بدین جهت است که او اولین کسى است که براى خدا اسلام آورد و تسلیم امر خداوند گردید، هم چنان که قرآن در آیه۱۳۱ سوره بقره فرموده: «اِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ اَسْلِمْ قالَ اَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»؛
(چون پروردگارش به او گفت اسلام بیاور، گفت اسلام آوردم براى پروردگار عالمیان).
و نیز قرآن در آیه۳۶ سوره ابراهیم از حضرت ابراهیم(علیه السلام) حکایت کرده که گفت: «فَمَنْ تَبِعَنِی فَاِنَّهُ مِنِّی»؛ (و هر که پیرویم کند از من است)، که از ترکیب این دو آیه به دست مى آید: تمامى مسلمانان دنیا از هر جا که باشند فرزندان ابراهیم و از اویند. همچنین در آیه۳۵سوره ابراهیم، حضرت ابراهیم(علیه السلام) در دعایش گفت: «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِیَّ اَنْ نَعْبُدَ الْاَصْنامَ»؛ (مرا و فرزندانم را از اینکه بت بپرستیم دور بدار)، که مقصودش از «فرزندانم» مسلمانان است، چون به طور قطع مى دانیم که او براى مشرکینى که از صلب او هستند دعانمى کند، و نیز خداى تعالى در آیه۶۸ سورهآل عمران فرموده: «اِنَّ اَوْلَى النَّاسِ بِاِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا»؛ (نزدیک تر از هر کس به ابراهیم کسانى هستند که پیرویش کردند، و این پیغمبر است، و کسانى که به این پیغمبر ایمان آوردند).(۱۵)
۹. آیه۹۲ سوره انعام: «وَهَـذَا کِتَابٌ اَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ مُّصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلِتُنذِرَ اُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا»؛ (و این، کتاب آسمانی مبارکی است که ما نازل کرده ایم، تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین. برای اینکه به مردم شهر مکه و اطراف آن هشدار دهی).
و در آیه۷ سوره شوری می خوانیم: «وَ کَذلِکَ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ اُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها»؛ (و بدین گونه قران عربی به سوی تو وحیکردیم تا مردم مکه و اطراف آن را هشدار دهی).
در آیه۱۲۰ سوره توبه نیز می خوانیم: «ما کانَ لِاَهْلِ الْمَدینَهِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْاَعْرابِ اَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ»؛ (مردم مدینه و اعراب اطراف مدینه نباید از فرمان رسول خداسرباز زنند).
نتیجه: قرآن کتابی عربی است که دستوراتش تنها برای مردم مکه و مدینه و مناطق اطراف آن آورده شده است؛ و نه برای ایرانیان یا سایر مردم جهان.
پاسخ:
اولا: همانطور که در ابتدا بیان شد آیات مختلف قرآن به خوبى گواهى مى دهند که اسلام یک آئین جهانى است و جالب اینکه بسیارى از این آیات در مکه یعنى در آن موقع که هنوز اسلام از محیط این شهر تجاوز نکرده بود نازل شده اند! بنابراین انذار مردم مکه و مدینه و مناطق اطراف آن دو به عنوان مرکز اسلام منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد و طبیعی است که از کسانی که مخاطبان نزدیک قرآن هستند به صورت ویژه نام برده و و دعوت به عمل آید.
ثانیا: آیه«ما کانَ لِاَهْلِ الْمَدینَهِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْاَعْرابِ اَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ» با استفاده از یک بیان عاطفى، همه افراد با ایمانرا به ملازمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق مى کند و مسلم است که تاکید و تکیه روى مدینه و اطرافش به خاطر آن است که در آن روز کانون اسلام مدینه بود، و الا این حکم نه اختصاصى به مدینه و اطراف آن دارد و نه مخصوص پیامبر (صلی الله علیه و آله) است. این وظیفه همه مسلمانان در تمام قرون و اعصار است که رهبران خویش را همچون جان خویش، بلکه بیشتر گرامى دارند و در حفظ آنان بکوشند و آنها را در برابر حوادث سخت تنها نگذارند، چرا که خطر براى آنها خطر براى امت است.(۱۶)
ثالثا: در مجموع با توجه به مجموعه آیات قرآن می توان گفت که دعوت پیامبر اسلام در جهانى شدنش تدریجى و مرحله به مرحله بوده است:
در مرحله اول پس از مبعوث شدن، کار تبلیغ پنهانى اسلام را شروع کرد و در طول سه سال پیامبر تنها کسانى را دعوت مى کرد که کاملًا به آنها اطمینان داشت که اسرار را فاش نمى کنند.
در مرحله دوم به حکم آیه۴۲ سوره شعراء: «وَ اَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْاَقْرَبِینَ»؛ (و خویشاوندان نزدیکت را انذار کن) مامور بود تنها فامیل خود را دعوت کند.(۱۷)
در مرحله سوم به حکم آیه۳ سوره فصلت: «کِتابٌ فُصِّلَتْ آیاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِقَوْمٍ یَعْلَمُون»؛ (کتابى که آیاتش هر مطلبى را در جاى خود بازگو کرده در حالى که فصیح و گویاست براى جمعیّتى که آگاهند!) و با توجه به شروع دعوت همگانی خود از مکه، مامور شده آن را اولا به عموم عرب و پس از آن به هر کس «دنبال آگاهی» است ابلاغ کند.
و در مرحله نهایی به حکم آیه۱۹ سوره اعراف: «وَ اُوحِیَ اِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِاُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»؛ (این قرآن بر من وحى شده تا شما و تمام کسانى را که این قرآن به آنها مى رسد بیم دهم [و از مخالفت فرمان خدابترسانم]) مامور شده آن را به عموم مردم برساند؛ به خاطر همین ماموریت بود که پیامبراسلام
(صلی الله علیه وآله) نامه به سران بزرگ جهان آن روز در خارج از جزیره عربستان نوشت و آنها را به اسلام دعوت کرد.(۱۸)
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️برطرف شدن عذر بعد از وضوی جبیره ای
🔷س 5584: اگر وظیفه شخصی وضو یا غسل جبیره ای باشد، و آن را انجام دهد، سپس عذر وی در وقت نماز برطرف شود، آیا إعاده ی نمازِ خوانده شده لازم است؟
✅ج: وقتی عذر صاحب جبیره برطرف می شود، اعادۀ نمازهائی که خوانده است، واجب نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
به نظرت اشکال این توسل چیه؟
https://chat.whatsapp.com/JMJy34MjRV2Jbl00FJ3ni0
...
🔹 حالا ما چه کنیم که #امام_زمان خود را با این وضع بشناسیم و ببینیم که حضرت از ما راضی است یا نه؟ چون فرقی بین وجود مبارک #ولی_عصر و حضرت امیر (علیهم السلام) و سایر ائمه نیست، اینها مشخص کردند که چه کسی نزد ما محبوب است و چه کسی نزد ما محبوب نیست، از چه کسی راضی هستیم و از چه کسی راضی نیستیم. در آن خطبه متقین که تقریباً هفده ـ هیجده صفحه است و مرحوم سید رضی سه صفحه آن را نقل کرده است. بخشی از این هفده ـ هیجده صفحه را یا پانزده صفحه را به طور پراکنده در سایر موارد نقل کرده، برخی را هم اصلاً نقل نکرده است. در بخشهای دیگر حضرت فرمود من یک دوستی داشتم که او پیش من خیلی عزیز بود، حالا حضرت امیر یک کسی را به عظمت نگاه بکند! آن دوست حضرت امیر نه امام بود و نه امامزاده «كَانَ لِی أَخٌ فِی عَینِی عَظِیمٌ وَ كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»[2] ـ حالا یا درباره اباذر بود یا مقداد بود، اختلاف است که منظور حضرت کدام یک از این اصحاب بودند ـ فرمود من وقتی او را میدیدم یک مرد بزرگی را میدیدم. سابقه اینها که مشخص است، سابقه اینها بت پرستی بود. آن وقت ادله آن را هم ذکر می کنند: «كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیاست، وگرنه زمین و آسمان اینها #آیات_الهی هستند. پس زمین چیز بدی نیست. هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیای اوست. فرمود چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، نه تنها از او راضی بودم؛ پس ما هم می توانیم باشیم. وجود مبارک #ولی_عصر هم کاملاً همین فرمایش را دارد که من از فلان شخص راضی ام و در چشم من بزرگ است؛ برای اینکه دنیا در چشم او کوچک است. این راه باز است.
🔹 در همان خطبه نورانی دارد به اینکه اینها [متقین] مرتّب درس می خوانند، علم در عالم زیاد است، هر علمی به هر حال آدم را به خودش جذب می کند؛ اما «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع»،[3] اینها فقط درس هایی می خوانند که به درد آنها بخورد. درسی به درد آدم می خورد که آدم را تنها نگذارد، رفیق آدم باشد؛ یعنی به اعتقاد آدم، به اخلاق آدم، به اوصاف آدم، به اعمال آدم کمک بکند، علم درونی باشد و آدم را رها نکند و اثر آن هم در دنیا ظاهر بشود و هم در آخرت و خودش هم در آخرت نزد ما بیاید، یک چنین علمی چیز خوبی است.
▫️ بنابراین ما هم وظیفه مان این است که «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع» که علم نافع یاد بگیریم و هم اینکه خودمان را بیازماییم که آیا بعد از این هشت ـ دَه سال فرق کردیم یا فرق نکردیم؟ اگر فرق کردیم خدا را شاکر باشیم و همان را ادامه بدهیم و اگر فرق نکردیم علم خود را باید علم نافع قرار بدهیم. یا یک علمی یاد بگیریم که به حال ما نافع است، یا از نفع همین علم مدد بگیریم؛ آن وقت کاملاً انسان می فهمد که وجود مبارک #ولی_عصر از او راضی هست یا نه!
[1]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص409.
[2]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج2، ص133.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه193.
#وظیفه_مؤمن
#عرضه_ایمان
#غفلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 174
تاریخ: 1395/10/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شعر و ادب
🔹 كار #شاعر آن است كه بتواند آن «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[1] را ارث ببرد یعنی آن #گنجینه_ها را شكوفا كند.
[1]. نهج البلاغه, خطبه1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
آدرس مطلب در سایت:
https://b2n.ir/u09265
📚 دیدار جمعی از شعرا با حضرت استاد
تاریخ: 1380/11/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از اخبار آملی لاریجانی
بیش از آن مقداری که انسان از حوزه و دانشگاه درس می گیرد از قبرستان باید درس بگیرد؛ این که دستور داریم برویم قبرستان برای عبرت گیری و طلب مغفرت برای گذشتگان است.
آیتالله جوادی آملی
@ajavadiamoli
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️مشاهده مانع پس از وضو یا غسل
🔷س 5587: اگر بعد از وضو و یا غسل، مانعی در اعضای وضو و یا غسل دیده شود، چه وظیفه ای داریم؟
✅ج: اگر ندانید مانع موقع غسل یا وضو وجود داشته یا بعد از وضو یا غسل ایجاد شده است، غسل و وضو و نماز صحیح است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از ▫
🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻
🌻🕊🌻🌻🕊🌻🕊
🕊🌻🕊🌻
🌻🕊
🕊
#سلام_امام_زمانم 💛
شیرین تر از نـامِ شما،امکاننــدارد...🌻
مخروبه باشد هر دلی جاناننـــدارد...🌻
جـانِ مـن و جـانـانِ مـن ،مهــدیِزهـرا...💛
قلبـ❣ــم به جزصاحب زمان سلطـانندارد....
فرج مولا صلواتـــــــ🌻
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#انتخابات
🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊🌻🕊
هدایت شده از تقویم شیعه 🇵🇸
. 👇تقویم نجومی اسلامی دوشنبه👇
(اولین و پرطرفدارترین مجموعه کانالهای تقویم نجومی اسلامی)
✴️ دوشنبه 👈 29 شهریور/ سنبله 1400
👈 13 صفر 1443👈 20 سپتامبر 2021
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی .
🌙⭐️ امور دینی و اسلامی .
📛 تقارن نحسین و صدقه صبحگاهی رفع نحوست است .
📛 امروز برای امور زیر مناسب نیست :
📛 دعوا و منازعه.
📛 دیدار روسا و مسئولین.
📛 اصلاح و روغن زدن به سر .
📛 و طلب حوائج خوب نیست .
👶 زایمان خوب نیست .
🤕 مریض امروز ازارش زیاد است.(منظوری مریضی است که امروز مریض شود)
✈️ مسافرت : مسافرت خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد .
🔭 احکام و اختیارات نجومی .
🌓 امروز قمر در برج حوت و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است :
✳️ امور زراعی و کشاورزی .
✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن .
✳️ ختنه و نام گذاری نوزاد .
✳️ پیمان گرفتن از طرف مقابل .
✳️ و کندن چاه و کانال نیک است .
👩❤️👨 مباشرت و مجامعت امشب :"شب سه شنبه " ، فرزند امشب دهانی خوشبو و دستانی سخاوتمند داشته و بسیار مهربان و نرم دل خواهد شد .
💇♂ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، خوب نیست .
🔴 #خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، موجب ملال میشود .
🔵 دوشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد .
👕 دوشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود .
✴️️ وقت #استخاره در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
❇️️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه #یا لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد .
💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_حسن_علیه_السلام و #امام_حسین_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
😴تعبیر خواب
شب سه شنبه اگر کسی خواب ببیند
تعبیرش از آیه ی 14 سوره مبارکه " ابراهیم " علیه السلام است .
و لنسکننکم الارض من بعد هم .....
و از مفهوم آن استفاده می شود که کسی دوست یا دشمن خواب بیننده به وی برسد
🌸زندگیتون مهدوی🌸
📚 منبع مطالب ما
تقویم همسران
نوشته ی حبیب الله تقیان
انتشارات حسنین علیهماالسلام
قم:پاساژ قدس زیر زمین پلاک 24
تلفن
025 377 47 297
0912 353 2816
0903 251 6300