#خرقه_عشاق
■در عرفان و در بین اهل تصوف خرقه پوشی رایج بوده که قدمت آن در برخی اقوال به جناب حضرت آدم ابوالبشر و به نظری جناب خضر و به عقیده ای به انبیاء و خاتم انبیاء علیهم السلام و از طریق ایشان به امام العارفین و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام بر میگردد. برخی نیز آنرا به شبلی، اویس قرنی و معروف کرخی نسبت میدهند.
در تأویل آن گفتهاند خرقه سرّ ولایت است یا اشاره به مقام فقر و زهد است و یا مظهر خشوع و تسلیم در مقابل ولی خدا. اغلب رنگ آن کبود بوده که کنایه از مصیبت و ماتم است که بر سالک به جهت بُعد از حق متعال و افتادن در سجن کثرات دست میدهد. البته این خرقه چون نشان و مظهری از حقیقت باطنی بوده همواره گرفتار ریاکاران متوقف در ظاهر نیز بوده لذا عارفان حقیقی چون حافظ بدان متعرض شدند که ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.... یعنی این خرقه ،خرقه سالوس و ریا و آلوده به نفاق است و غیر از آن خرقه ای است که نماد و صنم یک امر باطنی است. گاهی در وجد و سماع عرفانی خرقه میدریدند که اشاره به رهایی از قیود بود و....
■غرض، در اولین روز محرم الحرام سال ۱۴۴۰ هجری قمری گویم عشاق را خرقهای است غیر خرقه صوفیان و سالکان که آنرا خرقه عشق مینامم و آن پیراهن مشکی عزای سالار و سرور شهیدان عالمین اباعبدالله الحسین علیه السلام است. این خرقه سید همه خرقه هاست و مادامی که بر تن شماست شما را تطهیر میکند. آن خرقه نشانی بیش نبود اما این خرقه هم نشان است و هم ضمان، هم ظاهر است و هم باطن، هم لباس تقوی است و هم جامه عزا. بالاتر از سیاهی رنگی نیست که اقرب رنگها به بی رنگی است نزدیک است که بی رنگ شود از اینرو گفته اند نور ذات سیاه است والله اعلم بالصواب
●هفت رنگ است زیر هفت اورنگ
●نیست بالاتر از سیاهی رنگ
■اما آدمی را یاد بی رنگی و بی حدی می اندازد. چون به یاد سید الشهدا پوشیده میشود دل را جلا میدهد و نام حسین را صدا می زند و اعلام عزا بپا میکند. عاشقان این خرقه هم از شوق مقام مولایشان و هم از شدت حزن مصائب امامشان خرقه درانی میکنند و جامه چاک میدهند. این خرقه از ریا و آلودگی و نفاق بدور است و نه تنها مستوجب آتشی ندارد بلکه مستوجب خاموشی هر آتشی است صغیرا او کبیرا قلیلا او کثیرا.
■هم سرّ ولایت است و هم نشان فقر و زهد و تسلیم.
بر عشاق سید و سالار عشاق باد به پوشیدن این خرقه تا اربعین اش که خود دستور العمل اربعینی است.
#ح_م
■●"دوزخ، برزخ، بهشت"●■
■فردوسی شاعری است که کودکان و میانسالان و کهن سالان پارسی گو و پارسی دان و پارسی خوان از زن و مرد گوش دل به داستان های پر رمز و راز او از پیکار پیوستهٔ آدمی با دیو سپرده اند و همراه او در دوزخ و برزخ و بهشت زندگی سیر می کنند، گاه در ژرفای دوزخ با حیوانی عجیب الخلقه رو به رو می شوند که چون ضحاک دو مار حرص و جاه از دوش او رُسته و آن دو مار هر دم خواهند که مغز او را طعمهٔ خود کنند و آن حیوان نادان شهری را به خاک و خون کشیده و مغز جوانان شهر را خوراک مستمر این دو اژدهای آدمخوار کرده است.
■و گاه در راه های پیچ در پیچ و پُر فراز و نشیب برزخ، جهان پهلوانی را چون رستم تماشا می کنیم که با دیوهای بی شاخ و دُم دست در کمر است، دیوهایی که نامشان سپید است و کارشان سیاه، عربده می کشند تا صدای حقی را خاموش کنند و زمین و آسمان را به غبار می آلایند تا چشم ها را ببندند، اما رستم نعره ای چون رعد بر می آورد که خواب از چشم ها و بند از دلهای دیوان می برد.
■این فریاد است که از ورای قرون پشت دیوان سیه رو و سیه کار را می لرزاند و چنان تاجی از کرامت بر سر آدمی می نهد که فرشتگان به سجود می آیند و شیطان زیر لب می گوید:
آه از آن اشتباه، باید سجده می کردم.
و گاه تماشاییان خود را در بهشت می یابند، آنجا که تهمورثِ دیوبند و جمشید زرّین تخت چون سلیمان دیوها را به خدمت آدمیان گرفته و اقلیمی ساخته اند:
سراسر باغ، سراسر بهار، سراسر جوانی و شادابی و سراسر شادی و دست افشانی، رهیده از هراس بیماری و گرسنگی و ایمن از هول مرگ.
■بدین سان توان گفت که فردوسی دوزخ را " حاکمیت دیو بر آدمیان " و برزخ را " پیکار آدمیان با دیوان " و بهشت را " پادشاهی انسان بر دیوان و ددان " دانسته است.
■●برگرفته از پیشگفتار کتاب " گنجینه آشنا "
به قلم حسین الهی قمشه ای●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●برشی از یک کتاب
#عزاداریِ_سطحی●■
■علّت پیروزی معاویه به جهت ده سال جنگ عُمر بود که جامعه را #سطحی و عمل زده کرد . اگر جامعه سطحی شد و #حکمت_حسین از میان رفت حتماً شکست خورده اید . در #عزاداریِ امام حسین (علیه السلام) نباید #وقتمان را صرف آهن ها و دُهُل ها و دیگ ها بکنیم . این ها #فهم ما را از این نهضت #سطحی می کنند . کنار سینه زدن و اشک ریختن برای اباعبدالله(علیه السلام) باید #حکمت_حسینی را حفظ نمود . مسلّم این حکمت بدون اشک و شیدایی و عزاداری نمی شود ، ولی
آن #حکمت و این #عزاداری اگر #هر_دو_با_هم_باشند ما را با حسین(علیه السلام) متحد می کنند .
■●کربلا مبارزه با پوچی ها ، اصغر طاهرزاده ، ص ۸۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از رساله امام خامنهای
10.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ #احکام_وسواس/ قسمت سی و هشتم
🔷 وظایف افراد برای ترک وسواس:
🔷طریقه تطهیر #فرش_و_لباس‼️
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از کانال آنتیشبهه
﷽
❇️نماز اقتدا شده حر به امام ، مصداق بارز (تَنهی عَنِ الْفحشا) بود اما....👇
🔸اوایل #انقلاب بسیاری از بازیگران و ...ظاهری یا باطنی اظهار توبه کردند و پذیرفته شدند و تا زمان کنونی مشغولند!
کدام توبهکار را دق دادند و ممنوع الکار کردند؟❓
راست و دروغ کدامشان را سنجیدند؟ مردم را نابینا فرض نکن! بازیگران قبل از انقلاب که «چهارتا فیلم بازی کردند» را میبینند!
✅اما در مورد جناب حر؛ ایشان خلف وعدهای نداشتند، قصد جنگ نداشتند، ادبشان در مورد مادر سادات نشان از اطلاع از جایگاه خانوادگی امام داشت، نماز اقتدا شدهی ایشان به امام، مصداق بارز «تنهی عن الفحشا» شد و نکته مهم دیگر شخصیت و جایگاه اجتماعی جناب حر بود؛👈 ایشان فرمانده لشکر بود، سپاهیانِ تحت امر داشت، شجاع بود و با منزلت! چنین شخصیتی از جایگاه و مقام و مرتبهاش چشم پوشید، تحول درونی یافت، نفسش را شکست آنهم چه شکستنی! با متواضعانهترین حالت نزد امام بازگشت؛ به قول خودتان سر به زیر و خجالت زده و تمام داراییاش که جان مبارکش بود را نثار امام کرد! ‼️
⚠️جناب شیخ بیشتر درس بخوانید و کمی هم التماس تفکر! مثالی بزنم تا شاید ذهنتان ورزی بیاید! فرض کنید همین حالا سرداران #برجام از خسارات محضی که وارد کردند فقط اظهار و اقرار به اشتباه کنند؛ توبه حرگونه پیشکش، شماتت همکیشانشان را در نظر بگیرید!
📌👈کدامشان چنین شجاعت و صداقتی دارد؟ در مثل مناقشه نیست اما تفکر در همین یک فقره شاید ذرهای برای فهم عمل جناب حر کافی باشد!
#ما_ملت_امام_حسینیم
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh 🏴
هدایت شده از اطلاعات عمومی مهم
چهار کلام حرف حساب 👌
اگر توانستید به مگس ها بفهمانید که گل از زباله بهتر است، می توانید به خائنین مملکت بفهمانید کشور از ثروت بهتر است...
⁉️ اطلاعات مهم بیشتر؟ 👇
🆔 @etelaate_omomii
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
سلوک در مکتب روضه_3.mp3
12.35M
#سلوک_در_مکتب_روضه ۳
افزایش آمار توبه ها و کاهش آمار بزهکاریها در ماه محرم، نشان از اثرپذیری مستقیم #قلب، در این مجالس دارد!
بطوریکه برخلاف سایر مکاتب معرفتی که در آنها فقط عقل اقناع میشود؛
در مکتب روضه، عقل و قلب، باهم اقناع شده، و شخص بسرعت مسیر #دانایی تا #دارایی را طی میکند ...
▪️ @ostad_shojae ▪️
هدایت شده از کانال تخصصی نماز
🦋مباهات خداوند برجوان عابد
🔆قال رسول الله صلی الله علیه واله:
" ان اللهَ تَعالی یُباهی بِالشَبابِّ العابِدِ المَلئکه یَقولُ انظروا الی عَبدی تَرک شَهوَتِهِ مِن اجلی "
🌸خداوند به وجود جوان اهل عبادت برفرشتگان مباهات میکند ومی فرماید:
🍃بنده مرا ببینید -بخاطر من چگونه ازلذت جسمانی خویش گذشته است.
📚میزان الحکمه_ج 5_ص 9
#نماز_اول_وقت
🌹اذان ظهر به افق تهران🌹
@takhasosi_namaz
هدایت شده از العبد آیت الله بهجت (ره)
دستت را سر هر سفره ای دراز نکن!
در حلال و حرام وسواس بشوید ، نه در نجاست و طهارت . زیاد دست آب نکشید ، مواظب حلال و حرام باشید. آیه ی قرآن است که (فلینظر الانسان الی طعامه ) یعنی انسان به طعامش نگاه کند .
✨ وقتی غذایی جلوی انسان می گذارند ،باید ببیند که این غذا از کجا آمده ؟حلال است یا حرام؟مال صغیر است؟ از چه درست شده؟ مال موقوفه است؟ مال خمس نداده است؟ ربا است؟ رشوه است؟ وسواس بشوید ،تا حلال نخوردی حال عبادت نداری. تا حلال نخوری تاریک هستی. اگر می خواهید نورانی شوید حلال بخورید. اولیا ی خدا اگر حرامی جلویشان باشد می فهمند ماها نمی فهمیم .
⭕️ باید احتیاط کنیم. اگر به منزل انسان متدین و با تقوا و نماز شب خوان رفتی شام آوردند ، بخور. ولی افراد لا ابالی غذایشان را نخور. حدیث دارد که مردم چهار دسته اند یک دسته: مالشان را از راه حلال به دست می اورند و در راه حلال هم خرج می کنند او به بهشت می رود. اما سه دسته دیگر به جهنم می روند.
دسته دوم مالشان از راه حلال است اما در راه حرام خرج می کنند .
✨ دسته سوم بر عکس هستند ، مالشان از راه حرام است رشوه می گیرند ، ربا می دهند، اما روضه خوانی هم می کنند ، این هم به جهنم می رود. قسم چهارم آن کسی است که مالش از حرام است و در راه حرام هم خرج می کند . رشوه و ربا می خورد و بعد هم مشروب و قمار و نا اهلی و... . همیشه این دعا را بخوانید : اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً؛ خدایا روزی حلال نصیب من کن.
⭕️اگر انسان یک لقمه حرام بخورد تا چهل روز اثر می گذارد. اوایلی که آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله علیه به قم آمده بودند یک شب ایشان را مهمان می کنند .او هم شب در خواب می بیند که امام زمان علیه السلام به او می فرمایند: «دستت را سر هر سفره ای دراز نکن» ... به میهمانی نمی روند. انسان باید در شکمش و سواس شود .
[ بدیع الحکمه(مواعظ حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی)، انتشارات بوستان قرآن، چاپ چهارم ، 1395، ص40 ]
✳️ @bahjat_alabd
هدایت شده از رساله امام خامنهای
🏴فاصله افتادن بین نماز واجب و نماز احتیاط
🔷س 5374: اگر #نماز_احتیاط به عهده نمازگزار باشد و بین نماز واجب و نماز احتیاط فاصله بیفتد، آیا باید نماز اعاده شود؟
✅ج: اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از #حالت_نماز به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا #نماز احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند.
#احکام_نماز #احکام_نماز_احتیاط
🆔 @resale_ahkam