نکته تفسیری صفحه ۷۸:
وصیت و ارث:
اسلام، دینی است كه برای تمام امور زندگی انسان برنامهریزی كرده است. این برنامه ی كامل، از پیش از ولادت انسان آغاز میشود و تا پس از وفات او ادامه می یابد. یكی از دستورهای مهم اسلام، مربوط به اموالیست كه انسان پس از مرگش به جای میگذارد. به طور كلّی، دو قانون در این مورد وجود دارد:
الفـ وصیت: هر كس میتواند پیش از مرگ خود، در مورد یك سوم اموالش وصیت كند؛ یعنی سفارش كند كه آن را پس از مرگش در راه معینی كه مورد نظر اوست، خرج كنند؛ مثلاً به فقرا بدهند؛ یا با آن، مدرسه، مسجد یا درمانگاه بسازند؛ یا آن را به شخص خاصی از بستگان یا دیگران بدهند. البته وصیت باید عادلانه و دور از هر گونه ظلم و جور باشد. یعنی شخص وصیتكننده در بیش از یك سوم داراییاش وصیت نكند و وصیت او از روی هوا و هوس و دوستیها و دشمنیهای غیرخدایی نباشد. حتی در بعضی موارد كه وارثان نیازمندند، دستور داده شده كه در كمتر از یك سوم دارایی وصیت شود تا بیشتر آن به بازماندگان برسد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد كه در حدیثی میخوانیم: «یكی از مسلمانان مدینه از دنیا رفت و فرزندان كوچكی از خود بر جای گذاشت؛ با اینهمه، پیش از مرگ، تمام اموالش را در راه خدا صرف كرده بود. هنگامی كه پیامبر اکرم صلوات الله علیه از این موضوع آگاه شد، فرمود: اگر من پیشتر آگاه شده بودم، اجازه نمیدادم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنید؛ زیرا بچههای كوچك خود را رها كرده تا گدایی كنند!»
ب- ارث: پس از مرگ هر مسلمان، مبلغ مورد وصیت و بدهیهای او را از داراییاش كم میکنند، و باقیمانده ی اموالی كه بر جای گذاشته، طبق قانون خدا تقسیم میشود و به بازماندگان به ارث میرسد. خداوند در این آیه و آیه ی بعد، بخش مهمّی از قانون ارث را توضیح داده است. قانون ارث، بسیار مفصّل است؛ ولی در اینجا فقط به یك نكته اشاره میكنیم، و آن، علّت دو برابر بودن ارث مرد نسبت به زن است. بسیاری از افراد ناآگاه از این مطلب نتیجه گرفتهاند كه اسلام در قانون ارث، از مردها حمایت كرده است؛ در حالی كه اگر نگوییم كه اسلام در این مورد از زنها طرفداری كرده، بی شک باید به تساوی حقوق زن و مرد قائل شویم؛ زیرا طبق قانون شرع، خرج و مخارج زندگی زن، به عهده ی شوهر یا سرپرست اوست. همچنین زنها در ابتدای ازدواج، مبلغی به نام مهریه دریافت میكنند. از این رو معمولاً ارثیه و مهریه ی زن، نوعی پسانداز او محسوب میشود؛ در حالی كه مردها وظیفه دارند خرجی زن و افراد تحت تكفّل خود را بدهند. بدین ترتیب، در بسیاری از مواقع، بیشتر ارثیهای كه به آنان میرسد، خرج زن و فرزندشان میشود؛ نه خودشان.
1 - اين متن از تفسير نمونه، ج1، ص618 و ج3، ص290 اقتباس شده است.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیت_دینی
✅ ایجاد حس زیبای دینداری در فرزندان
#استاد_همتی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همسرداری
حفظ حقوق همسر، راه تکامل معنوی خانواده 👨👩👧👦
🔹 برخی افراد بر این باورند که اگر شوهر رضایتی از همسرش نداشته باشد عبادات و نماز همسر وی مورد قبول درگاه الهی قرار نمیگیرد و بیهوده است.
🔹آیا واقعا چنین سرنوشتی در انتظار همسران این افراد است و اسلام دین مردسالاریه؟!
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
••|🌿🎬|••
امام مهدی علیهالسلام:
اگر شیعیان ما، در راه وفای به عهدی که بر دوش دارند، همدل میشدند، سعادت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد و دیدار ما (ظهور) زودتر نصیب آنان میگشت.
الوافي ج ۲۶، ص ۲۸۶
#ظهور
#تربیت_نفس
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5884495492083090758.mp3
1.54M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹
روزمون رو شروع میکنیم با😍
🔸ترتیل صفحه 79 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 79
۞ وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ (12)
و سهم شما از آنچه زنانتان باقى گذاشته اند اگر فرزندى نداشته باشند نصف است. پس اگر فرزندى داشته باشند سهم شما يک چهارم ترکه است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنند يا دينى [که استثنا مى شود]. و سهم زنانتان از آنچه باقى گذاشته ايد اگر فرزندى نداشته باشيد يک چهارم است، و اگر فرزندى داشته باشيد سهم آنان يک هشتم است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنيد يا دينى [که استثنا مى شود]. و اگر مرد يا زنى که از او ارث مى برند کلاله باشد (از بالا و پائين وارثى نداشته باشد) و بردار يا خواهرى [مادرى ]داشته باشد سهم هر يک از آن دو، يک ششم است. و اگر بيش از اين باشند [به طور مساوى ]در يک سوّم شريکند بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى شود يا دينى [که استثنا مى گردد]. اين در حالى است که نبايد [با وصيّت يا اقرار به دين، به وارث ]ضرر بزند. سفارشى است از جانب خدا، و خدا دانا و بردبار است. (12)
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (13)
اينها حدود خداست، و کسانى که از خدا و رسول او اطاعت کنند آنان را به بوستان هايى در مى آورد که از پايين آنها نهرها جريان دارد در حالى که جاودانه در آنها خواهند ماند. و اين است آن کاميابى بزرگ. (13)
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (14)
و هر کس نافرمانى خدا و رسول او کند و از حدودى تجاوز نمايد او را به آتشى [سوزان ]در مى آورد در حالى که جاودانه در آن خواهد ماند و عذابى خوار کننده خواهد داشت. (14)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۷۹:
جاودانگی:
فرض كنید كه شخصی عمداً خود را از پشتبام خانهاش به زمین پرت كند و به شدت مجروح شود، و در اثر آن، نخاع او قطع شده، تا آخر عمر از نعمت راه رفتن محروم شود. آیا او میتواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خودم را پرت كردم. حالا باید یك عمر راه نروم؟ و این عادلانه نیست.»؟ باز فرض كنید كه شخصی در یك لحظه، انسان بیگناهی را به قتل میرساند و به سبب این خلاف، به حبس ابد محكوم میشود. آیا او میتواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خلاف كردم. آیا به ازای آن باید هفتاد ـ هشتاد سال در زندان بمانم؟»؟ بی شک هیچ انسان عاقلی، اعتراض این افراد را نمیپذیرد. خدای بزرگ در كتاب خویش فرموده است كه بهشتیان همیشه در نعمت میمانند و برخی از دوزخیان نیز تا ابد در عذاب خواهند ماند. نعمت جاودان بهشت را به راحتی می توان پذیرفت؛ زیرا لطف و رحمت خدا بیپایان است. برخی امّا ممكن است سؤال كنند كه چگونه بعضی افراد در ازای كفر و گناه در عمر كوتاه شصت ـ هفتاد ساله ی خود باید برای همیشه در عذاب بمانند؟ آیا این عذاب با عدالت خدا سازگار است؟ پاسخ این سؤال، با مثالهای پیشین روشن میشود. كسی كه در همه ی عمرش، با اینكه حق را میشناخته و از دستورهای خدا آگاه بوده، از سر لجاجت و تكبّر او را نافرمانی كرده است، هرگز لیاقت ورود به بهشت را نخواهد یافت. حقیقت این است كه كسانی در دوزخ جاودانهاند كه اگر برای همیشه در دنیا میماندند، تا ابد به گناه و نافرمانی خدا مشغول بودند. پیشوای نخست ما امام علی علیه السلام در دعای کمیل به خدا عرض میكند: «من یقین دارم كه اگر دستور تو در مورد عذاب كردن منكرانت و جاودانه بودن دشمنانت در دوزخ نبود، تمام آتش دوزخ را [پس از مدتی] سرد و آرام میكردی و هیچكس از بندگانت در آن، جایگاه [همیشگی] نداشت.» آیا میتوان تصوّر كرد كه قاتل امام حسین علیه السلام روزی به بهشت برود؟؛ یا كسی كه سر امام را نزد یزید آورد و اعتراف كرد كه سر پسر بهترین مادر و پدر دنیا را برای او آورده است؟ این سخن چنان زشت و آلوده بود كه یزید دستور داد خود او را بكشند. آیا جاودانه بودن یزید بن معاویه در آتش دوزخ، خلاف عدالت خداست؟ یا كسی كه در حال مستی با چوب بر لبهای امام حسین علیه السلام میزد و اشعار كفرآمیز میخواند، و در آن حال، پیرمردی به او گفت كه از این اهانت دست بردار؛ زیرا من بارها به چشم خود دیده ام كه پیامبر اکرم صلوات الله علیه بر این لبها بوسه می زند؟! آری، عذاب جاودان برای چنین افرادی آماده شده است كه به هیچوجه لیاقت بهشتی شدن را ندارند. به هر حال،«خلود» و جاودانگی، یكی از بهترین نعمتها برای بهشتیان، و یكی از سخت ترین عذابها برای دوزخیانی است كه همیشه در آن خواهند ماند.
1 - اقتباس از تفسير نمونه ، ج9، ص 240
2 - فرازي از دعاي كميل
3- بحارالانوار، ج45، ص186
4 - اقتباس از روايتي از امام باقر(ع)، بحارالانوار، ج8، ص345
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سبک_زندگی
⁉️افرادی که در کلیپ هستند چرا باید پول و شهرت و تمام جذابیت های مادی را کنار بذارن؟!
⁉️چه چیزی جذبشون کرده که به این سمت کشیده شدن؟ در حالیکه این جذابیت را زنان و دختران ما نمی بینن؟!
⁉️چه چیزی را باید به زنان و دختران نوجوانمون نشون بدیم؟
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
<💚✋🏻>
مرا هزار امید است و هر هزار تویی
شروع شادی و پایان انتظار تویی
#امام_زمان
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدارس
#کودک_آزاری
🎥 کودکآزاری در مدارس فقط تنبیه بدنی نیست
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
12.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#همسران
🎬 زن و شوهر جلوی دیگران دلبری نکنند و سعی کنند بعضی محبت ها رو در تنهایی داشته باشند.
#استاد_تراشیون
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
✅ تا شیطان زنده است انسان در مخاطره است!
📌 نباید مغرور شویم. تا نزدیکیهای وفات و تا زمانی که شیطان زنده است، انسان در مخاطره است! به خدا پناه میبریم.
"اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً! هیچگاه، به اندازهی چشم برهمزدنی، مرا به خود وامگذار." اگر انسان طرفةالعینی به خود واگذار شود، از خدا جدا خواهد شد، و شیطان کار خود را کرده و انسان را فریب خواهد داد.
📔 در محضر آیت الله بهجت(ره)، ج۲، ص۱۹۵
#آیتالله_بهجت
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil