🌺قرآن ترجمه المیزان🌺
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 46
وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ (270)
و هر هزينه اى را خرج کنيد يا به هر نذرى ملتزم شويد خدا آن را مى داند. و براى ستمکاران هيچ ياورى نيست. (270)
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (271)
اگر صدقات را آشکارا بدهيد خوب کارى است و اگر آنها را مخفى کنيد و به نيازمندان بدهيد براى شما بهتر است و [خدا به پاداش آن ]بعضى از گناهانتان را از شما مى زدايد. و خدا به آنچه مى کنيد آگاه است. (271)
۞ لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (272)
هدايت آنان بر عهده تو نيست، ولى خدا هر که را بخواهد هدايت مى کند; و هرمالى را انفاق کنيد به سود خودتان خواهد بود، و جز در طلب رضاى خدا انفاق نکنيد; و هر مالى را انفاق کنيد به طور کامل به شما داده مى شود; و به شما ستم نخواهد شد. (272)
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (273)
[صدقات ]براى نيازمندانى است که در راه خدا [از کسب ]باز مانده اند و نمى توانند [براى کار ]سفر کنند. بى خبرانِ [از حالشان ]آنان را بر اثر شدّت عفّت ورزى بى نياز مى پندارند. آنان را از سيمايشان مى شناسى. از مردم با اصرار سؤال نمى کنند. و هر مالى را انفاق کنيد خدا به آن داناست. (273)
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (274)
کسانى که اموالشان را شب و روز و پنهان و آشکار انفاق مى کنند اجرشان براى آنان نزد پروردگارشان خواهد بود، و نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (274)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۶:🌺
چند نکتة دیگر دربارة انفاق:
صدقه آشکار و پنهان:
بدون شک انفاق و صدقه در یکی از این دو حالت اتفاق می افتد؛ یا آشکار است و دیگران از آن باخبر می شوند و یا پنهان است و فقط خدا از آن آگاه است. خداوند به ما می فرماید که انفاق در هر دو صورت خوب است. انفاق آشکار باعث تشویق دیگران به این کار خوب می شود و نیازمندان جامعه را از یاس و ناامیدی نجات می بخشد و روح امید و نشاط را در زندگی سخت و پررنج آنان میدمد. شخصی به نام ابوطفیل می گوید: «علی(ع)را دیدم که کودکان یتیم را صدا زد و با مهربانی عسل در دهانشان گذاشت. آنقدر این صحنه زیبا بود که یکی از همراهان امام گفت: ای کاش من هم یتیم بودم!»[1] در مقابل، صدقه پنهانی نیز بسیار با ارزش است. زیرا فقط خدا از آن باخبر است و انسان از وسوسة شیطان برای ریا و خودنمایی در امان می باشد و نیّتش کاملاً پاک و خالص خواهد ماند. همچنین صدقة پنهانی باعث می شود که آبروی افراد نیازمند، حفظ شود و آنان احساس شرمندگی و حقارت نکنند. در تاریخ نقل شده که در شبی شخص نیازمندی نزد حضرت علی(ع)آمد و از او کمک خواست. آن حضرت چراغ خانه را خاموش کرد و به او فرمود:«این کار را کردم تا شرمندگی را در چهره ات نبینم. نیازت را بگو»[2]. همچنین گفته اند که آن حضرت به کسی که نزد او آمده بود، فرمود که خواسته اش را روی خاک بنویسد تا حضرت صدای او را برای کمک خواستن نشنود و تا جایی که ممکن است آبروی او حفظ شود.[3] به همین خاطر اگرچه صدقة آشکار خوب و با ارزش است، ولی صدقة پنهانی از آن بهتر است و علاوه بر پاداش فراوان انفاق، باعث بخشیده شدن بخشی از گناهان انسان میشود. پیشوایان ما به هر دو صورت، انفاق می کردند و ما را تشویق فرموده اند. امیرمؤمنان علی(ع) چهار درهم داشت؛ درهمی را در شب، درهمی را در روز، درهمی را آشکار، درهمی را در نهان انفاق کرد و خداوند در ستایش او آیه 274 این سوره را نازل فرمود.[4] امام صادق(ع)فرموده است:«صدقة آشکار هفتاد نوع بلا را دور می کند و صدقة پنهان، آتش خشم خدا را خاموش می سازد».[5]
به چه کسی صدقه دهیم؟
از نظر قرآن، انفاق و صدقه به همة نیازمندان کار نیکو و ارزشمندی است؛ ولی این آیه به ما می گوید که افراد محتاج و فقیری که به خاطر شرم و حیا از دیگران درخواست کمک مالی نمی کنند، در اولویت قرار دارند. افراد آبرومندی که مردم بیخبر فکر می کنند آنان اشخاص ثروتمندی هستند و به قول معروف«با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند». روشن است که کمک به این افراد، لازم تر است. زیرا نیازمندانی که آشکارا از مردم کمک می خواهند، بالاخره به خواسته خود می رسند؛ ولی افراد آبرومند و خاموش، رنج و سختی زندگی را تحمل می کنند و تن به گدایی نمی دهند. حضرت محمد(ص) فرموده اند: «خداوند بندة تهیدستی را که عائله مند و آبرودار است دوست مي دارد».[6] امامان نیز فرموده اند که این افراد برای گرفتن زکات واجب نیز در اولویت قرار دارند.[7]
[1] مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص75
[2] بحارالانوار،ج41، ص36
[3] امالی صدوق، ص273
[4] المیزان، ج2، ص401
[5] بحارالانوار، ج93، ص179
[6] مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، ص26
[7] اقتباس از تهذیب الاحکام، ج4، ص57
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوجوان
💠استقلال طلبی در نوجوانی
#استاد_همتی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
#معرفی_کتاب
#خواستگاری
😍😍😍
کتاب (چای اول)
کتابی کاربردی و موثر در خصوص دانستنی های پیش از خواستگاری از قبیل:
✅چه زمانی به ازدواج نیاز داریم؟
✅ملاک های همسر گزینی
✅جلسات آشنایی دختر و پسر
✅قرارها و تعهدها
✅آسیب ها و هشدارها
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندپروری
🔰 چجوری دوستیابی های فرزندم را مدیریت کنم؟
🔺والدین وقتی میبینند که فرزندشان با کسی دوست شده که با او متفاوت است در گام اول باید به انتخاب او احترام بگذارند. در گام بعد باید از او حمایت کنند. مثلاً اگر قصد دارد با دوست خود بیرون برود نه به او اجازه دهیم که هر جا دوست دارد برود و نه به او بگویم که حق نداری با دوستت جایی بروی!
#استاد_لواف
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
18.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خانواده
اهمیت روابط کلامی زن و شوهر
#استاد_دهنوی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 از استغفار خسته نشید! 🌺
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
مبارزه با نفس.mp3
2.98M
🌺 چکار کنم اصلا نفسم نخواد ؟ !!! 🌺
پادکست «مبارزه با نفس»
#سبک_زندگی_امام_زمانی
🔸 برای ترک گناه باید مبارزه با نفس رو یاد بگیریم...
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
18.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 فیلم کوتاه با موضوع «اعتکاف»
به کارگردانی: امیررضا آبشیرینی
📝 عرفان، دانشآموز پرشور و هیجان کلاس است که بهخاطر شیطنتهای زیادش از کلاس اخراج میشود، در این حین پوستر اعتکاف در بورد مدرسه نظرش را جلب و سوالاتی را در ذهنش ایجاد میکند....
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5789535736558519568.mp3
1.97M
🔸ترتیل صفحه 47 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 47
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (275)
کسانى که رِبا مى خورند [در شئون زندگى ]بپا نمى خيزند مگر مانند بپا خاستن کسى که شيطان بر اثر تماس، عقل او را آشفته کرده است، اين بدان سبب است که آنان گفتند: جز اين نيست که داد و ستد مانند رباست. و خدا داد و ستد و احلال و ربا را حرام کرده است. پس هر کس اندرزى از پروردگارش به او برسد و [از ربا ]دست بردارد و آنچه گذشته است براى او خواهد بود و امر او با خداست، و کسانى که [به ربا ]باز گردند آنان اهل آتش اند و در آن جاودان خواهند بود. (275)
يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ (276)
خدا ربا را از ميان مى برد، و صدقات را فزونى مى بخشد، و خدا هيچ شخص بسيار ناسپاس گناه پيشه اى را دوست نمى دارد. (276)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (277)
همانا کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته کرده و نماز را برپا داشته و زکات داده اند اجرشان برايشان نزد پروردگارشان خواهد بود و نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (277)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (278)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! از خدا پروا داشته باشيد و اگر مؤمنيد آنچه از رِبا باقى مانده است رها کنيد. (278)
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ (279)
پس اگر نکرديد بدانيد که پيکارى از جانب خدا و رسول او [بر ضدّ شما ]برپاست، و اگر توبه کرديد اصل سرمايه هاى شما مال شماست، نه ظلم مى کنيد و نه ظلم مى بينيد. (279)
وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (280)
و اگر [بدهکار ]تنگدستى وجود دارد تا [پيدايش ]گشايشى مهلتى لازم است. و بخشيدن [مطالبات ]براى شما بهتر است اگر بدانيد. (280)
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (281)
و از روزى پروا کنيد که در آن به سوى خدا باز گردانده مى شويد، سپس به هر کسى آنچه کسب کرده است به طور کامل داده مى شود، و بر آنان ستم نمى رود. (281)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۴۷:
اعلام جنگ از سوی خدا و پیامبر:
تاریخ زندگی انسان ها، حکایت گر جنگ های بسیاری است. جنگه ایی بزرگ و خونین. در این جنگ ها دو طرف درگیر می بایست برای پیروزی بر طرف دیگر از قدرت و اسلحة کافی برای نبرد برخوردار باشند. آیا تا به حال شنیده اید که یک نفر با دست خالی با یک لشگر قدرتمند درگیر شود؟ عجیب تر از آن، آیا شنیده اید کسی با خدا بجنگد؟!
خدای بزرگ و نیرومند افرادی را معرفی می کند که در جنگ با او و پیامبرش قرار دارند. آن افراد «رباخوارن» هستند. افراد سودجویی که نیاز مردم، وسیلة ثروتمند شدن آنان است. آنان به نیازمندان پول قرض می دهند و با آنان شرط می کنند که در زمانی محدود، علاوه بر مقداری که قرض کرده اند، باید چیزی را به عنوان سود آن پس دهند و گر نه بدهیشان بیشتر می شود. افرادی که از عاقبت ربا بی خبرند، این معاملة شوم را می پذیرند و مدتها رنج می کشند تا شاید بتوانند قرض و سود قرضشان را پس دهند.
خداوند در قرآن کریم بندگانش را به شدت از رباخواری نهی کرده است و برای نشان دادن تنفر فراوانش از این کار زشت، رباخواران را تهدید کرده است که در صورت دست برنداشتن از خوردن نزول، به جنگ آنان خواهد آمد! البتّه روشن است که این بدان معنا نیست که فرد خدا با رباخواران می جنگد، بلکه به معنای نابودی قطعی آنهاست؛ زیرا آنان با کسی در افتاده اند که تک تک نفس ها و ضربان قلبشان و بندبند وجودشان در اختیار اوست و اگر مدّتی آنان را به حال خود رها گذاشته؛ فقط برای امتحان آنهاست و در زمانی نه چندان دور، ایشان را به سزای اعمالشان می رساند. از نظر خداوند، زندگی رباخواران مانند زندگی دیوانگان است.[1] زیرا آنان ربا را که نابودکنندة جامعه است، نوعی داد و ستد صحیح می دانند و همچون دیوانگان، بین خوب و بد فرقی نمی گذارند. آنان قصرهای سرخوشیشان را بر ویرانه های غم و اندوه بینوایان بنا می کنند و از آه و نالة آنان می خندند و از دیدن مردمی که همچون بردگان، از آنان مهلت می خواهند، لذّت می برند. به همین جهت همانطور که پیامبر عزیزمان فرموده است، آنان در قیامت برخلاف همة انسانها در حالیکه پاهایشان بالا و صورتهایشان بر زمین است، بر چهره هایشان کشیده می شوند.[2] زیرا در تمام عمر خود برخلاف راه و روش صحیح انسانها زندگی کرده اند. با این همه خدا راه بازگشت را بروی آنان نبسته است و بیان فرموده که اگر از راه و روش خود توبه کنند، بخشیده می شوند و اصل سرمایه شان که به دیگران قرض داده اند، برای خودشان می باشد و باید درآمد ربا را به ربا دهنده پس دهند. البته خدای مهربان از آنان میخواهد که در صورت نیاز مالی و فقر افراد ربا گیرنده مدّتی به آنان فرصت دهند و با فشار و سختگیری، قرض خود را مطالبه نکنند. آری؛ از نظر قرآن اساس روابط مسلمانان بر پایة حفظ منافع مشروع و زیان نرساندن و زیان ندیدن است. به همین خاطر در پایان آیة 279 میفرماید: «لا تَظلمون و لاتُظلمون» یعنی نه ستم میکنید و نه ستم می شوید. بر همین اساس پیامبر گرامی ما فرموده است: «در اسلام نه میتوان به کسی ضرر رساند و نه می توان از جانب کسی مورد زیان قرار گرفت».[3] باید بدانیم که دادن ربا مانند گرفتن آن حرام و ممنوع است و خورنده و گیرنده و هرکس که در این دادو ستد شوم نقش داشته باشد، توسط پیامبرخدا(ص)لعنت شده است.[4]
خداوندا! ما را از این عمل شیطانی به دور دار.
[1] برگرفته از آیه 257 همین سوره
[2] مجمع البیان، ذیل آیه 18 نبأ
[3] .
[4] من لایحضره الفقیه، ج3، ص274
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil