#کارگزاران_فرهنگی (51)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪21-مبارزه با انحرافات فرهنگی
قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فىِ الْحَيَوةِ أَن تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَّن تخُْلَفَهُ وَ انظُرْ إِلىَ إِلَاهِكَ الَّذِى ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فىِ الْيَمِّ نَسْفًا(97/طه)
▫ جریان انحراف ایجاد شده توسط سامری و مبارزه انقلابی موسی با وی
▫ مفسدين فرهنگى را بايد از ميان جامعه طرد كرد. آزادى فكر به معناى باز گذاشتن دست منحرفان در گمراه كردن ديگران نيست. «فَاذْهَبْ»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۱) _ جانم بفدای علی
حالا ببینید #علی و #اولاد_علی چه می کنند! #روزه که گرفتند، آن مقدار گندم یا غیر گندم را هم که نسیه خریدند، دست بهترین بانوان عالم، #صدیقه_کبری (سلام الله علیها) این را نان درست کرد. به چه کسی می دهد؟ #یتیم و #مسکین را ما می فهمیم، اما به ( #اسیر ) می دهد؛ جا دارد انسان با این #دین بی رحمی و بد رحمی کند؟ احتکار کند؟! یک خجالتی، یک شرمی!! (علی (ع)) گفت: الآن #حکومت اسلام دست ماست. بالاخره این اسیر آمده ما را بکشد، ولی الآن اسیر ماست؛ ما باید شکمش را سیر کنیم! جانم بفدای تو یا علی ... 🔶️ ر.ک سوره انسان / آیه ۸
✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#امام_علی
#امیر_المومنین
#علی_بن_ابیطالب
#هل_اتی
#سوره_انسان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نظام هماهنگ.mp3
1.58M
💢 آه پاک
از وجود مبارک حضرت امیر سؤال كردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است «وَ كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ»؟[1] فرمود یك دعای مستجاب فاصله زمین و آسمان را طی می كند! ممكن است از نظر سیر نوری فاصله چند میلیون كیلومتری بین ما و كهكشان ها باشد، اما آه و ناله از دل یك انسان دردمند، همه این مسافت و مسیر را طی می كند. گرچه نیازی نیست كه انسان #آه را به آسمان ها برساند، چون خدایی كه ﴿وَ هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی اْلأَرْضِ إِلهٌ﴾[2] به ما از خود ما نزدیك تر است! ﴿وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفی﴾،[3] اگر خدا در آسمان ها خداست، در زمین خداست، آشكار و نهان و نهفته ما را می داند نیازی به رساندن صدا نیست! #آه اگر پاك باشد، مورد شنوایی خداست.
[1] . الغارات(ط ـ القدیمه)، ج1، ص111؛ «... وَ بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُوم...».
[2] . سوره بقره، آیه 46.
[3] . سوره طه، آیه 7.
📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده تربیت معلم تهران
تاریخ: 1373/09/27
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اصالت تشیع
🔸 تشیع بعد از علی بن ابی طالب نیست، بلكه قبل از علی بن ابی طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی بن ابی طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی بن ابی طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[1]
🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می شود مكتب تشیع، پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».
[1]. سوره بقره، آیه285.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📈 محبوب حق
وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) #محب_الله است و #محبوب_الله است به حدیث «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می كند، این می شود #معصوم_كامل!
[1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117.
[2]. الامالی (صدوق)، ص513.
[3]. سوره نجم، آیه3.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📈 عقل جامعه انسانی
🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می دهند! برای بوعلی بیش از این می دهند! شما آقایان #علی_بن_ابی_طالب را نخواستید بشناسید! شما خیال می کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟!
🔸 ما خیال می کنیم، #امامت_شناسی مطالعه ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این #نهج_البلاغه و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می کنیم، بی سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این قدر از سواد فاصله می گیریم. حوزه علمیه هیچ چارهای ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان میشود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی میخواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. میگوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در یک حدیث میفرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش هستند؛ اما علی عقل است.[3]
[1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221.
[2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802.
[3]. معراجنامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس».
#سالروز_میلاد_حضرت_علی_علیه_السلام
#تجلی_حضرت_امیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار...
تاریخ: 1396/05/17
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 71 نهج البلاغه.mp3
752K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 71 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
شرح حکمت 71تا 73.mp3
7.23M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 71و72و73 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom