درس اخلاق 30 خرداد 1398.mp3
5.56M
#صوت جلسه درس #اخلاق استاد #جوادی آملی 30 خرداد 98 #لسان_صدق
زمان::18/06دقیقه
«اگر کسي بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهليت است»
🔅🔅🔅
🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
ام المؤمنین.mp3
611.2K
روز دهم ماه #ربیع_الاول
🔹ام المؤمنین
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز دهم ماه #ربیع_الاول
🔹ام المؤمنین
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌 #دانستنی های سودمند و #کاربردی
🔅🔅🔅
🔳پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مردم دربارۀحج سخن می گفت. کسی پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یکبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار برای چیست؟ اگر بگویم هر سال، کار بر شما سخت می شود[1]، تا موضوعی را مطرح نکرده ام، شما هم نپرسید، یکی از عوامل #هلاکت امّت های گذشته #سؤال های #نابجای آنان بود. [2]
▪️گرچه آنچه را نمی دانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّکر ان کنتم لاتعلمون»[3]؛ امّا برخی #سؤال هاست که اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل #سؤال از عیوب دیگران، یا اسرار نظامی.
🔳برخی نمونه ها و مصادیق
✅ مسئولین، بعضی از مطالبی را که می دانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادی مانند کمبود گندم ویا. . .
✅ #صداقت خوب است، ولی #صراحت، همه جا مفید نیست.
✅ اخبار و اطّلاعات، باید رده بندی و طبقه بندی شود. (جابرِ جُعفی، هزاران #حدیث از امام باقر علیه السلام می دانست که حقّ گفتن آن را برای همه مردم نداشت. [4])
✅ برخی از #اخبار، نباید از #رسانه ها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهی سکوت و بیان نکردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلکم تسؤکم»[5]
✅ معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیت شنوندگان را حساب کنند.
✅ در برخی موارد، باید به شیوۀ#تقیه، عقاید را #کتمان کرد و برخی #سؤال ها را جواب نداد. «ان تبدلکم تسؤکم»
✅ انسان حقّ ندارد #اسرار مردم و اسرار #نظامی را فاش سازد.
📚پی نوشت ها:
[1] . مستدرك، ج 8، ص 13
[2] . بحار، ج 1، ص 221
[3] . نحل، 43
[4] . معجم رجال الحديث، ج 4، ص 22
[5] . مائده،101
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
بیم و امید موحّدانه.mp3
643.1K
📌 بیم و امید موحدانه
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#تعلیم
#تربیت
#ادب
🔅🔅🔅
فضیلت تعلیم و تربیت (بخش دوم)
🌱امیر مومنان (ع) می فرمایند: ای مومن! علم و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن بکوش، پس هر چه بر علم و ادب تو افزوده شود، بر ارزش تو افزوده می شود، چرا که از راه دانش به پروردگارت راه می یابی و با ادب، خدمت پروردگارت را نیکو به جا می آوری و با این ادب در خدمت است که بنده سزاوار ولایت قرب الهی می گردد، پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب الهی برهی.
🌱و نیز می فرمایند: یک سخن حکیمانه را مرد بشنود، سپس آن را نقل کند یا بدان عمل کند از عبادت یکسال بهتر است.
🌱هر کس در راه کسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند، چنان که خدای متعال فرمود: برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است.
🌱امام باقر (ع) می فرمایند: پاداش کسی که علم را آموزش می دهد، مانند پاداش کسی است که علم می آموزد و او بر کسی که می آموزد برتری دارد پس دانش را از صاحبان آن (دانشوران) فرا گیرید و به برادرانتان به گونه ای که عالمان به شما یاد داده اند، آموزش دهید.
@rahighemakhtoom
آیت الله #جوادی_آملی
📌 ملکوت عالم
🔹 این امالی ها ـ چه امالی مرحوم صدوق و چه امالی مرحوم مفید ـ اینها را در جلسات و روزهای خصوصی برای اصحابشان می گفتند، املاء می کردند و آنها هم می نوشتند، این امالی ها قدرشان واقعاً مغتنم است. مرحوم مفید در امالی خود این حدیث نورانی را از امام کاظم(سلام الله علیه) نقل می کند که اگر کسی ایمان به خدا بیاورد، عمل صالح او مشکل داشته باشد «فَلَنْ یلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَاء»،[1] این یعنی چه؟ سخن از عذاب نیست یا سخن از بهشت نیست یا سخن از قیامت و آینده نیست، می گوید اگر کسی مؤمن باشد و همه اعتقادات او درست باشد اما عمل صالحی که پشتوانه این ایمان باشد کم باشد، این آقا در ملکوت راه ندارد. پس معلوم می شود اگر کسی مواظب ایمان و عمل صالح خود باشد می تواند وارد ملکوت بشود و از اسرار عالم با خبر بشود، از اسرار خودش و دیگران با خبر بشود. این ملکوت را ذات أقدس الهی نشان ابراهیم خلیل داد، در سوره «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ﴾ این فعل مضارع مفید استمرار است؛ یعنی ما مرتّب ملکوت عالم را نشان وجود مبارک خلیل خود می دهیم او هم میبینید ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[2] باطن عالم را می بیند.
🔹 دو نفر خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیدند، حضرت حالا یا خرمایی بود یا چیز دیگری بود تعارف کرد و فرمود میل کنید، آنها گفتند ما روزه داریم، حضرت فرمود شما روزه ندارید، عرض کردند نه ما روزه گرفتیم، فرمود نه همین چند دقیقه یا مثلاً چند ساعت قبل گوشت خوردید، عرض کردند ما چیزی نخوردیم! حضرت دستور داد یک ظرفی بیاورند، بعد فرمود بالا بیاورید، دیدند اینها گوشت قی کردند! عرض کردند یا رسول الله اینها چیست؟! فرمود این غیبتی است که کردید،[3] ﴿أَ یحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً﴾[4] این است، این می شود ملکوت! اگر گفتند فلان گناه این است، کسی که اهل ملکوت باشد می بیند این را وجود مبارک خلیل حق دید و می بیند: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. در سوره مبارکه «اعراف» به ما فرمودند ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،[5] چرا در ملکوت نگاه نمی کنید؟! بین نظر و رؤیت خیلی فرق است! آنکه در سوره مبارکه «اعراف» است ما را تشویق کردند به نظر فرمود: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا﴾، چرا ملکوت را نگاه نمی کنند؟! پس معلوم می شود راه باز است. نظر در ملکوت معلوم می شود که راه باز است، اگر راه باز نباشد که امر نمی کنند، ترغیب نمی کنند. فرمود چرا ملکوت را نمی بینند و فقط ظاهر آسمان و زمین را می بینند؟!
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 451
تاریخ: 1398/07/10
📝 پی نوشت:
[1]. الأمالی(للمفید)، ص184.
[2]. سوره انعام، آیه75.
[3]. جوامع الجامع، ج4، ص158؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص203؛ « ... قَالا یا رَسُولَ اللَّهِ مَا تَنَاوَلْنَا فِی یوْمِنَا هَذَا لَحْماً قَالَ ظَلَلْتُمْ تَأْكُلُونَ لَحْمَ سَلْمَانَ وَ أُسَامَة».
[4]. سوره حجرات، آیه12.
[5]. سوره اعراف، آیه185.
🌿🌿🌿
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#عمل_صالح
#قیامت
#ملکوت
#گناه
#عالم
#شهود
🔅🔅🔅
📌 عناصر محوری بنیان خانواده
زمان:3/56دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(25)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#لطایف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 لطايف و اشارات
✅ 2 ـ قداست و بركت نام خدا
▪ وظيفهي دوم انسانها در برابر نام خدا، مبارك دانستن آن و تبرّك جستن به آن است: (تبارك اسم ربّك ذي الجلال والإكرام)[ سورهي الرحمن، آيهي 78. مرحوم فيض كاشاني قرائت «ذوالجلال» را نيز نقل مي كند. در اين صورت «ذوالجلال» نعتِ مقطوع براي اسم خواهد بود و بدين معناست كه اسم خدا داراي جلال و اكرام است (تفسير صافي، ج5، ص117).].
▪ قرآن كريم اسم خدا را منشاي بركات و نشانه هستي صرفي مي داند كه همهي بركات وجودي از ناحيهي اوست. كسي كه به حقيقتِ اسم خدا واصل شد و آن را تلفظ كرد او با «اسم الله» كاري مي كند كه خودِ خداوند سبحان با «كُنْ» انجام مي دهد و از اين رو اهل معرفت گفته اند: «بسم الله الرحمن الرحيم» از عبد به منزلهي «كُنْ» از مولاي اوست. خداي سبحان هر چيزي را اراده كند و با فرمان «كن» تحقق آن را بخواهد، آن شي ء تحقق مي يابد: (إنما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)[ سورهي يس، آيهي 82.]؛
▫ همان گونه كه حضرت نوح (عليه السلام) با اسم خدا بر آن طوفان سهمگين و امواج كوه گونهي آب استيلا يافته، كشتي معروف خود را با نام خدا حركت مي داد و آرام مي كرد: (بسم الله مجراها[تقديم بسم اللهي بر مجراهاو مرساها همانند تقديم إياك بر نعبد» و نستعين مفيد حصر است؛ حضرت نوح (عليه السلام) نگفت «مجريها ومرسيها بسم الله»، بلكه بسم اللهي را مقدم داشت تا مفيد حصر باشد.]ومرساها)[ سورهي هود، آيهي 41.]
▪ سرّ اين كه عبد كامل با «بسم الله» از امواج آتش گلستاني مي آفريند و يا كشتي عظيمي را در طوفاني سهمگين و بر روي امواجي كوه مانند، سير و سكون مي دهد، آن است كه خواسته ها و اراده هايش در مشيّت حكيمانه الهي فاني شده است و نشانهي اين فنا آن است كه جز خواست خداي حكيم، هيچ خواسته اي ندارد. البته چنين كاري از عهدهي بندگان و اولياي خاص خدا بر مي آيد، نه هر گويندهي «بسم الله»
▪ اين گونه آثار در روايات براي «اسم اعظم» نيز آمده است و نبايد پنداشت كه اسم اعظم از سنخ لفظ يا مفهوم است تا با لفظ و مفهوم بتوان در تكوين اثر كرد و مثلاً مرده اي را زنده كرد يا از آتشي شعله ور بوستاني سرسبز آفريد؛ زيرا آفرينش تكويني با مقام انساني تأمين مي شود، نه با لفظ و مفهوم. بنابراين، جستجوي اسم اعظم در ميان الفاظ يا مفاهيم براي تأثير بر جهان عيني، كاري افسانه اي است و قرين كاميابي نيست؛ چون جهان هستي با حقيقت اداره مي شود، نه با افسانه.
▫ بسم الله نيز اگر از قلب موحّدي كامل نشئت گرفت به اذن آفريدگار هستي مي تواند بر عالم عيني تأثير بگذارد و از اين رو امام رضا (عليه السلام) مي فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم الهي از سياهي چشم به سفيدي آن نزديكتر است: «إن بسم الله الرحمن الرحيم أقرب إلي اسم الله الأعظم من سواد العين إلي بياضها»[ نورالثقلين، ج1، ص8.]
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
✳ نگاشت 22: نکات تفسیری آیات 21 تا 26
كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى:«23»🔸 يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي🔸 «24» فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26»
🌿🌿🌿
▫ «قَدَّمْتُ»: پیشاپیش میفرستادم. تقدیم میداشتم.
▫ «حَیَاتِی»: زندگی خود. اشاره به این است که آخرت زندگی اصلی است و دنیا در حقیقت زندگی نبوده است.
✅ ۱ - خطاکاران در قیامت، فرورفته در حسرت و پشیمان از ترک ذخیره سازى توشه آخرت (و جاْىء یومئذ بجهنّم ... یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى)
✅ ۲ - در قیامت، افسوس خوردن بر گذشته و اظهار پشیمانى از فراهم نکردن اندوخته هاى کارساز، سودى نمى بخشد. (یلیتنى قدّمت)
✅ ۳ - خطاکاران، زندگانى اخروى خویش را فاقد توشه هاى لازم دیده و در حسرت فرصت هاى برباد رفته بسر مى برند. (یلیتنى قدّمت لحیاتى)
✅ ۴ - جهان آخرت، زندگى حقیقى انسان است و دنیا در مقایسه با آن، فاقد ویژگى هاى زندگانى است. (لحیاتى)
🔹 تعبیر «حیاتى»، بیانگر آن است که گوینده آن، حیات را به آخرت اختصاص داده، آن گونه که گویا حیات او در دنیا، حیات نبوده است.
✅ ۵ - انجام دادن کارهاى سودمند براى آخرت، تنها در دنیا امکان پذیر است. (یلیتنى قدّمت لحیاتى)
✅ ۶ - پى بردن اهل محشر، به نتیجه بخش بودن کارهاى دنیا در آخرت (یومئذ یتذکّر الإنسن ... یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى)
🔹 جمله «یقول...» یا حال براى «الإنسان» و یا بدل اشتمال براى «یتذکّر» است. در هر دو صورت، برداشت یاد شده استفاده مى شود.
✅ ۷ - کردار انسان در دنیا، ذخیره هایى ماندگار و تعیین کننده فرجام او در آخرت (قدّمت لحیاتى)
✅ ۸ - ارج نهادن به یتیمان، تغذیه نیازمندان، پرهیز از غصب ارث دیگران و دل نبستن به ثروت، توشه هایى سودمند براى آخرت (لاتکرمون ... لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... یلیتنى قدّمت لحیاتى)
✅ ۹ - محرومیت از توشه هاى اخروى، مایه ناکامى از زندگى حقیقى; حتى در آخرت (لحیاتى)
🔹 لام در «لحیاتى» براى تحلیل است و «حیاة» ممکن است مصدر و به معناى «زنده شدن» باشد. بنابراین مفاد آیه شریفه این مى شود که: اى کاش! براى زنده شدن خود، از پیش توشه اى تهیه دیده بودم. این گفته نشان مى دهد که در آخرت، خطاکاران آرزوى زنده شدن داشته و خود را از حیات واقعى محروم مى بینند.
✅ ۱۰ - تذکر و بیدارى انسان در قیامت، حاصلى جز پشیمانى و حسرت ندارد. (و أنّى له الذکرى . یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى)
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
✳ نگاشت 23: نکات تفسیری آیات 21 تا 26
كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى:«23» يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي: «24»🔸 فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26»
🔸
🌿🌿🌿
▫ «عَذَابَهُ»: عذابی که خدا میدهد. عذاب مفعولٌبه یا مفعول مطلق است و ضمیر (هُ) به خدا برمیگردد، و در حقیقت اضافه مصدر به فاعل خود است.
✅ ۱ - عذاب هاى الهى در آخرت، بى نظیر و غیر قابل تشبیه با عذاب هاى دیگران است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد)
🔹 ضمیر «عذابه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد و مفاد آیه شریفه، این است که در قیامت، مانند عذاب خداوند هیچ کس عذاب نمى کند.
✅ ۲ - ترک یتیم نوازى، بى توجّهى به تغذیه فقیران، تصاحب ارث دیگران و دلبستگى شدید به ثروت، مایه گرفتارى به عذابى بى نظیر در قیامت (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد)
🔹 ضمیر «عذابه»، ممکن است به انسان برگردد که در آیات پیشین ویژگى هاى او بیان شده بود. در این صورت عذاب - که اسم مصدر و به معناى تعذیب است - به مفعول خود اضافه شده است و مفاد آیه شریفه این است که عذاب کردن آن فرد، به گونه اى انجام مى گیرد که کسى - جز خداوند - آن گونه عذاب نمى کند.
✅ ۳ - ظهور قدرت مطلق خداوند در قیامت و سیطره فرشتگان بر صحنه هاى آن، دلیل بى نظیر بودن عذاب هاى او است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد)
🔹 حرف «فاء» در «فیومئذ»، آیه شریفه را بر مطالبى که در آیات پیشین بیان شد (از جمله آیه «و جاء ربّک و الملک صفّاً صفّاً») تفریع کرده است.
✅ ۴ - امکان وجود مشابه، براى عذاب هاى دنیوى خداوند (فیومئذ)
🔹 قید «یومئذ» بى نظیر بودن عذاب هاى الهى را به آخرت اختصاص داده است; بنابراین وجود مشابه را براى عذاب هاى دنیوى، نفى نکرده است
🔅🔅🔅
▫ «لا یُوثِقُ»: به بند نمیکشد. به غل و زنجیر نمیبندد. «وَثَاق»: به بند کشیدن. به غل و زنجیر بستن. وَثاق به معنی إیثاق است، همچون عَطاء به معنی إعطاء.
✅ ۱ - خداوند در قیامت، خطاکاران را چنان به بند مى کشد که از هیچ کس ساخته نیست. (و لایوثق وثاقه أحد)
🔹 ضمیر «وثاقه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد. «وثاق» اسم مصدر براى «ایثاق» (به بند کشیدن) است; نظیر عطا و اعطاء. این کلمه به معناى آنچه چیزى را با آن ببندند، نیز آمده است (مفردات راغب)، ولى این معنا با ترکیب آیه شریفه سازگار نیست.
✅ ۲ - عذاب هاى الهى در آخرت، گریزناپذیر است. (و لایوثق وثاقه أحد)
✅ ۳ - کسانى که یتیمان را گرامى نداشته و بر تغذیه مساکین توصیه نمى کنند و به ناحق ارث دیگران را تصرف کرده و به مال دنیا دل بسته اند، در قیامت به سخت ترین شکل به بند کشیده خواهند شد. (لاتکرمون ... لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... و لایوثق وثاقه أحد)
🔹 ممکن است ضمیر «وثاقه» به «الإنسان» برگردد. در این صورت «وثاق» به مفعول خود اضافه شده است.
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#مراقبت_از_تحریف_قرآن
#جانفشانی
#ابوذر
#سوره_توبه
#آیه34
#کاشانی
📌جانفشانی جناب ابوذر_رض- برای جلوگیری از تحریف لفظی قرآن
حجت الاسلام #کاشانی
زمان:2/42 دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom