🔸امام صادق مانند استاد فقه و اصول یک حوزه نبود!
⬅️ اینکه شنیده اید امام صادق چهار هزار شاگرد داشت؛ با ملحد و بی دین و کج فهم مباحثه، میکرد خودش مباحثه میکرد شاگردانش مباحثه می کردند، این را در این چهار چوب ببینید. تصور نشود امام صادق «علیه اسلام» که درس میداد مثل درس دادن فلان عالمی بود که در فلان گوشه یک حوزه نشسته و به هیچ چیز جز همان درسی که خودش بلد است و علمی که بلد است فکر نمیکند! یک مشت شاگرد دور خودش جمع میکند و درس میدهد و عشقش و زندگی اش و امیدش و همه چیزش آن درس است!
این طور تصور نکنید امام صادق«علیه اسلام» را، این غلط است! مسئله این نیست امام صادق«علیه اسلام» آن مجاهد فی سبیل الله آن مبارز خستگی ناپذیری است که می بیند اصالتها، ارزش، ها مفاهیم، معارف آن چیزی که میلیون ها ساعت از طرف بهترین بندگان خدا صرف تعلیم شده دارد از بین می رود! اسلامی که آن همه خون پایش ریخته شده دارد نابود میشود و میخواهد نگذارد که این انجام بگیرد. معارف امام صادق«علیه اسلام» درس و بحث امام صادق این بود. حدیث او بیان فقه او، بیان کلام او، بیان تفسیر او، جمع کردن شاگردان او در این چهار چوب و با این مبنا بود، او را با یک استاد حوزه علمیه اشتباه نکنید
(انسان دویست و پنجاه ساله حلقه سوم، جلد دوم، ص ۷۳۲)
#انسان_دویست_و_پنجاه_ساله
#امام_صادق
🆔 @rahille_ir
دعاگو و نائب الزیاره همه عزیزان...
🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻
از کریمه اهل بیت«علیهم السلام» کم خواستن، از بی معرفتی است....
💠 حلّال سیاسی؛ نه حلال سیاسی!
• "فعلِ" مجتهد عادل مثل "قول"ش حجت و گویای فتوایش است. اگر وضو گرفتن مرجع خود را دیدید انگار در رساله اش خوانده اید.
• البته "فعل" دلالتش از "قول" کمتر است. مثلا "انجام کاری"، دلالتی بیش از "جواز" ندارد؛ حال آیا "مباح" است یا "مستحب" یا "واجب"؟ دلالتی ندارد.
❓ ایستادن در غرفه یک دختر کم حجاب و سخن گفتن با او و حتی تذکر لسانی ندادنِ شخص اول حکومت اسلامی و یک مرجع تقلید چگونه تحلیل می شود؟!
❗️اینکه به قرینه "حرام سیاسی" خواندنِ "کشف حجاب" توسط ایشان، "کم حجابی"، "حلال سیاسی" تلقی شود؛ صدالبته غلط است.
• فعل ایشان (ایستادن و سخن گفتن)، بر جواز فعل شخص دیگر(کم حجابی) دلالتی ندارد و ملاک همان فتوای ایشان است.
• " تقریر" و سکوت مجتهد هم حجیتش ثابت نیست. در این مورد هم دلالتی بر "سکوت رضایت" نیست!
🔅 اما فعل ایشان، در ایستادن و ملاطفت با کم حجاب، آشکارا بر #ولاء_اجتماعی و طرفینی دلالت دارد.
این ولاء و پیوند اجتماعی(۷۲انفال) خاستگاه نهی از منکر است(۷۱توبه) و رتبتاً مقدم بر آن است (ولو زماناً باهم باشند).
تا این ولاء و پیوند اجتماعی بین "عادل و فاسق"، "متشرّع و لاابالی" و "کسانی که هریک از حیثی تخلفی دارند"، زنده و فعال نباشد، امر و نهی کردن نه روان میشود و نه اثر می گذارد!
ارتقای ولاء و پیوند اجتماعی، #حلّال_سیاسی و مشکل گشای اجتماعی برای تأثیر و تأثر طرفینی و بالتبع اصلاح رفتارهای اجتماعی است.
⬅️ زبانِ فعل رهبر انقلاب، رهنما به حلّال سیاسی بود نه حلال سیاسی!
محسن قنبریان
🆔 @rahille_ir
خاک این شهر به چشمان تو عادت دارد
خوش بحال نفس قم که لیاقت دارد
چون تو یک روز از این کوچه گذشتی عمری
زندگی در دل این شهر سعادت دارد
گنبدت پر شده از کفتر و تنها دل من
چون کلاغی ست که رویای زیارت دارد
کوچک است آه ولی حوض تو با دریا و...
گنبدت با خود خورشید رقابت دارد!
#حضرت_معصومه
🆔 @rahille_ir
🔸چه باید کرد در برابر انقباض ساختار❗
[ «تقابل ساختاری» در میان است و باید «راهحلهای ساختاری» پیشنهاد کرد!]
چون ساختارها سرکش و خودمختار هستند و بهآسانی تسلیم نمیشوند، باید راههای میانبر را یافت و به آیندۀ دور، ارجاع نداد.
⬅️ بخشی از تحوّل فرهنگی، وابسته به «تجدیدنظر ساختاری» است. ازاینرو، باید «آداب ساختارشکنی» را بیاموزیم. این در حالی است که گرفتار محافظهکاری هستیم و ساختارهای موجود را قطعی و نهایی قلمداد میکنیم!
تا زمانی که «امکانهای ساختاری» به صورت حداکثری در خدمت غایات انقلاب قرار نگیرند، «فتوحات فرهنگی» نیز اقلّی خواهند بود.
❗توفیقات فرهنگی، مشروط به پیشرویهای ساختاری است. چرخشهای عاملیّتی و دولتی، به معنی چرخشهای ساختاری نیستند و نباید تصوّر کنیم که جابجاییهای سیاسی، تحوّلات سیاستی را نیز در پی خواهد داشت.
ساختارشکنی نیز کاری است که از عهدۀ «ارادههای انقلابی» برمیآید؛✌️
❗کسانی که دچار عادت و تعلق هستند، الزامها و اقتضاهای ساختارها را میپذیرند و در درون ساختار، «هضم» و «مستحیل» میشوند، در حالی که در آغاز، قصد چرخش ساختاری داشتند!!
✔️اگر باید در چهارچوب نظریۀ «نظام انقلابی» حرکت کرد، پس باید هم جانب ثبات و نظم را گرفت و هم جانب تغییر و تحوّل را. در غیر این صورت، «نظام» از «انقلاب»، تهی میشود و ساختارهای از نظر واقعی و عینی، بیاثر میگردند. «ارادههای انقلابی»، انقباضهای ساختاری را برنمیتابند و به جزئی از وضع موجود تبدیل نمیشوند، بلکه یکتنه میایستند و ساختار را دگرگون میسازند. این همان تحوّلی است که رهبر معظم انقلاب در لایۀ حاکمیّتی، طلب کرده است.
ساختارها در گام دوم، حاجت به خانهتکانی دارند و باید هرچه بیشتر، خود را به آرمانها و غایات نخستین نزدیک کنند. در اینجاست که باید «دولت جوان حزباللهی» در عرصۀ رسمی و «حلقههای میانی» در عرصۀ غیررسمی، فاعلان کارساز و پیشبرنده شوند.
⬅️ یکی از راهکارها برای عبور از شرایط انقباض ساختاری تولید «گفتمان تحوّلخواهی» در سطح اجتماعی است.
باید بدنۀ انقلابی، «چرخشهای ساختاری» را بخواهند و بطلبند. در این صورت است که کارگزار فرهنگی در حاکمیّت، قدرت چانهزنی و مقاومت خواهد یافت و پیشروی خواهد کرد.
تغییر نظم ساختاری، «حامیِ اجتماعی» میطلبد. جامعه، نقطۀ آغاز است؛ چنانکه انقلاب نیز از جامعه برآمد. هرچه که باید «سیاستی» شود، باید «اجتماعی» نیز شود. معنی «مردمسالاری دینی» نیز همین است که باید امر اجتماعی را جدّی و تعیینکننده انگاشت و تصوّر نکرد با تصمیمهای محدود و محفلی، اتفاقهای بزرگ رخ خواهد داد.
✔️اقامۀ امر دینی، وابسته به جوشیدن خودِ جامعه است و باید «خواست» و «طلب» را در عمق جامعه ایجاد کرد. پس ارجاع به جامعه، نباید به معنی «عرفگذاری» به جای «سیاستگذاری» و «هواداریابی» به جای «هدایتگری» باشد!
#ساختار
#تحول_فرهنگی
🆔 @rahille_ir
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰«عنوان کلی موضوع: ترک گناه»
قسمت اول:
📌اهمیت آگاهی و معرفت
🔸آگاهی و معرفت چه نقشی در تصمیم گیری انسان دارد؟
🔸تاثیر آگاهی در ارتقاء کیفیت زندگی انسان
🔸تفاوت نسخه های دنیایی با نسخه های دینی در چیست؟
🔸چه عاملی موجب می شود انسانها بعداز انجام عمل دینی به رشد و ثواب ولذت حداکثری برسند؟
#نگاهینودرپساندیشهاینو
#آگاهی_معرفت
#ترک_گناه
🆔 @rahille_ir
51.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰«عنوان کلی موضوع: ترک گناه»
قسمت دوم
📌دین چیست؟
🔸️ماهیت دستورات دینی چیست؟
🔸️آیا دستورات دینی خلاف منفعت انسانهاست یا در جهت منافع انسانهاست؟
🔸️اگر در جهت منافع انسانهاست پس چرا بعضاً یا خیلی از اوقات دستورات دینی رو انجام نمیدیم؟!
#نگاهینودرپساندیشهاینو
#دینداری
#دستورات_دینی
🆔 @rahille_ir