هدایت شده از تقویم شیعه 🇵🇸
🍀🍀🍀🍀🍀
مناسبت های 22 بهمن
🔸انتشار روزنامه رسمي كشور (1323 ش)
🔸وفات آیةالله «حسين نجفي اهري» (1345 ش)
🔸وفات «احمد آذری قمی» (1377 ش)
شکایت عراق از ایران به شورای امنیت (1352ش)
🔸غرامت شرکت سازنده هواپیماهای اف14 به ایران (1354ش)
🔸اعلامیه روحانیون کاشان در مدرسه حجتیه قم (1356ش)
🔸قتل سرلشکر ریاحی فرمانده گارد (1357ش)
جنگ خونین ارتش با مردم در تهران (1357ش)
🔸سنگر بندی خیابانهای تهران توسط مردم (1357ش)
🔸سقوط ژاندارمری میدان 24 اسفند (انقلاب) (1357ش)
🔸افتادن تسلیحات ارتش بدست مردم (1357ش)
🔸جلسه شورای عالی ارتش (1357ش)
🔸سقوط شهربانی کل کشور و فتح زندان کمیته (1357ش)
🔸فتح دانشکده افسری، دانشکده پلیس و... (1357ش)
🔸گشوده شدن زندان قصر و فرار برخی زندانیان (1357ش)
🔸سقوط پادگان و زندان جمشیدیه و... (1357ش)
🔸تصرف صدا و سیما به دست مردم (1357ش)
🔸قطب زاده رئیس صدا و سیمای ایران شد (1357ش)
🔸اسارت سپهبدرحیمی رئیس شهربانی توسط مردم(1357ش)
🔸پيروزى نهايى انقلاب اسلامى (1357)
🔸عمليات كوچك فتح 4 توسط سپاه (1365ش)
🔸وفات «احمد آذری قمی» (1377 ش)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠 مکتب جهانی
🔹 توقعی که این نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و خون های پاک شهدا از ما دارند یک #توقع_جهانی است، این مطلب اول.
مطلب دوم این است که #مکتب ما هم جهانی است، راهش هم باز است. چون مکتب هم مطلبش مشترک است هم زبانش مشترک است. اگر مطلب محدوده ای باشد، منطقهای باشد یا زبان محدوده ای باشد در همان محدوده دفن می شود؛ ولی اگر #مطلب جهانی بود، #زبان جهانی بود؛ خواه و ناخواه اثربخش است.
🔹 ما خیال می کنیم عدل یک مطلب جهانی است که همه آن را دوست دارند. هم معنایش را می فهمند و هم مشتاق عدل هستند؛ ولی می بینیم که جهانی نیست؛ یعنی در درون خود کوچک تر از آن است که بتواند ثابت کند جهانی هستم. این «عین و دال و لام» خیلی شیرین است! کسی نیست روی کره زمین که #عدل را نشناسد و دوست نداشته باشد؛ اما تمام مشکل در معنای عدل است. عدل این است که هر چیزی سر جای خودش باشد، این اول دعواست که جای اشیاء کجاست؟ این سکولارها می گویند جای اشیاء را ما معین می کنیم، ما می گوییم جای اشیاء را #اشیاء_آفرین معین می کند.
🔹 بنابراین اولین حرف نمی تواند عدل باشد، اولین حرف ما باید #توحید باشد! برای اینکه شما عدل را، عقل را، آزادی را، هر چه بخواهید معنا کنید، این فقط لفظش جاذبه دارد؛ اما حقیقت آن اول اختلاف است. چه کسی است که #عدل را دوست نداشته باشد؟! چه کسی است که خواهان عدل نباشد؟! چه کسی که شعار عدل ندهد؟! بنابراین باید حرف جهانی را شناخت و ارائه کرد.
🔹 مطلب جهانی #توحید است و وحی است و نبوت، بقیه زیر مجموعه عدل است، ولو عدل هم ما بگوییم، این عدل هرگز جهانی نخواهد شد و تازه اول دعواست. زبان هم باید #زبان_عقل باشد؛ منتها تشخیص آن کار آسانی نیست. اینکه عقبه کئود است، همین است. حرف تا جهانی نباشد، یک؛ عقلی نباشد، دو؛ همین خاورمیانه در همینجا دفن می شود، سه.
#سالروز_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#انقلاب_اسلامی_یوم_الله_بیست_و_دوم_بهمن_عید_بزرگ_اسلامی_سرآغاز_حکومت_الله_بر_جهان
#توقع_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش آشنایی با طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی
تاریخ: 1397/11/14
🆔 t.me/esratvtelegram
هدایت شده از العبد آیت الله بهجت (ره)
میرزا جواد آقا #تهرانی، شبی دیر وقت به منزل میآیند، متوجه میشوند که کلید منزل همراهشان نیست، چون خانوادهشان، خواب بودند از در زدن خودداری کرده و در هوای سرد تا اذان صبح قدم میزنند. هنگام اذان در میزنند و وارد خانه میشوند، یکی از فرزندان که از قضیه مطلع میشود، میپرسد چرا زنگ نزدید؟ ایشان میگویند: شما خواب بودید، زنگ من موجب اذیت شما میشد!
✳️ @bahjat_alabd
هدایت شده از العبد آیت الله بهجت (ره)
◀️ تدبّر و تدبیر در امور
🔹 امام جواد (ع) فرمودند:
🔸 فاش كردن چیزى پیش از استحکام آن باعث فسادش مىگردد.
📚 تحف العقول ص 457
📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص 70
✳️ @bahjat_alabd
فارسیالعربیةEnglishFrançaisTürkçe
نسخه اصلی
Toggle navigation
کد خبر: ۳۹۱۰۵۶۲تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
معارف » حوزه علمیه
حکم گم شدن یا برداشتن مهر نماز توسط کودک چیست
یکی از مسائلی که برای متدینین در هنگام اقامه نماز ممکن است با آن مواجه شوند، مسئله گم شدن یا برداشتن مهر نماز توسط کودک است.
حکم گم شدن یا برداشتن مهر نماز توسط کودک چیست
به گزارش ایکنا، ممکن است برای بسیاری از ما این پرسش پیش بیاید که اگر مُهر هنگام نماز، گُم شود یا کودک آن را بردارد، نمازگزار چه تکلیفی دارد؛ پاسخ این مسئله از نظر سه تن از مراجعه عظام بیان میشود؛
تکلیف نمازگزار در هنگام گم شدن مهر
آیتالله العظمی خامنهای:
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که میتوان بر آن سجده کرد نماز بخواند.
اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد، بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند. اگر چنین لباسی ندارد، بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی
۱- اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ، سنگ، دستمال کاغذی و اسکناس) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند.
۲- اگر چنین چیزی نباشد، اول بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند، اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشیاء معدنی و اگر هیچ چیزی نبود بر پشت دست خود سجده کند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقی است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.
آیتالله العظمی سیستانی
اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است، نداشته باشد، میتواند به ترتیبی که در مسئله (۱۰۷۰) گفته شد عمل نماید، خواه وقت تنگ باشد یا آنکه وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند.
مسئله ۱۰۷۰ ـ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد، یا اگر دارد به واسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمیتواند بر آن سجده کند، سجده بر قیر و زفت مقدم بر سجده بر غیر آنهاست، ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست، سجده نماید. ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است، بر چیز دیگر سجده نکند.
جمعآوری کننده: سیدنادعلی اولیایی
انتهای پیام
گزارش خطا
Bookmark and Share
بازدید از صفحه اولارسال به دوستاننسخه چاپی
عضویت در خبرنامه۰پسندیدم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین
وضع امروز نتیجه سیاستهای التقاطی و سکولاری است / پیامدهای ناسازگاری قول و فعل مسئولان
نشست «سیدمرتضی(ره) و همکاری با دولت جائر» برگزار میشود
نشستهای فقهی همایش «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» برگزار میشود
پنج اثر پژوهشگاه قرآن و حدیث نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد
نشست «آموزه علم امام در میراث کلامی و حدیثی شیعه» برگزار میشود
بیانیه جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به مناسبت ۲۲ بهمن
رویکرد اسلام به دولت تلفیق آرمانگرایی و واقعگرایی است
منشأ حق در دیدگاه آیتالله مصباح اراده الهی است
پیکر آیتالله ضیاءآبادی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) آرام گرفت
غلبه جریان فقاهتی و ولایتی بر سایر جریانات التقاطی با پیروزی انقلاب
دفاع با نیت الهی مشروعیت مییابد
اصول چهارگانه آیتالله مصباح در ساماندهی فلسفه سیاسی اسلام
امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی
عقلانیت دینی، کارآمدی اجتماعی و تمدنسازی در انقلاب اسلامی
امام خمینی(ره) نظام محاسبات قرآنی را در جامعه زنده کرد
نقش وهابیت سنتی در تأمین عناصر فکری گروههای افراطگرا
انقلاب اسلامی و دوراهی محافظهکاری و نوگرایی
دعوت از اهل سنت برای حضور در آیین نکوداشت یومالله ۲۲ بهمنماه
جریانشناسی نحوه شکلگیری نظریه تحریف قرآن در تشیع نخستین
عقلانیت در ذات اسلام نهفته است / تضاد فلسفه با دین در غرب
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ایکنا است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"
هدایت شده از شکوفه های بهشتی
(رحمه الله) جاثلیق به امیرالمؤمنین(ع) عرض کرد خبر ده مرا از معنای «وَیَحمِل عَرش رَبِّک فَوقَهُم یَومَئِذ ثَمانیه». امیرالمؤمنین(ع) فرمود: مراد از عرش آن علمی است که خداوند به حاملان عرش داده و آن نوری است از نور عظمتش... جاثلیق پرسید: خداوند کجاست؟ فرمود: او این جا، آن جا، پایین، بالا، محیط بر ما و با ماست... بنابراین، حاملان عرش خدا دانشمندانی هستند که خداوند از علم خود به آنان داده است. (اصول کافی ۱/۱۲۹، ح ۱)
علامه طباطبایی و بسیاری از دانشمندان معتقدند:
این که امیرالمؤمنین فرمودند خدا این جا، آن جا، بالا، پایین... این معنا عبارت دیگری از «علم فعلی» خداوند است و در حقیقت عرش و ملکوت یکی است؛ چون عرش مقام اجمال و باطن غیب است.
سدیر از امام صادق(ع) پرسید: معنای عرش و کرسی چیست؟ امام فرمود: عرش، صفات کثیر و مختلفی دارد از جمله ملک عظیم، احاطه بر ملک و این همان علم به کیفیت اشیاست. عرش اگر با کرسی ذکر شود معنایش غیر معنای کرسی است.... (المیزان ۸/۱۶۵.)
فراوانی روایات در این زمینه موجب قطع می شود که معنای محسوس و ظاهری واژههای عرش و کرسی و مانند آنها مراد نیست.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج ۵ (معاد در قرآن)
به عبارت دیگر، «عرش»، مرتبه اى از وجود است که تمام صفات خداوند سبحان، در آن تجلّى کرده است. جایگاه پادشاه که مقام صدور احکام است، «عرش» نیز همان مقام صدور احکام تفصیل یافته موجودات است؛ یعنى، در آن مقام «وجوه» تمام موجودات و وجودهاى شریف آنها، به طور تفصیلى حضور دارند. از آن جا که گستره عرش مجرد و مادى را در بر مى گیرد، خود یک موجود مجرد است. ازاین رو، فعلیت هاى تمام موجودات مادون، نزد خداوند سبحان و براى او با تمام وجودشان، حضور دارد و به همین جهت عرش از مراتب علم خداوند به شمار مى رود.
از آنجا که عرش به معنای مقام قدرت و پادشاهی خداوند است منظور از گناهانی که عرش خدا را می لرزاند گناهان بزرگ و عظیمی است که آثار سوء آن در ملکوت و عالم امر و حقیقت به خوبی مشخص و آشکار است و در آنجا بزرگ و عظیم شمرده می شود و روی هم رفته کنایه از بزرگی و قابل توجه بودن چنین گناه و معصیتی است .
ریشهکلام و دین پژوهیخداشناسیتوحیدتوحید صفاتیاسامی و صفات ثبوتیه خداصفات فعلیه خداعرش خدا
مطالب مرتبط
این که قرآن می فرماید: A}«وَکانَ عَرشُهُ عَلَی الْماء»{A؛ V}سوره هود(۱۱): آیه ۷.{V عرش الاهی بر آب و...
عرش الهی- خدا همه جا هست- عرش خدا
لرزش عرش خدا
معنی آیه ثمّ استوى على العرش
منظور از عرش خدا چیست؟
آخرین مطالب پرسمان
حدیث کنز
نماز باچادر مشکی
عقربِ قیامت
جنگ صفین و قرانهای سرنیزه
بیوگرافی جعفر کذاب فرزند امام(ع)
ازدواج پیامبر(ص) با عایشه
اهل بهشت بیشترند یا جهنم
ارتباط با امام زمان روحی فداه
اشرافی گری مسئولین
نگاه اهلبیت(ع) به مقوله حجاب
زن و حق طلاق
نسبت غش و صرع به پیامبر(ص)
رفائه بن شداد و سرنوشتش
روزه بودن مختار زمان کشته شدن