eitaa logo
کانال صوتی راهی به سوی بهشت۱
2.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
514 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴توضیحات جلسه ۳۳ تفسیر سوره حمد: 1⃣ در قرآن همان «ایمان درونی انسان» است و هر چه در اطراف انسان وجود دارد همگی طبق قرآن، هستند مانند ملک و ثروت و لباس .... شیطان زینتهای زمین را در نگاه انسان زیبا جلوه می دهد تا زیبایی واقعی انسان (ایمان) را از او بگیرد! 2⃣ آن چیزی است که امکان استفاده از آن در راه رسیدن به الله وجود دارد مانند زن و فرزند و ثروت. نیز همان ایمان و توفیق سلوک و طی طریق به سمت الله است. لذا مواردی که ذاتا خلاف امر خداست اصلا نعمت نیست، مانند فرار کردن از جنگ با دشمنان اسلام... 3⃣ خدا، همان اوست. مثلا وقتی خدا می‌گوید بنشین یعنی توان و توفیق ایستادن را از تو گرفتم! لذا امکان مخالفت با چنین امری وجود ندارد و لذا اگر جایی کسی در حال جنگ با خداست این شخص دقیقا در حال رفتار طبق امر خداست که توفیق حرکت در مسیر خود را از وی سلب کرده است. پس امکان مخالفت با امر خدا ذاتا وجود ندارد! 4⃣ هر خیر و نعمتی از خداست و هر شری ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها. لذا شر به خدا نسبت داده نمی‌شود بلکه به خود انسان منتسب است که از نعمت استفاده نکرده است و به جایی رسیده که توفیق طی طریق را از دست داده است نه اینکه خدا او را در این مسیر قرار داده است. 🔺پند: « پس باید مراقب بود و هر وقت مشاهده کردیم که توفیق امری از ما گرفته شده بررسی کنیم که درحال انجام چه اشتباه یا گناهی هستیم؟ » 5⃣ خداوند در برابر و غیرسیاسی دنیوی، یک تقسیم سه‌گانه از انسان در سوره واقعه ارائه می‌دهد: ۱. اصحاب میمنه: تمام کارهایشان میمون و مبارک است. ۲. اصحاب مشئمه: تمام کارهایشان شوم و زشت است. ۳. سابقون: که در خوبیها از هم سبقت میگیرند و اینها همان مقربانند و از اصحاب میمنه بالاتر. 6⃣ وجه تسمیه : تسنیم، چشمه ایست که سابقون و مقربان به عنوان بالاترین مرتبه بهشت، از آن چشمه مینوشند و لذا این تفسیر، چنین جایگاهی دارد! اما اصحاب میمنه، آبی همراه با زنجبیل مینوشند که گواراست اما از نظر خلوص و لذت، پایینتر از تسنیم است. 📚کانال تفسیر تسنیم@tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ♻️ادامه استدلال به جهت اثبات عدم تحریف قرآن کریم. 🔺1⃣استدلال اصلی برای عدم تحریف قرآن، است که در جلسات پیش بحث آن گذشت؛ در عین حال از روایات نیز می‌شود در بحث عدم تحریف قرآن، کمک جست: 🔰به این صورت که ابتدا رسالت رسول خدا را از راه دیگری غیر از قرآن، یعنی با معجزات دیگر پیامبر، اثبات می‌کنیم؛ آنگاه وقتی ثابت شد که او رسول خداست و رسول هم صادق است و مصدق؛ پس یک به ما فرمود که: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» 🔺2⃣ این دو حقیقت، یعنی و ، برای همیشه خواهند ماند و شما موظفید به این دو حقیقت تمسک کنید؛ زیرا باید خود را از ضلالت برهانید و این دو حقیقت هم مستقل و جدای از هم نیستند و متحدند، یعنی امام سخنی نمی‌گوید که مخالف قرآن کریم باشد و قرآن کریم هم مردم را بدون راهنما و سرپرست رها نکرده است. 🔺3⃣ از طرف دیگر، چون برای اعتبار روایات، ابتدا محتوای آنها را با محتوای قرآن کریم می‌سنجیم و اگر موافق با قرآن کریم بود، می‌گوییم این روایت سنداً معتبر است. بنابراین در بین این دو ثقل، قرآن کریم اصل و است و اگر قرآن تحریف شده بود یا باشد، آنگاه نمی‌توان گفت که این کتاب انسان را تا ابد از ضلالت می‌رهاند. 🔰اما این بحث نکاتی دارد: 1⃣این حدیث چون متواتر است، سندش قطعی است و می‌توان از آن برای استدلال در عدم تحریف قرآن کریم استفاده نمود. 2⃣ توجه بفرمایید که مقام شامخ امام معصوم در عَرض قرآن کریم است، اما در حدیث ثقلین که فرمود این دو برای همیشه با هم می‌مانند و جدا نمی‌شوند (إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ) ؛ منظور شخصیت حقوقی اهل بیت علیهم السلام است، یعنی و نه شخصیت حقیقی آنها. و رجوع به امامت یعنی رجوع به افکار، عقاید، اخلاق و اعمال آنان یعنی آنان. ✅دلیل روایی دیگر بر صیانت قرآن کریم از تحریف، است که معصومین در خلال این روایات که به حد تواتر نیز رسیده است فرموده‌اند: از آنجایی که به نام ما احادیث جعل می‌کنند و دشمنان ما باطل را به ما نسبت می‌دهند، شما موظفید هر چه که از ما نقل کرده‌اند بر کتاب خدا عرضه کنید؛ اگر موافق با کتاب خدا بود اخذ کنید و اگر مخالف با کتاب خدا بود ترکش کنید، چون باطل است و ما هرگز حرفی که مخالف با قرآن است، نمی‌گوییم. 🔺بنابراین وقتی خود روایات فرمودند به نام ما خیلی جعل می‌کنند، چون شبیه سخن ما می‌توانند سخن بگویند، ولی شبیه قرآن نمی‌توانند سخن بگویند؛ پس هر چه از ما رسیده است را بر قرآن عرضه کنید؛ حال اگر این میزان الهی یعنی قرآن کریم، تحریف شده باشد، آیا می‌توان روایات را با میزان و ترازوی تحریف شده سنجید؟ 🔰توجه بفرمایید که روایاتی که مساله عرضه بر قرآن را مطرح می‌کنند، این چنین نیست که فقط مخصوص صدر اسلام باشند یا مربوط به آیات الاحکام یا مربوط به زمان حکومت حضرت امیر و مانند آن باشند؛ بلکه یک اصل کلی را تذکر می‌دهند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 🔸@tasnim_quran_karim 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
بسم الله الرّحمن الرّحیم أوصیکم بأن یکون إیمانُکم بقیادة سماحة الإمام الخامنئی (دام ظلّه) محکماً و قویاً مِن‌أجلِ خیر دنیاکم و آخرتکم
وصیت‌نامه شهید سیدحسن نصرالله — متن وصیت‌نامۀ شهید سیدحسن نصرالله: برای خیر دنیا و آخرت‌تان به شما وصیت می‌کنم که ایمان‌تان به رهبری حضرت امام خامنه‌ای (که سایه‌اش مستدام ...
جمعه آخرماه شعبان بین نمازظهروعصر👆 @Andishypak8