم و شفاءٌ لما في الصدور)[ سوره ي يونس، آيه ي 57. ] . 🔹 لذا حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) دستور و راهنمايي نسبت به شفاجويي از قرآنِ شافي را چنين ارائه فرموده است: «وَ استَشفوا بنوره فإنّه شفاء الصدور»[ نهج البلاغة، خطبه ي 110. ] و «فيه شفاء المُسْتَشْفِى و كفاية المُكْتَفى»[ همان، خطبه ي 152. ] و «فإنّه الحَبل المتين و النور المبين و الشفاء النافع»[ همان، خطبه ي 156. ] 4⃣ چهارم: قرآن حكيم همان طوري كه شفا را در پرتو ادراك صحيح معارف آسماني و ايمان به تمام ره آورد پيامبرانِ الاهي و امتثال احكام اسلامي مي داند، بيماري را، اثر جهل و عدم ادراك درست مَعالي وحي و فقدان اعتقاد به ره آورد انبيا (عليهم السلام) و ترك امتثال دستورهاي ديني آنان مي داند. 🔹 چون روح انسان مقدّم بر بدن او بوده، تن بشر فرع جان مجرّد اوست، لذا سلامتِ روح مهم تر از سلامت بدن و همچنين بيماريِ دل شديدتر از مرض بدن مي باشد، 🔹 چنان كه اميرالمؤمنين حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: «...أشَدُّ من مرض البدن مرضُ القلب؛ ألا و إنّ من صحّةِ البدن تقوي القلب.»[ همان، حكمت 388] 🔹 از اين جهت، شناختِ بيماري روح و معرفتِ دارويِ آن و آشنايي باكيفيّتِ درمان، تا نيل به شفاي كامل، از بهترين رهنمودهاي قرآن كريم است، ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 8 :ادامه تفسیر آیه6 سوره مبارکه تین لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ‌ فِي‌ أَحْسَنِ‌ تَقْوِيمٍ‌ *ثُمَ‌ رَدَدْنَاهُ‌ أَسْفَلَ‌ سَافِلِينَ‌ *🔹 إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَلَهُمْ‌ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ‌🔹 سپس ما او را به میان پست‌ترینِ پستان برمی‌گردانیم (و از زمره‌ی بدترینِ مردمان می‌گردانیم). *🔹 مگر کسانی که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند که آنان پاداش قطع ناشدنی و بی‌منّت دارند.🔹 📝واژه نگاشت: ✳ «غَیْرُ مَمْنُونٍ»: ناگسیختنی. قطع ناشدنی. بی‌منّت ✳ «مَنّ» (مصدر «ممنون»)، به معناى «قطع کردن» است و معناى «کاهش دادن» نیز براى آن گفته شده است. ✳ در «قاموس» آمده است که «غیر ممنون»; یعنى، بدون محاسبه و صاحب «مصباح» مى گوید: «مننتَ علیه منّاً»; یعنى، آنچه از نیکى ها براى کسى انجام داده اى، بر او شماره کردى. «راغب» در «مفردات»، این کار را منّت زبانى و امرى نکوهیده خوانده است. 📖 نکته و پیام نگاشت: ✅ ۱ - مؤمنانى که کارهاى شایسته انجام مى دهند، کمال هاى برتر خویش را از دست نداده، از پستى ها دور مانده اند. (أحسن تقویم ... أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ✅ ۲ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط تأثیر آنها است. (ءامنوا و عملوا الصلحت) ✅ ۳ - ایمان و عمل صالح، هماهنگ با ساختار وجودى انسان و نشان باقى ماندن او، در کامل ترین نظام خلقت است. (أحسن تقویم ... الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ✅ ۴ - بى ایمانى و ترک عمل صالح، مایه گرفتار آمدن انسان در پست ترین جایگاه جهان آخرت (ثمّ رددنه أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) 🔹 در آیه قبل گرچه فعل «رددنا» به خداوند استناد یافته بود; ولى این آیه بیانگر آن است که بى ایمانى و ترک عمل صالح، دلیل تنزّل یافتن افراد به «أسفل سافلین» است. ✅ ۵ - کیفرهاى الهى و سقوط انسان به اعماقِ پستى ها، دستاورد عقیده و کردار خود او است. (ثمّ رددنه أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ✅ ۶ - مؤمنان داراىِ عمل صالح، از پاداشى بزرگ برخوردار خواهند شد. (إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فلهم أجر غیر ممنون) 🔹 نکره بودن «أجر»، بر عظمت آن دلالت دارد. ✅ ۷ - پاداش مؤمنان نیک کردار، هرگز کاهش نیافته و پایان نمى پزیرد. (فلهم أجر غیر ممنون) ✅ ۸ - پاداش مؤمنانِ داراى عمل صالح، پاداشى بى منت و به دور از محاسبه و محدودیت (فلهم أجر غیر ممنون) ادامه دارد.... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom